Profesor Joachim Milberg: „Nikdy jsme nebyli silnější.“

Předseda představenstva BMW profesor Joachim Milberg hovoří o situaci BMW Group, jejích strategických cílech a účasti ve formuli 1.

Profesor Joachim Milberg: „Nikdy jsme nebyli silnější.“

Profesor Joachim Milberg se narodil ve vestfálském městečku Berl 10.dubna 1943. Po maturitě se vyučil mechanikem a vystudoval strojařinu na Bielefeldské strojařské škole a berlínské Technické universitě. Po obdržení doktorátu technika začal v roce 1972 pracovat v továrně na obráběcí nástroje v Gildemeisteru. V dubnu 1981 se Joachim Milberg stal profesorem v oborech nástrojařství a management na mnichovské Technické universitě. V listopadu 1993 byl jmenován členem předsednictva BMW a 5.února 1999 se stal předsedou představenstva BMW AG. S profesorem Milbergem rozmlouvají Manfred Bissinger a Rainer Hupe.

Pane profesore Milbergu, když jste byl jmenován předsedou BMW, hovořil jste o svém třetím profesním životě…


MILBERG …přesněji řečeno, to jsem řekl, když jsem poprvé začal pracovat u BMW. Můj první profesní život, dalo by se říci, bylo deset let výroby obráběcích nástrojů což vyústilo v pozici manažera. Pak jsem strávil asi deset let svého profesního života vedením výzkumného ústavu výrobní technologie a průmyslového ústavu výrobní technologie a průmyslového inženýrství na mnichovské Technické universitě. Můj třetí profesní život jsem začal jako člen představenstva BMW odpovědný za výrobní oddělení.

Takže teď jste zahájil svůj čtvrtý život.


MILBERG To by bylo dobře upřesnit: vstoupil jsem do druhé fáze třetího života. Byl jsem šest let členem představenstva BMW, takže jsem se důkladně seznámil s celou problematikou. Rozdíl je v tom, že dnes nesu větší odpovědnost.

Co byste řekl kritikům, kteří tvrdí, že na tuhle práci nejste dost tvrdý?


MILBERG Přesvědčím je jinak. Můj přístup je zaměřit se na úkoly. A jsem velmi vytrvalý: to se po mě také vyžaduje.

Mohl byste nám popsat úlohu vedoucího výkonného pracovníka? Co musí pro BMW dosáhnout?


MILBERG Nejdůležitější je, aby to byl někdo s vizí a schopností proměnit ve spolupráci se svým týmem tyto vize ve skutečnost.

To ovšem implikuje tvrdost…


MILBERG …není to a priori věc tvrdosti. Je to otázka aplikace nezbytné disciplíny a energie k prosazení věcí, které rozeznáte jako správné.

Také jste tvrdil, že pro jakoukoli společnost je důležité mít kulturu otevřenosti a odvahu prosadit vlastní přesvědčení. Jak to u BMW realizujete?


MILBERG Je to součástí stylu vedení, poukazovat na perspektivy, definovat úkoly a pak se shodnout na cílech. A to včetně případné skutečnosti, že některé z cílů, na nichž jsme se dohodli, není možné naplnit, což vyžaduje určitou dávku odvahy. Říká se: Když máš pravdu a nikdo neodporuje, je to v pořádku, ale co když nemáš pravdu? To mám na mysli, když hovořím o otevřenosti. Zaměstnanci se nesmějí schovávat do pasivních rolí.

Stal jste se vedoucím společnosti, která je v obtížné situaci…


MILBERG …ale během několika měsíců jsme došli k několika velmi důležitým rozhodnutím. Celá naše společnost byla reorganizována. Krátce řečeno, sloučili jsme BMW a Rover. Dnes je tu společná akciová společnost se sdílenou odpovědností za prodej, vývoj a výrobu. Rover nebyl dost silný, aby existoval jako nezávislá firma. Pak jsem se rozhodli z důvodů výrobní a tržní strategie, že by BMW Group měla být zastupována v segmentu, který je v současnosti okupován VW Golf, Fordem Focus, Opelem Astra a dalšími. Modely Rover 200 a 400 budou mít následovníky, které se budou vyrábět v Británii. Jakmile jsme tato rozhodnutí učinili, ostatní členové představenstva a já jsme se účastnili zhruba padesáti setkání, nejen tady v Mnichově, ale i v Birminghamu a v dalších sídlech Roveru, kde byli všichni manažeři informováni o nových cílech. Byl to začátek plodného dialogu.

