Světová premiéra nové generace modelu Mitsubishi Pajero na probíhajícím autosalonu v Paříži

V Evropě se na jednotlivé trhy začne dodávat postupně v období od podzimu 2006 do jara 2007.

V návaznosti na úspěšné představení sportovního pick-upu L200 a ještě před uvedením nového SUV Outlander na mezinárodní trh (v Evropě v prvním čtvrtletí roku 2007), společnost Mitsubishi Motors Corporation (MMC) dokončí obnovu své řady vozů s pohonem všech čtyř kol.

Při této příležitosti, která bude zároveň připomenutím 70 let pohonu 4×4 u vozů Mitsubishi (1936 PX33 4-wheel-drive torpedo) a 25 let modelu Pajero*, tento evergreen značky Mitsubishi předvede, jak všechny módní ozdoby městských SUV vyměnit za léty prověřený design opravdové klasiky.

Věrní zákazníci

Pajero má opravdu být na co hrdé, vždyť věrnost jeho zákazníků dosahuje v Evropě 70 %. To s sebou ale samozřejmě nese i odpovědnost vůči zákazníkům, a proto společnost Mitsubishi Motors moc dobře ví, co Pajero přesně potřebuje. V tomto kontextu je pak zřejmé, že Pajero musí stavět na své tradici a přicházet spíše s „evolucí“ než s „revolucí“ – podobně jako u modelu Lancer. Jinými slovy jde o to, aby vůz byl stále stejný, ale po každé o něco lepší.

Opravdovost

Pajero je zkonstruováno tak, aby mohlo být využíváno jako opravdový terénní automobil, a nejen jako módní doplněk. Plně tak respektuje přání svých více než 2,5 milionu majitelů od roku 1982 (mezi nimi i 160 tisíc evropských majitelů předchozí generace 2000/2006) a staví na robustní image, kterou si trpělivě buduje na náročné Rallye Dakar už od roku 1983.

Vysokou věrnost zákazníků Pajera ilustruje i fakt, že zákazníci v raných stádiích testování odmítli jakékoli zjemnění charakteru vozu, které bylo de facto v intencích poslední generace jak třídveřové, tak pětidveřové verze.

V tomto smyslu nejnovější verze Pajera znamená návrat k nezaměnitelným konstrukčním a designovým postupům, které v roce 1979 definoval koncept Pajero II (vysoké, vertikální a téměř ploché čelní sklo, typické uspořádání masky s „Pajero očima“, zadní dveře s panty na boku atd.). V průběhu vývoje vůz přišel o vyboulené blatníky předchozí generace a získal tak stále jednoznačně identifikovatelnou, ale vyváženější siluetu. Tento dojem ještě podtrhnou nabízená 18“ kola z lehkých slitin.

Konstrukce podsaditější a sportovnější třídveřové karosérie vychází ze stejných principů, a proto si tato verze zachovala delší dveře, kratší rozvor náprav (2545 mm oproti 2780 mm u pětidveřové verze), charakteristická „zvednutá“ linie zadního bočního okna a střední sloupek evokující ochranný rám otevřeného automobilu.

U obou verzí se přední maska vrací k typickému obdélníkovému designu s horizontálními příčkami přes tenké vertikální proužky, ale obsahuje samozřejmě i logo firmy Mitsubishi (tři diamanty) zakomponované do linií hory Fuji, na které opticky navazují podélné prolisy vedoucí středem kapoty. Nový závodní model MPR13 2007 Dakar bude samozřejmě mít všechny tyto znaky.

Rezervní kolo jako nezbytná známka autenticity je přirozeně i nadále upevněno na vnější straně zadních dveří. Je nyní umístěno uprostřed (a má pevný kryt) a díky tomu je záď vybavena třetím sdruženým světlem pro lepší viditelnost vozu.

Nejvyšší kvalita

Zákazníci byli nekompromisní ve svém požadavku na zachování vnějšího designu Pajera*, ale na druhou stranou uznali, že je třeba úplně přepracovat interiér, kterému kraluje zcela nová (ale spartánsky střídmá) palubní deska.

Ve srovnání s předchozí verzí působí palubní deska na pohled, na dotek i svými materiály mnohem harmoničtějším dojmem a vyznačuje se neokázalým soudobým designem. Na řidiče působí dobře i při dlouhých cestách a její design určitě přečká nejrůznější módní trendy. S typickou japonskou kvalitou a precizností vytváří z prostoru pro řidiče rezervovaný, ale vytříbený kokpit zpracovaný s hodinářskou přesností a dokonalou povrchovou úpravou od ovladačů audio-systému po úhlednou středovou konzolu.

