Světová premiéra studie Volkswagen twin up! s hybridním pohonem typu plug-in na probíhajícím Tokijském autosalonu

Čtyřmístná studie twin up! s turbodieslem 0,8 litru, elektromotorem a dvouspojkovou převodovku DSG spotřebuje 1,1 l/100 km a ujede až 50 km s čistě elektrickým pohonem.

Studie Volkswagen twin up! – vozu určeného především do města

– používá hybridní systém typu plug-in z pokrokového modelu XL1, který VW letos představil a který se stal se spotřebou nafty pouhých 0,9 l/100 km nejúspornějším automobilem na světě. Dvoumístný model VW XL1 se skořepinovou nosnou konstrukcí a vnějšími panely z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny je vyráběn pouze v malé sérii. Volkswagen se rozhodl využít zkušenosti získané s výše uvedeným průkopnickým modelem XL1 do představované studie twin up! v rámci přípravy do velkosériové výroby. Studie twin up! sdílí s modelem XL1 části poháněcí soustavy – vznětový motor, elektromotor a dvouspojkovou převodovku DSG.

Kompaktní hybridní systém typu plug-in bylo velmi snadné uložit do karoserie studie twin up!,

– protože všechny nové vozy Volkswagen jsou již od začátku konstruovány tak, aby mohly být vybaveny i alternativními pohony, Pouze extrémně krátký přední převis karoserie sériové verze byl prodloužen o nepatrné 3 cm. V přídi konceptu twin up! je uložena poháněcí jednotka s výkonem 55 kW, která je tvořena turbodieselem 0.8 TDI o výkonu 35 kW, elektromotorem s výkonem 35 kW, sedmistupňovou převodovkou DSG („DQ200E“) a výkonovou elektronikou. Vzadu, pod zadními sedadly a podlahou zavazadlového prostoru, se nacházejí lithium-iontový akumulátor s kapacitou 8,6 kWh a 12V akumulátor pro palubní síť a palivová nádrž o objemu 33 litrů.

Nejnižší spotřeba studie Volkswagen twin up! na světě

– je důsledkem využití hybridního pohonu s možností vnějšího dobíjení, dobrými aerodynamickými vlastnostmi (cx x A = 0,30 x 2,08 m2), nízkou hmotností (1205 kg) a pneumatikami 165/65 R 15 s nízkým valivým odporem. Twin up! ujede pomocí čistě elektrického pohonu s nulovými emisemi 50 kilometrů. V normovaném jízdním cyklu EU pro určování porovnatelných hodnot spotřeby paliva vozidel s hybridním pohonem typu plug-in dosáhla studie navíc senzačně nízké kombinované spotřeby paliva 1,1 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 pouhých 27 g/km.

Studie Volkswagenu s hybridním pohonem typu plug-in dokazuje, že ani v budoucnosti se nebude hospodárnost vylučovat s radostí z jízdy. Například i v čistě elektrickém provozu zrychlí twin up! z 0 na 60 km/h za pouhých 8,8 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlostí 125 km/h. V hybridním režimu je jízda neméně zábavná, protože řidič má k dispozici točivý moment 215 N.m, což je v kategorii malých vozů velmi vysoká hodnota. Za branami města zrychlí Volkswagen twin up! z klidu na 100 km/h za 15,7 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 140 km/h.

Zajímavosti k dvouválcovému motoru TDI studie twin up!

Dvouválcový TDI byl odvozen ze čtyřválcové jednotky common rail se zdvihovým objemem 1,6 litru, známé z Golfu. Motor 0.8 TDI má rozteč válců 88 milimetrů, vrtání činí 81 milimetru a zdvih 80,5 milimetru. Kromě nižšího zdvihového objemu přispívají k poklesu emisí speciálně tvarovaná vybrání ve dnech pístů, vícenásobné vstřikování a individuální charakteristika rozprašování paliva z jednotlivých otvorů ve vstřikovacích tryskách. Vyvažovací hřídel optimalizuje kultivovaný běh malého motoru. S ohledem na snižování emisí nalézá uplatnění recirkulace výfukových plynů, oxidační katalyzátor a filtr pevných částic.

