Velmi podrobně o supervozu 21. století –novém Nissanu GT-R s výkonem 353 kW (480 k)

Nový Nissan GT-R s pohonem všech kol je jedním z nejdokonalejších a technologicky nejvyspělejším vysoce výkonným vozem, jaký kdy byl vyroben.

Velmi podrobně o supervozu 21. století –novém Nissanu GT-R s výkonem 353 kW (480 k)

Jeden z nejrychlejších vozů na světě (dosáhl rekordu kola pro sériový vůz na okruhu v Nürburgringu v Německu) je možná také nejsnáze řiditelný a nejbezpečnější. Nový Nissan GT-R nabízí rovněž mnohem lepší výkon a jízdní vlastnosti – zrychlení, boční vodicí síly v zatáčkách a brzdění, než ostatní srovnatelná sportovní kupé.

Velmi podrobně o supervozu 21. století –novém Nissanu GT-R s výkonem 353 kW (480 k)
Velmi podrobně o supervozu 21. století –novém Nissanu GT-R s výkonem 353 kW (480 k)
Velmi podrobně o supervozu 21. století –novém Nissanu GT-R s výkonem 353 kW (480 k)

Stejně jako předchozí verze legendárního vozu GT-R, ověnčená cenami z řady závodů, je i poslední model výstavní skříní konstrukčních talentů společnosti Nissan. Je vybaven například vyspělým, trvale zapnutým systémem pohonu všech kol, který zlepšuje trakci a zvyšuje boční vodicí sílu v zatáčkách. Tento zcela nový systém pohonu všech kol používá převodovku s integrovanou rozvodovkou a diferenciálem, pro dosažení větší živosti. Pohání jej zcela nový vysoce účinný 3,8-litrový motor V6 s dvěma turbodmychadly o výkonu 480 k (353 kW) s širokým rozsahem točivého momentu – maximální točivý moment 588 Nm, nízkou spotřebou paliva a oficiálně osvědčenou ultra-nízkou úrovní emisi výfukových plynů.

Velmi podrobně o supervozu 21. století –novém Nissanu GT-R s výkonem 353 kW (480 k)
Velmi podrobně o supervozu 21. století –novém Nissanu GT-R s výkonem 353 kW (480 k)
Velmi podrobně o supervozu 21. století –novém Nissanu GT-R s výkonem 353 kW (480 k)

Lehká karoserie využívá novou platformu (Nissan „Premium Midship“) vyrobenou z tlakově litého hliníku, uhlíkových vláken a moderních ocelí a má špičkový součinitel odporu vzduchu Cd pouze 0,27. Nová převodovka se dvěmi spojkami a s možností řazení páčkami pod volantem nabízí výjimečně rychlé řazení i schopnost jízdy v plně automatickém režimu, což usnadňuje řízení. Velké kotoučové brzdy Brembo s vnitřním chlazením nabízejí úctyhodný brzdicí výkon.

„Nový Nissan GT-R je mimořádným vozem, technologickou vlajkovou lodí, která je dokladem naší vášně pro automobily,“ říká Carlos Tavares, výkonný viceprezident pro podnikové a produktové plánování. “Je navržen pro optimální výkon ve vysoké rychlosti za jakýchkoli jízdních podmínek. V žádném jiném voze se nespojuje taková rychlost, snadnost řízení, schopnost excelovat za jakýchkoli jízdních podmínek, takový požitek z jízdy, užitná hodnota a osobitý styl. Stejně jako jeho předchůdci pyšnící se štítkem GT-R, je i tento vůz technologickým zázrakem s mimořádným rozsahem schopností. Proto můžeme říci, že je určený pro každého, kamkoli a kdykoli.“

  • Pro každého – protože jeho mimořádný výkon si mohou vychutnat řidiči všech úrovní schopností, od profesionálních závodních řidičů, až po ty, kteří prostě chtějí stylový a vzrušující vůz pro víkendové ježdění.
  • Kamkoli – protože jde o supervůz, který byl vyvíjen po celém světě – v zatáčkách, klesáních a vrcholcích známého okruhu v Nürburgringu v Německu, na vysokorychlostním okruhu Nissanu v rozpálené Arizoně, stejně jako na zasněžených cestách ve Skandinávii či Michiganu. Je supervozem, který je stejně doma na suchém asfaltu, sněhu nebo na deštěm zmáčených silnicích, kde všude mu pomáhá jeho pokročilý systém pohonu všech kol nabízející vynikající trakci a bezpečnost. Na rozdíl od předchozích verzí GT-R se tento vůz bude prodávat po celém světě, ve verzi s řízením vpravo i vlevo.
  • Kdykoli – protože je stejně výkonný v horkých letních dnech jako v zasněžené zimě, ve dne i v noci.

Tlumiče, řazení a systém pohonu všech kol jsou ručně nastavitelné jednoduchými přepínači na přístrojové desce a nabízejí maximální komfort se snadným řízením nebo maximálním výkonem. Multifunkční přístrojový displej je dílem autorů grafiky hry Gran Turismo pro Sony PlayStation. Ukazatel přetížení g-force na přístrojovém displeji ukazující jak podélné zrychlení a brždění tak příčné zatáčení síly.

„Postavit vůz, který to rozpálí na 310 km/h není až zas tolik obtížné,“ říká Kazutoshi Mizuno, hlavní konstruktér vozu GT-R a bývalý šéf závodního týmu a hlavní závodní konstruktér společnosti Nissan. „Těžší už je postavit vůz, který je v této rychlosti stabilní a tichý, vůz, který je v této rychlosti pohodlný a snadno řiditelný a který má vynikající směrovou stabilitu při rychlosti nad 300 km/h, vůz, který může jezdit vysokou rychlostí na sněhu a ledu a vůz, který je také ekologicky šetrný a má velmi vysoké bezpečnostní standardy.“

Mizuno popisuje GT-R jako mnohoúčelový supervůz pro nové století: „Věřím, že zakládá zcela novou kategorii automobilů. Zdědil DNA po skvělých předchozích vozech GT-R a obohacuje ji o nejnovější a nejlepší technologii. Našim cílem bylo vytvořit model – vlajkovou loď pro propagaci naší technologie, ale také vyvinout nový typ supervozu. Supervozy jsou tradičně zaměřeny na řidiče se značnými řidičskými dovednostmi. Ale s našim „multivýkonným supervozem“ může jezdit rychle a dovedně skoro každý za téměř jakýchkoli silničních podmínek“.

