Volkswagen: bezpečně na podzim i v zimě

Sériově mají ESP doplněné impulsem do řízení VW Eos, Touran a Passat a vybrané modely Golf, Golf Plus a Jetta

Jen lehké „ťuknutí“ do volantu, uskutečněné posilovačem řízení a iniciované elektronickým stabilizačním systémem (ESP).

To je vše, co je potřebné, aby řidič intuitivně provedl protipohyb volantem ve velmi specifických situacích při intenzivním brždění na povrchu s odlišnou přilnavostí (například vlhké listí nebo sníh napravo a suchý povrch vlevo).

Volkswagen: bezpečně na podzim i v zimě
Volkswagen: bezpečně na podzim i v zimě
Volkswagen: bezpečně na podzim i v zimě

„Kontra do volantu“ v takových případech přispívá ke zkrácení brzdné dráhy až o 10 %. K tomu, aby vůz k takovému zásahu řidiče vedl, musí být vybaven elektromechanickým posilovačem řízení a systémem ESP s impulsem do řízení, právě tak, jak je to v sériové výbavě u modelů Volkswagen Eos, Touran a Passat a u vybraných modelů Golf, Golf Plus, a Jetta.

Jak pracuje systém ESP s touto funkcí v praxi?

Za podmínek, když je například jedna polovina vozovky suchá a druhá pokrytá vlhkým listím nebo dokonce sněhem (tedy situace s rozdílnými koeficienty tření – s odlišnou adhezí), ale nejen tehdy, prudké intenzivní brždění pod kontrolou systému ESP probíhá v ideálním případě tak, že díky tomuto systému se vůz nevymkne kontrole, řidič jej udrží v žádaném směru a může se tak vyhnout případným překážkám. Děje se to na základě senzorikou poskytnutých informací, které elektronika brzd vyhodnocuje a systematickým přibrzďováním kol koriguje pohyb vozidla. V jistém okamžiku ovšem může dojít na základě rozkladu sil a asymetrie jejich působení k takové situaci, že by bez jakéhokoliv zásahu do řízení na základě fyzikálních zákonů mohlo dojít ke smyku přebržděného kola.

A zde přesně zasahuje ESP s impulsem do řízení.

ESP tuto vzniklou situaci vyhodnotí, určí správný směr protipohybu vozu a vydá do systému posilovače řízení povel k tomu, aby přes sloupek řízení přišel do volantu mechanický impuls ke správné reakci řidiče. Řidič tedy protipohybem řízením zasáhne tak, aby se vůz srovnal, pokud možno bez ztráty přilnavosti, tzv. provede klasické „kontra“. Díky stabilizačnímu účinku protipohybu může být tak intenzita brždění nezměněna či dokonce zvýšena a to s důrazem na kolo s nejlepší přilnavostí, čímž se může brzdná dráha zkrátit až 10 %.

Řidič si tak udržuje kontrolu nad vozem: ESP impulsem do řízení neprovádí vlastní řízení vozidla. Ovládání vozidla zůstává plně v rukou řidiče. Systém pouze dává řidiči sotva postřehnutelné doporučení, jak se má zachovat. Jinými slovy systém sleduje, vyhodnocuje a „myslí“,  řidič potom řídí, vykonává, a to vše s ještě vyšší efektivitou.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
HAVEX-auto s.r.o.
Pražská 782/IV, 503 51 - Chlumec nad Cidlinou
495 221 256
ch.nv@havex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Trh s ojetými vozy v květnu navázal na nízké dubnové ceny

Trh s ojetými vozy v květnu navázal na...

Kromě příznivých cen roste počet inzerovaných ojetin a zvyšuje se počet dieselových automobilů dovážených k nám ze zahraničí Aktuální ceny ojetých automobilů, které v dubnu zaznamenaly...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nová aplikace Volkswagen Connect přináší konektivitu majitelům starších vozů

Nová aplikace Volkswagen Connect...

Jediným hardwarovým požadavkem je zařízení DataPlug Užitečné funkce pro cestování, nouzové situace i servis Snadné a levné řešení konektivity pro starší vozy Volkswagen nabízí svým...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výrobní milník: 100 000 kempinkových vozů California „Made in Hannover“

Výrobní milník: 100 000 kempinkových...

Nejúspěšnější kempinkový vůz ve své třídě Výroba v roce 2018 směřuje k dalšímu rekordu Eckhard Scholz: „Tento úspěšný příběh by sotva mohl být lepší!“ Volkswagen Užitkové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Technické inovace pro nový Touareg – 3. díl: Technicky vyspělý podvozek s inovativní stabilizací náklonu

Technické inovace pro nový Touareg –...

Podvozek z hliníku: Vzduchové odpružení se systémem pro stabilizaci náklonu karoserie umožňuje novému modelu Touareg dosáhnout nové úrovně komfortu v kategorii SUV Systém pro stabilizaci...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Každý gram se počítá – lehká konstrukce určuje koncept závodního vozu I.D. R Pikes Peak

Každý gram se počítá – lehká...

Čistě elektricky poháněný vůz pro nejslavnější závod do vrchu na světě má hmotnost pod 1100 kg včetně jezdce Vývoj urychlily rozsáhlé počítačové simulace Nízká hmotnost akumulátorů...