Hybridní modul

– s elektromotorem a spojkou je vložen mezi motor TDI a sedmistupňovou převodovku DSG hybridní modul. Tento modul byl integrován do skříně převodovky DSG místo běžného setrvačníku. Elektromotor je napájen energií z lithium-iontového akumulátoru s kapacitou 8,6 kWh, který může být dobíjen z vnějšího zdroje, nebo za jízdy motorem TDI. Výkonová elektronika pracující s napětím 308 V řídí toky elektrického proudu s vysokým napětím z a do akumulátoru, resp. k elektromotoru a přeměňuje stejnosměrný proud na střídavý.

Motorový prostor studie twin-up!

– je kompletně zakrytý. Všechna místa důležitá pro servis a údržbu jsou snadno přístupná. Matně černý kryt motorového prostoru se zvukově izolačními vlastnostmi člení všechny rozpoznatelné komponenty, a zlepšuje tak přehlednost. Výkonová elektronika a naproti ní umístěné servisní rozhraní jsou integrovány do leskle černého pásu, který rovněž funkčně člení motorový prostor. Centrální akustické pouzdro se vzhledem hliníku je součástí krytu motorového prostoru a spojuje stylistické motivy ze světa spalovacích motorů a elektromotorů. Elektrické prvky jsou označeny modrou barvou.

Střídání druhů pohonu

Elektromotor může samostatně pohánět studii twin up! až na vzdálenost 50 kilometrů rychlostí až 125 km/h. Vypnutý motor TDI je přitom odpojen od hnacího řetězce zvláštní spojkou. Dvouspojková sedmistupňová převodovka DSG zůstává plně funkční. Řidič se sám rozhoduje (je-li akumulátor dostatečně nabitý), kdy a kde pojede twin up! s čistě elektrickým pohonem. Povel k tomu vydá prostým stisknutím tlačítka e-Mode. Opětovné spuštění dvouválce probíhá s maximálním komfortem. Při tzv. impulzním spuštění motoru TDI za jízdy se zvýší otáčky rotoru elektromotoru a spojka motoru se velmi rychle uzavře. TDI se tak přímo dostane na potřebné otáčky. Celý proces probíhá zcela bez nežádoucích rázů, takže řidič opětovné spuštění motoru TDI prakticky nevnímá.

Řízení energetických toků a poháněcího ústrojí.

Pokud twin up! brzdí, elektromotor jako generátor přeměňuje kinetickou energii na elektrickou energii pro dobíjení akumulátoru (rekuperace). Pozitivní vliv na spotřebu motoru TDI má v energetické bilanci hybridního systému také zvýšení zatížení spalovacího motoru za určitých provozních podmínek. Díky němu je turbodiesel provozován s příznivější účinností a přebytečná energie je ukládána do akumulátoru. Rovněž s ohledem na co nejnižší spotřebu energie jsou voleny převodové stupně sedmistupňové převodovky DSG s automatizovaným řazením. Komplexní řízení energetických toků a poháněcího ústrojí má na starosti řídicí jednotka motoru, která přihlíží k požadavkům řidiče na velikost hnací síly. Mezi parametry, které ovlivňují volbu optimálního způsobu pohonu, patří mimo jiné poloha pedálu plynu, požadované zatížení motoru, zásoba energie a kombinace kinetické a elektrické energie.

Barvy a materiály

Exkluzivní lak a světlý interiér. Volkswagen vystavuje studii na Tokijském autosalonu v exkluzivním efektním bílém laku „Sparkling White“, který dosahuje duhového efektu díky příměsi modrých skleněných částeček. V závislosti na úhlu dopadu světla dochází ke hře barevných odstínů zejména na hranách karoserie. Ve světlém a přívětivém interiéru dominuje barva „Ceramic“, s níž ladí sportovní kombinace kůže a tkaniny s reflexními pásy na prostředních plochách individualizovaných sedadel. Dva „korporátní modré odstíny“ společnosti Volkswagen z tematických oblastí „e-mobility“ a „Think Blue.“ tvoří barevný základ četných stylistických detailů. Několik příkladů: Modré linie v podobě dvojitých kédrů lemují sedadla až do výšky integrovaných opěrek hlavy, a zdůrazňují tak jejich ergonomické tvarování. Na světlém multifunkčním volantu a na manžetě páky voliče převodovky DSG se nachází ozdobné stehování ve dvou modrých odstínech. Na karoserii se objevuje motiv nepřerušovaných dvojitých modrých pruhů nad oblastí prahů.

