Týden s Mercedesem Vito 110CDI

Shrnuto – řízení i pohodlí jako osobního vozu, dvě dálkové jízdy bez únavy, pohyblivost při jízdě i parkování ve městě, dobré pérování a tichý hospodárný motor s dobrou akcelerací – to je výsledek týdnu za volantem s Mercedesem Vito.

Týden s Mercedesem Vito 110CDI
Týden s Mercedesem Vito 110CDI
Týden s Mercedesem Vito 110CDI
Týden s Mercedesem Vito 110CDI
Týden s Mercedesem Vito 110CDI
Týden s Mercedesem Vito 110CDI


Týden s Mercedesem Vito 110CDI

Mercedes Vito je prvním Mercedesem v této třídě vozů, které má příčně uložený motor a náhon předních kol. Také design Vita je zcela odlišný od předchozích modelů: Velmi se mi zalíbily jeho čisté linie od tvarově integrovanému nárazníku s harmonickým přechodem kapoty k širokému oknu a jako by se mírně snižující výšky karoserie k její zadní části zdůrazněné na bocích probíhajícími prolisy a ochrannými lištami. Karoserie Vita je nejen elegantní, ale přes její velikost a výšku, má mimořádně nízký součinitelem odporu vzduchu (0,34).

Testované Vito bylo pětisedadlové s velkým ložným prostorem. Na místo řidiče se mi dobře nastupovalo. Dobře jsou přístupna i tři sedadla v druhé řadě bočními posuvnými dveřmi na pravé straně vozu. Sedadla jsou pohodlná s dobrým bočním vedením a ani po delší jízdě jsem nepociťoval pocit únavy. Velké okenní plochy spolu s vyšším posezem mě umožňovaly výborný přehled přes dopravní situaci a tím přispívaly k pocitu bezpečnosti a jistoty při ovládání vozu. I palubní deska řešená bezchybně po ergonomické stránce a krátká řadící páka vycházející z palubní desky, umístěna několik cm od volantu, mě usnadňovala řízení vozu, které je plně srovnatelné s řízením osobního vozu. Naftový motor je velmi dobře do interiéru karoserie odhlučněn a jeho hlučnost je jen nepatrně vyšší než benzinových motorů. Čtyřstupňový ventilátor je velmi tichý.


Zapůjčené Vito bylo vybaveno novým čtyřválcovým přeplňovaným 16ti ventilovým naftovým motorem 110 CDI o obsahu 2,151 l s nejvyšším výkonem 102 k při 3 800 ot/min a dosahovaným nejvyšším točivým momentem 250 Nm v rozsahu od 1 600 do 2 400 ot/min. Nové CDI motory mají přímé vstřikování nafty typu Common-Rail. Proti běžným systémům s přímým vstřikováním pracuje CDI systém s vyšším a konstantním tlakem paliva vytvářeným vysokotlakým čerpadlem, které není závislé na otáčkách motoru. Elektronicky řízené vstřikovače umožňují přesně stanovit nejen okamžik vstřiku paliva, ale i množství paliva pro každý válec jednotlivý válec v závislosti na otáčkách a zatížení motoru. Tato nová technika CDI u motorů Mercedes nejen zvyšuje výkon motoru, ale zároveň zajišťuje již při nízkých otáčkách motoru jeho vysoký kroutící moment a tím zlepšuje jeho akceleraci a tah do kopce. Významná je i skutečnost, že motory této řady mají sníženou spotřebu nafty, snížené emise a jejich hlučnost je nízká.


Motor u testovaného vozu plně potvrdil výše uvedené skutečnosti. Již od 1 500 ot/min dobře akceleroval, v celém rozsahu otáček byl na naftový motor překvapivě tichý a při volnoběhu jsem nepozoroval nadměrné vibrace. Během testu, při kterém jsem ujel třetinu kilometrů po dálnici, třetinu na normálních silnicích a třetinu ve městě jsem dosáhl průměrné spotřeby 6,9 l na 100 km. Je třeba však podotknout, že jsem jezdil převážně ve dvou až třech osobách a třetinu km s nákladem 250 kg. Celkově jsem jezdil svižně, na dálnici jsem se snažil využívat maximálně povolené rychlosti. K pohodlné jízdě a příjemnému řízení významně přispívá celkové řešení podvozku: pérování, řízení s posilovačem a brzdy s ABS.


Cena testovaného 5ti sedadlového 110CDI Vito polokombi bez DPH je 629 358 Kč. K úspoře provozních výdajů přispívá i prodloužený termín výměny oleje na 22 5000 km a prodloužený termín na garanční prohlídky vždy až po 45 000 km.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...