Shell Eco-marathon Europe, který se každoročně zabývá otázkou snižování produkce emisí vozů a zvýšení efektivnosti spotřeby paliv, byl včera zahájen

Od včerejšího dne do 24. května 2008 si studenti na automobilovém okruhu ve francouzském Nogaru otestují své vlastní nápady, jak jeden z nejnaléhavějších energetických problémů současnosti řešit.

Shell Eco-marathon Europe, který se každoročně zabývá otázkou snižování produkce emisí vozů a zvýšení efektivnosti spotřeby paliv, byl včera zahájen

Na 200 soutěžních týmů zde bude usilovat o to, aby jimi navržená a sestavená motorová vozidla urazila co nejdelší vzdálenost na co nejmenší množství paliva. K vítězství mají přispět nejrůznější technologické inovace, jež studenti při vývoji vozidel využívají.

Již 24. rokem vyzývá společnost Shell studenty k navržení a sestavení motorového vozidla, které během Shell Eco-marathonu urazí co nejdelší vzdálenost s co nejnižší spotřebou a produkcí emisí. Letošního ročníku závodu, který se koná od 22. května do 24. května 2008, se zúčastní 200 týmů studentů z celé Evropy. Kombinací aerodynamického designu vozů s průkopnickými motorovými systémy studenti hledají řešení, které mohou být významným přínosem pro budoucí způsoby dopravy.

Zatímco v minulých ročnících závodu byly inovativní technologie představovány především v kategorii prototypů, letos používají nové technologie a systémy také soutěžní vozidla pro městský provoz (UrbanConcept). Značný nárůst zaznamenala účast systémů hybridní energie. „Hybridní technologie již používá řada automobilových výrobců v kombinaci s benzinovým motorem. Některé naše týmy přicházejí s motory dieselovými, což představuje velmi slibnou budoucnost,“ řekl Vincent Tertois, technický manažer evropského Shell Eco-marathonu.

V rámci palivových kategorií zůstává nejoblíbenější volbou benzín. Následují alternativní zdroje energie jako GTL (Gas-To-Liquids), biopaliva a vodík, který je v této kategorii nejpoužívanější.

Zde jsou příklady některých technologických inovací studentů:

  • Jedním z mála týmů, které mají své městské vozidlo vybaveno dieselovým motorem s technologií GTL, je tým Faenza ITI Racing z italské technické školy ITIP „L. Bucci“ v Faenza. Jejich vůz je vybaven také hybridním systémem pohonu.
  • Vozidlo týmu Baldus z Technické univerzity ve švédském městě Lulea (č. 337) kombinuje hybridní systém na ethanol s technologií recirkulace výfukových plynů.
  • Tým Fortis Saxiona z Technické univerzity Chemnitz (č. 203) používá systém řídící páky srovnatelný s technologiemi užívanými v letectví.
  • Tým Spiros ze švédského Královského institutu technologie KTH (č. 336) zase vybavil svůj vůz poháněný ethanolem tzv. HCCI motorem (Homogenous Charge Compression Ignition), jakož i hybridním systémem pro lepší využití energie.

Samotná technologie však k tomu, aby soutěžní vozidla ujela vzdálenost z Lisabonu do Moskvy na pouhý litr paliva, nestačí. „Jde o kombinaci různých prvků: motor, celková váha vozidla, jeho design a také řidič. To jsou klíčové faktory pro dosažení dobrého výsledku na Shell Eco-marathonu,“ vysvětluje Vincent Tertois.

Jednoduchý přehled základních prvků, které ovlivňují efektivitu paliva a produkci emisí vozů:

  • Váha: Čím nižší váha vozidla – tím efektivnější využití paliva.
  • Motor: Zmenšení objemu motoru umožňuje jeho seřízení dle specifických jízdních podmínek, snižuje celkovou váhu vozu a přispívá tak k maximální efektivitě.
  • Design: Aerodynamika je v závodě Shell Eco-marathon důležitější než komfort. Vozy (zejména pak prototypy) jsou navrženy tak, aby se snížil odpor vzduchu a tím bylo efektivněji využito palivo.
  • Řidič: Řidiči se musí vyvarovat náhlých zrychlení, zpomalení nebo neočekávaných řídících manévrů, které zvyšují spotřebu paliva..

