Škála modelů Ford s motory TDCi se rozšiřuje

Tři nové modely Ford nesou označení „TDCi“, což znamená, že jsou poháněné přeplňovanými vznětovými motory řady Duratorq TDCi druhé generace, vybavenými technologií přímého vstřikování paliva „common-rail“.

Do rodiny vozů s motory řady Duratorq TDCi patří Ford Focus TDCi, vyšlechtěný Ford Mondeo TDCi a zcela nový Ford Fiesta TDCi. Motory Ford řady TDCi charakterizují především technologii přímého vstřikování „common-rail“. I přesto, že udivují vysokými výkonovými parametry, všechny tři turbodiesely TDCi jsou tiché, jejich chod je jemný a bez vibrací a vyrovnají se tak moderním zážehovým agregátům.


Škála modelů Ford s motory TDCi se rozšiřuje

Uvedením modelu Focus TDCi se Ford zařadil mezi první producenty automobilů, kteří svým zákazníkům nabídli vznětové motory vybavené systémem přímého vstřikování „common-rail“ druhé generace. Nyní se vyspělé TDCi motory dostávají i do modelových řad Mondeo a zcela nové řady Fiesta – ve všech těchto vozech se objevují motory TDCi o objemech od 1,4 l do 2,0 l.

FORD MONDEO TDCi


Vůz, který stanovil nové standardy celé své třídě, je nyní díky dvoulitrovému motoru Duratorq TDCi připraven přinést zcela nový pohled na vznětové agregáty modelů této kategorie. Charakteristickými rysy šestnáctiventilového motoru Duratorq TDCi, použitého v modelu Ford Mondeo, jsou vysoký výkon a tichý chod bez vibrací. Čtyřválec Duratorq TDCi o výkonu (95 kW/130 k) ještě o něco povyšuje obdivuhodné parametry současných vozů Ford Mondeo s uznávaným motorem Duratorq TDDi.


Svého maximálního točivého momentu 330 Nm dosahuje dvoulitrový motor Duratorq TDCi už při 1800 min-1, což TDCi je asi o 16 procent vyšší, než srovnatelná hodnota u motoru Duratorq TDDi, ze kterého nový agregát technicky vychází.


Škála modelů Ford s motory TDCi se rozšiřuje

Díky využití vyspělých technologií a systémů vyniká Duratorq TDCi velmi vysokým točivým momentem už v nízkých otáčkách a v oblasti nízkých a středních otáček vyniká obdivuhodnou pružností a bezprostřední reakcí na pokyny řidiče. Za tyto vlastnosti vděčí dokonalé spolupráci a souhře turbodmychadla, vstřikovacího systému, které dodává optimální množství paliva v přesný okamžik. Křivka náběhu točivého momentu v nízkých otáčkách stoupá mimořádně strmě a motor nevykazuje prakticky žádné znatelné zpoždění výkonu a točivého momentu, které je známou slabinou konvenčních turbomotorů. Charakteristice motoru bylo v případě Mondea TDCi speciálně přizpůsobeno i odstupňování rychlostních stupňů tak, aby vůz dokázal snadno a co nejefektivněji zrychlovat.

Stejně, jako v případě Focusu TDCi, je také vznětový motor nového Mondea TDCi vybavený systémem přímého vstřikování paliva „common-rail“ nové generace MultecTM DCR1400, vyvinuté společností Delphi Automotive Systems.


„Common-rail“ garantuje extrémně přesné dávkování i časování paliva a využívá technologie tzv. pilotního předvstřiku paliva. Na bloku motoru jsou namontovány vysoce citlivé senzory vibrací, které dokáží přesně určit okamžik zážehu směsi a na základě těchto údajů dodá vyspělý vstřikovací systém naprosto precizně do válců tzv. pilotní dávku paliva, jejíž objem činí méně než jeden milimetr krychlový! Výsledkem technologie je velmi jemný chod a zároveň vysoká účinnost práce motoru.