Bez ohledu na mimořádně vysokou úroveň technologie má GT-R některé staromódní prvky sportovních vozů, a navíc velká část montáže vozu vyráběného v závodu Nissan Tochigi je prováděna ručně. Každý motor navíc ručně sestavuje jeden technik (v závodu Nissan v Jokohamě) a totéž platí i pro převodovku.

Testování na závodním okruhu probíhalo zejména v Nordschleife, historické části známého okruhu Nürburgring v Německu. Vůz GT-R na okruhu v Nürburgringu během dlouhého testování najel zhruba 5000 km v opravdu vysoké rychlosti.

Rozsáhlé testování probíhalo i na japonském náročném okruhu Sendai, který podobně jako Nürburgring má vlnitý charakter, směs rychlých a pomalých zatáček, a je považován za zvláště náročnou a obtížnou trať. Většina závodních okruhů byla z volby vyřazena. “Byly příliš snadné,“ říká Kazutoshi Mizuno, hlavní konstruktér vozu GT-R.

Jedním z mnoha neobvyklých testů, které vůz GT-R musel podstoupit dříve než se dostane do prodeje, bylo ověření, zda při jízdě rychlostí 300 km/h spolu mohou hovořit dva cestující na předních sedadlech, aniž by museli zvyšovat hlas.

Pro testování chování při vysoké rychlosti bylo zvoleno několik lokalit. Pravidelně se využívaly úseky německých dálnic bez rychlostního omezení. „Jsou nejlepší testovací laboratoří s reálnými podmínkami, která je k dispozici,“ říká Mizuno. Vůz GT-R dokázal splnit svůj úkol – tichou, bezproblémovou jízdu v rychlosti 300 km/h – díky své vynikající aerodynamice, preciznímu slícování panelů karoserie a svým vyspělým technologiím.

Za deště nebo na sněhu GT-R exceluje. I když má GT-R jasně navrch nad většinou konkurenčních supervozů na závodním okruhu nebo při vysoké rychlosti na veřejných silnicích, jeho převaha je ještě výraznější za obtížných podmínek – na námraze, v dešti, v rozbředlém nebo na čerstvém sněhu. Vděčí za to svému vyspělému systému pohonu všech kol, který nabízí bezkonkurenční záběr a bezpečnost řízení a dokonalé rozložení hmotnosti do čtyř rohů vozidla.

Většina supervozů se ve městě musí cítit jako zvířata zavřená v kleci – podrážděná a rozčilená pomalým popojížděním a špatnou kvalitou vozovky. Ne však GT-R. Pouhým dotekem přepínače se změkčí zavěšení a GT-R se z mimořádně rychlého vozu přemění na vláčné a komfortní coupé. Dokonce si pro ještě pohodlnější jízdu můžete zapnout plně automatické řazení.

Design

Vzhledově se podobá vozu GT-R Proto představenému na tokijském autosalónu v roce 2005, ovšem stylově má mnoho společného se studií vozu GT-R z roku 2001. „Chtěli jsme navrhnout vůz, který by měl jedinečně japonský vzhled,“ říká senior viceprezident a ředitel pro design Shiro Nakamura. „Chtěli jsme také zdůraznit funkčnost vozidla – je to vůz, který se snadno používá a řídí, a který hrdě pokračuje v tradici vozů GT-R.“

Exteriér

Nový vůz GT-R je svalnatě vyhlížející osobité vozidlo. Robustní, hranatý, s širokými rameny, přilepený k vozovce a s plochými boky je zároveň jedním z nejaerodynamičtějších vozů na světě (Cd 0,27) a také jedním z nejvíce osobitých. Styl do značné míry vychází z vozu GT-R Proto. Jedinou výraznou stylovou odlišností – kromě několika drobností, je stylové provedení přední části, změněné zejména s ohledem na dosažení vyšší ochrany při nárazových testech.

Jde o první vůz GT-R, který nevychází ze sériově vyráběného vozu Nissan (poslední GT-R vycházel z modelu Skyline). Díky tomu měl šéf designu Shiro Nakamura, hlavní designér Hiroshi Hasegawa a jejich tým značnou míru svobody pro vytvoření dokonalého japonského supervozu. „Neusilovali jsme o hezký, elegantní tvar, chtěli jsme originální tvar. Někteří lidé, kteří si tento vůz koupí, již mají Ferrari nebo Porsche. Tento vůz se od všech ostatních musí lišit. Vidím jej jako vůz ovlivněný nikoli ženskou krásou, jako italské vozy, ale mužskou krásou – je silný, vytrénovaný a svalnatý.“

K jednoznačně funkčním prvkům patří i prohnutí zadního sloupku – „je velice osobité a pomáhá vzduchu obtékat zadní partie,“ říká Nakamura, „a dává také vozu GT-R skutečně neobvyklou střešní linii, která se mi líbí.“ Také výdechy na boku předních blatníků zlepšují aerodynamické vlastnosti vozu – optimalizují tok vzduchu okolo pneumatik.

Sloupky jsou poměrně vzpřímené a zdůrazňují tak skutečnost, že nejde o nepraktický nízký super vůz, který vám nesahá výš než pod pás.Čtyři kulatá zadní světla nacházejí své protějšky ve čtyřech robustních kulatých výfucích přímo pod nimi. Ke specifickým designovým prvkům, vypůjčeným od skvělých vozů Nissan z minulosti, patří hranatý krabicový tvar vozu KPGC10 GT-R z roku 1969, čtyři kulatá zadní světla vozu KPGC110 GT-R z roku 1973 a dlouhý tenký štěrbinový otvor chladiče vozu R34 GT-R z roku 1999.

