První vozidla Bus-Way na bázi kloubového autobusu Mercedes-Benz Citaro G jsou nyní v provozu ve francouzském velkoměstě Nantes

Jedinečný design podobný drážním vozidlům uvnitř i zvenčí a pohon na zemní plyn s motorem Mercedes-Benz M 447 hLAG

Ten, kdo od 6. listopadu 2006 ve městě Nantes použije linku 4, získá pocit, jako by nastoupil do tramvaje. Ve skutečnosti však nastoupil do jednoho z nejmodernějších kloubových městských autobusů v Evropě. Řešením této hádanky je tzv. Bus-Way: Inovativní koncepce dopravy města Nantes, založená na autobusech typu Mercedes-Benz Citaro s pohonem na zemní plyn a se speciálním vnitřním i vnějším designem podobajícím se drážním vozidlům. První z těchto unikátních autobusů byly slavnostně uvedeny do provozu o víkendu 4.-5. listopadu 2006, kdy se konala slavnostní akce pro celý region.

První vozidla Bus-Way na bázi kloubového autobusu Mercedes-Benz Citaro G jsou nyní v provozu ve francouzském velkoměstě Nantes
První vozidla Bus-Way na bázi kloubového autobusu Mercedes-Benz Citaro G jsou nyní v provozu ve francouzském velkoměstě Nantes

Město Nantes se skládá z 24 obvodů, které se společně přičinily o trvalé posílení regionu, a to i z hospodářského hlediska. Důležitým tématem přitom je budování veřejné místní osobní dopravy. Bus-Way je prvním společně vedeným projektem v Nantes, který slouží k pořízení autobusů a vybudování s nimi spojených komunikací. Pro linku 4 bylo objednáno celkem 20 kloubových autobusů Citaro. Od nynějška spojují 15 zastávek na osm kilometrů dlouhé trase mezi Nantes a Porte de Vertou za méně než 20 minut. Nejdůležitější premisy této nové koncepce jsou ekologie a plynulost dopravy. S tímto cílem nebyly pořízeny pouze nové autobusy Mercedes-Benz, ale bylo vybudováno také několik tras, které jsou oddělené od ostatní dopravy.

Kloubový autobus Citaro s iridiově stříbrným lakem s černožlutými polepy překvapí pozorovatele jak vevnitř, tak i zvenčí. Nápadná je markantní boční linie 18 m dlouhého Citara G podobná drážním vozidlům. Směrem nahoru bylo vozidlo opláštěno až přes okraj střechy. Tímto efektním ohraničením střechy plynové nádrže na střeše opticky téměř zcela „zmizí“.

Aby se zabránilo přerušení této linie u kloubu, byla harmonika zvýšena o výšku okraje střechy. Zakrytí podběhů kol střední a zadní nápravy tažené směrem dolů a dvojitě zasklená, zeleně tónovaná boční okna vytvářejí téměř dokonalou iluzi tramvaje. Nejpozději uvnitř vozidla lze rozpoznat individuální rukopis Bus-Way. Váš pohled padne nejdříve na středové obložení stropu v provedení javorového dřeva. Bodové osvětlení na bázi diod, které je do něj zapuštěno, barevně odděluje tři úseky vozidla. Přední část vozidla je osvětlena žlutě, střední část bíle a zadní část modře. Leštěná hliníková stropní světla na bázi diod doplňují na vybraných okenních sloupcích zvláštní osvětlení. Přidržovací tyče mají typický design Bus-Way. Charakteristické provedení má broušená trubka z ušlechtilé oceli, nahoře a dole jako kulatý oblouk a v oblasti držení s drsným, matným povrchem. Tmavě modré sedačky v provedení proti vandalům mají elipticky řešená opěradla. Analogicky byl vytvořen tvar polstrování opěradla pro vozíčkáře.

Celý vnitřní prostor je sledován pomocí videa. Šest kamer kontroluje výstup a nástup a prostor pro cestující včetně míst pro vozíčky v přední části vozidla. Zcela izolovaně od prostoru pro cestující se prezentuje zaoblené pracoviště řidiče. Prostřednictvím prvního křídla dveří získá řidič pracoviště ve formě opravdové „lóže“. Přepážkou je tento vstup zcela oddělen od vstupu pro cestující přes druhé křídlo dveří. Pro usnadnění přístupu do vozidla osobám se sníženou pohyblivostí jsou dveře č. 2 a 3 vybaveny zkrácenými rampami. Při otevření automatizovaných výklopných posuvných dveří cestujícím rampy vyjedou do dvou sekund. Díky nově provedeným a o 270 mm zvýšeným zastávkám tak může nástup a výstup cestujících probíhat téměř na úrovni země.

Vedle běžných informací pro cestující jako jsou číselné ukazatele a ukazatele cíle jízdy disponuje Citaro G doplňkovými ukazateli: Díky čtyřem vnitřním osvětleným ukazatelům průběhu trasy na okraji střechy, čtyřem15 palcovým obrazovkám TFT a čtyřem reklamním rámům osvětleným prostřednictvím LED nabízí Bus-Way cestujícím doplňkové informace, reklamu a zprávy.

Citaro Bus-Way je poháněn motorem Mercedes-Benz na zemní plyn M 447 hLAG s výkonem 240 kW (326 PS). Pohonná látka, na 200 barů stlačený zemní plyn (CNG), se nachází v osmi nádržích na střeše vozidla. Celkový objem těchto osmi nádrží s 1 520 litry postačí na celý pracovní den. Řazení probíhá prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky.

Linka 4 je projekt veřejných dopravních prostředků, který spojuje výhody tramvaje s výhodami autobusu. Uvedením nové linky Bus-Way do provozu na trase z Nantes do Porte de Vertou byla kompletní trať vybudována jako nezávislá trasa. Osoby odpovědné za projekt doufají, že se s Bus-Way uleví vysoce frekventované dopravě v centru města a vnější okrajové obvody se z dopravního hlediska výhodně napojí na centrum. V současné době využívá dopravní spojení do centra města prostřednictvím dosavadních tří tramvajových linek denně cca 240 000 pasažérů, především lidé dojíždějící do zaměstnání. Odhady vycházejí z toho, že s nově zřízenou linkou 4 využije nabídky Bus-Way cca 25 000 cestujících denně, aby se dostali do centra města. Projekt Bus-Way se ve Francii těší vysoké pozornosti – platí za symbol pokrokového řešení narůstající mobility a sleduje ho proto celá Francie.

Další informace o společnosti DaimlerChrysler na internetu: www.media.daimlerchrysler.com

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...