Volkswagen Brouk slaví 70 let od zahájení sériové výroby

První Volkswagen Brouk sjel před 70 lety z výrobní linky v závodě Wolfsburg

1brouka900

1broukb900

Krátce po prvních poválečných Vánocích v roce 1945

– sjela z výrobní linky první vozidla Volkswagen Typ 1, po nichž nakonec následovalo více než 21 milionů Brouků. Do konce roku 1945 však vzniklo pouhých 55 vozidel. Sériová výroba byla zahájena v improvizovaných podmínkách a v následujících měsících produkce často vázla kvůli všeobecnému nedostatku materiálu. První vozidla však byla viditelným znamením naděje a obnovením provozu v závodě na výrobu automobilů, který se nacházel pod britskou správou.

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod označením „KdF-Wagen“

Moderní závod, vybudovaný v dnešním Wolfsburgu pro výrobu nového lidového vozu, byl totiž během druhé světové války součástí německého zbrojního průmyslu a vyráběl především produkty pro armádu. Závod s 6000 zaměstnanci 11. dubna 1945 obsadily americké jednotky a v červnu 1945 jej převzala britská vojenská správa.

Velel jí tehdy devětadvacetiletý major Ivan Hirst, který zadal 22. srpna 1945 první zakázku na 20 000 sedanů

Tím výrobní závod a jeho lidé dostali budoucnost a zabránilo se demontážím výrobních zařízení. Vozidla byla určena především pro spojenecké síly, ale i pro zajištění lékařských služeb na venkově. V letech 1946/47 se výroba pohybovala většinou kolem hranice 1000 vozidel za měsíc. Soukromí zákazníci začali hrát významnější roli až po měnové reformě v červnu 1948.

Britské kořeny Volkswagenu jsou patrné dodnes

– protože Britové přestavěli závod na civilní výrobu a dbali na kvalitu vozidel. Velký důraz kladli na servis a blízké vztahy se zákazníky. Zároveň vybudovali prodejní síť, která již v roce 1948 zahrnovala všechny tři západní zóny Německa. Mezinárodní rozměr získal prodej vozidel zahájením exportu v říjnu 1947. První volby do závodní rady v listopadu 1945, sotva půl roku po ukončení války, zavedly do závodu princip demokratické participace zaměstnanců. Když byla v říjnu 1949 předána společnost Volkswagenwerk GmbH do německých rukou, nacházel se tento podnik v nejlepší startovní pozici pro tzv. německý hospodářský zázrak.

„Volkswagen měl velké štěstí, že robustní sedan usnadnil britské vojenské správě řízení podniku a že byl jeho vedením pověřen Ivan Hirst, muž na svém místě. Chytrý pragmatik dal výrobnímu závodu i zaměstnancům vizi tím, že ve stejné míře motivoval britské vojáky i německé zaměstnance, aby z poničeného závodu vybudovali úspěšný podnik. Znal kvality sedanu Volkswagen a vyslal ho na silnice,“ říká stručně Dr. Manfred Grieger, vedoucí oddělení historické komunikace společnosti Volkswagen Aktiengesellschaft.

Brouk rozhodujícím způsobem přispěl k rozvoji demokracie a mobility

Později se zabydlel v mnoha zemích a stal se důležitým reprezentantem Německa, pro které získával sympatie. Brouk byl naposledy vyráběn v mexickém závodě Puebla a jeho produkce byla zastavena koncem července 2003 po více než 21 milionech vozidel. Brouk byl jako automobilová ikona srdeční záležitostí mnoha milionů motoristů. Jeho charakteristickou siluetu znají všude.

Více na:

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Dvořákova 304, 346 01 - Horšovský Týn
379 412 279
plzen@smucler.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen zahájil odpočítávání do zahájení výroby prvního modelu I.D. –  100 týdnů před spuštěním výroby

Volkswagen zahájil odpočítávání do...

Šéf značky Diess: „Přípravy na novou éru cenově dostupné elektrické mobility vstupují do poslední fáze.“ Největší produktová a technická ofenziva v historii značky Volkswagen –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - MOIA, nově založená společnost koncernu Volkswagen pro oblast mobility, představuje pouhý rok po svém vzniku komplexní koncept spolujízdy

MOIA, nově založená společnost...

MOIA poskytuje nové možnosti mobility, které výrazně sníží intenzitu dopravy ve velkých městech. Startup představuje svůj „ekosystém“ – pro spolujízdu s misí „O milion vozů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Modernizovaný Volkswagen Golf Sportsvan – prodej zahájen →  Nový Golf Sportsvan lze objednávat za ceny od 454 900 Kč

Modernizovaný Volkswagen Golf Sportsvan...

 Vytříbený styl, více bezpečnosti, komfortu a praktičnosti, tři výbavové linie, po dvou motorech TSI a TDI. Volkswagen završuje modernizaci modelové řady Golf – spuštěním prodeje...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Porsche ČR startuje projekt QHERO na podporu mladých talentů v autobranži: cílem projektu je motivace studentů k aktivnímu zájmu o obor a praxi

Porsche ČR startuje projekt QHERO na...

QHERO, projekt komplexní podpory škol a studentů automobilového zaměření, zahájili v Integrované střední škole automobilní v Brně jednatelé společnosti Porsche Česká republika Vratislav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen otevřel v pondělí 6. listopadu ve Wolfsburgu nové centrum WEZ (Windkanal-Effizienz-Zentrum), vybudované v rámci dosud největší modelové a technické ofenzivy značky

Volkswagen otevřel v pondělí 6....

WEZ s aerodynamickým tunelem a dalšími pracovišti pro zvyšování hospodárnosti vozidel patří mezi nejmodernější a nejefektivnější centra svého druhu v automobilovém průmyslu. WEZ...