Systém „common-rail“ druhé generace využívá šestiotvorové solenoidové vstřikovače. Otvory trysek jsou vyráběny s obdivuhodnou přesností – tolerance průměru otvorů vstřikovačů je menší než činí tloušťka lidského vlasu. Velmi malá hmotnost pohybujících se částí řídicích ventilů ve vstřikovačích dovolila využití mimořádně kompaktních solenoidů, které jsou umístěny uprostřed tělesa vstřikovače mnohem blíže k jehle vstřikovací trysky než u jiných systému „common-rail“. Celý vstřikovač má v nejširším místě průměr jen 17 mm, takže se výborně hodí pro použití v motoru Duratorq TDCi, který má v hlavě každého válce čtyři ventily.


Podle předběžných měření zrychluje Ford Mondeo TDCi, který se na trhu objeví koncem roku, z 0 na 100 km/h během 9,9 s a jeho maximální rychlost činí 200 km/h.

FORD FOCUS TDCi


Před krátkým časem se pod kapotou nejprodávanějšího vozu současnosti – modelu Ford Focus – objevil také vysoce výkonný přeplňovaný vznětový motor Duratorq TDCi o objemu 1,8 l. Tento čtyřválcový agregát o výkonu 85 kW (115 k) propůjčuje vozu v této kategorii dosud nevídanou dynamiku a hospodárnost. Dynamické parametry jsou srovnatelné se zážehovými modely.


Díky vysokému stupni přeplňování turbodmychadlem, které pracuje s přetlakem až 1,2 baru, se motor Duratorq TDCi o objemu 1,8 l chlubí točivým momentem 250 Nm už při otáčkách 1850 min-1. Protože však konstruktéři použili špičkové technologie, zlepšující odezvu motoru na pokyny pedálu plynu, má řidič u nového Focusu TDCi vybaveného systémem „Overboost“ krátkodobě k dispozici ještě vyšší točivý moment, až 280 N.m při stejných otáčkách, což mu propůjčuje skutečně mimořádné dynamické vlastnosti.


Vyšší výkon dovolí řidiči naplno využít skvělých vlastností podvozku Focusu, aniž by se dynamický styl jízdy negativně podepsal na hospodárnosti provozu.


Maximální rychlost Focusu TDCi je 193 km/h a z klidu na 100 km/h zrychluje za 10,8 s. Obdivuhodné dynamické parametry se však neprojevují na zvýšené spotřebě paliva. I přes zvýšení výkonu o téměř 30 procent se spokojí v průměru se stejným množstvím paliva jako model poháněný motorem TDDi o výkonu 63 kW (90 k). Spotřeba obou těchto modelů činí jen 5,5 l/100 km.

NOVÁ FIESTA TDCi


Vznětový motor Duratorq TDCi o objemu 1,4 l, vybavený systémem přímého vstřikování paliva „common-rail“ druhé generace obohatí také škálu motorů pro novu Fiestu.


Čtyřválec Duratorq TDCi 1.4 je kompaktní a lehký hliníkový turbodiesel o výkonu 50 kW (68 k), jehož točivý moment dosahuje hodnoty 160 Nm. Tento vznětový motor „common-rail“ se systémem (drive-by-wire) byl vyvinut speciálně pro malé vozy, kterým propůjčuje nebývalou vitalitu a hospodárnost provozu.


Kombinovaná spotřeba Fiesty TDCi činí jen 4,5 l/100 km. Fiesta TDCi, která se na evropském trhu objeví začátkem roku 2002, zrychluje z 0 na 100 km/h během 14,8 s a její maximální rychlost je 164 km/h. Motor Duratorq TDCi 1.4 je prvním krokem spolupráce Fordu a skupiny PSA (Peugeot/Citroën), kterou tyto firmy zahájily s cílem dostat se do čela vývoje vznětových motorů.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
TAS Komplex s.r.o.
Svárovská 3135, 470 01 - Česká Lípa
487 853 913
tomas.taran@tascl.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...