Jedenáctka nejlepších řidičů kamionu je známá! Boj mezi českými truckery v soutěži Mladý evropský řidič kamionu 2007 má za sebou obě semifinálová kola. Nyní čeká deset mužů a jednu ženu národní finále. Na něm se v sobotu 23. června ukáže, kdo je králem mezi českými truckery a také kdo pojede reprezentovat Českou republiku na evropské finále.
O krok blíž nádhernému tahači Scania v hodnotě téměř 3 miliony korun, je 11 účastníků soutěže Mladý evropský řidič kamionu 2007. V teoretických testech a následně dvou semifinálových kolech, která se konala 28. dubna v Plzni a 12. května v Brně, porazili dalších 503 profesionálních truckerů.
Excelovali školení řidiči
Řidiči museli ukázat, že mají nejen hluboké teoretické znalosti, ale také že ovládají pravidla bezpečné a efektivní jízdy. První soutěžní disciplínou byla Jízda hospodárnosti. „Truckeři museli v daném čase a s danou maximální povolenou rychlostí urazit naplánovanou trasu a při tom spotřebovat co nejméně paliva,“ popisuje marketingový ředitel Scania CZ Martin Benda. Právě tato disciplína v praxi ukázala, jak užitečné je školení Scania Optimum Jízda, v němž profesionální instruktoři Scania učí řidiče ovládat vozidlo tak, aby jezdili co nejúsporněji.
Na vlastní oči se o tom přesvědčil například Josef Dvořák, majitel spediční firmy INEX SPEDITION, která své řidiče na tato školení pravidelně posílá. Pan Dvořák držel palce dvěma „svým“ truckerům a oba suverénně postoupili do finále; jejich královskou disciplínou byla právě Jízda hospodárnosti. Jeden z nich Martin Antoš dokonce brněnské kolo vyhrál. „Doufám, že kluci ukáží to nejlepší i ve finále. Dnešní vítězství je pro ně i pro mě velkým oceněním,“ řekl bezprostředně po vyhlašování vítězů v Brně pan Dvořák.
Dalším úkolem byla Jízda zručnosti, kde řidiči předváděli své manévrovací schopnosti. Soutěžní sérii uzavíraly teoretické testy. „Naše testy vychází z nové směrnice EU o školení řidičů. Jednotlivé otázky se týkají například technologie nákladního vozu, hospodárného řízení, nebezpečného zboží a mnoha dalších důležitých témat,“ přibližuje Martin Benda.
Náročná Jízda zručnosti
„Vítězství jsem nečekal, bylo to náročné a s velkou konkurencí. Nejtěžší byla rozhodně Jízda zručnosti. Úplně na konci při disciplíně couvání jsem to asi o pět centimetrů neodhadl a trefil překážku – v té chvíli jsem si říkal, že to možná nedopadne,“ komentoval vítěz brněnského semifinále Martin Antoš.
Ve finále poprvé i žena
Mezi soutěžícími uspěla také jedna ze dvou žen soutěže, osmadvacetiletá Marie Horneková, z Nýřan u Plzně. “Překvapilo mě, že mě čeká konkurence samých mužů. Nemyslím si, že by povolání řidiče kamionu bylo výhradně jejich doménou,” říká profesionální truckerka. Mužská přesila ji však rozhodně nerozhodila. „Jsem zvyklá, nás žen v tomto oboru opravdu moc není. Ale soupeřku i víc kolegyň na silnici bych určitě přivítala,“ doplňuje šikovná řidička. Stejně jako většinu soutěžících, i ji podporovala rodina a přátelé.
Do národního finále postoupili z brněnského semifinále tito řidiči:
- 1. místo: Martin Antoš – Hostinné
- 2. místo: Zdeněk Chlup – Znojmo
- 3. místo: Roman Kůřil – Brno
- 4. místo: Roman Ryšavý – Police nad Metují
- 5. místo: Jiří Urban – Ostrava
Do národního finále postoupili z plzeňského semifinále tito řidiči:
- 1. místo: Daniel Vrkoslav – Mnichovo Hradiště
- 2. místo: Zdeněk Svítil – Janovice n. Úhlavou
- 3. místo: Luboš Hlaváč – Pelhřimov
- 4. místo: Petr Tomek – Praha
- 5. místo: Pavel Neterda – Praha
- divoká karta: Marie Horneková – Plzeň
Scania myslí na bezpečnost a zvyšování prestiže řidičů kamionu
Scania usiluje prostřednictvím soutěže o zlepšení prestiže povolání truckerů a o zvyšování teoretických i praktických znalostí mladých řidičů, kteří jsou důležitým faktorem bezpečnosti na silnicích. Základní podmínkou pro soutěžící je splnění věkové hranice 35 let. Po letech 2003 a 2005 je to již třetí ročník soutěže Mladý evropský řidič kamionu. V roce 2005 se do evropské soutěže zaregistrovalo 13 tisíc profesionálních řidičů, v České republice soutěžilo celkem 528 řidičů. Obdobná soutěž se koná celkem ve 38 zemích na celém světě. Vedle zemí EU (již včetně Bulharska), Norska, Švýcarska a Turecka, si své síly změří letos i řidiči v Argentině, Brazílii, Tchai-wanu, Jižní Africe, Austrálii, Jižní Koreji, Malajsii, Botswaně, Namibii a Tanzanii.
Soutěž podporuje Evropská komise a IRU (International Road Transport Union – Svaz mezinárodní silniční dopravy). Scania bude také spolu se Světovou zdravotnickou organizací (WHO) organizovat po dobu závodů semináře o silniční bezpečnosti v mnoha zúčastněných zemích.
V České republice projekt podporují Ředitelství služby dopravní policie, česká kancelář WHO, BESIP – Ministerstvo dopravy a ČESMAD Bohemia.
Generálními sponzory soutěže se staly firmy Michelin a Shell. Regionálními sponzory v České republice jsou – Schwarzmüller, TNT Innight, T-mobile, Radegast Burelů, Scania Finance.
Mediálními partnery se stali Radiožurnál Český rozhlas 1, Trucker King magazín, Doprava a silnice a Trucker.