Špičkový sportovní motocykl BMW R 1100 S

Silniční test. Motocykl R 1100 S imponuje výkonným motorem typu Boxer, pevným podvozkem a pohodlím na dlouhé trati. Motocykl R 1100 S je nepochybně šlágrem, a to díky svým nápadným obrysům, zabranému pasu, zvednutým tlumičům výfuku, vyvedeným až nad zadní blatník, a v neposlední řadě i pro své impozantní údaje o výkonu.

Špičkový sportovní motocykl BMW R 1100 S

Zastavujeme na semaforu ve Füssenu, malebném městečku na úpatí Bavorských Alp. Pomalu dojíždí několik dalších motocyklistů, kteří na nás vrhají zvědavé postranní pohledy. Jeden z nich zvedá palec v mezinárodně srozumitelném gestu uznání mezi motorkáři. Naskakuje zelená oznamující chvíli, kdy motocyklisté obvykle pouštějí plyn naplno. Tentokrát se ale drží zpátky. Jeden po druhém vyrážejí nápadně volným tempem a dobrovolně se řadí za novou R 1100 S.

Všichni si chtějí dobře prohlédnout nejvýkonnějšího Boxera všech dob, který byl v salónech představen teprve loni na podzim. Motocykl R 1100 S je nepochybně šlágrem, a to díky svým nápadným obrysům, zabranému pasu, zvednutým tlumičům výfuku, vyvedeným až nad zadní blatník, a v neposlední řadě i pro své impozantní údaje o výkonu.


Maximální točivý moment je 97 Nm při 5750 otáčkách za minutu. Ve srovnání s R 1100 S se technikům BMW podařilo zvýšit výkon na brzdě o 8 koní (5,9 kW) na 98 k (72 kW) díky vylepšené elektronice motoru, vyššímu kompresnímu poměru, optimalizovanému usměrnění nasávaného vzduchu a nově vyvinutému systému výfuků a tlumičů s třícestným katalyzátorem.


Stisknutí tlačítka startéru probudí pohonnou jednotku k životu, projevujícímu se tichým brumláním a typickým rytmickým koktáním příčně uspořádaného motoru, bez kterého se žádný fanda motorů boxer neobejde. Na vzdálenosti pouhých několika metrů dokázal čtyřventilový motor tohoto nového motocyklu, že je silou, se kterou je třeba počítat. Zvednete-li oči od rychloměru, umístěného asymetricky vedle otáčkoměru, dostanete se do oblasti pokutovaných rychlostí dříve, než vám jakýkoli subjektivní pocit dovolí si to uvědomit – tak hladce a přitom silně běží motor i při nízkých otáčkách. Od pouhých 5500 otáček za minutu lze rovnoměrně přidávat plyn a zvyšovat rychlost až téměř k červené oblasti na 8000 otáčkách.


Jen při pomalé jízdě na jakoukoli vzdálenost, kdy jsou škrtící klapky sotva otevřeny, si lze uvědomit nepatrné cukání. Toho si však velice rychle přestanete všímat. Úzká pásma převodových stupňů šestistupňové převodovky jsou dokonale sladěna s výkonným a pružným motorem tohoto motocyklu. Kompaktní převodovka je velmi přesná a přenos výkonu zajišťuje hydraulicky ovládaná jednokotoučová suchá spojka.


Špičkový sportovní motocykl BMW R 1100 S

Dvojité zatáčky, ostré serpentiny, úzké soutěsky – hornatá krajina Bavor je rájem motocyklistů a skutečnou zkouškou odolnosti pro všechny jezdce. V tomto kraji by se sebemenší slabina podvozku vyjevila rychle a nemilosrdně. Už po pár kilometrech tohoto nepřehledného labyrintu si uvědomíte, že díky nízko položenému těžišti a nízké hmotnosti 229 kg při plné nádrži je čiperná R 1100 S doopravdy ve svém živlu.Jezdec stejně jako stroj nezaznamenává žádné známky únavy. Po dosti rezervovaném startu tento sportovní Boxer jezdce jednoznačně láká, aby jej pořádně protáhl a šel přitom nekompromisně až na hranice možností.