Zahrnuje vaše metoda vedení co největší stupeň úkolování vašich kolegů skutečnými problémy, aby se tak vyřešili negativní situace?


MILBERG Pokud chcete s kolegy dosáhnout ambiciózních cílů, je nezbytné, aby se účastnili práce a procesu rozhodování.

Změnil se váš život v důsledku jmenování předsedou BMW?


MILBERG Jako člen předsednictva odpovědný za výrobu byl můj život už tak do velké míry zasvěcen BMW. To se jen dále zintenzívnilo.

Jak jste se vůbec začal zajímat o auta?


MILBERG Za celý život jsem jen jednou jezdil autem, které nebylo BMW – to bylo v mých studentských letech. Za první univerzitní plat jsem si koupil BMW 1602, takže mé spojení se značkou BMW trvá již přes 30 let. Zvlášť mě bavilo jezdit s modelem M5, který jsem si pořídil, když jsem ještě učil na univerzitě.

Jak obtížné je neustále popírat pověsti o tom, že BMW bude převzato některým jiným koncernem?


MILBERG BMW bylo vždy velmi přitažlivým cílem pro svůj úspěch. Rychle jsem ozřejmil, že naší jasnou strategií bylo a nadále zůstává zajistit dlouhodobou nezávislost a autonomii společnosti. Ať bude množství automobilových společností, jimž se podaří zachovat si nezávislost, jakékoli, budeme mezi nimi. To je nás jasný strategický cíl – a je to cíl našeho hlavního akcionáře.

Co když vaše plány překazí trh?


MILBERG Z hlediska objemu produkce je BMW ve světové lize výrobců automobilů na 13. místě. Ale BMW je aktivní v segmentu, kde jsou individuální modely vysoce ceněny. Takže nestačí počítat jednotky. Mnohem důležitější je náš obrat. Z toho pohledu jsme třetí největší evropskou společností a osmou největší automobilkou na světě. Z hlediska obratu na automobil jsme dokonce na druhém místě na světě. Nesledujeme platformovou strategii, ovšem například na základě řady 3 nabízíme šest nebo sedm variant: sedan, kupé, kombi, kabriolet, roadster, roadster kupé, kompakt. S těmito stavebními jednotkami jsme schopni dosáhnout jednotkový objem 450 000 vozů ročně. V případě řad 3, 5, a 7 máme podíl 25 až 30 procent segmentu, a to v globálním měřítku. Pokud jde o modely Rover 200 a 400, tam ovšem dnes máme podíl pouze tříprocentní . Tam musíme do budoucna zajistit větší růst. A to je důvod, proč je pro BMW Group strategicky nezbytné být zejména zde zastoupeni s vynikajícími produkty a podílet se na růstu trhu.

A nepoškodí to image značky BMW?


MILBERG Naopak. Nikdy jsem nebyli v silnější pozici. V prvním pololetí roku 1999 zaznamenala značka BMW oproti loňskému roku nárůst o 13 procent. A v roce 1998 jsem již dosahovali nárůstu obratu značky BMW o devět procent. To pro nás znamená absolutní stabilitu. V Německu jsme se museli na pracovní svátky obejít bez volných dní a najímáme až 1000 nových zaměstnanců.

Na příštích pěl let plánujete investovat mnoho miliard marek, a to i do automobilky Rover. Jak dosáhnete svého cíle – ziskovosti do roku 2002 i u této značky?


MILBERG Do konce první poloviny příštího desetiletí budeme do BMW Group investovat přes 30 miliard marek, z čehož asi třetina půjde do Roveru. Máme jasné cíle, co se týče struktury nákladů a produktivity. Od loňského podzimu jsem snížili počet pracovníků u Roveru o přibližně 20 procent. Ale to je jen první krok. V budoucnu budeme vytvářet mnohem lepší synergie. Jak jsem již řekl, v prvním pololetí jsme u BMW zaznamenali nárůst o 13 procent a u Land Roveru o 20 procent. Jen vozy Rover jsou daleko pod loňskou úrovní. Ale je tu samozřejmě nový Rover 75, který je trhem výborně přijímán. Máme již mnoho objednávek na několik měsíců dopředu. Rover 75 je postaven na kvalitě, na jakou jsme zvyklí u BMW. Počkejte a uvidíte – dosáhneme skutečné renesance značky Rover.

Jaký význam má Rover pro BMW Group kromě vyššího obratu, objemu výroby a vyšších prodejních statistik?


