Scania: Inteligentní dopravní systémy při práci aneb nahlédnutí do roku 2010

Neustálý dynamický vývoj informačních technologií výrazně ovlivňuje bezpečnost silničního provozu.

Scania: Inteligentní dopravní systémy při práci aneb nahlédnutí do roku 2010

Nejen výkon řidiče, ale také úroveň pasivní i aktivní bezpečnosti vozidla, nakládání a logistiku, navigaci, určování polohy vozidla a v neposlední řadě komunikaci. Výměna velmi širokého spektra nejrůznějších údajů a dat mezi vozidlem a transportní firmou bude rozšířena o komunikaci mezi vozidly a informace budou zasílány do „silničního systému“. Provoz na komunikacích bude monitorován a řidiči budou včas informováni prostřednictvím informací o dopravních komplikacích či nehodách. Pokud se podaří všechny informace získané novými systémy účelně využít, řidiči mohou svým rozhodnutím zabránit zpožděním, zmenšit případně následky nehod a zlepšit úroveň následné pomoci.

Scania: Inteligentní dopravní systémy při práci aneb nahlédnutí do roku 2010

Systém „smart card“ tachografu, byl představen před několika lety jako velmi důležitý krok pro zlepšení situace řidičů a dopravců. Řidič je po usednutí za volant identifikován kartou. Bez kontroly údajů, které jsou na kartě zaznamenány, nemůže řídit. Jsou zde zaznamenány hodiny absolvované za volantem i zdravotní stav řidiče. Změření tepové frekvence a dechová zkouška jsou podmínkou pro umožnění odjezdu. Lékařské záznamy, jako například krevní skupina, závažné nemoci či alergie na léky jsou také uloženy na kartě. Řidič hraje důležitou roli v silničním logistickém systému a spolu s nákladním automobilem tvoří jeho nedílný komplex. Poloha vozidla, jeho technický stav a údaje o řidiči jsou stále známy. Pro řidiče to znamená zvýšení jistoty a bezpečnosti na cestách.

Být ve spojení s kanceláří dopravce a zákazníkem čekajícím na náklad je pro řidiče tak běžné, jako sledování přístrojů na přístrojové desce. Při jízdě komunikují pouze hlasovými instrukcemi, které minimalizují riziko snížení koncentrace řidiče na práci. Palubní počítač poskytuje informace například o možnosti snížení spotřeby či způsobu použití brzd. Jízda vozidla může být vypilována k dokonalosti prostřednictvím sledování z centrály či školícího střediska. Řidič získává pouze důležité údaje vycházející ze stávající situace. Není zatěžován nepotřebnými informacemi, pokud si ovšem sám nevyžádá další. Velké dopravní společnosti organizují pro své řidiče kvalifikační odborná školení. Jejich náplní je nejen to, jak naučit řidiče efektivně využívat všechny dostupné informace a funkce, ale také jak zvládat kritické situace. Používání bezpečnostního pásu je pro řidiče přirozené a patří mezi základní bezpečnostní opatření. V opačném případě je rychlost a funkčnost vozidla samočinně drasticky omezena.


Sedadlo se automaticky nastavuje pomocí odpružení a očního laseru podle hmotnosti a výšky postavy řidiče. Připraví mu optimální viditelnost všemi směry, seřízení zpětných zrcátek a v neposlední řadě i pohodlné sezení. Volant je nastaven do optimální polohy i pro uplatnění airbagu. Pozice všech seříditelných prvků jsou uchovány v paměti pro případ, že bude opět řídit stejný řidič. Zrcátka a kamery pokrývají všechna důležitá místa včetně „slepých úhlů“. Senzory upozorní na náhlou překážku v okolí vozidla. Noční vizuální systém identifikuje pomocí infračerveného záření objekty, které jsou běžnými světelnými paprsky neviditelné. Systém samočinného udržování tempa jízdy zajišťuje bezpečnou vzdálenost mezi vozidly. Pro udržení přiměřené rychlosti a vzdálenosti využívá integrované brzdové systémy (retarder, výfukovou brzdu, brzdy kol), motor a automatickou převodovku. Řidič je upozorněn na okamžik, kdy jsou nastavené údaje překročeny nebo když se nepřiměřeně rychle blíží k vozidlu před sebou.