Interiér Pajera je založen na střídmé černé nebo černo-béžové kombinaci, kterou doplňují jemné kovové nebo antracitové tóny součástí imitujících vzhled hliníku nebo dřeva (na příklad u palubní desky nebo čalounění dveří). Samozřejmostí je kvalitní povrchová úprava příjemná na dotyk. Celkově působí zasazení jednotlivých prvků do interiéru Pajera* velmi konzistentně a navíc bylo rozšířeno o nové vybavení, které dnes zákazníci ve svém voze očekávají, jako je na příklad prvotřídní audio-systém Rockford Acoustic Design( nebo nový navigační systém s hard diskem a integrovaným hudebním serverem.

Totéž platí i o hluboko posazených přístrojích, ovládacích prvcích klimatizace, řadicí páce i volantu. Všechny se vyznačují stejně kvalitním povrchovým zpracováním a příjemným ovládáním, které ještě umocňuje mechanická přesnost všech otočných ovladačů a spínačů, a to včetně zadního ovládání klimatizace.

Jak se dá u japonského automobilu očekávat, vnitřní osvětlení je navrženo tak, aby posádce dávalo pocit bezpečí, pohodlí a dostatečného prostoru. Příkladem za všechny může být žluté osvětlení prostoru pro nohy a osvětlení konzoly.

Zatímco pohodlná třetí řada sedadel „Hide&Seat(“ (pouze u pětidveřové verze) je známá z předchozí verze, nově je představované Pajero vybaveno:

  • Prvotřídním audio-systémem Rockford Acoustic Design( (860 W a 12 reproduktorů),
  • Navigačním systémem s 30GB hard diskem, 7palcovým barevným dotykovým displejem a DVD přehrávačem s hudebním serverem, který obsahuje CD databázi (CDDB) od GraceNote® a zobrazuje informace o přehrávaném CD se zobrazují na displeji
  • Parkovacím systém s kamerou
  • Zábavným (A/V) systémem pro zadní sedadla s 9palcovým displejem a šesti-kanálovým digitálním zvukem Dolby® 5.1
  • Vnitřním zpětným zrcátkem s automatickým stmíváním
  • Ovladači pro audio-systém a tempomat umístěnými na volantu
  • Xenonovými světlomety atd.

Na dlouhých cestách

Zákaznické průzkumy ukázaly, že majitelé Pajero využívají hlavně v situacích, pro které je určeno: jízda s pohonem 4×4 (v terénu, tažení nákladu atd.), a to profesionály v místech, kde se silnice nevyskytují …

Takto Pajero zaujímá 25 % (24 567 prodaných vozů v roce 2005) z poměrně stabilního sub-segmentu plnohodnotných terénních vozů, který v Evropě představuje přibližně 100 000 prodaných automobilů ročně (z celkových 350 000 vyšších středních SUV).

Toto postavení Pajera dokládá například německý trh, kde má 80 % majitelů tohoto vozu nainstalováno tažné zařízení, přičemž 14 % z nich používá Pajero pro práci v terénu téměř každý den a 22 % v náročném terénu taktéž téměř každý den.

Na jihu ve Španělsku se Pajero nejméně ze všech automobilů s pohonem 4×4 využívá ke každodenní dopravě dětí do školy (12 %), ale naopak je druhým nejpoužívanějším vozem s pohonem 4×4 pro práci v terénu.

Tyto skutečnosti měly rozhodující vliv na aplikaci stejné „evoluční teorie“ při konstrukci nové generace Pajera:

  • Nebylo potřeba měnit celkovou architekturu: Pajero* zůstalo u samonosné karosérie s vestavěným rámem, ale došlo ke zvýšení její tuhosti, což pozitivně ovlivnilo jízdní vlastnosti i úroveň hlučnosti a vibrací.
  • Totéž platí o elektronicky řízené převodovce Super Select 4-II rozšířené pouze o uzávěrku diferenciálu zadní nápravy, která zlepšuje jízdu vozu v terénu. Ve shodě s filozofií Mitsubishi AWC (All Wheel Control – řízení všech kol) je Pajero nyní standardně vybaveno protiprokluzovými a stabilizačními systémy, zatímco již v předchozí verzi použité systémy ABS, EBAC (systém řízení brzd při jízdě z kopce) a EBD (elektronické rozdělení brzdné síly) samozřejmě zůstávají.
  • Přední a zadní nezávislé zavěšení kol má stejnou konstrukci jako dříve, ale bylo překalibrováno tak, aby zajistilo plynulejší jízdu bez otřesů, menší naklápění karoserie (zlepšení o 25 %) a lepší stabilitu při vyšších rychlostech, a to jak na silnici, tak v terénu.
  • U naftového motoru byl (stejně jako u nového L200) zachován objem (3,2 l) i počet a uspořádání válců (4). Změnou je použití systému common-rail, které mělo za cíl následující dva ukazatele: splnění normy Euro-4 a nižší hodnoty při měření hluku a vibrací (např. úroveň hluku byla snížena o 15 %)

Vedlejším přínosem změny byl u verze s automatickou převodovkou (disponuje díky turbodmychadlu s proměnlivou geometrií výkonem až 170 k ) nárůst výkonu o 10 k oproti předchozímu Pajeru a dále zvýšení točivého momentu o 8 Nm přispívající k větší flexibilitě (při jízdě v terénu vždy vítaná změna) verze s manuální převodovkou (točivý moment až 381 Nm):

Pajero s motorem 3,2 Di-D s manuální převodovkou má výkon 160 k a nejvyšší točivý moment 381 Nm a s automatickou převodovkou má výkon 170 k a nejvyšší točivý moment 373 Nm.

Standardem u verzí s automatickou převodovkou je částicový DPF filtr, který bude (podle potřeb jednotlivých trhů) nabízen i u verzí s manuální převodovkou.

  • Společnost MMC zůstala věrná uspořádání motoru V6, ale starší motor GDI o výkonu 202 k a objemu válců 3,5 l vyměnila za úplně nový motor MIVEC o výkonu 250 k a objemu 3,8 l, který se montuje do nejnovějších sportovních vozů Eclipse v Severní Americe.
  • Oba motory jsou vybaveny novými generacemi předchozích prověřených převodovek: 5stupňovou manuální nebo 5stupňovou elektronicky řízenou převodovkou INVECS-II s režimy „Sports“ (sekvenční) a „Adaptive Shift Control“ pro jízdu z kopce.

Evolution

Tato verze Pajero zároveň tvoří základ pro zcela nový terénní závodní model, který se zúčastní Rallye Dakar. Tento závodní vůz, označený jako „Pajero Evolution“, byl po boku běžné tovární verze představen také na pařížském autosalonu.

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
KONTAKT spol. s r.o.
Svobodova 2050, 511 01 - Turnov
481 325 726
oztu@havex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota a Mitsubishi budou vyrábět vodík z hnoje a odpadu

Toyota a Mitsubishi budou vyrábět vodík...

Japonské společnosti Toyota Motor Corporation, Toyota Tsusho a Mitsubishi Kakoki letos na podzim v Thajsku představí zařízení na výrobu vodíku na bázi bioplynu. Vyrábět budou vodík z kuřecího...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Mitsubishi ASX: Sebevědomý hybrid

Nové Mitsubishi ASX: Sebevědomý hybrid

Začíná zajímavá éra Mitsubishi. Značka uvádí na trh ASX nové generace, rozšiřuje tak evropskou modelovou nabídku stájových kolegů Space Star a SUV s označením Eclipse Cross PHEV. ASX se...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Outlander PHEV přijede příští rok

Nový Outlander PHEV přijede příští rok

Mitsubishi už příští rok uveden na evropský trh svou novou vlajkovou loď Outlander PHEV. Základem auta bude druhá generace pokročilého EV plug-in hybridního systému se dvěma elektromotory pro...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Fleetové setkání s příchutí adrenalinu

Fleetové setkání s příchutí adrenalinu

První ročník akce Experience Day pro fleetové zákazníky Testování vozů včetně aktuálních novinek z portfolia skupiny Auto Palace Hosty akce svezl také účastník Rallye Dakar a soutěžní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Auta na náplavce startují již ve čtvrtek!

Auta na náplavce startují již ve čtvrtek!

Třetí ročník výstavy Auta na náplavce, který pořádá časopis Svět motorů z mediálního domu Czech News Center, doslova klepe na dveře. Vše vypukne u Vltavy v Praze už ve čtvrtek 29. srpna...