MILBERG Rychlost nárůstu v automobilovém průmyslu bude do příštích 15 let v horním segmentu přece jen mírnější. To znamená, že rozhodně potřebujeme také menší modely. V podstatě musí společnosti držet krok s globálním trhem, pokud jde o nárůst, jinak ztratí své postavení. Chceme mít velmi dobré postavení v nižší a nižší střední třídě právě s modely Rover 200 a 400.

Kostky jsou tedy vrženy: nebude žádné BMW řady 2?


MILBERG Věříme, že tento segment vyžaduje jiné vlastnosti vozidel, než jaké jsou očekávány u značky BMW. V této třídě musíte zvolit například pohon předních kol a tomu odpovídající uspořádání dalších komponentů. To byl jeden z důvodů pro převzetí Roveru.

Přijali jste tedy strategii výrobce několika značek se vším, co s sebou přináší?


MILBERG Ano. Ostatní společnosti dělají přesně totéž. Všechny se naučily, že jediná značka nestačí na pokrytí celého spektra od nejmenších modelů po luxusní limuzíny. BMW nebude stavět řadu 2.

A co kdyby BMW nepřevzalo společnost Rover?


MILBERG Pak by muselo prorazit v tomto segmentu vlastní silou. Ale museli bychom zajistit, aby jádro značky BMW neztratilo svůj typický charakter. Takže by to byla otázka tvorby nové značky. Nikdy jsme nepřemýšleli o zastavení výroby roverů: byla to jen volba mezi Roverem nebo investicí do jiné alternativy.

Proč nemůžete prodávat vozy všech tříd pod značkou BMW?


MILBERG Řeknu to ještě jednou: Musíme mít kompletní nabídku výrobců od malých aut po Rolls-Royce, který bude pod naším vedením vyráběn od roku 2003. A to s jedinou značkou prostě nejde. Vezměte si dnešní společnost. Existuje silný trend globalizace – letiště, hotely a nákupní střediska v různých koutech světa lze snadno zaměnit. Všichni to přijímají, protože život je jednodušší, když se všude vyznáte. Ale zároveň lze pozorovat protichůdný trend. Lidé chtějí být uznáváni jako jednotlivci, nechtějí být spolknuti masou standardní značky. Když dojde na vyjadřování vaší individuality, je auto klíčovým faktorem. A to je hlavním důvodem, proč je zde značka BMW tak výjimečně úspěšná. Proč bychom měli tento stav riskovat? Strategie výrobce více značek nám umožní ostře se zaměřit na různé segmenty. S Roverem, Land Roverem, Mini, MG a s BMW a Rolls Roycem na špici jsme perfektní portofolio.

Co si myslíte o „třílitrovém autě“? (tedy o automobilu, který překoná 100 km na pouhé tři litry paliva, red.)


MILBERG Jsme rozhodnuti omezit celkovou spotřebu našich vozů. Společnosti příliš nepomůže, když budou existovat jen třílitrová auta. Rozhodujícím faktorem je, aby byla spotřeba snížena u všech značek, tj. celková spotřeba paliva se sníží víc, než kdyby byl zaveden omezený počet třílitrových modelů. V tomto směru se plně shodneme s hnutím Greenpeace.

Jakou úlohu bude v budoucnosti automobilového průmyslu hrát inovace?


MILBERG BMW je konstruktérskou značkou. I z tohoto důvodu je nám otázka inovace blízká, a zůstane tomu tak i nadále. Na pozadí debaty o palivech bude zásadním faktorem například i otázka hmotnosti automobilů a na tomto poli je třeba udělat ještě spoustu práce. Naše společnost bude zanedlouho uvádět na trh množství nových pokrokových řešení, které nám pomohou ještě posílit naše pozice. Naším cílem je ostatně zvýšit celosvětový podíl BMW Group na trhu o 20 procent. Rostoucí význam bude v tomto směru mít individuální nabídka vybavení jednotlivých vozů. Pro BMW bylo velmi důležité být první automobilkou, která uvedla na trh navigační systém vestavěný do vozu. V budoucnu budeme zcela určitě stát na absolutní špičce ve vývoji a zavádění nových technologií. To je velmi důležitým milníkem v konkurenčním prostředí.

Také proto se zapojujete do formule 1?


MILBERG Naše účast ve formuli 1 je také spojena se zásadními hodnotami značky BMW: dynamika, výkon, estetika. Formule 1 je důležitá jako prostředek pro prosazování těchto důležitých hodnot. Druhou složkou je technologická výzva konstrukce motoru a využití nových materiálů. Je to spojeno s nutností mnoha výrazných změn, ale to vše jako celek je pro značku BMW velkým přínosem a kladem.

BMW magazín 3/99

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...