Interiér

Stejně jako vnější vzhled, i interiér vozu GT-R je stylový a vysoce funkční. Kabina je jedinečná, a s ostatními modely Nissan nemá společné žádné hlavní komponenty nebo designové prvky. GT-R je zakázkový supervůz, postavený od základů zcela nově.

Přístroje jsou velké, přehledné a jednoduché, a pro maximální čitelnost se všechny nacházejí přímo před řidičem. Kruhové analogové přístroje jsou ohraničeny opravdu masivními hliníkovými kroužky a na čestném místě sedí otáčkoměr s červenou ryskou na hodnotě 7000 ot./min. Otáčkoměr obsahuje také displej přehledně ukazující právě zařazenou rychlost.

Více pozornosti vyvolá neobvyklý multifunkční displej ve středu přístrojové desky, který poskytuje nejen podrobné údaje o charakteru jízdy – rychlosti, přetížení (g-force), spotřebě paliva, ale také poskytuje informace o mechanických parametrech vozu (turbo boost, tlak vody a motorového oleje, stav oleje v převodovce, rozdělení náhonu na přední a zadní nápravu, apod.), úhel zatáčení, brzdný a akcelerační tlak, stejně jako doporučení pro optimální řazení pro nejnižší spotřebu. Design multifunkčního displeje, který obsahuje také satelitní navigaci a ovládací prvky audio systému, byl vypracován ve spolupráci se společností Polyphony Digital Inc., která navrhovala také řadu her GranTurismo pro platformu Sony PlayStation.

Ve středu přístrojové desky, pod multifunkčním displejem, se nachází přístrojový panel přivrácený k řidiči. Je orámován lehkou slitinou a obsahuje přepínače pro klimatizaci, audio systém a přepínače nastavení používané pro vyladění komponent, například tlumičů, řazení a pohonu všech kol.

Středová konzola orámovaná lehkou slitinou obsahuje červené startovací tlačítko, řadicí páku potaženou kůží (stejná kůže je použita i na volantu pro lepší dotekové vlastnosti) a parkovací brzdu, která v neaktivním stavu navazuje na loketní opěrku a funguje tak jako její prodloužení. Volič řadicí páky lze nastavit na parkování, zpátečku, neutrál, automatický režim nebo manuální řazení, přičemž manuální řazení se provádí pádly přímo pod volantem. K dispozici je tu plně automatický režim řazení, praktický zejména v hustém provozu, nebo když chcete spíše relaxovat, než se věnovat sportovní jízdě.

Volant má malý průměr, příjemně se drží a je potažen měkkou ručně šitou kůží. Přepínače jsou na paprscích umístěny přehledně a logicky.

Sedadla jsou navržena speciálně pro vůz GT-R. Jsou silně polstrovaná po stranách, aby zajistila maximální boční oporu a komfort. Speciálně upravená Alcantara použitá na potahu sedadel má zvlášť upravený povrch pro lepší podporu těla a omezení sklouzávání. Pro uvolnění spodních části nohou při delší jízdě je přední okraj sedadla neobvykle plochý. Kromě jiného to usnadňuje také usedání a vstávání ze sedadla.

Přístup k předním nebo zadním sedadlům je snadný a vynikající je i výhled z vozu. I když tento vůz po usednutí za volant díky sportovní kabině, dynamické výkonnosti a jízdním vlastnostem vyvolává pocit něčeho mimořádného, je v mnoha ohledech současně velmi „normálním“ vozem, ne příliš odlišným od běžného sedanu. Je prostorný, pohodlný, světlý a vzdušný. A je mnohem praktičtější a uživatelsky přívětivější, než jiné vozy v této výkonnostní třídě.

Vůz GT-R má ze všech supervozů největší rozsah nastavení sedadel, aby se za volantem mohl cítit pohodlně téměř každý řidič. Sedadlo řidiče je navrženo tak, aby se za volantem cítil pohodlně každý s výškou od 146 do 196 cm. Pojezd sedadla je dlouhý (240 mm), sedadlo má nastavitelnou výšku a sklon a také volant má široký rozsah nastavení (60 mm výškově, 60 mm podélně), aby si všichni řidiči mohli najít dokonalou polohu při řízení. Pro udržení optimálního úhlu roviny volantu se čep mechanismu výškového nastavení volantu nachází ve spodní části hřídele volantu.

Tak jako u mnoha vysokorychlostních čtyřsedadlových kupé, jsou zadní sedadla spíše „příležitostná“ než plnohodnotná. I když jsou pohodlná pro většinu dospělých při jízdě na krátkou vzdálenost, lépe se využijí pro jiné účely. Středová konzola rámovaná páskem lehké slitiny prochází středem kabiny a odděluje levé a pravé zadní sedadlo. Mezi sedadly je příprava pro dva subwoofery značky Bose.

Zavazadelník je vcelku objemný (315 l) a dostatečně velký pro dva golfové bagy nebo pro objemná zavazadla na dovolenou. Zavazadlový prostor je větší i díky použití samonosných pneumatik, díky kterým není třeba vozit žádnou rezervu.

V kabině je použita kombinace pravé šité kůže a materiálu Alcantara, společně s doplňky a lištami z lehkých slitin. K dispozici jsou dvě barevná schémata: černá nebo černá s červenými prvky.

Senior viceprezident a ředitel pro design Shiro Nakamura říká: „Základní filozofií vozu GT-R je, že je to rychlý vůz, se kterým je snadné jezdit rychle. Ovládací prvky proto nikoho nevylekají. Všechno vám okamžitě připadá známé, až na novátorský multifunkční displej, který je však také velmi intuitivní a věříme, že si jej majitelé vozu velmi oblíbí.“

Motor

Nissan VR38DETT je zbrusu novým motorem speciálně vyvinutým pro vůz GT-R. Motor o zdvihovém objemu 3,8 litru používá dvě turbodmychadla IHI. Při otáčkách 6400 min-1 poskytuje maximální výkon 480 k (353 kW). Proto je GT-R jedním z nejsilnějších silničních vozů na světě a nejsilnějším sériově vyráběným vozem automobilky Nissan v historii. Maximální točivý moment 60 kg/m (588 Nm) je poskytován plynule v rozsahu otáček 3200–5200 min-1.

