VW: Dvě významná výročí

Dvacet let ABS a deset let bočních airbagů ve vozech Volkswagen

Již 25 milionů automobilů značky Volkswagen s ABS a 12 milionů vozů Volkswagen s postranními airbagy.

VW: Dvě významná výročí

Rozhodujícím faktorem při vývoji nových vozů Volkswagen byla vždy bezpečnost cestujících.

ABS (Anti-lock Braking System)

Poprvé automobilka namontovala ABS v roce 1986 do modelu Passat, později ve stejném roce i do Golfu. Volkswagen tím opět „zlidověl“ bezpečnost vozů, protože oba modely, Golf i Passat, byly prvními celosvětově cenově dostupnými vozy, které měly ve výbavě ABS. Celý systém se však málem mohl jmenovat úplně jinak: V roce 1981 představil Volkswagen studii „Auto 2000“ s mnoha inovativními bezpečnostními prvky budoucnosti. Jedním z nich bylo i ABV – „automatic brake-lock prevention system“. O pět let později byl tento systém již pod označením ABS poprvé oficiálně představen v Passatu. Od tohoto data bylo i díky spolupráci se společnostmi Bosch a ContiTeves systémem ABS vybaveno více než 25 milionů automobilů značky Volkswagen.

V současnosti jsou všechny modely automobilky Volkswagen sériově vybaveny systémem ABS. V případě nouzového brzdění, nebo pokud řidič brzdí na kluzkém povrchu vozovky, zamezí ABS zablokování kol. Vůz si tak zachová ovladatelnost a řidič se může vyhnout překážkám na cestě. ABS je tak neocenitelným pomocníkem v nouzových situacích, který může zachránit i lidské životy. Řídicí jednotka ABS dovoluje, aby i při silném sešlápnutí brzdového pedálu byl plný tlak na brzdy vyvíjen pouze několikrát za vteřinu, než dojde k okamžiku zablokování kola. Elektromagnetický ventil pak redukuje tlak až do momentu, kdy senzory ABS zaznamenají, že se kolo volně pohybuje.

Téměř všechny vozy Volkswagen dnes také disponují hydraulickým brzdovým asistentem, který je úzce propojen s řídicí jednotkou ABS. Brzdový asistent dokáže v nouzových situacích bleskově zvýšit brzdný tlak, takže řidič má k dispozici plný potenciál brzdného systému v okamžiku kdy jej nejvíce potřebuje.

ABSplus pro model Touareg: systém, vyvinutý a patentovaný automobilkou Volkswagen, je světovou novinkou. Patří k sériovému vybavení a dokáže zkrátit brzdnou dráhu vozu na nezpevněném povrchu až o 20 %. Současná SUV ztrácejí při intenzivním brzdění na písku, štěrku a jiném nepevném povrchu stabilitu a řiditelnost, čímž se podstatně prodlužuje brzdná dráha. Inovativní systém kontroly trakce ABSplus nahrnuje částečky nepevného povrchu před částečně zablokovaná kola, čímž vytváří jakýsi brzdicí klín, který podstatně zvyšuje intenzitu brzdění, aniž by snižoval stabilitu a řiditelnost vozu.

Boční airbagy

Přesně před deseti lety rozšířila automobilka Volkswagen svůj bezpečnostní paket kromě airbagů pro řidiče a spolujezdce také o boční airbagy, které mají posádku vozu uchránit před nebezpečnými bočními nárazy. Od té doby vyrobil Volkswagen více než 12 milionů vozů s postranními airbagy, čímž enormně přispěl k rozšíření této významné bezpečnostní technologie.

Boční náraz, který při nehodách nastává v 25 – 30 % případů, představuje pro vývojové pracovníky automobilek velice složitý problém. Na rozdíl od předního nárazu, kdy je před posádkou poměrně hodně materiálu k jeho absorbování, musí totiž karoserie a systém výztuh pohltit sílu bočního nárazu během velmi krátké doby a v krátké deformační zóně.

