Scania Ecocruise zvládá zásady ekonomické jízdy

Úsporu pohonných hmot bez poklesu výkonu přináší nový automatizovaný systém řazení Scania Ecocruise, který švédská automobilka představila na hannoverském veletrhu.

Po již zavedeném Scania Opticruise je tato chytrá převodovka dalším krokem k zvyšování hospodárnosti.

Scania Ecocruise zvládá zásady ekonomické jízdy
Scania Ecocruise zvládá zásady ekonomické jízdy

Eko-převodovka se chová stejně, jako zkušený řidič – dokáže využívat setrvačnosti vozidla, když je potřeba a vyhýbat se zbytečné akceleraci. Při provozních zkouškách dosáhla vozidla vybavená systémem Scania Ecocruise o 5 % vyšší úspory paliva v porovnání s jinými nákladními vozidly. „Rozdíly ve spotřebě paliva mezi jednotlivými řidiči se navíc zmenšily z přibližně 35 procent u Scania Opticruise na méně než 20 % u systému Ecocruise,“ vysvětluje Marián Černoch, obchodní ředitel Scania CZ. Podle názoru samotných provozovatelů pak výrazná úspora paliva dostatečně kompenzuje drobnou časovou ztrátu, která při jízdě s převodovkou Ecocruise vzniká (zhruba 20 minut denně).

Princip systému

Jak tato novinka funguje? Tempomat může být nastaven na jakoukoli rychlost až do 85 km/h, což oproti omezovači rychlosti ušetří jedno či dvě %. Provozovatelé v současnosti pro snížení spotřeby stále více požadují nastavení omezovačů rychlosti na 80-85 km/h. Zpoždění brzdy – rozdíl mezi nastavenou rychlostí na tempomatu a rychlostí sjíždění z kopce nastavenou na Scania Retarderu – by měl být nejméně 6 km/h, aby systém mohl v maximální míře využít setrvačnosti soupravy. Systém také s pomocí jízdních záznamů do určité míry přizpůsobuje svou strategii topografii trasy.

Při jízdě na tempomat je chování vozidla povědomé všem řidičům, kteří ovládají ekonomickou jízdu. Při jízdě do kopce se využívá plný výkon motoru. Před vrcholem je systém naprogramován tak, aby až do dosažení vodorovné polohy nezrychloval, pokud rychlost při stoupání neklesne o více než 20 km/h. Před úpatím klesání se Scania Ecocruise snaží využít získané kinetické energie k tomu, aby vozidlo najelo na příští kopec vyšší rychlostí, než s běžným tempomatem. Pro udržení setrvačnosti systém na úpatí kopce na 30-45 sekund lehce přidá plyn. Ve vlnitém terénu tak vozidlo najíždí na následující kopec vyšší rychlostí než obvykle.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...