Digitální přístroje.

Pro twin up! byly nově uspořádány ovládací a zobrazovací prvky, přičemž studie sází kompletně na digitální zobrazování. Velmi precizní a pregnantní grafika ovládacích a zobrazovacích prvků v modrých a bílých odstínech vytváří formální jednotku a futuristickou atmosféru.

Intuitivní vnímání informací.

U sdruženého přístroje studie twin up! bylo cílem spojit vzhled precizního měřicího přístroje s originální digitální estetikou. Zobrazení interakcí fascinuje přitom plynulými přechody a informativními animacemi, které směřují pozornost k požadovaným informacím a citelně zlepšují intuitivní srozumitelnost. V závislosti na hybridním nebo čistě elektrickém režimu se mění vzhled a informační obsah sdruženého přístroje. Přitom se mění například ručičky, stupnice a barva dekoračního osvětlení kolem sdruženého přístroje z bílé při hybridním pohonu na modrou při čistě elektrickém pohonu. Digitální informace jsou zprostředkovávány fascinujícím, dynamickým způsobem a s vysokou precizností.

Volně konfigurovatelný hlavní displej.

V centrálním informačním a zábavním systému lze vyvolat jednotlivé položky menu a jejich výběr probíhá prostřednictvím tlačítek beze spár po stranách displeje nebo přímo prostřednictvím dotykového displeje. Hlavní displej informačního a zábavního systému je volně konfigurovatelný. Díky tomu lze individuálně stanovit možnosti rychlého přístupu k nabídkám menu, jako jsou „Kontakty“, „Sideway App“ (rovněž volně konfigurovatelná témata pro body zájmu podél projížděné trasy), „Energetická účinnost“, „Počasí“, „Kvalita vzduchu“ nebo „Řízení klima-tizace“.

Digitální řízení klimatizace.

Funkce klimatizace jsou zobrazovány výhradně digitálně. Inovativní koncept je založen na zcela novém principu vizualizace, který důsledně využívá velkorysých možností „displejů AMOLED“ (Active Matrix Organic LED) s mimořádně ostrým obrazem o velkém rozlišení. Veškeré nastavení funkcí klimatizace probíhá prostřednictvím centrálního dotykového displeje. Řidič a spolujezdec si přitom mohou individuálně nastavit „pociťovanou teplotu“ – tedy nejen proudění vzduchu, jak je dosud běžné – pro různé části těla. Automatická klimatizace následně automaticky reguluje potřebná nastavení teploty, ventilátoru a rozdělování vzduchu.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Louda Auto a.s.
Třídvorská 70, 280 00 - Kolín V
321 715 804
lukas.lahoda@louda.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz GTX představuje nejvýkonnější Bulli všech dob

Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz...

Značka Volkswagen Užitkové vozy představila ve světové premiéře nový model ID. Buzz GTX s nejvyšším výkonem až 250 kW (340 k). To neznamená nic jiného, než že jde o nejvýkonnější Bulli...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen zahajuje na českém trhu předprodej nových modelů Tiguan a Passat

Volkswagen zahajuje na českém trhu...

Volkswagen zařadil do předprodeje na českém trhu nové generace oblíbených modelů Tiguan a Passat. Třetí generace kompaktního SUV a devátá generace manažerského kombi přinášejí do svých...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dokonalý VW Touareg po plastice

Dokonalý VW Touareg po plastice

Tohle je sága rodu Touaregu. Před mnoha lety se objevila první generace, která definovala pojem lidový off-road. Dnes je technologicky nejlepší Volkswagen někde úplně jinde… Před více než 20...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen Užitkové vozy uvede v roce 2024 na evropský trh nástupce současných modelů Transporter 6.1 a Caravelle 6.1. Nová generace této produktové řady byla významně vylepšena ve všech...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejkompaktnější SUV od VW je ještě lepší než dosud

Nejkompaktnější SUV od VW je ještě...

Volkswagen spouští předprodej vizuálně a technicky zdokonaleného modelu T-Cross. Výrazný vnější design je nyní ještě atraktivnější. Nově navrženy byly sériově dodávané LED světlomety...