První sériový ultra-výkonný sportovní vůz Lexus: sedan IS-F na autosalonu v Ženevě

Nový motor 5,0 l V8 o výkonu 400 k, osmistupňová převodovka s bleskovým řazením, zrychlení na 100 km/h za 4,9 sekundy a rychlost 270 km/h.

První sériový ultra-výkonný sportovní vůz Lexus: sedan IS-F na autosalonu v Ženevě

Modely značky Lexus s označením ‘F’ přísluší ultra-výkonným sportovním vozům. Nový sedan řady F-Sports byl navržen s cílem uspokojit touhy řidičů po maximálně přesné a vysoce výkonné technice, ať již na závodním okruhu nebo při každodenním použití.

Modelová řada IS-F zachovává tradiční hodnoty značky Lexus, jako jsou technologická kultivovanost, špičkové technické provedení a bezkonkurenční vytříbenost, a současně přetváří standardy potěšení z jízdy díky moderní pohonné jednotce a dynamickému podvozku vyladěnému na nadprůměrný výkon s okamžitou a přesnou odezvou na reakce řidiče, který je tak odměněn nevídaným zapojením do řízení spojeným s potěšením za všech jízdních podmínek.

Benzinový motor 5,0 l V8

Nový motor určený pro vozy IS-F je kombinací přesného technického zpracování a technologické kultivovanosti renomované pohonné jednotky 5,0 l známé z vozů LS 600h ze které je odvozen, a celé řady sportovních vylepšení pro dosažení ultravysokého výkonu, který k novému označení F-Sports přísluší.

Nová pohonná jednotka Lexus V8 podává výkon přes 300 kW/400 k a dosahuje maxima krouticího momentu 500 N.m. Motor je spojen s osmistupňovou převodovkou s ručním řazením pomocí páček pod volantem umožňující i plně automatický režim. Agregát uděluje tomuto vozu zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 4,9 sekundy a nejvyšší rychlost přes 270 km/h (elektronické omezení). Sedan je současně šetrný k životnímu prostředí, neboť splňuje emisní normu Euro IV a generuje emise CO2 pod úrovní 285 g/km.

Nový agregát 5,0 l používá jedinečnou technologii Lexus D-4S přímého vstřikování paliva, která představuje celosvětově jediný systém vstřikování s vysokou kompresí a dvěma vstřikovacími ventily na válec. Tento systém výhodně kombinuje přímé vstřikování se vstřikováním paliva do sacího kanálu, a tak zajišťuje optimální účinnost agregátu v širokém rozsahu otáček a zlepšuje krouticí moment při současném snížení emisí i spotřeby paliva. Při prudkém sešlápnutí plynového pedálu používá D-4S samotné přímé vstřikování, čímž zlepšuje účinnost a umožňuje dosahovat vyššího kompresního poměru, a tak zlepšuje výkon motoru a zajišťuje jeho vyvážený chod.

Vidlicový osmiválec je rovněž vybaven třetí generací systému Dual VVT-i značky Lexus. Tento optimalizovaný systém s variabilním časováním sacích i výfukových ventilů snižuje kompresní ztrátu a je kombinován s VVT-iE, tedy celosvětově prvním vačkovým hřídelem pro sací ventily ovládaným elektromotorem, který je na rozdíl od hydraulického VVT schopen fungovat v kompletním rozsahu otáček až po volnoběh, a to zcela nezávisle na teplotě okolního vzduchu.

Sportovně vyladěná pohonná jednotka 5,0 l ve spojení se systémy D-4S a Dual VVT-i je rovněž vylepšena novou konstrukcí hlavy válců a dvojitým přívodem vzduchu, kde se otevíráním škrticí klapky sekundárního kanálu řídí objem nasávaného vzduchu za podmínek sportovní jízdy při vysokých otáčkách, aniž by tím byl jakkoli snížen výkon v nižším pásmu otáček motoru.