Tento motor je také velmi účinný a proto má nízké emise a nízkou spotřebu paliva.Vůz GT-R je nejúčinnějším supervozem na světě, pokud jde o vyvážení rychlosti, akcelerace a spotřeby paliva. Ekologická ohleduplnost je navíc podpořena splněním přísné japonské normy ULEV (ultra low emission vehicle – vozidlo s mimořádně nízkou úrovní emisí).

Za vynikající ekologické vlastnosti tento motor částečně vděčí novátorské technologii stříkání vývrtů válců plazmou, což zlepšuje chlazení, snižuje spotřebu paliva a zvyšuje výkon. Plazmově ošetřené vložky vývrtů válců mají tloušťku pouze 0,15 mm, zatímco konvenční litinové vložky mívají tloušťku 2,6 mm. Nejen, že mnohem lépe odvádí teplo a zvyšují tím účinnost, ale jsou i lehčí a u motoru V6 ušetří zhruba 3 kg. Pro účinné mazání této plazmou stříkané vložky v hliníkovém bloku se používá speciální syntetický motorový olej (Mobil-1 RP OW-40).

Kromě toho zcela nezávislé systémy sání a výfuku poskytují vysoký výkon a rychlejší odezvu. Tyto plně symetrické systémy zlepšují sání vzduchu a snižují odpor výfukových plynů a tím zajišťují hladký a rychlý tok plynů. Dvě turbodmychadla IHI jsou mimořádně lehká a velice rychle reagují.

Emise optimalizuje sekundární systém přívodu vzduchu, který je osazen vzduchovým čerpadlem pro rychlejší reakci katalyzátoru a rychlejší odvod výfukových plynů.

Pokročilá elektronika řízení vozu GT-R rychle reaguje na změny klimatických podmínek a nadmořské výšky a zajišťuje maximální výkon za každých podmínek. Přesné monitorování poměru směsi vzduchu a paliva snižuje spotřebu paliva a emise. Toto přesné řízení snižuje spotřebu paliva při vysokém výkonu o pět procent. Při běžné jízdě při nízkých otáčkách vůz GT-R typicky generuje točivý moment zhruba 40 kg/m (392 Nm), který je dostatečný pro vynikající rozjezd a akceleraci. Navíc tento vysoký výkon umožňuje optimalizaci poměru vzduchu a paliva, což značně snižuje spotřebu paliva a zvyšuje čistotu výfukových plynů. „Při jízdě do rychlosti 200 km/h při mírném otevření škrticí klapky, jinak řečeno při každodenním ježdění, je vůz GT-R ekologicky obzvláště šetrný,“ říká Mizuno. „Jeho přednosti oproti jeho konkurentům, pokud jde o nízkou spotřebu paliva, jsou ještě výraznější v podmínkách každodenního ježdění.“ V automatickém režimu si převodovka rychle volí vyšší převodové poměry a tím motoru umožňuje využívat vysokého točivého momentu při nízkých otáčkách.

K dalším technickým inovacím patří systém vysokotlakého chladiče pro vyšší efektivitu chlazení a výkonné vodní čerpadlo. Motorový olej a turbodmychadlo jsou chlazeny chladiči, přičemž regulaci zajišťují termostaty. Při extrémním zatáčení, které pro GT-R není ničím mimořádným, pomáhá toku oleje v turbodmychadle odsávací čerpadlo. Sběrná jímka v palivové nádrži vždy obsahuje dostatek paliva pro udržení přísunu paliva i při působení silné odstředivé síly.

Motory, stejně jako převodovky, jsou celé sestavovány ručně. Celý motor ručně montuje jeden pracovník.

Převodové ústrojí

Vůz GT-R využívá zcela novou převodovku typu GR6, vyvinutou výhradně pro tento vůz. Šestirychlostní převodovka se zdvojenou spojkou a s řazením pádly pod volantem je velice účinná. Narozdíl od automatické převodovky zde nedochází ke ztrátě výkonu, což přináší vyšší citlivost a úspory paliva.

V režimu M (tj. manuální řazení) se páčkami řadí výjimečně rychle. Rychlé řazení zachovává veškerou sílu turba, takže akcelerace je jedním trvalým náporem síly.

Na rychlosti řazení se významně podílí zdvojená spojka. Pro liché (1, 3 a 5) a sudé (2, 4 a 6) převodové stupně jsou vyhrazeny samostatné spojky. Když vůz jede na lichý převodový stupeň, sudé převodové stupně jsou navoleny předem a v sekvenční převodovce jsou připraveny k zařazení. Při podřazování přitáhne synchronizace řízení otáček na moment škrticí klapku, aby dosáhla přesné synchronizace rychlosti motoru a mimořádně rychlého podřazení. Používají se synchronizátory Borg-Warner s trojitým kuželem.

Je-li na přepínači nastavení zvolen režim R (jako „race“ – závodní) – nejsportovnější nastavení – počítačová jednotka na sešlápnutí plynového pedálu, rychlosti vozidla, brždění a dalších informací předvídá, který rychlostní stupeň se řidič chystá zařadit.

Vůz GT-R nabízí nejen výjimečnou rychlost řazení, ale i plně automatickou převodovku. V režimu A (tj. automatické řazení) vůz mění rychlostní stupně automaticky, a to způsobem, který nejvíce šetří spotřebu paliva. Kdykoli je to možné, používají se vyšší převodové stupně, využívající silný točivý moment vozu 588 Nm a jeho plochou charakteristiku v širokém rozmezí otáček. S vozem lze jet dlouho na šestý stupeň i při nízké rychlosti a stále přitom mít k dispozici dobrou reakci na plynový pedál. Takto přívětivé chování je v rozporu s tím, co vidíme u většiny obdobně rychlých supervozů, a je jedním z mnoha jedinečných aspektů této technologické vlajkové lodi.

