Renault a FEVER

V roce 1994 zahájil Renault spolu s pěti evropskými partnery projekt FEVER, což je studie o elektrickém pohonu napájeném palivovým článkem. Výsledkem tohoto programu byl vznik experimentálního předváděcího modelu s „nulovou emisí“, který má velkou vytrvalost jízdy. Základem modelu byl Renault Laguna Nevada.

Renault a FEVER


Díky programu FEVER získal Renault cenné znalosti a zkušenosti pro budoucí rozvoj vozů na palivový článek. Renault v současné době uskutečňuje dvě paralelní koncepce v oblasti ochranu životního prostředí a snížení spotřeby: jeden z kroků je zaměřen na optimalizaci současných spalovacích motorů, druhá koncepce sleduje výzkumy nových technik a jejich zavedení do praxe.


Tím, že začal své vozy vybavovat novými benzínovými a dieselovými motory, které využívají posledních technologii, jako jsou IDE a dTi Common Rail, se Renault zapojil do procesu postupného snižováni spotřeby a emisís cílem dosáhnout v roce 2008 závazku ACEA o snížení emisi CO2 na 140 g/km.


Renault s ohledem na životní prostředí také vyvinul a uvedl na trh ucelenou řadu vozidel LPG, což je palivo obzvlášť vhodné pro uzavřené městské prostředí. Renault tak s převahou vede na trhu takto upravených vozidel, neboť na konci září 1998 měl na svém kontě 50 % těchto aut registrovaných ve Francii.


Renault zároveň pracuje i na vývoji a zavádění nových technologií, které se rozcházejí s pohonem využívajícím spalovací motor. Renault se proto zabývá vývojem a propagací elektrických vozidel. Poté, co v první etapě uvedl na trh elektrické vozy Clio a Express, se nyní věnuje vývoji elektrické verze vozu Kangoo.


Po vytvoření prvních předváděcích modelů na hybridní pohon (NEXT, VERT, HYMNE) zahaluje Renault s výhledem do roku 2003-2004 vývoj hybridní verze vozu Scénic. Právě hybridizace bude hrát určující roli při vývoji vozidel na elektrický pohon. Umožni překročit omezenou kapacitu baterií, které jsou určeny pro městský provoz. Taková hybridní vozidla by měla nabízet vyvážený poměr mezi výkonem, spotřebou, produkovanými emisemi a vícenáklady. Tím by měla být pro zákazníka přitažlivá. Při hledání ideálního vozidla s „nulovou emisí“ a velkou vytrvalostí se Renault přiklonilk prozkoumáni všechpřijatelnýchcest,předevšímpak možnosti palivového článku, a to prostřednictvím projektu FEVER zahájeného v roce 1994.

Renault a FEVER


Zapojením dalších evropských partnerů – De Nora, Ansaldo (Itálie), Volvo TD (Švédsko), Ecole des mines de Paris (Francie) a Air Liquide (Francie) – získal FEVER podporu Evropské komise.


Cílem tohoto projektu bylo získat poznatky o integraci a použiti palivového článku v automobilu. Pro Renault a jeho partnery to znamená cenné informace. Program FEVER byl uzavřen předvedením experimentálního vozu před Evropskou komisí v červnu 1998. Tento model vyrobený na základě Renaultu Laguna Nevada a napálený palivovým článkem, je vozem s „nulovou emisí“ a vytrvalostí dosahující 400 km.


FEVER je vozidlo na elektrický pohon, jehož energie se vyrábí v palivovém článku umístěném ve voze. Palivový článek napájený vodíkem zpracovává vzdušný kyslík a elektrochemickou reakci mezi oběma těmito prvky vyrábí elektrický proud. Uvolňuje jen vodu a dusík, které zbyly z využitého vzduchu. 135 buněk článku poskytuje pod napětím 90 V výkon 30 kWh. Kromě hledáni samotného výkonu se při vývoji článku sledovalo, aby se podmínky řídily reálnými možnostmi výroby. Konvertor následně zvýši napětí proudu na 250 V. Specifické pojetí tohoto konvertoru umožnilo dosáhnout 92% účinnosti na většině funkční plochy. Tento proud napájí synchronní elektrický motor s navinutým rotorem, jehož úkolem je pohánět kola. Motor je přidružený k převodu s pevným poměrem; sestava umožňuje i zde dosáhnout vysokých výkonů – řádově 90 – 92%- na velké části funkční plochy.


Chod a kontrolu systémů řídi revizní jednotka. Je to specifický centrální počítač, který je pověřen i přiřazováním příkazů podsystémům s ohledem na hospodaření s energií. Strategie fungování byly vypracovány a upřesněny digitální simulací. Sada baterii NiMH umístěných vpředu zajišťuje spuštění pomocných zařízeni článku a sbírá energii během fáze brždění vozidla, přičemž při akceleraci a prudkém stoupání zvyšuje výkon. Nezbytných 8 kg vodíku, bez kterého by článek nepracoval, se uchovává v tekuté podobě při teplotě -253 stupňů C v kryogenním zásobníku. Díky tomuto řešení Fever získal vytrvalost 400 km.