Nový agregát V8 vznikal v těsné blízkosti závodního okruhu, a tak je rovněž osazen vysoce účinnými chladiči motorového a převodového oleje i odsávacím olejovým čerpadlem schopným zajišťovat optimální cirkulaci motorového oleje i za příčného gravitačního zrychlení přes 1,2 G. Pohonná jednotka 5,0 l je dále vybavena jedinečným sportovně naladěným výfukovým systémem, jehož součástí je sběrné výfukové potrubí, které snižuje vzájemné křížení toku výfukových plynů, a vůz tak dosahuje vyššího výkonu i účinnosti spalování.

Konstruktéři věnovali zvláštní pozornost naladění nového motoru a výfukového systému IS-F, aby dosáhli jedinečné a charakteristické zvukové kulisy. Technici firmy Lexus usilovali o dosažení zvuku, který se mění lineárně v závislosti na rychlosti vozu. Při nízké rychlosti a lehkém sešlápnutí plynu byl kladen důraz na zvuk výfukového systému, při vyšších rychlostech pak na zvukovou kulisu sání, zatímco v okamžicích nejvyššího výkonu se ozývá především mechanický zvuk.

Ladění se soustředilo na optimalizaci toku přívodu vzduchu pro dosažení lineární odezvy na úhel otevření škrticí klapky. Důraz na čistotu mechanické zvukové kulisy motoru v okamžicích nejvyššího výkonu byl dále posílen co nejpřísnějším omezením tření a co nejpřesnější montáží celé jednotky, aby došlo k vyrušení (nikoli pouhému potlačení) zdrojů nežádoucího hluku.

Osmistupňová převodovka s bleskovým řazením

Velmi důmyslná osmistupňová samočinná převodovka je vybavena řazením Flash Shift („bleskové řazení“). V dané třídě se jedná o nejrychlejší řazení páčkami pod volantem, které zajišťuje okamžitý záběr zvoleného převodu, rychlou odezvu na pedál plynu a zcela lineární zrychlení v celém rozsahu otáček motoru. Sportovní způsob řazení umožňuje jízdu v plně automatickém nebo ručním režimu. Převodovka byla navržena tak, aby umožňovala kultivovanou jízdu při každodenním použití i co nejlepší odezvu na pokyny řidiče při jízdě na závodním okruhu.

Kvůli dosažení rychlé změny převodových stupňů za pouhých 0,1 sekundy bylo přepracováno a optimalizováno více než 100 součástí vozu souvisejících s řazením. Patří sem mj. řídicí software, rozměry brzdných lamel převodovky a tuhost jejich podpůrných pružin, pohyb elektromagnetických ventilů přepínajících a řídících tlak oleje.

Kdykoli řidič přeřadí na nižší převodový stupeň, sportovně naladěný řídicí systém automaticky vyšle krátký impuls plynu, a tak zajistí dokonale hladké řazení dolů za všech jízdních podmínek. Kvůli co nejrychlejší odezvě na pedál plynu (obvykle poněkud utlumené použitím měniče krouticího momentu v samočinných převodových ústrojích) vybavili technici ruční režim nové osmistupňové převodovky blokovací spojkou všech převodových stupňů od 2. stupně výše. Blokovací spojka měniče momentu zajišťuje mechanické propojení mezi čerpadlem měniče krouticího momentu a rotorem turbíny, a přenáší tak veškerý krouticí moment pohonu přímo do převodovky. Přestože lze blokování použít pro každý převodový stupeň, charakteristika měniče krouticího momentu obecně zlepšuje zrychlení během rozjezdu, a tak odpadá potřeba používat blokovací spojku pro první převodový stupeň.

Dynamika jízdy

Nový IS-F sdílí s ostatními vozy modelové řady IS přední zavěšení kol s dvojitým lichoběžníkem, víceprvkové zavěšení zadních kol a vysoce účinné jednoplášťové tlumiče. Všechny parametry této důmyslné konfigurace však byly zcela přehodnoceny a vyladěny pro dosažení maximální ovladatelnosti, jízdní stability a kontroly nad vozidlem při závodění na okruhu, a to bez jakýchkoli dopadů na pohodlí při každodenním používání a kultivovanosti typické pro všechny sedany značky Lexus.

