Při příjezdu na závod do francouzského Hambachu, který leží nedaleko německých hranic jsme nejdříve míjeli stovky Smartíků, připravené k expedici:
Před tiskovým střediskem nás nejdříve uvítala vysoká věž plná automobilů Smart, uvnitř v hale pak vystavené modely Smartů v různých verzích:
V současné době produkuje závod čtyři verze modelu Smart: city-coupé, cabrio, roadster a roadster –coupé:
První Smart sjel z výrobního pásu nového moderního závodu v roce 1998. Nyní vyrábí závod ve dvousměnném provozu cca 580 vozů denně ve verzích podle objednávek. V ústřední hale závodu je na velkém panelu aktuální stav plnění denního plánu. A ještě jedna zajímavost, jsou zde vystaveny a připraveny k úpravě Smarty, kde byla zjištěna při kontrole závada. Hala je mimo jiné viditelná i ze zaměstnanecké jídelny, takže zaměstnanci vidí nejen stav plnění plánu, ale i počet vozů, kde byly zjištěny závady.
Při prohlídce závodu jsme se dozvěděli řadu zajímavostí: Mimo jiné, že rám z 3 a 4 vrstvé oceli se nedeformuje ani při nárazu na zeď při rychlosti 64 km/h a že modely Smart dosahují stejné pevnosti jako vozy střední třídy. Plastové díly se vyrábějí z barevného materiálu a na po vrchu jsou tak lakovány pouze bezbarvým lakem. Plastové díly karoserie se po mírných nárazech vrací do původního stavu, při poškození jsou jednoduše vyměnitelné v servisu na počkání. Pokud majitele omrzí barva jeho Smartu, může si je dát na počkání všechny vyměnit za jinou barvu. Když přijede na objednání, odjíždí stejný den ve voze v jiné barvě.
Při prohlídce závodu jsem se přesvědčil, že závod byl vyprojektován a vybudován na výrobu vozů s využitím nejmodernější technologie a s vysokou úrovní logistiky. Vzhledem k omezenému fotografování jsem pro vás mohl vyfotografovat jen málo – alespoň tedy fotografie zvané „svatby“,
kde se na podvozek spouští karoserie – za necelé dvě minuty má Smart po „svatbě“!
Na závěr návštěvy tohoto moderního závodu nám bylo sděleno, že výroba nového modelu – čtyřmístného Smartu bude zahájena na začátku příštího roku.