Scania představuje novou koncepci nárazové zóny pro nákladní vozidla

Nová nárazová zóna může ročně zachránit na evropských silnicích více než 900 životů.

Společnost Scania představila model nákladního automobilu s nárazovou zónou, která může snížit závažnost následků při srážkách osobních a nákladních automobilů.

Scania představuje novou koncepci nárazové zóny pro nákladní vozidla
Scania představuje novou koncepci nárazové zóny pro nákladní vozidla
Scania představuje novou koncepci nárazové zóny pro nákladní vozidla

Nárazová zóna je tvořena krátkou přední „kapotou“, která se při čelní srážce s osobním vozidlem zdeformuje, a tím absorbuje co nejvíce energie nárazu. Rychlost, při které je možné srážku přežít, vzroste z 56 na 90 km/hod. Nová koncepce nárazové zóny může na evropských silnicích ročně zabránit až 900 úmrtím.

Absorbující čelní konstrukce


Nárazovou zónu tvoří přední 60 m deformační část, která zvyšuje hmotnost nákladního vozu o 250 kg. To, co vypadá jako kapota, je cíleně pojatá konstrukce navržená tak, aby řízeně absorbovala energii. Uvnitř deformační konstrukce nejsou proto žádné tuhé nebo těžké komponenty. Dolní přední část konstrukce se při srážce střetne s osobním automobilem ve výšce nárazníku, což znamená, že je maximálně využito jeho deformačních vlastností. Celková délka nárazové zóny ve výšce nárazníku je 80 cm, tj. o 20 cm více než samotná „kapota“. Tohoto prodloužení bylo dosaženo využitím prostoru, který normálně tvoří přední nárazník nákladního vozidla. Horní část konstrukce má ochránit řidiče a spolujezdce nákladního vozidla v případě nárazu např. do návěsu.


Změkčení vnějších povrchů kapoty by mělo lépe ochránit také chodce a cyklisty. Ochrana těchto účastníků provozu by mohla být spojena s aktivním snímacím systémem, který by těsně před nárazem dokázal příslušné panely přizvednout.

Zachovaná ovladatelnost


„Kapota“ má výrazně klínový tvar. Jsou pro to dva podstatné důvody. Klínový tvar zlepšuje ovladatelnost a navíc snižuje závažnost některých srážek. Obrysová kružnice otáčení vnějšího předního rohu je stejná jako u běžných nákladních vozidel. Šíře plochy, proti které kolidující osobní automobil míří, je výrazně menší než u běžných nákladních vozidel. Pokud se vozidla srazí rohem, menší vozidlo bude odraženo do boku a síla nárazu se tak zmírní.

Atraktivní design je nezbytností


Nákladní vůz s nárazovou zónou musí vypadat stále atraktivně, aby o něj měli provozovatelé zájem. „Naším úkolem bylo spojit design Scania s koncepcí nárazové zóny. Design koncepčního nákladního vozidla je „vizionářský“ – naznačuje, jakým směrem se možná budeme za pár let ubírat,“ říká Hasse Johansson, viceprezident společnosti zodpovědný za výzkum a vývoj.


„Snažíme se mezi dopravci i veřejností zvyšovat povědomí o problematice bezpečnosti, stejně jako otestovat reakce na nový design. Chceme také naznačit zákonodárcům, že stačí provést drobné změny v předpisech a ty mohou snížit počet nehod s následkem smrti nebo zranění,“ uzavírá Hasse Johansson.

V EU zahynulo při srážkách osobních vozidel s nákladními 4000 osob


Dvě třetiny kolizí osobních vozidel s nákladními představují čelní srážky. Příčinou 90 % nehod je přejezd osobního vozidla na nesprávnou stranu silnice. V zemích Evropské unie tak přichází ročně o život okolo 4000 osob. Aby se snížil počet úmrtí při těchto nehodách, vydala Evropská unie nové předpisy. Od srpna 2003 musí mít všechna nová nákladní vozidla, s výjimkou některých terénních vozů, čelní ochranu proti podjetí.


Změna legislativy, která by v rámci zavedení nové koncepce nárazové zóny umožňovala výrobu delších tahačů s vyšší hmotností, by výrazně přispěla k ochraně ostatních účastníků silničního provozu při srážce s nákladními vozy.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Společnost Jaguar Land Rover se zapojí do prvních silničních testů autonomních a propojených vozidel ve Velké Británii

Společnost Jaguar Land Rover se zapojí...

Testování v reálném provozu posune automobilku Jaguar Land Rover o další krok blíže k uvedení inteligentních vozidel do skutečného světa. Součástí projektu UK Autodrive je také testování...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Největší tuzemský prodejce ojetých vozů AAA AUTO připravil od tohoto pátku do neděle letošní největší snížení cen aut ze své nabídky

Největší tuzemský prodejce ojetých...

Cena řady vozů tak klesne až o 70 tisíc korun, čímž se AAA AUTO připojí k dalším českým společnostem, které přinášejí výprodeje v rámci celosvětové slevové akce Black Friday. Black...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Společnost Payen® uvádí na trh novou řadu nástrojů a produktů řady Pro-Fit pro montáž a opravy motorů

Společnost Payen® uvádí na trh novou...

Pečlivě vybrané nástroje a produkty pomohou mechanikům šetřit čas i peníze. Federal-Mogul Motorparts, divize Federal-Mogul LLC, oznamuje – že uvádí na trh novou řadu Payen® Pro-Fit,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - V souvislosti s výrobou nové generace SUV Kuga bude Ford investovat ve španělské Valencii více než 750 milionů eur

V souvislosti s výrobou nové generace...

Na model Kuga v současnosti připadá téměř 50 procent celkové produkce valencijské továrny; meziročně se odbyt tohoto modelu zvýšil o 22 procent, na 126 900 vozů. Od roku 2011 proinvestoval...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Poslední 7.souboj v poháru 208 Rally Cup za účasti Sébastiena Loeba a Gillese Panizziho:  Rallye du Var, tento víkend 24/26. listopadu

Poslední 7.souboj v poháru 208 Rally Cup...

Při posledním závodě francouzské rallyové sezóny, kterým je Rallye du Var, se účastníci poháru 208 Rally Cup utkají se dvěma piloty, jež stojí a stáli za slávou týmu Peugeot Sport. Nejsou...