Byla využita technologie GT Motorsport pro záznam jízdních údajů, kdy byly monitorovány projevy odpružení kol. Zkoušky se konaly na závodní dráze Fuji i na dalších závodních okruzích po celém světě, včetně legendárního okruhu Nürburgring v Německu. Výsledná data byla použita ke zvýšení tvrdosti pružin a seřízení charakteristiky tlumičů ve fázi stlačování i roztahování, snížení světlé výšky o 25 mm a komplexním úpravám charakteristiky pouzder v rámci celého zakázkového systému odpružení.

Lexus IS-F byl rovněž vybaven zcela novou výkonnější brzdovou soustavou, která zajišťuje výtečnou brzdnou sílu nezbytnou při jízdě na závodním okruhu. Součástí soustavy jsou velké brzdové kotouče o průměru 360 mm s odvětráváním a šestipístkovými protilehlými třmeny z hliníku vpředu, a kotouče o průměru 345 mm s odvětráváním a dvoupístkovými protilehlými hliníkovými třmeny vzadu. Ty pak ladí s brzdovými destičkami z materiálu s výbornými třecími vlastnostmi, a tak se řidič může spolehnout na stabilní a silný brzdný účinek za vysokých rychlostí bez vadnutí účinnosti brzd, ale zároveň vysokou citlivost brzdového pedálu za nižších rychlostí potřebnou pro hladkou jízdu ve městě.

Rozsáhlé úpravy systému odpružení a brzdové soustavy vozu jsou pak v novém modelu IS-F doplněny velkými koly BBS z kovaného hliníku o rozměrech 225/40 R19 8J vpředu a 255/35 R19 9J vzadu. Pneumatiky vozu IS-F kde je poprvé použit profil 35 se vyznačují nezvykle pevnou kostrou s použitím nově vyvinuté kaučukové směsi, která zaručuje výtečnou přilnavost i odolnost proti otěru, a tak optimálně kombinuje sportovní výkon s dlouhou životností.

Nový IS-F byl dále vybaven sportovně naladěnou verzí nejmodernějšího systému Lexus VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management, tj. integrované řízení dynamiky vozu) pro zvýšení výkonu, kontroly trakce a stability vozu. VDIM shromažďuje komplexní stavové informace získané snímáním brzdného tlaku, úhlu natočení kol, táhnutí řízení při akceleraci, rychlosti stáčení, stranového i podélného zrychlení vozu a rychlostních senzorů v celém vozidle. Součástí VDIM ve vozech IS-F jsou brzdy s protiblokovacím systémem ABS, elektronické rozdělování brzdné síly (EBD), kontrola trakce (TRC), systém řízení stability vozu (VSC) a elektrický posilovač řízení (EPS).

Zapojením integrovaného řízení všech prvků týkajících se pohybu vozidla, včetně krouticího momentu pohonné jednotky, brzd a řízení pak VDIM nejen optimalizuje aktivaci brzd i systémů řízení stability a trakce, ale zároveň dále zlepšuje celkový kinetické projev vozu a nevtíravými zásahy do řízení napomáhá ke kultivovanějšímu chování vozidla v hraničních situacích, a tak přispívá k ještě vyššímu požitku z jízdy.

Model IS-F je vybaven novou verzí systému VDIM schopnou práce ve třech režimech. Patří sem sportovní režim umožňující větší prokluz kol a dokonce přetáčivost bez odpojování systému. Kromě toho lze systém VDIM zcela vypnout, což ocení řidiči, kteří si chtějí IS-F vychutnat na samotné hranici jízdních schopností.

Design

Vůz vyvinutý v souladu s filozofií designu L-finesse značky Lexus se vyznačuje jemnými, ale zároveň výraznými stylistickými prvky, které odlišují sportovní sedany řady Lexus F-Sports od zbytku modelové řady IS. Návrh vychází z požadavku zajistit vyšší aerodynamický přítlak nezbytný pro ultra-výkonný sedan a zároveň schovat velkoobjemový motor a přepracovaný systém odpružení.