Inteligentní systém senzorů pro optimální ochranu

Pro optimální ochranu pasažérům využívá Volkswagen kombinovaný systém důmyslných senzorů. Například v modelu Golf jsou uprostřed předních dveří umístěny senzory, které reagují na změnu tlaku vzduchu, v předním nárazníku a v zadních dveřích se pak ukrývají akcelerační senzory. Další akcelerační senzor, který je napojen na procesor airbagů, je umístěn ve středovém tunelu a jeho úkolem je kontrolovat signál z ostatních čidel.

Celý proces nafouknutí během několika milisekund

Procesor podle údajů z čidel rozhodne, zda je v dané situaci potřeba aktivovat boční airbag. Pokud ano, během pouhých šesti milisekund spustí následující proces: Teplo vzniklé elektrickým impulsem aktivuje detonátor, který vyvolá chemickou reakci a vytvoří plynnou směs z dusíku, vodních par a oxidu uhličitého. Tento plyn pak nadzvukovou rychlostí naplní dvanáctilitrový boční airbag z odolného nylonu, který se rozvine z boku opěradla rychlostí 100 km/h. Boční airbagy vozů Volkswagen poté chrání celou horní polovinu těla pasažérů od hlavy až k pánvi.

Rychlejší než mrknutí oka

Vše se děje neuvěřitelně rychle. Lidské mrknutí trvá 100 milisekund; při bočním nárazu 50 kilometrovou rychlostí se však vše provede během mnohem kratšího časového úseku. Boční airbag je kompletně rozvinut pouhých 20 milisekund po začátku nárazu a během dalších dvaceti milisekund se do něj pasažér zaboří. Svou vahou při nárazu přitom vytlačí vzduch z airbagu ven a předpínač bezpečnostních pásů pak vrátí tělo do stabilní polohy.

Boční airbagy prošly v uplynulých deseti letech procesem stálého vylepšování. Například v novém modelu Passat jsou síly působící na oblast břicha o 25 % nižší, než tomu bylo u modelu předchozí generace, a jejich hodnota je pouze čtvrtinová oproti povoleným evropským limitům.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Manfred Schöner
Jáchymovská 53, 360 04 - Karlovy Vary - Bohatice
355 329 821
autoschoner.ch@volny.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Trh s ojetými vozy v květnu navázal na nízké dubnové ceny

Trh s ojetými vozy v květnu navázal na...

Kromě příznivých cen roste počet inzerovaných ojetin a zvyšuje se počet dieselových automobilů dovážených k nám ze zahraničí Aktuální ceny ojetých automobilů, které v dubnu zaznamenaly...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nová aplikace Volkswagen Connect přináší konektivitu majitelům starších vozů

Nová aplikace Volkswagen Connect...

Jediným hardwarovým požadavkem je zařízení DataPlug Užitečné funkce pro cestování, nouzové situace i servis Snadné a levné řešení konektivity pro starší vozy Volkswagen nabízí svým...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výrobní milník: 100 000 kempinkových vozů California „Made in Hannover“

Výrobní milník: 100 000 kempinkových...

Nejúspěšnější kempinkový vůz ve své třídě Výroba v roce 2018 směřuje k dalšímu rekordu Eckhard Scholz: „Tento úspěšný příběh by sotva mohl být lepší!“ Volkswagen Užitkové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Technické inovace pro nový Touareg – 3. díl: Technicky vyspělý podvozek s inovativní stabilizací náklonu

Technické inovace pro nový Touareg –...

Podvozek z hliníku: Vzduchové odpružení se systémem pro stabilizaci náklonu karoserie umožňuje novému modelu Touareg dosáhnout nové úrovně komfortu v kategorii SUV Systém pro stabilizaci...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Každý gram se počítá – lehká konstrukce určuje koncept závodního vozu I.D. R Pikes Peak

Každý gram se počítá – lehká...

Čistě elektricky poháněný vůz pro nejslavnější závod do vrchu na světě má hmotnost pod 1100 kg včetně jezdce Vývoj urychlily rozsáhlé počítačové simulace Nízká hmotnost akumulátorů...