Systém elektronického řízení trakce E-TS a zadní rozvodovka se samosvorným diferenciálem (pro lepší rozvod hnací síly) jsou společně zabudovány do překvapivě kompaktní a lehké zadní integrované převodovky. Díky diagonálnímu umístění vstupních a výstupních hřídelů je převodovka plochá, což snižuje těžiště vozu. Všechny čtyři hnací hřídele jsou vyrobeny z lehkého plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny.

Jednou z velice užitečných a neobvyklých funkcí vozu GT-R je systém podpory rozjíždění do kopce. Ve svahu, který vůz automaticky rozpozná, tento systém udrží brzdný tlak po dobu až dvou sekund po uvolnění brzdového pedálu, což usnadní rozjíždění do kopce.

Zavěšení kol

Vůz GT-R má nový typ zavěšení kol nabízející vynikající stabilitu v přímém směru i při rychlostech přes 300 km/h a špičkovou ovladatelnost a brždění za každé situace, od pojíždění po městě, přes zasněžené a mokré silnice, až po závodní okruh. Zavěšení kol je navrženo pro novou platformu „Premium Midship“ a využívá dokonalého rozložení hmotnosti na všechna čtyři kola.

Přepínač nastavení umožňuje řidiči přístup ke třem různým režimům odpružení: R (pro závody nebo vysoký výkon), Sport (normální nastavení) a Komfort (pro jízdu po městě a tlumení nerovností vozovky). Přepínač nastavení elektronicky mění naladění tlumičů Bilstein DampTronic vyvinutých speciálně pro vůz GT-R.

V režimu R se tlumiče Bilstein chovají jako tlumiče závodního vozu, zajišťující ploché a tvrdé zatáčení pro vysoké rychlosti a maximální odezvu. V dalších dvou režimech – Sport a Komfort – jsou tlumiče elektronicky řízeny pro poskytování co nejlepší rovnováhy mezi ovladatelností a jízdními vlastnostmi (podle zvoleného nastavení). Speciální senzory měří osm parametrů vozu, včetně horizontální akcelerace, úhlu zatáčení, točivého momentu dodávaného na kola hnacími hřídeli, otáček motoru, hydraulického brzdného tlaku, vertikální akcelerace, chování protiblokovacího systému ABS.

Brzdy

Podle výsledků japonských schvalovacích testů nařízených zákonem má nový Nissan GT-R nejlepší brzdný účinek ze všech dosud testovaných vozidel. Žádný vůz před ním nedokázal zastavit při plném naložení z předepsané rychlosti 100 km/h na vzdálenosti kratší než 40 m. Vůz GT-R se zastavil na 36.9 metrech.

Vůz GT-R je vpředu a vzadu vybaven mohutnými plně odvětrávanými příčně provrtanými kotoučovými ocelovými brzdami Brembo. Volně uložené rotory stabilizují brzdění a zároveň zabraňují tepelné deformaci. Vnitřní části rotorů mají kosočtvercová odvětrávaná žebra pro snadnější chlazení, přičemž i rotory jsou příčně provrtané pro co nejchladnější provoz. Vpředu i vzadu jsou použity třmeny s pěti písty. Pro vyvinutí maximální brzdné síly a zabránění deformaci třmenů je převzata konstrukce ze závodních vozů se třemi šrouby.

Pneumatiky

Pláště pro GT-R jsou jedinečné a vyvinuté speciálně pro tuto vlajkovou loď společnosti Nissan. Tyto pláště nabízejí mimořádnou kombinaci vyváženosti při vysoké rychlosti, vynikající přilnavosti v zatáčkách na většině testovaných závodních okruzích na světě, výbornou trakci za deště a měkký komfort ve městě. Samonosná konstrukce plášťů umožňuje při defektu dojezd až 80 km při rychlosti 80 km/h – což je vynikající hodnota. Tyto pláště, speciálně vyvinuté firmami Bridgestone a Dunlop, mají velmi tuhé dezény, které jsou nezbytností pro zatáčení ve vysoké rychlosti. Skvěle také odvádějí vodu, což je u vozu určeného pro stejně dobré chování na hladkých závodních okruzích jako na zimních venkovských cestách více než důležité. Samonosné pláště mají obvykle velmi tuhá ramena, která jsou zapotřebí pro udržení tvaru pláště po defektu. Pláště pro GT-R mají překvapivě flexibilní boční stěny, které zlepšují řízení, živost a komfort jízdy. Namísto vzduchu jsou plněné dusíkem, který potlačuje dopady změn teplot při velmi rychlé jízdě.

Pláště mají rozměr 255/40ZRF20 vpředu a větší 285/35ZRF20 vzadu. 20palcové hliníkové ráfky mají speciální zdrsnění pro lepší uchycení plášťů při zvlášť prudké akceleraci nebo brzdění. Prostřednictvím vybraných dealerů Nissan jsou dostupné také zimní pláště, speciálně navržené pro vůz GT-R.

Pohon všech kol

Speciální počítačové řízení automaticky mění rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu a na přední nápravu přenáší točivý moment od nuly do 50 % celkového momentu. Rozdělení hnací síly se průběžně upravuje v závislosti na naměřené rychlosti, podélné a příčné akceleraci, úhlu zatáčení, prokluzu pneumatik a dalších stavech povrchu vozovky a vozidla. Mnoho z těchto parametrů bylo snímáno i u předchozí generace GT-R vozu R34, který měl ve své době nejvyspělejší systém elektronického řízení pohonu všech kol. U nového vozu GT-R pracují všechny řídicí prvky rychleji a s větší přesností.

