Škoda Fabia s benzinovým motorem 1,4 v redakčním testu

Půl roku uplynulo od představení Fabie na frankfurtském autosalonu. Řada našich i cizích zkušených motoristických redaktorů hodnotila tento nový vůz. O to zvědavější jsem přebíral Škodu Fabii ve vybavení Comfort s motorem 1,4 o výkonu 50 kW, abych se mohl s vámi podělit o své poznatky a pocity získané v krátkodobém testu s tímto vozem.

Škoda Fabia s benzinovým motorem 1,4 v redakčním testu
Škoda Fabia s benzinovým motorem 1,4 v redakčním testu
Škoda Fabia s benzinovým motorem 1,4 v redakčním testu


Škoda Fabia s benzinovým motorem 1,4 v redakčním testu

Design karoserie na mě zapůsobil velmi příjemným až milým dojmem. Fabia jako by mě vybízela svými oblými tvary k pohlazení, ale zároveň mi dávala jasně najevo svou kompaktní a pevnou robustní stavbou s krátkými převisy karoserie vpředu i vzadu, že je to sice malé auto, ale pevných svalů, které je připraveno vyrazit neohroženě do provozu a zatáčky se mnou projíždět rychle a bezpečně.

Široký chromovaný rám masky chladiče spolu s výrazným logem značky Škoda a moderní tvar do strany se zužujících předních čirých světlometů s integrovanými ukazateli směru na mě působily úsměvným dojmem. Kapota motoru s dvěma prolisy v šíři masky chladiče spolu s rozměrným a přitom elegantním předním nárazníkem v barvě vozu zdůrazňuje dynamiku vozu. Masivní zadní sloupky Fabia zdůrazňují pevnost a bezpečnost karoserie. Zadní rozměrná světla jsou nejen elegantní, ale i pro bezpečný provoz účelná.


Při vnějším pohledu se mi Fabia jevila jako malý vůz, po usednutí za volant jsem byl překvapen prostorností vnitřku. Opravdu dostatek prostoru má jak řidič tak i ostatní spolucestující. Pohodlná rozměrná sedadla jsou dobře vytvarovaná. Optimální posez řidiče umožňuje i výškově seřiditelné sedadlo a výškově i podélně seřiditelný volant, což jistě přispívá k bezpečnějšímu vedení vozu.


Škoda Fabia s benzinovým motorem 1,4 v redakčním testu

Velikost zavazadlového prostoru Fabie byla podrobena ne jedné kritice. Myslím, že ne zcela oprávněně. Vždyť zavazadlový prostor Fabie, který má objem 260 litrů, je pouze o 12 litrů menší něž u Felicie a podle mého subjektivního názoru je tento prostor s ohledem na svůj tvar lépe využitelný než u Felicie. Po sklopení zadních sedadel má vzniklý prostor u Fabie objem 1 016 litrů, což je dokonce o 49 litrů více než u Felicie. Tím samozřejmě nechci tvrdit, že Fabia má nadměrně veliký zavazadlový prostor, spíše průměr ve své třídě.

Vedení a bezpečnost vozu by měla nesporně být na prvním místě při rozhodování jakou značku a model vozu si vybereme. Při jízdách ve městě, na dálnici, na špatných silnicích, při projíždění prudkými zatáčkami i na mokru se mi vedla Fabia velmi dobře a bezpečně. S Felicií, kterou již čtvrtý rok používám jako služební, jsem také spokojen, ale jízda s Fabií je opravdu nesrovnatelná – konstrukce jejího podvozku a celkové vedení vozu včetně pocitu bezpečnosti je o třídu výše. Řízení Fabie je velmi přesné. Posilovač řízení má Fabia ve všech stupních výbavy u motorů nad 47 kW v základní ceně. Elektrohydraulický posilovač reaguje na rychlost vozu a poloměr zatáčky a podle vyhodnocení vytváří elektromotorek v souladu s okamžitým provozním režimem odpovídající tlak v posilovači. Kladem zvoleného systému posilovače je i to, že při přímé jízdě je elektromotorek v nečinnosti. Významnou měrou k dobrému vedení vozu vedle použitého zavěšení kol přispěla optimálně zvolená tvrdost pérování včetně tlumičů. Uvedené konstrukční řešení podvozku Fabie umožňuje i sportovní jízdu s tímto novým modelem Škoda. Podvozek Fabie je tedy v plné míře předurčen i pro výkonnější motory, současně již dodávanou šestnáctiventilovou 1,4 a motor ještě vyššího výkonu, který je pro Fabii připravován.


Škoda Fabia s benzinovým motorem 1,4 v redakčním testu

Jedna z diskutovaných otázek při hodnocení Fabie a jejího porovnávání s Felicií je v otázce pohotovostní váhy. Vždyť Fabia je cca o 120 kg těžší než Felicie. Tato skutečnost nesporně ovlivňuje spotřebu pohonných hmot i akceleraci. Naproti tomu je ale Fabia vyšší tuhostí a pevností karoserie a celkovým konstrukčním řešením podvozku podstatně bezpečnější než Felicie. A to je fakt z hlediska bezpečnosti jistě nezanedbatelný.

Testovaný vůz byl vybaven motorem objemu 1,4 litru s nejvyšším výkonem 50 kW při 5 000 ot/min.Tento motor dosahuje nejvyšší točivý moment hodnoty 120 Nm již při 2 500 ot/min. Nejvyšší rychlost udává výrobce 162 km/hod. a zrychlení z 0 na 100 km/hod. dosáhne Fabia za 15,4 sekund. Výkon motoru podle mého názoru pro normální jízdu plně postačuje, pokud jsem potřeboval rychleji předjet, pak jsem si podřadil a motor se ochotně vytočil do vyšších otáček. V průběhu testu jsem jezdil většinou sám a jezdil jsem svižně. Dosáhl jsem průměrné spotřeby benzinu těsně pod 7 litrů na 100 km při ujetí cca třetiny kilometrů ve městě, třetiny mimo město a třetiny na dálnici, kde jsem se snažil udržovat nejvyšší povolenou rychlost, tj. 130 km/hod.


Ze dvou stupňů výbavy – Classic a Comfort, byl testovaný vůz ve výbavě Comfort. Tato výbava obsahuje mimo jiné stavitelný čtyřramenný volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče, airbag řidiče i spolujezdce, palubní počítač a elektrické ovládání předních bočních oken. Testovaný vůz byl navíc vybaven brzdovým systémem ABS. Základní cena testované Fabie s motorem 1,4 s výkonem 50 kW ve výbavě Comfort je 314 900 Kč, s příplatkem za brzdový systém ABS pak 332 800 Kč. Cena je bezesporu vyšší proti očekávání nebo spíše bych řekl s ohledem na průměrné platy u nás, ale je nutné si uvědomit, že Fabia je oproti Felicii o třídu vyšším vozem zejména s ohledem na jízdní vlastnosti, ovladatelnost a bezpečnost.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...