Scania představuje novou koncepci nárazové zóny pro nákladní vozidla

Nová nárazová zóna může ročně zachránit na evropských silnicích více než 900 životů.

Společnost Scania představila model nákladního automobilu s nárazovou zónou, která může snížit závažnost následků při srážkách osobních a nákladních automobilů.

Scania představuje novou koncepci nárazové zóny pro nákladní vozidla
Scania představuje novou koncepci nárazové zóny pro nákladní vozidla
Scania představuje novou koncepci nárazové zóny pro nákladní vozidla

Nárazová zóna je tvořena krátkou přední „kapotou“, která se při čelní srážce s osobním vozidlem zdeformuje, a tím absorbuje co nejvíce energie nárazu. Rychlost, při které je možné srážku přežít, vzroste z 56 na 90 km/hod. Nová koncepce nárazové zóny může na evropských silnicích ročně zabránit až 900 úmrtím.

Absorbující čelní konstrukce


Nárazovou zónu tvoří přední 60 m deformační část, která zvyšuje hmotnost nákladního vozu o 250 kg. To, co vypadá jako kapota, je cíleně pojatá konstrukce navržená tak, aby řízeně absorbovala energii. Uvnitř deformační konstrukce nejsou proto žádné tuhé nebo těžké komponenty. Dolní přední část konstrukce se při srážce střetne s osobním automobilem ve výšce nárazníku, což znamená, že je maximálně využito jeho deformačních vlastností. Celková délka nárazové zóny ve výšce nárazníku je 80 cm, tj. o 20 cm více než samotná „kapota“. Tohoto prodloužení bylo dosaženo využitím prostoru, který normálně tvoří přední nárazník nákladního vozidla. Horní část konstrukce má ochránit řidiče a spolujezdce nákladního vozidla v případě nárazu např. do návěsu.


Změkčení vnějších povrchů kapoty by mělo lépe ochránit také chodce a cyklisty. Ochrana těchto účastníků provozu by mohla být spojena s aktivním snímacím systémem, který by těsně před nárazem dokázal příslušné panely přizvednout.

Zachovaná ovladatelnost


„Kapota“ má výrazně klínový tvar. Jsou pro to dva podstatné důvody. Klínový tvar zlepšuje ovladatelnost a navíc snižuje závažnost některých srážek. Obrysová kružnice otáčení vnějšího předního rohu je stejná jako u běžných nákladních vozidel. Šíře plochy, proti které kolidující osobní automobil míří, je výrazně menší než u běžných nákladních vozidel. Pokud se vozidla srazí rohem, menší vozidlo bude odraženo do boku a síla nárazu se tak zmírní.

Atraktivní design je nezbytností


Nákladní vůz s nárazovou zónou musí vypadat stále atraktivně, aby o něj měli provozovatelé zájem. „Naším úkolem bylo spojit design Scania s koncepcí nárazové zóny. Design koncepčního nákladního vozidla je „vizionářský“ – naznačuje, jakým směrem se možná budeme za pár let ubírat,“ říká Hasse Johansson, viceprezident společnosti zodpovědný za výzkum a vývoj.


„Snažíme se mezi dopravci i veřejností zvyšovat povědomí o problematice bezpečnosti, stejně jako otestovat reakce na nový design. Chceme také naznačit zákonodárcům, že stačí provést drobné změny v předpisech a ty mohou snížit počet nehod s následkem smrti nebo zranění,“ uzavírá Hasse Johansson.

V EU zahynulo při srážkách osobních vozidel s nákladními 4000 osob


Dvě třetiny kolizí osobních vozidel s nákladními představují čelní srážky. Příčinou 90 % nehod je přejezd osobního vozidla na nesprávnou stranu silnice. V zemích Evropské unie tak přichází ročně o život okolo 4000 osob. Aby se snížil počet úmrtí při těchto nehodách, vydala Evropská unie nové předpisy. Od srpna 2003 musí mít všechna nová nákladní vozidla, s výjimkou některých terénních vozů, čelní ochranu proti podjetí.


Změna legislativy, která by v rámci zavedení nové koncepce nárazové zóny umožňovala výrobu delších tahačů s vyšší hmotností, by výrazně přispěla k ochraně ostatních účastníků silničního provozu při srážce s nákladními vozy.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...