Nový vůz GT-R má navíc senzor zpětné vazby stáčivé rychlosti, který měří rozdíl mezi cílovou stáčivou rychlostí vypočtenou z úhlu zatáčení a skutečnou rychlostí stáčení detekovanou senzorem. V závislosti na tomto rozdílu se automaticky upravuje točivý moment přenášený na přední a zadní nápravu.

Systém pohonu všech kol obsahuje i systém dynamického řízení vozidla (Vehicle Dynamic Control – VDC), který u vozu GT-R zastává roli elektronického řízení stability. Tento systém neustále monitoruje chování vozidla. Pokud je detekováno nezvladatelné chování, například smyk nebo skluz, změní se rozložení točivého momentu s cílem stabilizace vozu. Diferenciály jsou rovněž vybaveny elektronickým řízením trakce, které brání prokluzu kol a zlepšuje přilnavost.

Karoserie

Nový vůz GT-R pro klíčové strukturální prvky využívá kombinaci prvků z lehké a ušlechtilé oceli, uhlíkových vláken a tlakově litého hliníku. Uhlíková vlákna jsou využita pro přední bezpečnostní buňku, včetně uchycení chladiče a přední části motorového prostoru. Moderní lehké materiály poskytují vynikající pevnost, zejména v případě jakéhokoli čelního nárazu. Uhlíková vlákna se používají také pro zadní aerodynamický spoiler. V podlaze je využito speciální skelné vlákno, díky čemuž má podlaha vozu GT-R téměř ploché dno, což dále zlepšuje aerodynamické vlastnosti.

Z lehkého a velmi pevného tlakově litého hliníku jsou vyrobena uchycení předního zavěšení a tuhé příčné vzpěry zavěšení kol vpředu i vzadu, sloužící pro další zvýšení tuhosti. Také vnitřek dveří je vyroben z tlakově litého hliníku, čímž se dosahuje vynikající ochrany při bočním nárazu.

Světlomety s mimořádně širokým paprskem

Pro zvýšení aktivní bezpečnosti je vůz GT-R vybaven novými převratnými světlomety s mimořádně širokým paprskem, které poskytují lepší osvětlení než běžné světlomety sportovních vozů. Společnost Nissan zkoumala aktivní světlomety, které „vidí za roh“ podle směru natáčení předních kol, ale dospěla k závěru, že světlomety s mimořádně širokým paprskem plní svou funkci ve sportovním vysoce výkonném voze lépe – zejména proto, že poskytují lepší rozložení světla při přímé jízdě vysokou rychlostí. Poskytují také bezkonkurenční osvětlení v tmavých městech, na cestách s mnoha zatáčkami a na přechodech pro chodce. V porovnání s konvenčními světlomety mají světla u vozů GT-R tři doplňkové reflektory zvětšující osvětlený prostor. „Promění noc v den“ mnohem účinněji než jakékoli v současnosti známé řešení světlometů a v noci poskytují bezkonkurenční viditelnost.

Multifunkční displej

Pro poskytnutí maximálního požitku z jízdy novým vozem GT-R společnost Nissan nabízí více informací o mechanických a jízdních parametrech než kdykoli předtím. například:

  • Informace o mechanických parametrech – například teplota vody chladiče motoru, teplota oleje, tlak oleje, teplota oleje převodovky, tlak oleje převodovky, nebo rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu. Vždy je možné buď zvýraznit jednotlivý údaj nebo v multifunkčním okně zobrazit několik různých funkcí.
  • Informace o jízdě – například sešlápnutí plynového pedálu, tlak na brzdový pedál, úhel zatáčení a podélné a příčné přetížení. Palubní záznamník jízdních parametrů navíc zaznamenává průběh jízdy a může být užitečným nástrojem pro zdokonalování techniky řízení.
  • Pro snížení spotřeby paliva se zobrazuje pásmo optimálního řazení rychlostních stupňů. Pomocí přehledné grafiky ukazuje optimální okamžik pro změnu rychlostního stupně a respektuje jak charakteristiky jízdy pro potěšení, tak popojíždění ve městě. Monitor rovněž ukazuje protokol spotřeby paliva za posledních 20 minut.
  • Záznamy o jízdě – například použité trasy a dobu jízdy

Navigace

Vyspělý navigační systém nového vozu GT-R, využívající stejnou obrazovku jako novátorský multifunkční displej, se snadno obsluhuje. Využívá výkonný pevný disk o kapacitě 30 GB, který urychluje vyhledávání trasy a doplňuje pokyny pro jízdu. Kromě této navigační funkce obsahuje také rozšířený zábavní systém umožňující záznam až 3000 skladeb (hudby převedené z CD) a přehrávání DVD.

Obrazovka s vysokým rozlišením s nově vyvinutým VGA displejem s vysokým rozlišením je monitorem na bázi tekutých krystalů, který má čtyřikrát více obrazových bodů, než obrazovky běžných přístrojů pro satelitní navigaci. Novátorská trojrozměrná grafika dokáže zobrazit pohled na uliční síť a dálniční odbočky s mnohem větší přesností, než konvenční displeje. Tento systém se také velmi snadno používá, díky použití jak otočného přepínače, tak dotykového displeje. Přístroj je možné obsluhovat také hlasovými příkazy nebo přepínačem na volantu.

Výkonný systém s kapacitou 30 GB představuje prvotřídní zábavní systém. Dokáže zaznamenat až 3 000 skladeb z hudebních CD a poskytuje řadu možností volby hudby, včetně výběru skladeb podle nálady, například „energické“ nebo „uklidňující“. Přehrává DVD audio a video a může přehrávat hudbu z paměťových karet CF stejně jako soubory formátu WMA (Windows Media Audio) a MP3. Pomocí technologie Bluetooth se můžete bezdrátově připojit a poslouchat hudbu z přehrávače iPod. Bezdrátové připojení umožňuje také telefonní hovory z mobilního telefonu bez nutnosti držet telefon v ruce (hands-free).

Speciální tuner umožňuje cestujícím sledovat televizní program na obrazovce s vysokým rozlišením.

