Rodičům se zdá obtížné najít správnou autoškolu pro své děti

Řízení v nepříznivém počasí je výzvou jak pro rodiče, tak pro začínající řidiče. Odborníci tvrdí, že je potřeba zavést celoevropské standardy kvality pro autoškoly.

Téměř polovina (49 %) evropských rodičů začínajících řidičů

– považuje za obtížné rozhodnout se na základě dostupných informací, jak jsou jednotlivé autoškoly kvalitní. To vede k tomu, že 47 % z nich vybírá autoškolu pro svého potomka na základě její vzdálenosti od svého bydliště. Dle nejnovějšího průzkumu společnosti Goodyear je tendence hledat školu podle vzdálenosti od místa bydliště obzvláště silná v Německu (72 %), Rakousku (71 %) a Francii (69 %). V České republice uvedlo vzdálenost autoškoly jako důležitý důvod pro výběr autoškoly jen 38 % z dotazovaných rodičů. Češi kladou větší důraz na osobní doporučení (58 %) a cenu (46 %).

Fatima Pereira Da Silva, specialistka na dopravní psychologii

– se domnívá, že by Evropa měla pro autoškoly zavést minimální standardy kvality a tyto standardy by měly být přijaty ve všech zemích. Uvádí k tomu: „Jelikož si rodiče vybírají autoškolu dle vzdálenosti od domova, nikoli dle kvality, každá autoškola musí splňovat určitý standard. To by se mělo týkat celé Evropy.” Tomuto trendu se vymyká Rumunsko, kde jen 16 % rodičů vybírá autoškolu podle vzdálenosti a celých 64 % vybírá autoškolu dle kvalifikace učitele, oproti průměru EU, který je jen 30 %.

Velká většina evropských rodičů (80 %) souhlasí, že autoškoly jsou drahé.

Ve Švédsku se 87 % rodičů domnívá, že autoškoly jsou drahé, a pro 53 % rodičů je těžké učinit informované rozhodnutí ohledně kvality autoškol.

John Lepine, prezident Evropské asociace autoškol (EFA), říká:

„Někteří rodiče si myslí, že jízdy v autoškolách jsou drahé. Naléhavě apeluji na rodiče, aby nemysleli na cenu jednotlivých lekcí, ale aby se soustředili na hodnotu investice do životně důležité dovednosti pro své děti. EFA tvrdě pracuje na vymezení minimálních standardů pro autoškoly a instruktory. Existuje mnoho shodných názorů týkajících se výcviku řidičů mezi rodiči a instruktory, a my se na těchto názorech snažíme stavět.”

Rodiče v České republice vybírají autoškolu

– častěji na základě osobního doporučení, než jaký je průměr v EU, 58 % (ĆR) versus 47 % (EU) a v Turecku mají rodiče mnohem větší tendenci vybírat si školu dle reklamy, než činí evropský průměr, 44 % (Turecko) ve srovnání s 3 % (EU).

Goodyear provedl rozsáhlý průzkum

– mezi 6 800 rodiči začínajících evropských řidičů (ve věku 16 – 25 let) z 19 zemí za účelem lepšího porozumění postojů rodičů k bezpečnosti v silničním provozu. Otázky se týkaly mimo jiné toho, jaký příklad dávají rodiče v roli řidiče svým dětem, či jak přímo podporují své děti, když se učí řídit. O tomto výzkumu informovalo nové vydání Bílé knihy společnosti Goodyear Driving Safety First – improving road safety for novice drivers.

Když se společnost Goodyear podívala na obsah výuky v autoškolách, zjistila, že naprostá většina rodičů (81 %) by ráda zavedla do výuky autoškol více hodin jízd v nepříznivém počasí. Sami rodiče začínajících řidičů mají nedostatek sebevědomí při řízení v těchto podmínkách, když pouze 40 % z nich uvedlo, že se cítí mimořádně nebo velmi jistě při řízení za těchto podmínek.

Názory rodičů na řízení za nepříznivých povětrnostních podmínek korespondují s názory samotných začínajících řidičů. Když společnost Goodyear prováděla výzkum mezi mladými řidiči v roce 2012, 42 % nováčků uvedlo, že jejich trénink nezahrnoval řízení v hustém dešti, kdy hrozí riziko vzniku aquaplaningu.

Většina instruktorů autoškol (63 %) také souhlasí s tím, že výuka řízení v nepříznivých povětrnostních podmínkách je důležitá. Přesto jen každý druhý instruktor (51 %) učil své žáky, jak bezpečně řídit i v nepříznivém počasí.

Olivier Rousseau, viceprezident divize osobních pneumatik společnosti Goodyear EMEA, říká: „Schopnost bezpečně ovládat vozidlo v extrémních povětrnostních podmínkách jako jsou hustý déšť, sníh, led, břečka či mlha, je velmi důležitým předpokladem, aby začínající řidiči jezdili bezpečně. Technologie v moderních vozidlech jako jsou ESP, ABS a prémiové zimní i letní pneumatiky významně přispívají k bezpečnosti, nicméně řidičské dovednosti stále zůstávají nejdůležitějším faktorem.”

Společnost Goodyear na tomto výzkumu spolupracovala s různými partnery. Psychologové z Mezinárodní organizace dopravní psychologie (TPI) pomáhali s vývojem dotazníku a odborným výkladem poskytli zpětnou vazbu k výzkumu. Evropská asociace rodičů také přispěla svými zkušenostmi. Klíčová zjištění byla podpořena komentáři odborníků z partnerských společností zabývajících se bezpečností provozu, a také dalšími statistikami, které podpořily tyto analýzy.