IS-F má délku 4660 mm, šířku 1815 mm a výšku 1410 mm. Prodloužením převisu vpředu o 73 mm byla umožněna montáž nového vidlicového osmiválce a příslušného systému chlazení oleje, zatímco prodloužení vzadu o 12 mm je spojeno s instalací sportovního výfuku se čtyřmi výfukovými rourami a komplexními úpravami aerodynamiky v oblasti zadního nárazníku. Zakázková kola z kované hliníkové slitiny o rozměru 19 palců s deseti loukotěmi a ruční povrchovou úpravou dobře ladí s rozchodem vpředu rozšířeným o 20 mm, zatímco díky sportovnímu odpružení došlo ke snížení celkové výšky vozu o 25 mm.

Technici vyvinuli značnou snahu při optimalizaci aerodynamických vlastností modelu IS-F, aby dosáhli zvýšení přítlaku a zlepšení charakteristiky chlazení motorového prostoru bez zbytečných dopadů na jinak vynikající součinitel aerodynamického odporu typický pro vozy IS.

Vpředu se IS-F vyznačuje výrazným žebrováním masky chladiče ve stylu F-Sports, která se klene nad hlubokým a agresivním předním spoilerem, který ještě více zdůrazňuje rozkročený a mohutný postoj i širší rozchod kol tohoto vysoce výkonného sedanu. Spoiler dobře rozděluje vzduch nad kapotu i pod vůz a integruje velké lichoběžníkové otvory přívodu vzduchu do motorového prostoru. Výstupy vzduchu po stranách viditelné za lemem blatníků předních kol ukazují na přítomnost velkoobjemového motoru a současně maximalizují průtok chladicího vzduchu motorovým prostorem.

Při pohledu zezadu si všimneme diskrétního, nicméně velmi účinného spoileru na víku kufru, který slouží ke snížení aerodynamické vztlakové síly. Současně byl výrazně přetvarován zadní nárazník, ve kterém jsou nyní schovány čtyři lichoběžníkové trubky výfukového systému.

V interiéru IS-F zaznamenáme jednoduchý luxus známý z modelové řady IS. Došlo zde však k dalšímu vyladění v duchu F-Sports, například použití jedinečné barevné kombinace vysoce kontrastních přístrojů v bílé, černé a modré barvě. Výtečné boční vedení poskytované speciálně zhotovenými sedačkami IS-F dobře ladí díky použití bílé kůže v oblasti hlavního sedáku v kontrastu s černou kůží bočních partií a modrými detaily švů.

Na povrchovou úpravu středové konzoly bylo použito dobře prokreslené sekvojové dřevo, které bylo vyběleno a pokryto hliníkovou vrstvou pro dosažení jedinečného technického vzhledu ve sportovním duchu. Typicky modrá barva řady F-Sports je v interiéru dále použita v kapličce přístrojů před řidičem, kde najdeme modré ručičky otáčkoměru i rychloměru plující nad kruhovými ukazateli z hliníku, zabudovaný ukazatel teploty oleje a kontrolky pro změnu převodových stupňů.

Technologie v interiéru

Sedan Lexus IS-F se může pochlubit rozsáhlým spektrem základní výbavy, ve které najdeme inteligentní systém otevírání dveří a spouštění motoru bez použití klíčku, elektronicky řízenou klimatizaci, elektricky ovládaná okna a zpětná zrcátka, vyhřívání zpětných zrcátek a předního skla, sekvenční osvětlení interiéru vozu diodami LED, optitronové přístroje, celokožená elektricky ovládaná sedadla vpředu s vyhříváním a odvětráváním, elektrochromatické vnitřní a zpětná zrcátka, bixenonové světlomety I-AFS a čidla parkovacího asistenta Lexus.

Tento prvotřídní rozsah standardní výbavy lze dále rozšířit o mnoho jedinečných a technicky vyspělých prvků, včetně multimediální a navigační soustavy Lexus. Její součástí je nová navigace Lexus, prémiový systém prostorového ozvučení značky Mark Levinson a monitor parkovacího asistenta Lexus.

