Scania Ecocruise zvládá zásady ekonomické jízdy

Úsporu pohonných hmot bez poklesu výkonu přináší nový automatizovaný systém řazení Scania Ecocruise, který švédská automobilka představila na hannoverském veletrhu.

Po již zavedeném Scania Opticruise je tato chytrá převodovka dalším krokem k zvyšování hospodárnosti.

Scania Ecocruise zvládá zásady ekonomické jízdy
Scania Ecocruise zvládá zásady ekonomické jízdy

Eko-převodovka se chová stejně, jako zkušený řidič – dokáže využívat setrvačnosti vozidla, když je potřeba a vyhýbat se zbytečné akceleraci. Při provozních zkouškách dosáhla vozidla vybavená systémem Scania Ecocruise o 5 % vyšší úspory paliva v porovnání s jinými nákladními vozidly. „Rozdíly ve spotřebě paliva mezi jednotlivými řidiči se navíc zmenšily z přibližně 35 procent u Scania Opticruise na méně než 20 % u systému Ecocruise,“ vysvětluje Marián Černoch, obchodní ředitel Scania CZ. Podle názoru samotných provozovatelů pak výrazná úspora paliva dostatečně kompenzuje drobnou časovou ztrátu, která při jízdě s převodovkou Ecocruise vzniká (zhruba 20 minut denně).

Princip systému

Jak tato novinka funguje? Tempomat může být nastaven na jakoukoli rychlost až do 85 km/h, což oproti omezovači rychlosti ušetří jedno či dvě %. Provozovatelé v současnosti pro snížení spotřeby stále více požadují nastavení omezovačů rychlosti na 80-85 km/h. Zpoždění brzdy – rozdíl mezi nastavenou rychlostí na tempomatu a rychlostí sjíždění z kopce nastavenou na Scania Retarderu – by měl být nejméně 6 km/h, aby systém mohl v maximální míře využít setrvačnosti soupravy. Systém také s pomocí jízdních záznamů do určité míry přizpůsobuje svou strategii topografii trasy.

Při jízdě na tempomat je chování vozidla povědomé všem řidičům, kteří ovládají ekonomickou jízdu. Při jízdě do kopce se využívá plný výkon motoru. Před vrcholem je systém naprogramován tak, aby až do dosažení vodorovné polohy nezrychloval, pokud rychlost při stoupání neklesne o více než 20 km/h. Před úpatím klesání se Scania Ecocruise snaží využít získané kinetické energie k tomu, aby vozidlo najelo na příští kopec vyšší rychlostí, než s běžným tempomatem. Pro udržení setrvačnosti systém na úpatí kopce na 30-45 sekund lehce přidá plyn. Ve vlnitém terénu tak vozidlo najíždí na následující kopec vyšší rychlostí než obvykle.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Aktuálně nejlepší česká tenistka Karolína Plíšková se spolu se sestrou Kristýnou stala novou tváří značky Mototechna

Aktuálně nejlepší česká tenistka...

Nejlepší současná tenistka Češka Karolína Plíšková se dnešním podpisem smlouvy se společností AURES Holdings stala jednou z tváří značky zánovních vozů Mototechna. Mototechna poskytne...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PEUGEOT RALLY CUP v Hustopečích bez Firly a Kamence

PEUGEOT RALLY CUP v Hustopečích bez...

Třetím podnikem pokračuje v Hustopečích PEUGEOT RALLY CUP CZ 2018. Do čtrnáctého ročníku Agrotec Petronas Rally Hustopeče se přihlásilo pět posádek, které budou opět soupeřit nejen...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA AUTO je již po jednadvacáté v čele žebříčku CZECH TOP 100

ŠKODA AUTO je již po jednadvacáté v...

Automobilka je od roku 1996 již po jednadvacáté špičkou mezi nejlepšími českými podniky ŠKODA AUTO získala též ocenění „Nejobdivovanější firma České republiky“ Tradiční česká...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Označení „Nadstandardní obchodní partner pro trh“ získala společnost AutoCZECH, obchodní partner značky Hyundai

Označení „Nadstandardní obchodní...

AutoCZECH, obchodní partner značky Hyundai, získal prestižní ocenění Czech Stability Award udělované mezinárodní agenturou Bisnode. Ta každoročně hodnotí přes 2 500 000 firem z hlediska...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Cyprus Rally 2018: Cílem jsou body do seriálu MERC

Cyprus Rally 2018: Cílem jsou body do...

Návrat Vojtěcha Štajfa na Kypr po třech letech Druhý podnik seriálu Middle East Rally Championship (MERC) Premiéra Marcely Ehlové na soutěži s převážně šotolinovým povrchem Posádka týmu...