Škoda Octavia obstála v crash testu EuroNCAP
Automobil Škoda Octavia prokázal v nezávislém spotřebitelském nárazovém testu Euro NCAP vysokou míru bezpečnosti posádky – získal čtyři hvězdičky z maximálního počtu pěti
Škoda Octavia obstála v nezávislém nárazovém testu NCAP, když získala čtyři hvězdičky z maximálního počtu pěti. Byla přitom srovnáván s mnohem většími a dražšími vozy, které svých výsledků dosáhly s podstatně více airbagy zatím co Škoda Octavia vybavená pouze airbagem řidiče. Vloni se tohoto prestižního testu zúčastnila Škoda Fabia, který se čtyřmi získanými hvězdičkami rovněž může počítat k nejbezpečnějším automobilům své třídy.
Program hodnocení nových vozů Euro NCAP je mezinárodně uznávaný spotřebitelský test bezpečnosti nových vozidel podporovaný řadou státních institucí a nezávislých organizací. Cílem programu Euro NCAP je objektivní posouzení vozidel z hlediska pasivní bezpečnosti. Zkoušené vozy jsou podrobeny čelnímu a bočnímu nárazu a nově také bočnímu nárazu na sloup (posledně jmenované se týká automobilů vybavených hlavovými airbagy). Nedílnou součástí zkoušek je rovněž zjištění stupně ohrožení chodců při střetu. Testy tak reprezentují nejčastější druhy nehod, při kterých dochází k poraněním.
Při zkouškách jsou na sedadlech umístěny zkušební figuríny vybavené množstvím senzorů, které zaznamenávají údaje nezbytné pro vyhodnocení výsledků testu. Ze získaných hodnot jsou stanovována rizika poranění jednotlivých částí těl osob cestujících ve vozidle a z nich se poté vyhodnocuje celková míra bezpečnosti konkrétního vozu. Výsledky jednotlivých testů jsou vyjádřeny počtem bodů, přičemž za čelní náraz může vůz získat max. 16 bodů, za boční náraz rovněž nejvýše 16 bodů a navíc případně další 2 body za boční náraz na sloup. Výsledky jednotlivých zkoušek se sčítají, takže maximálně lze dosáhnout 34 bodů, které se pak přepočítají na hvězdičky. Pro zkoušky jsou obvykle vybírána vozidla v provedení s minimální sériovou výbavou, která jsou nabízena kdekoli v Evropské unii nezávisle na tom, zda jsou v nabídce další prvky výbavy pasivní bezpečnosti.
Sdružení Euro NCAP vybralo pro test nejprodávanější verzi v zemích EU – model Škoda Octavia Ambiente s motorem 1.9 TDI/66 kW a s nejmenší dostupnou bezpečnostní výbavou. Škoda Octavia dosáhla v hodnocení Euro NCAP celkem 25 bodů, čemuž odpovídají čtyři hvězdičky. Při čelním nárazu dosáhla 10 a při bočním nárazu 15 bodů. V testu na ochranu chodců získala Škoda Octavia dvě hvězdičky, což je v současnosti standardní výsledek.
Získané čtyři hvězdičky jsou nejvyšší možné ohodnocení pro vůz bez hlavovýchairbagů. Uvedeného výsledku bylo navíc dosaženo s vozem vybaveným pouze airbagem řidiče. V testu prokázanou úroveň bezpečnosti posádky Octavie, která má velmi dobrý základ v podobě spolehlivé struktury karoserie, lze s použitím dalších airbagů (airbag spolujezdce, boční airbagy) ještě dále zvýšit.
3. prosince 2001, jas