Nejnovější výzkum postojů rodičů začínajících řidičů vychází z předchozích studií mladých řidičů a bezpečnosti silničního provozu. V roce 2012 společnost Goodyear provedla celoevropský průzkum více než 6400 mladých řidičů, aby prozkoumala jejich postoje k bezpečnosti silničního provozu. V roce 2013 společnost opět zadala výzkum, tentokrát zkoumající postoje instruktorů autoškol.

Nové vydání Bílé knihy společnosti Goodyear pro bezpečnost silničního provozu lze stáhnout na www.goodyear.eu. Video z kulatého stolu debaty a tiskové konference, kde byla představena Bílá kniha společnosti Goodyear a diskutovány výsledky průzkumu, lze shlédnout na adrese: www.goodyear.eu/conference.

O společnosti Goodyear

Goodyear je jedním z největších světových výrobců pneumatik. Společnost zaměstnává přibližně 69.000 pracovníků a své výrobky vyrábí v 50 závodech ve 22 zemích světa. Dvě inovační centra – v Akronu v Ohiu a Colmar-Berg v Lucembursku usilují o rozvoj nejmodernějších produktů a služeb, které stanovují technologické a výkonnostní standardy pro celé odvětví.

Společnost Goodyear má za sebou 115 let zkušeností s vývojem nepostradatelné součásti každého vozidla – pneumatiky. Věříme, že je naší povinností účastnit se debat o bezpečnosti pneumatik, a také chceme přispět k bezpečnějšímu cestování. V Evropě je společnost Goodyear signatářem Evropské charty bezpečnosti silničního provozu (ERSC). Společnost Goodyear podpořila myšlenku EU označování pneumatik, které usnadňuje spotřebitelům posoudit výkonnost pneumatik z hlediska ochrany životního prostředí a bezpečnosti. Společnost Goodyear podporuje povinné zavedení systému sledování tlaku v pneumatikách – elektronický systém určený pro monitorování tlaku vzduchu uvnitř pneumatiky – u všech nových osobních automobilů od roku 2012, a všech vozů od roku 2014. Společnost Goodyear také podporuje myšlenku úpravy zákonů, týkající se používání zimních pneumatik ve všech členských státech EU, zvyšující bezpečnost silničního provozu v zimních podmínkách. Společnost Goodyear se společně s kompetentními osobami podílí na prokázání důležitosti bezpečnosti silničního provozu.

Pro více informací o společnosti Goodyear a jejích produktech na: www.goodyear.cz

O Evropské asociaci autoškol (EFA)

EFA zastupuje zájmy 25 asociací autoškol z 24 evropských zemí, u všech evropských orgánů, institucí a organizací, které se zabývají výukou řízení vozidel; výukou instruktorů autoškol; rozvojem řidičů; dalším vzděláváním začínajících řidičů; řízením šetrným k životnímu prostředí a všemi otázkami z oblasti bezpečnosti silničního provozu. Podporuje iniciativy, které vedou ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu.

Mezi hlavní cíle patří: harmonizace výuky a zkoušek instruktorů a učitelů v autoškolách, příprava a harmonizace osnov a vzdělávacích konceptů pro výuku všech kategorií řidičů. EFA je profesní asociace neutrální v politických a náboženských záležitostech.

Zdroj: Temper Communication, a.s. Praha

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Značka Dunlop oznámila, že v březnu příštího roku uvede na trh čtvrtou novinku ve svém portfoliu hypersportovních pneumatik

Značka Dunlop oznámila, že v březnu...

Pneumatiky Dunlop SportSmart TT vyvinula tak, aby naplnily požadavky jezdců nejnovějších sportovních motocyklů a výkonných naháčů, kteří chtějí používat stejné pneumatiky na volné jízdy...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SHOWROOMY CITROËN: PROBÍHAJÍCÍ TRANSFORMACE!

SHOWROOMY CITROËN: PROBÍHAJÍCÍ...

Citroën v rámci své modernizace prochází kompletní transformací, která se netýká jen obnovy nabídky vozů, ale také všeho dalšího, s čím se zákazníci potkávají, počínaje...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Audi oslavuje měsíční mise Apollo výjimečným reklamním spotem

Audi oslavuje měsíční mise Apollo...

Dne 7. prosince 1972 se uskutečnila poslední mise na Měsíc programu Apollo. Přesně o 45 let později připomíná Audi tuto historickou událost – speciálně k tomuto účelu natočeným...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dětská dopravní nadace (DDN), která pomáhá dětem, jejichž rodiče zahynuli při dopravních nehodách, letos podpořila 31 dětí částkou ve výši 515 000 korun

Dětská dopravní nadace (DDN), která...

Za dvacet jedna let svého působení rozdala již 11 milionů korun, které slouží zejména na podporu studia sirotků na středních a vysokých školách. Generální ředitelka AAA AUTO a předsedkyně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen zahájil odpočítávání do zahájení výroby prvního modelu I.D. –  100 týdnů před spuštěním výroby

Volkswagen zahájil odpočítávání do...

Šéf značky Diess: „Přípravy na novou éru cenově dostupné elektrické mobility vstupují do poslední fáze.“ Největší produktová a technická ofenziva v historii značky Volkswagen –...