Při tomto uspořádání vozidla, které funguje na vodík uchovávaný v tekutém stavu přímo ve voze, je celkové množství vylučovaného CO2 velmi malé. Ve srovnáni s benzínovým pohonem je o 50% nižší, pokud bude vodíkové palivo vyráběno použitím elektřiny vyprodukované ve Francii.Uvažovanáalternativapočítás přístrojem,který vodík extrahuje z klasičtějších a praktičtějších druhů paliva (uhlovodíky nebo metanol). Při tomto uspořádání a za stejné výkonnosti je emise CO2 O 15% nižší ve srovnání s nejlepší současnou „klasickou“ technologií – nyní je to dieselový motor dTi – mírně stoupají emise CO, HC a zcela odpadají emise NOx.


Při dokončováním tohoto projektu a realizací předváděcího modelu FEVER získal Renault i jeho partneři značné vědomosti o výrobě a používání palivových článků pro pohon automobilu. Tato získaná zkušenost staví Renaulta mezi tynejlepší na světě v dané oblasti.


Důležité vědomosti spočívají jmenovitě i v ovládnutí funkčních parametrů systému: přesné vyrovnání tlaků plynu a vzduchu ve všech fázích fungování, hospodaření s vodou vyrobenou článkem a tou, která je nezbytná ke zvlhčování membrán, řízení teploty. FEVER také napomohl vymezit přesně všechny oblasti, které bude nutné zvládnoutk vývojiavýroběbudoucíhovozidlanapalivovýčlánek: termodynamika, mechanika kapalin, automatika a elektrotechnika, a další obory, které se v profesi vyskytují již nyní.


Palivový článek se zdá být dlouhodobě velmi zajímavým řešením snížení spotřeby i znečisťujících emisí, při současném zachování dnešních výkonů i vytrvalosti.Umožní zhodnotit zkušenosti s elektrickýmpohonem a vyřeší nevýhodu omezené vytrvalosti. Byly jasně stanoveny etapy vývoje a FEVER je pouze jednou z nich. Posuzuje se například vylepšení kompaktnosti článku o faktor 4. Prověřuji se i další techniky uchovávání a výroby vodíku.


Renault, který z této slibné etapy vychází posílený a bohatší o cenné vědomosti v oblasti využití palivového článku automobilem, počitá začlenit tuto technologii budoucnosti do souboru už vyvíjených nových technik. Při vývoji nových výrobků Renault přihlíží i k ochraně životního prostředí. Proto využívá nejnovějších řešení a snaží se zavádět je v co nejkratší době do zákaznicky přitažlivých konfigurací. Renault by se rád vydal cestou, jejímž cílem je uvést do roku 2010 automobily s palivovým článkem na trh. s přechodnou etapou ve formě malé série vozů pro krátké vzdálenosti.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Jarov
Osiková 2, Praha 3, 130 00
251 002 288
seat@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Auto jako dům: Vyrazte s HoppyGo na dovolenou v obytném voze

Auto jako dům: Vyrazte s HoppyGo na...

Platforma pro sdílení aut HoppyGo nedávno rozšířila kapacitu vozového parku na 2 500 vozů, ve kterém nechybí ani pojízdný “rodinný hotel” Fiat Ducato. Oproti vozům s obytnou vestavbou...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Které auto do 100 tisíc doporučíte příbuzným? Profesionální mechanici hodnotili nejoblíbenější značky Čechů

Které auto do 100 tisíc doporučíte...

Jaké auto v jednotlivých cenových kategoriích by doporučili svým známým automechanici? To zjišťoval unikátní průzkum prováděný sítí nezávislých autoservisů ProfiAuto. 239...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sdílení aut mezi uživateli se v ČR těší velké oblibě, v Brně vzrostla poptávka na dvojnásobek

Sdílení aut mezi uživateli se v ČR...

počet zápůjček v Brně meziročně stoupl o více než 100 % příjmy majitelů z pronájmu meziročně vzrostly o téměř 200 % o 130 % se navýšil i počet nových uživatelů nejžádanější jsou...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Auta na náplavce startují již ve čtvrtek!

Auta na náplavce startují již ve čtvrtek!

Třetí ročník výstavy Auta na náplavce, který pořádá časopis Svět motorů z mediálního domu Czech News Center, doslova klepe na dveře. Vše vypukne u Vltavy v Praze už ve čtvrtek 29. srpna...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - AAA AUTO překonalo historický rekord, skupina loni prodala 83 000 aut

AAA AUTO překonalo historický rekord,...

V Česku si lidé z „Áček“ odvezli téměř 50 000 vozů, nejpopulárnější byly Octavie Po jedenácti letech padl v síti AAA AUTO prodejní rekord – v roce 2018 skupina AURES Holdings, kam...