Technologie Lexus IS F umožňuje jízdu na závodním okruhu i v  každodenním provozu

Osmiválec s výkonem 423 k, zrychlení vozu na 100 km/h za 4,8 s, osmistupňová převodovka, samosvorný diferenciál a stabilizační systém VDIM LSD.

Cílem vývojového týmu prvního vysoce výkonného vozu značky Lexus bylo vytvořit neuvěřitelně zábavný vůz, který vyloudí na tváři každého řidiče úsměv a naplní jeho touhu po jízdě na vysoký výkon, a to jak na závodním okruhu, tak v  každodenním provozu. Pro dosažení tohoto nelehkého cíle bylo nezbytné při vývoji modelu IS F použít špičkové technologie, které mnohdy nalezneme pouze na závodních okruzích.

Technologie Lexus IS F umožňuje jízdu na závodním okruhu i v  každodenním provozu
Technologie Lexus IS F umožňuje jízdu na závodním okruhu i v  každodenním provozu
Technologie Lexus IS F umožňuje jízdu na závodním okruhu i v  každodenním provozu

Pro pohon Lexusu IS F konstruktéři vyvinuli kompaktní pětilitrový vidlicový osmiválec disponující výkonem 423 koní a masivním točivým momentem 505 Nm. Vůz je navíc vybaven vyrovnávací nádržkou paliva a čerpadly pro odsávání oleje z prostoru hlavy válců, což zajišťuje trvalou výkonnost a ideální chod motoru zejména v zatáčkách na okruhu, kdy může docházet k déletrvajícímu přetížení o velikosti až 1G. Technologické prvky, využívané při konstrukci závodních vozů, se objevují také u litých hlav válců, titanových sacích ventilů, kovaného klikového hřídele, sintrovaných ojnic a u patřičných odlévacích postupů nutných pro dosažení mimořádné tuhosti bloku motoru. Maximální pečlivost je věnována ručnímu sestavení vidlicového osmiválce. Každá kliková hřídel motoru je před namontováním testována s ohledem na výchylky otáčení, a když je to nezbytné, je i ručně leštěna, aby splnila náročné standardy hladkého pohybu. Výsledkem je pohonná jednotka poskytující neustálou odezvu v celém rozsahu otáček, umožňující zrychlení vozu z 0 na 100 km/h za pouhé 4,8 s a maximální rychlost vozu 270 km/h (elektronicky omezeno).

Nejrychlejší osmistupňová převodovka na světě

Ještě důležitější než samotný výkon motoru je pocit řidiče, že tento výkon zcela zvládá. Unikátní převodovku vyvinul Lexus ve spolupráci s japonskou firmou Aisin. Přeřazení v manuálním módu trvá pouhých 100 milisekund (stejné např. ve Ferrari F430). Tím se stává jednou z  nejrychlejších převodovek na světě. Stále však jde o klasickou automatickou převodovku, ne robotizované či dvouspojkové ústrojí. Tajemství působivého technického řešení tkví v nově vyvinutém měniči točivého momentu. V automatickém režimu D, který je vhodný pro cestování v hustém provozu nebo pro plynulou jízdu po dálnici, pracuje osmistupňová převodovka velmi plynule jako klasická samočinná převodovka s měničem točivého momentu. V manuálním módu M však dochází k úplnému uzamčení měniče točivého momentu od druhého převodového stupně výše. To umožňuje podobně jako u přímo řazené převodovky okamžitý přenos změn výkonu motoru. Sportovní dojem pak ještě umocňuje charakteristické škubnutí vozu při přeřazení v manuálním režimu připomínající sekvenční převodovky závodních vozů. Při podřazování ve vyšších otáčkách je navíc řidič odměněn vzrušujícím a precizním zvukem meziplynu. Pro neustálou kontrolu nad vozem má řidič možnost řadit pádly pod volantem. Osmý převodový stupeň je záměrně dlouhý a je určen pro cestování vysokými rychlostmi. Díky tomuto řešení může být Lexus IS F až pozoruhodně hospodárný.