Navigační systém bere v úvahu typ vozidla, velikost nákladu, celkovou hmotnost a rozměry soupravy. Trasa je volena podle požadované doby doručení nákladu a speciálních požadavků řidiče. Neustále má řidič nebo kancelář k dispozici data o nákladu, pozici a stavu vozidla, předpokládaném příjezdu či problémech na silnicích. Zdravotní prohlídka řidiče zahrnuje kontrolu pulsu a ostražitosti. Senzory ve volantu monitorují puls a laserové zařízení pohyb očí. Při pouhém náznaku nevolnosti či ospalosti je řidič upozorněn na potřebu přestávky.


V případě, že je ohrožena stabilita soupravy například v zatáčkách projížděných nepřiměřeně rychle, systém elektronického udržování stability upraví rychlost a předejde kritické situaci bez zásahu řidiče. Současně se rozsvítí varovné světlo, které upozorní ostatní řidiče na nebezpečí. V extrémních situacích může systém pro předcházení nehodám převzít některé funkce řízení za řidiče. To se týká například prudkého brždění v kritických situacích, kdy systém zabrzdí vozidlo rychleji než by byl schopen řidič.


Pokud již nehodě či kolizi nelze zabránit, existuje stále šance její průběh pozitivně ovlivnit, ale vše je již otázkou zlomků sekundy. Nákladní automobil se začne připravovat na nevyhnutelnou srážku s pevnou překážkou či jiným vozidlem. Pomocná brzdová soustava s technicky největší možnou účinností sníží rychlost na minimum a zařízení pro identifikaci překážek včas odhadne její velikost a umístění vzhledem k trase soupravy. Nákladní automobil může být vybaven posuvným nárazníkem, který se nastaví adekvátně výšce a typu vozidla. V případě osobního automobilu se posune dolů, aby došlo k nárazu ve výšce nárazníku osobního automobilu. Do horní polohy se posune v případě srážky se zádí velkého vozidla (zejména návěsu – klasická situace na dálnicích), aby se zvýšila ochrana při nárazu a deformační zóna byla více účinná. V případě rizika srážky s chodcem či jiným nechráněným účastníkem silničního provozu, je poloha nárazníku snížena a jeho povrh změkčen.


Všechny pasivní ochranné systémy se v případě hrozící havárie samočinně aktivují a varovné svítilny současně zapojí. Ochranné prvky jsou hladké, mají zaoblené rohy a jsou vyrobené z poddajných materiálů. Přední nárazník absorbuje podstatnou část nárazové energie. Po všech stranách nákladního automobilu jsou instalovány zábrany proti podjetí osobním vozidlem. Budka řidiče nákladního vozu je vyrobena z kvalitní oceli a zajišťuje řidiči při deformaci (ze všech směrů) dostačující „prostor pro přežití“. Integrované bezpečnostní pásy přesně obepínají tělo řidiče, sedadlo absorbuje co nejvíce energie a jeho tvar chrání řidiče před zraněním krční páteře i při nárazu zezadu. Součástí bezpečnostního vybavení jsou samozřejmě samočinné napínače pásů a airbagy. Volant a pedály se v případě kolize odsunou z nebezpečné zóny, kde by mohlo dojít k zaklínění nohou řidiče. Při havárii se vypne motor a zastaví přívod paliva, elektrické okruhy jsou přerušeny. Data o vozidle a srážce jsou zaznamenána v „černé skříňce“, která je prakticky shodná se stejnými systémy v letecké dopravě a umožní odbornou analýzu situace těsně před, při a po kolizi. Po havárii vozidlo samo, okamžitě a nezávisle na pokynu řidiče, informuje pohotovostní centrum, vyšle přesné navigační údaje o místě nehody a poskytne nutná data o havárii. Komunikační systémy nákladního automobilu jsou součástí infrastruktury systému monitoringu havárií.


Pokud budou nové systémy správně využívány, usnadní práci řidičům a zvýší bezpečnost silničního provozu. Také pomohou zredukovat důsledky kolizí a významně zlepší následnou pomoc. Záleží pouze na tom, kdy budou elektronické bezpečnostní systémy zavedeny do praxe. Možná to bude v roce 2010, možná dříve.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...