První kolo Autoškoly národa proběhlo na konci prázdnin loňského roku.
Samotný pořad měl dobrou sledovanost a projekt celkově vzbudil ohlas u značné části veřejnosti. Tuto značku znalo po měsíci trvání projektu 48% populace. „Autoškola národa obrací pozornost médií, odborníků i veřejnosti k problematice bezpečné jízdy. Jeho součástí není jen televizní pořad, ale také mediální kampaň. Ze zpětné vazby dopravní policie víme, že podobné projekty reálně snižují dopravní nehodovost i počty zraněných a usmrcených osob,“ říká k tomu autor projektu Pavel Buršík. „Těší nás, že si smysluplnost projektu uvědomují i společnosti, které se na českém automobilovém trhu pohybují, a oslovují tak téměř 5 miliónů českých řidičů. Je to důležité proto, že projekt není hrazen z veřejných prostředků, ale privátními společnostmi – partnery projektu: Ford Motor Company s.r.o., Paramo a.s., Trido s.r.o., Barum Continental spol. s r.o., Global Assistance Racing Arena Autodrom Česká Lípa a Ford Fiesta Cup.“
Projekt má záštitu Ministerstva dopravy ČR a Policie ČR.
Může dát odpověď na to, jak se vyvíjí „řidičská gramotnost“ českých občanů, umožňuje totiž masový průzkum řidičského chování. Na připravené 3D animace dopravních situací reagují nejen soutěžící ve studiu, ale i desetitisíce diváků u obrazovek prostřednictvím SMS. Loni jich bylo odesláno téměř 100 tisíc. Odpovědi jsou dále statisticky zpracovány agenturou Median. Vedle toho, že divák prostřednictvím zpětné SMS zjistí, o kolik by přišel bodů, kolik by zaplatil na pokutách a jestli by „virtuálně“ nepřišel o řidičský průkaz, vzniká i obecnější přehled o tom, jací jsou Češi řidiči.
„V tomto díle jsme se zaměřili na řízení v zimních měsících, kdy na řidiče číhá celá řada nástrah a na techniku jízdy,“ přibližuje zaměření únorové etapy projektu Pavel Buršík. „Zapracovali jsme také na 3D animacích dopravních situací, které se tak ještě více přibližují reálnému dopravnímu provozu.“ K pocitu reálnosti animací přispívá i fakt, že pracují s interiérem konkrétního vozu – nového modelu Fordu Focus, což je také automobil, který získá jeden z diváků. Jeho volba není náhodná, jeho největším benefitem oproti předchozím modelům jsou právě technologie, kladoucí důraz na bezpečnost.
Divák, který nový model Ford Focus díky pořadu získá, bude jeho prvním majitelem ve střední Evropě.
Samotný pořad letos přinese několik novinek. „Ubrali jsme počet řešených situací, místo 20 otázek čeká diváky situací 16. Večer tak bude mít svižnější tempo, ale zároveň získá dostatek prostoru zábavná i edukativní složka,“ přibližuje jej dramaturgyně ČT Monika Nevolová. „Leitmotivem bude souboj pohlaví. Zatímco v minulém kole proti sobě stály různé řidičské skupiny (taxikáři, motorkáři, řidiči kamiónů…), tentokrát se dozvíme, zda se na silnicích chovají lépe muži nebo ženy.“
„Další příznivou zprávou pro diváky je, že test Autoškola národa bude pro všechny přístupnější. Celková cena, které divák zaplatí za odeslané SMS, klesne o 20% a nově přibude možnost hlasovat zcela bezplatně prostřednictvím internetu,“ doplňuje Pavel Buršík.
Realizace pořadu již je v plném proudu
– proběhly předtáčky na autodromu v Sosnové, v nichž své řidičské dovednosti předvedli nejen moderátoři pořadu Lucie Výborná a Aleš Háma, ale také automobiloví závodníci Roman Kresta a Martin Prokop. Dalšími účinkujícími přímo ve studiu pak budou Dana Batulková, Monika Absolonová, František Ringo Čech a Milan Šteindler.