Partnery evropského Shell Eco-marathonu jsou vedle společnosti Shell další přední světové společnosti, které poskytují soutěžním týmům v jejich klání odbornou podporu před i v průběhu vlastního závodu.

O Shell Eco-marathonu

Cílem Shell Eco-marathonu je inspirovat mladé designéry a inženýry z celého světa k vývoji nových přístupů k udržitelné mobilitě. Mezi základní cíle patří:

  • Povzbudit a podporovat inovace a nápady na efektivnější spotřebu paliv a budoucí moderní dopravu
  • Pomáhat technickým institucím získat talenty pro své odborné technické kurzy
  • Propagovat technické obory mezi mladými lidmi z celého světa

Od roku 1985 jsou studenti z celé Evropy i mimo ni vyzýváni, aby v rámci svých studií navrhli a postavili vozidlo, které ujede maximální vzdálenost při spotřebování co nejmenšího množství paliva a při vyprodukování co nejmenšího množství emisí.

Studenti mohou do soutěže přihlásit dva různé typy vozidel: „Prototypy“ nebo tzv. „UrbanConcept“:

  • Prototypy jsou výsledkem kreativity a představivosti studentů a obvykle jsou navrženy jako aerodynamická vozidla v rámci futuristického designu výhradně za účelem maximalizace úspornosti díky lehkým materiálům a aerodynamice.
  • Vozidla „UrbanConcept“ jsou postavena podle klasických kritérií automobilu určeného pro běžný provoz, a proto se jim mnohem více podobají. Od roku 2003, kdy byla tato kategorie poprvé zavedena, její popularita roste exponenciálním tempem.

Za dobu své existence se stal Shell Eco-marathon opravdovou mezinárodní iniciativou s doprovodnými událostmi, které se konají v Evropě i v Americe. Od 10. do 13. dubna 2008 se Shell Eco-marathon Americas konal v California Speedway ve Fontaně.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai odhaluje druhou generaci revolučních modelů IONIQ

Hyundai odhaluje druhou generaci...

Telematické služby Bluelink®, dostupné na 10,25“ displeji, funkce nouzového volání a nový vnitřní design patří mezi největší změny komplexní modelové řady IONIQ 2019 Verze IONIQ Hybrid a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Luxusní Hyundai Santa Fe získal prestižní ocenění „Redesign of the Year“

Luxusní Hyundai Santa Fe získal...

Zcela nový Hyundai Santa Fe pro modelový rok 2019 obdržel ocenění „Redesign of the Year“ (Modernizace roku) od společnosti ALG. Model Santa Fe získal prestižní ocenění mimo jiné na základě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Bridgestone vybrán jako dodavatel prvovýbavy pro nové zcela elektrické SUV Audi e-tron

Bridgestone vybrán jako dodavatel...

Nejnovější krok v rámci úzké spolupráce, díky níž je Bridgestone největším dodavatelem pneumatik pro vozy Audi Bridgestone, největší společnost na světě pro výrobu pneumatik a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Tipy pro zimní období: Jezděte na sněhu jako profesionál

Tipy pro zimní období: Jezděte na...

Závodní jezdec a odborník na řízení Jordi Gené nabízí několik praktických tipů pro bezpečnou jízdu na sněhu Řidič si udrží kontrolu nad vozidlem předvídavým stylem řízení a plynulou...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový rekord v roce 2018: 3,9 mil. prodaných vozů a nárůst prodejů na mezinárodních trzích o 6,8 %

Nový rekord v roce 2018: 3,9 mil....

Růst objemů prodeje již 5. rok po sobě, a to i přes nepříznivé ekonomické a geopolitické podmínky; Posílení „Princing power“ (strategie tvorby cen); Core Model Strategy (skladba modelové...