Nová navigační soustava Lexus poprvé uvedená ve vozech řady IS se vyznačuje hlasovým ovládáním ve třech jazycích a kombinuje sedmipalcový displej s rozlišením 32 000 barev, dotykovou obrazovku LCD a hlasové navádění v deseti jazycích. Systém podporuje komunikaci bluetooth pro připojení hands-free telefonu.

Pro fanoušky nejkvalitnějšího přenosu informací v kombinaci se zábavou dostupného v dnešních vozech se nabízí nový systém prostorového ozvučení Mark Levinson Premium Surround System o deseti kanálech, se zesilovačem o efektivním výkonu 300 W a 14 reproduktory, včetně firemní novinky, invertovaného subwooferu o průměru 200 mm. Využívá se softwarové vybavení pro audio Mark Levinson Surround (MLS) k reprodukci ‘diskrétního’ zvuku ve formátu 5.1 prostřednictvím prostorových reproduktorů s topografií 7.1. Zdrojem je buďto stereofonní CD nebo pětikanálové DVD.

Bezpečnost

Nový IS-F rovněž poskytuje nejvyšší míru dobře promyšlené aktivní i pasivní bezpečnosti v této třídě, včetně jedinečné sportovní verze systému VDIM (integrované řízení dynamiky vozu). Preventivní bezpečnostní systém (PCS) používá mikrovlnný radar k rozpoznávání překážek před vozem a včasnému určení, zda je možné kolizi zabránit. Pokud je situace vyhodnocena tak, že kolizi zabránit nelze, systém preventivně aktivuje předpínače bezpečnostních pásů a současně připraví nouzový systém brzdového asistenta tak, aby bylo dosaženo optimální účinnosti brzd po sešlápnutí brzdového pedálu.

V součinnosti se systémem PCS pak adaptivní tempomat automaticky reguluje rychlost podle vozu jedoucího vpředu a po uvolnění cesty opět zrychlí na předvolenou cestovní rychlost.

Vysoce tuhý a výrazně zesílený skelet vozu zajišťuje bezpečí ve spojení s širokou výbavou airbagů, kam patří i kolenní airbagy SRS pro řidiče a spolujezdce vpředu a jedinečný dvoukomorový airbag pro pasažéra vpředu zaručující lepší ochranu citlivých partií obličeje. Výhodou nového IS-F jsou dále natáčecí bixenonové světlomety I-AFS (Intelligent Adaptive Front Lighting) pro potkávací i dálková světla se čtyřmi zdroji pro dálkové světlo.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

Kontakt:
ARAVER CZ s.r.o.
Na Zerzavici 1946, 686 01 - Uherské Hradiště
572 433 315
dostalek.jiri@araver.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Lexus prodlužuje hybridům jízdu na elektřinu

Lexus prodlužuje hybridům jízdu na...

Prémiová automobilka Lexus vyvinula systém, který optimalizuje hybridní pohon tak, aby vůz zůstal v elektrickém režimu co nejdéle. Systém Predictive Efficient Drive automaticky optimalizuje...

Luxus podle Britů? NX z garáže Lexus

Lexus NX 450h+ získal ve Velké Británii ocenění v anketě Company Car and Van Awards jako nejlepší prémiové auto roku 2022. Druhá generace tohoto modelu má nejvyšší úroveň bezpečnosti díky...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mimořádné jízdní vlastnosti Lexusu RZ díky inteligentnímu pohonu Direct4

Mimořádné jízdní vlastnosti Lexusu RZ...

Nový Lexus RZ je první auto této značky postavené od základu jako elektromobil. Vůz má 313 koní přenášených na všechna čtyři kola pomocí inteligentního pohonu Direct4. Jeho úkolem je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Čarodějnický Lexus RX v rubínové barvě

Čarodějnický Lexus RX v rubínové barvě

Luxusní SUV Lexus RX dostal novou unikátní podobu. Harris Reed, kreativní ředitel módního domu Nina Ricci, navrhl jeho novou podobu ve stylu filmu Čaroděj ze země Oz. A výsledek očaruje i...