Audio systém BOSE

Zvukový systém, který speciálně pro tento vůz vyvinuli technici společností BOSE a Nissan, je vyladěn přesně podle akustických požadavků kabiny, se zohledněním jejího tvaru a použitých materiálů. Systém tvořený 11 reproduktory obsahuje výškové, středové a basové reproduktory zabudované ve dveřích do tuhých panelů z tlakově litého hliníku, což zlepšuje kvalitu zvuku a zpevňuje přednes basových frekvencí. Zabudovaný měnič DCDC zesiluje napětí z běžných 12 V na 52 V a umožňuje tak dosažení vyššího výkonu.

Lak

Nový vůz GT-R má nátěr s těmi nejlepšími vlastnostmi, pokud jde o odolnost vůči odlupování a poškrábání. Z výroby je opatřen vysokým leskem, částečně díky aplikaci dvojitého průhledného nátěru, a tuto povrchovou úpravu si udržuje díky výjimečné odolnosti nátěru. Testy ukázaly, že vůz GT-R si uchovává nepoškozený lesk dlouho poté, co je nátěr konkurenčních vozů poznamenaný odlétajícími kamínky a drobnými oděrkami. Tato odolnost nátěru je zvláště důležitá u prémiového vozu schopného dosahovat tak vysokých rychlostí.

U vozu GT-R je navíc použita speciální nová barva, supertekutá stříbrná. Všechny vozy GT-R nejprve dostanou elektrostaticky nanášenou první vrstvu, která se mimořádně dobře pojí s kovem, poté speciální vrstvu proti odlupování, základní barvu, barevný základ a poté dva průhledné nátěry, oba ručně leštěné pro dosažení dokonalé povrchové úpravy nátěru.

Opatření proti krádeži

Jste-li majitelem jednoho z nejatraktivnějších vozů na světě, chcete si jej určitě udržet, a proto je také nový vůz GT-R vybaven jedním z nejvyspělejších bezpečnostních systémů proti krádeži. Tento nový systém splňuje standardy prestižní britské klasifikace Thatcham. Takže jakmile si vůz GT-R koupíte, nejspíš už o něj nepřijdete.

Kromě obvyklého senzoru vniknutí do vozidla má další senzory detekující naklonění vozu. Takže pokud je vozidlo odtahováno, nebo z jakéhokoli důvodu nakloněno (například za účelem krádeže plášťů nebo kol), rozezní se alarm.

Propracovaný imobilizér motoru používá pro ověření kódu signál mezi klíčem a systémem imobilizéru nainstalovaným v modulu BCM (modul řízení karoserie). Pokud je systém ověřen, modul BCM odešle signál modulu ECM (modul řízení motoru) k nastartování motoru. Pro zvýšení bezpečnosti existuje mnoho ověřovacích kódů , které se pokaždé mění a je proto téměř nemožné odposlouchávat radiové vlny a kódy replikovat. Také kódy mezi BCM a ECM se mění, pro vyloučení rizika krádeže v případě, že by došlo k neoprávněné výměně modulu BCM nebo ECM.

Vnitřní i vnější zámky dveří jsou navzájem nezávislé. Když jsou dveře uzamčeny zvenčí, mohou být otevřeny pouze zvenčí. Tím se zabrání násilnému vniknutí, například pomocí drátu nebo podobné pomůcky vložené mezi okno a karoserii vozu. A naopak, pokud dojde k rozbití okna, dveře nelze odemknout zevnitř.Také pro demontáž kol je potřebná pojistná matice, s protáčející se krytkou, která brání krádeži drahých a atraktivních kol z lehkých slitin.

Spotřeba paliva

„Obdivuhodně nízké spotřeby jsme mohli dosáhnout,“ říká Kazutoshi Mizuno, hlavní konstruktér vozu GT-R, „zejména díky mimořádné účinnosti nového 3,8litrového motoru V6 a vynikajícím aerodynamickým vlastnostem tohoto vozu.“ Také režim automatického řazení je naprogramován pro zajištění optimální spotřeby paliva, takže vůz jede na co nejvyšší možný rychlostní stupeň, v čemž mu zdatně sekunduje ohromný točivý moment motoru. Spotřeba paliva je zvlášť nízká, když nejezdíte příliš dravě a když rychlost udržujete pod 200 km/h, což je samozřejmě většina doby jízdy většiny jeho majitelů.

Bezpečnost

Nový vůz GT-R není jen jedním z nejrychlejších vozů na světě, ale je také jedním z nejbezpečnějších. Bezpečnost je zajištěna primárně (zamezení vzniku nehod) a sekundárně (ochrana v případě nehody).

V oblasti primární bezpečnosti vůz GT-R nabízí celý soubor prvků.Velice široký paprskem světlometů poskytuje řidičům vynikající viditelnost v noci a umožňuje jim postřehnout případné nebezpečí. Vysoko nainstalované brzdové světlo z luminiscenčních diod reaguje rychleji než běžná brzdová světla s žárovkami a koncová světla z luminiscenčních diod osvětlují zadní část vozu GT-R účinněji, díky větší svítivosti, než má konvenční osvětlení. Boční zpětná zrcátka jsou elektricky vyhřívaná, takže jsou použitelná i v nejchladnějším počasí, a ploché stěrače mají aerodynamické provedení díky němuž jsou přitlačovány k čelnímu sklu i za nejvyšších rychlostí a mohou tak účinně a rychle odstraňovat dešťovou vodu.

K elektronickým řídicím prvkům patří protiblokovací systém brzd ABS zabraňující v nouzové situaci zablokování kol, a elektronický systém stability pohonu všech kol VDC (Vehicle Dynamic Control) zlepšující trakci a přilnavost a zabraňující smyku a prokluzu.Elektronické řízení trakce zastavuje prokluzování kol, zatímco systém elektronického rozdělování brzdné síly (EBD) v případě nouze optimalizuje brzdnou sílu.