Kovaná kola a brzdy

Pro uplatnění maximální brzdné síly jsou přední kotouče o průměru 360 mm vybaveny šestipístovými hliníkovými brzdovými třmeny a zadní kotouče o průměru 345 mm hliníkovými brzdovými třmeny se dvěma písty. Všechny kotouče jsou odvrtávané a opatřené vnitřním chlazením. Brzdy byly vyvinuté ve spolupráci s firmou Brembo. Poskytují optimální brzdnou účinnost a dokonale zvládají i dlouhodobější opakovanou zátěž v mimořádně náročných jízdních režimech.

19“ kovaná kola byla vyvinuta společně s firmou BBS a díky své velmi nízké hmotnosti přispívají k redukci neodpružených hmot IS F. Pro design a technologii výroby nalezli konstruktéři inspiraci u katany – zahnutého samurajského meče. Za předními koly jsou pak umístěny funkční výdechy, které odvádějí teplý vzduch z motorového prostoru.

Stabilizační systém VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management)

Pro IS F Lexus vyvinul sportovní VDIM. Řidič si tak může vybrat mezi třemi režimy: zapnuté VDIM pro normální jízdu, režim Sport, ve kterém se VDIM zapojuje pouze v extrémním skluzu vozu a umožňuje tak energickou jízdu a pro vyznavače velkolepých kontrolovaných smyků ovládaných pedálem akcelerátoru nabízí IS F i možnost úplného vypnutí systému VDIM.

Samosvorný diferenciál

Ke skvělým výkonům a ovladatelnosti nového IS F přispívá i standardně montovaný samosvorný diferenciál LSD (Limited Slip Differencial).

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum BARTH a.s.
Bratří Štefanů 985, 500 03 - Hradec Králové
494 945 105
autocentrum@autocentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – Toyota Yaris hot hatch, i-TRIL concept a Lexus LC 500, LS 500h – Ženeva 2017

VIDEO – Toyota Yaris hot hatch,...

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky Toyota a Lexus přímo z autosalonu v Ženevě.

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Bridgestone bude dodávat pneumatiky run-flat pro prvovýbavu luxusního kupé Lexus LC500 a LC500h

Bridgestone bude dodávat pneumatiky...

Luxusní kupé Lexus LC500 a LC500h budou uvedeny na trh v roce 2017. Nové pneumatiky Bridgestone – POTENZA S001L Run-Flat Technology (RFT) a TURANZA T005 RFT budou standardní výbavou luxusního...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový dynamický sedan Lexus GS F s motorem V8 5,0 litru o výkonu 477 k s cenou od 2 559 000 Kč je luxusní sedan s duší sportovce

Nový dynamický sedan Lexus GS F s...

Je vybaven s hladce řadící osmistupňovou převodovkou SPDS (Sport Direct Shift). Lexus GS F je čtvrtým zástupcem modelů této značky, který je zaměřený na výkon Z toho důvodu nese tradiční...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Čtvrtá generace modelu Lexus RX bude mít premiéru 15. září v rámci frankfurtského autosalonu, jeho výroba bude zahájena tento měsíc – v září

Čtvrtá generace modelu Lexus RX bude...

První vozy se dostanou k zákazníkům již na konci roku. Model Lexus RX 450h – nabízí max. výkon 230 kW (313 k) a v dané třídě rekordně nízké emise CO2 na úrovni od 120 g/km Lexus byl se...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na frankfurtském autosalonu se 15.září v evropské premiéře představí Lexus RX čtvrté generace

Na frankfurtském autosalonu se 15.září...

Vozů RX se do této chvíle prodalo cca 2,2 milionu, což je třicet procent všech doposud prodaných vozů Lexus, jde tedy o nejprodávanější model v 26leté historii značky. Zcela nový Lexus RX...