Úspory paliv a využití energií řeší společnost GENEI

Ta na letošním mezinárodním veletrhu AUTOTEC v Brně představila systém pohonu Gates EMD= Electro-Mechanical Drive (elektro-mechanický pohon).

Tento systém pohonu byl vyvinut ve spolupráci mezi firmami Gates, Valeo a skupinou PSA. Umožňuje praktické a uživatelsky pohodlné využití managementu motoru systémem stop–start. Přitom je možné docílit výrazného zvýšení využití energie uvolňované při práci motoru. Tím dochází k výraznému snížení spotřeby paliva (v městkém cyklu až o 10 %) s následný snížením zatížení životního prostředí emisemi škodlivin. Tento systém je možné dále rozvíjet a využít u pohonů s alternativními zdroji energie (přídavný elektromotor apod.)

Princip spočívá v tom, že během spalování paliva (tedy při normální jízdě vozidlem), stejně jako při brzdění se přes generátor dobíjejí palivové články, které tuto nahromaděnou energii vracejí motoru při jeho dalším rozběhu. To se děje prostřednictvím vícedrážkového MV XF řemene Gates, kdy vzpomínaný generátor vlastně přebírá funkci spouštěče motoru a přes uvedený MV XF řemen při současných vysokých obvodových rychlostech pohne klikovou hřídelí motoru, a tím jej nastartuje. Vše kontroluje elektronika. Pro uživatele (řidiče vozidla) se to projevuje pouze tím, že při stání na křižovatce například na červenou se motor vlastně sám úplně vypne. Při zařazení prvního rychlostního stupně, nebo po uvolnění brzdového pedálu a stlačení spojky, se motor okamžitě nastartuje a řidič může pokračovat v jízdě.

Poslední vývoj ukazuje na využití tohoto systému nejen u spalovacích motorů, ale také u vozidel s alternativními zdroji pohonu, kde například elektromotor přebírá funkci pomocného pohonu vozidla, a přispívá tak k ekologicky čistší jízdě, zejména ve městech, kde vzhledem k hustotě provozu není potřeba využívat potenciál spalovacího motoru automobilu (například při pomalém posouvání se v městkých zácpách).

Výhody jsou pro automobil značné. V prvé řadě je to úspora paliva a snížení emisí škodlivin. Navíc je zde prakticky okamžitá výhoda snížení výrobních nákladů, jelikož v tomto uspořádání není potřeba montovat spouštěč motoru. Další výhodou je úspora prostoru pod kapotou a také snížení celkové hmotnosti.

Systém EMD je možné používat u elektroinstalací s napětím 12 V i 24 V. Systém EMD obsahuje – MV XF vícedrážkový řemen, napínací kladku, tlumicí kotouč na klice, vodicí kladku. Projektovaná prvotní životnost hovoří o cca 500 000 stop-startech, respektive až o periodě výměny po ujetí 200-220 tisíc kilometrů.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...