Vůz GT-R vám dokonale pomáhá vyhnout se nehodě. Někdy se jí však vyhnout už nemůžete. Proto má vůz GT-R výjimečně pevnou karoserii a bezpečnostní prvky navržené tak, aby zabránily, nebo přinejmenším zmírnily, zranění cestujících i chodců.

Karoserie kombinuje prvky z různých materiálů, jako jsou uhlíková vlákna ve stylu závodních vozů, mimořádně pevný tlakově litý hliník litý a ušlechtilá ocel, přičemž všechny tyto prvky jsou navrženy s ohledem na maximální tuhost a pevnost.Přesto je pro případ nehody v konstrukci počítáno s určitou poddajností, aby se zmírnily následky nárazu.

Všechna čtyři sedadla jsou vybavena tříbodovými pásy s technologií ELR (emergency locking retractor – zamykatelné navíjení v případě nehody) a vzadu také systémem uchycení dětské sedačky ISO-FIX. Vůz je vybaven airbagy SRS na místě řidiče a spolujezdce vpředu, bočními airbagy a ve střeše montovanými hlavovými airbagy pro ochranu v případě převrácení.

Velká pozornost byla věnována ochraně chodců. Kapota, přední blatníky a kryt byly navrženy tak, aby zmírnily zranění chodců a pro přední nárazník byl vybrán energii pohlcující materiál pro zmírnění zranění nohou chodců. Je použita také nejnovější bezpečnostní technologie společnosti Nissan – „vystřelovací kapota“. Když senzory v předních náraznících detekují náraz, řídicí jednotka odpálí pyrotechnickou patronu, která zvedne zadní okraj kapoty a zmírní tak důsledku nárazu hlavy chodce.

Testování při výrobě a před dodáním

Při vytváření supervozu nové generace společnost Nissan vyvinula zcela nový výrobní systém. U vozu GT-R jsou uplatněny výrobní postupy, k nimž patří kontrola tolerance vysoké přesnosti všech dílů karoserie, vibrační testování všech karoserií pro zajištění prvotřídní torzní tuhosti a pevnosti, použití speciálních přesných obráběcích strojů a doplňkových montážních kroků, které odrážejí vysoce technologickou a výjimečnou povahu vozu. Všechny vozy GT-R jsou vyrobeny ve speciálních prostorách závodu společnosti Nissan v japonském Tochigi. Kromě toho se většina montáže vozu GT-R provádí ručně, což je dokladem komplexní povahy vozu a jeho ručně dosahované preciznosti. Každý motor a převodovku vždy ručně sestavuje jeden technik. Tato úroveň řemeslné zručnosti a ruční montáže je srovnatelná s vozy formule jedna a motory a převodovky jsou montovány v „čistých provozech“ – opět stejně jako u formule jedna.

Každý vůz před dodáním testuje zkušební řidič společnosti Nissan na okruhu dlouhém 30 km. Testy na zkušebním okruhu v Tochigi zahrnují rozjezd ze stání a test brzd v nouzové situaci. Před dodáním zákazníkovi je vozidlo kompletně zkontrolováno.

Servis u dealerů

Služby poprodejního servisu jsou rozsáhlé. V Japonsku budou vozy GT-R prodávány prostřednictvím exkluzivních center High Performance Nissan Centers, které se řídí heslem: „Od zajištění kvality k ujištění o funkčnosti.“ Všichni technici dealerů, kteří budou pracovat na vozech GT-R budou důkladně vyškoleni a dealeři jsou vybaveni nejmodernější technologií, včetně laserových testovacích zařízení pro výjimečně přesné seřízení geometrie kol.

Společnost Nissan nabízí komplexní podporu všem zákazníkům po dobu prvních tří let od zakoupení vozidla. Všechny vozy jsou zkontrolovány a přesně vyladěny po ujetí prvních 1000 km a znovu vždy po 12 měsících.

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
SAZ – Evžen Myslivec s.r.o.
Rybalkova 2639, 440 01 - Louny
415 652 154, 603 519 204
prodej.seat@saz-myslivec.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nissan v Evropě odhalil nový LEAF, další evoluční stadium světově nejprodávanějšího elektromobilu s nulovými emisemi – na našem českém trhu již v prodeji

Nissan v Evropě odhalil nový LEAF,...

Tento zcela nový model, ztělesňující firemní vizi Inteligentní mobility Nissan, se dočkal nového provedení, které nabízí delší dojezd, dynamický design, vyspělé jízdní asistenční...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - V současné době vlastní elektromobil stále více lidí, měla by tedy existovat určitá etická pravidla týkající se používání nabíjecí stanice

V současné době vlastní elektromobil...

Ti z vás, kteří vlastní nebo řídí elektromobily, se jistě setkali s výhodami i nevýhodami používání veřejné nabíjecí stanice. Tato pravidla chování se samozřejmě nevztahují jen na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Otvírá se další kapitola úspěšných sportovních vozů Nissan – přichází 370Z ve vylepšené podobě pro modelový rok 2018

Otvírá se další kapitola úspěšných...

 Vylepšení přináší oživení vnějšího vzhledu a řady novinek jako ku příkladu  novou špičkovou spojku EXEDY®. Jako příplatkový doplněk je  k dispozici informační a zábavní systém...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - O tomto víkendu 26. a 27. srpna proběhne v ZOO Dvůr Králové další akce v rámci projektu E-safari na podporu e-mobility s názvem S Nissanem do Afriky

O tomto víkendu 26. a 27. srpna proběhne...

Návštěvníci budou mít skvělou příležitost vyrazit zdarma do safari zapůjčeným elektromobilem Nissan Leaf nebo e-NV200 a vyzkoušet si tak na vlastní kůži jízdu elektrickými vozidly. Nabídka...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ElectrifyTheWorld: Průvodce ekosystémem e-mobility společnosti Nissan

ElectrifyTheWorld: Průvodce ekosystémem...

Další díl seriálu společnosti Nissan #ElectrifyTheWorld  v představování vize inteligentní mobility Nissanu. Věděli jste, že ekosystém elektromobilů společnosti Nissan stojí na pěti...