Za další levotočivou zatáčkou přidáváme plyn trochu víc. Motocykl se nyní naklání až k mezi přilnavosti. Jeden z válců se dotkne země a vylétnou jiskry. Instinktivní reakce je přežít, tedy opatrně zpomalit. Snaha stroje vyrovnat se sám je tak omezená, že jezdec nepociťuje ani stopu jakéhokoli neklidu. Podvozek tohoto Boxera stoprocentně nemá v zásobě žádná nemilá překvapení.


Vynikající stabilita podvozku samozřejmě umožnila nově navrhnout rám: většina hmotnosti je rozložena na hliníkový rám, který nese výkyvnou vidlici zadního kola; motor a převodovka jsou samonosné jen částečně. Ať jsou zatáčky ostré nebo plynulé, povrch hladký či drsný, silnice rovné nebo hrbolaté, sportovní Boxer BMW je vždy oběma koly pevně na zemi a vždy spolehlivě drží stopu. Jev „cukání v řídítkách“, často pozorovaný u sportovních motocyklů při maximálních rychlostech na špatném povrchu, je motocyklu R 1100 S naprosto cizí.


Podvozek boduje i na dálnici: sportovně laděný Boxer BMW exceluje i při maximální rychlosti – výrobce uvádí 226 km za hodinu (140 mil za hodinu) – díky bezvadné podélné stabilitě. Ani rychle po sobě následující nárazy podvozek nevyvedou z míry. V zájmu větší kompaktnosti je odpružení, zvláště díky vidlici Telelever, poněkud méně pohodlné, než bývá u ostatních dvoukolých modelů firmy BMW zvykem. Tlumení odskoku přední vidlice lze za jízdy nastavit knoflíkem.


Modrá obloha, slunce, příjemných 20 °C, náročná zatáčkovitá silnice na úpatí Bavorských Alp a silná R 1100 S: k úplnému štěstí motocyklisty chybí jen spolujezdec v tandemu. Radost je třeba s někým sdílet, podělit se o ní, protože teprve potom poskytuje opravdový zážitek. I pro tenhle účel je sportovní motocykl BMW obdivuhodně vybaven. Schránky a vnitřní brašny i brašna na nádrž jsou nabízeny jako doplňková výbava na přání, přičemž jejich hmotnost ovlivňuje jízdní vlastnosti motocyklu jen nepatrně. Brzdová soustava (dvojité kotouče vpředu, jeden kotouč vzadu, ABS na přání) se dá precizně seřídit díky jasně určenému tlakovému bodu a její použití se projeví velmi výrazně. Ani v táhlých horských klesáních s dvoučlennou posádkou se neobjevují náznaky vadnutí. Sedlo nabízí dvěma lidem hojnost místa a spolujezdec se může držet dvou tvarovaných madel. Prostor pro jezdce je navržen obdivuhodně: stupačky, nastavitelné směrem dozadu i nahoru, diktují sportovní jízdní polohu, která má ale do napjaté pozice daleko. Naopak i po dlouhé jízdě na dálnici či po venkovských silnicích je jezdci na R 1100 S napětí v zádech cizí.


Špičkový sportovní motocykl BMW R 1100 S

Ti, kteří mají v sedle raději pohodlí, mohou jako doplněk zvolit řidítka v luxusní úpravě. Tato řídítka jsou kombinována s vyšším čelním sklem, ačkoli již čelní sklo, které je součástí standardní kapoty, poskytuje optimální ochranu při rychlostech do 160 km/h (100 mil). Zpětná zrcátka jsou upevněna na dlouhých vzpěrách, které umožňují neomezený výhled dozadu, zatímco přístroje a spínače jsou uspořádány v již tradičně jasném a čitelném stylu BMW.

Protože u tohoto sportovního motocyklu je důraz kladen na sportovní jízdu, nabízí BMW přirozeně i sportovní variantu na přání. Ta zahrnuje tlumič řidítek a prodloužené pružinové vzpěry pro ještě vyšší pružnost při ostrých úhlech náklonu.


BMW R 1100 S ztělesňuje snadný způsob, jak uniknout všednosti na dvou kolech svižně, sportovně a přitom v bezpečí a pohodlí. Svou komplexností oslovuje každého fanouška motocyklového sportu. Jízda na něm je radost. BMW R 1100 S nabízí ideální podmínky pro splnění mladických snů.

Thomas Hartmann
převzato z BMW magazínu1/99

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...