Podrobně o testovacím autobusu Mercedes-Benz Tourismo M

Prostor pro cestující je moderní a pohodlné, pracoviště řidiče má dostatek prostoru, ergonomický Joystick a výborný výhled a hospodárný v pořizovací ceně i při servisu.

Již lakování testovaného vozu odráží ambiciózní cíle nového Tourisma. Metalický lak se třpytí teplým barevným odstínem „Ikonengold“. Tourismo chce po svém předchůdci převzít zlatou medaili pro zájezdové autobusy v segmentu Business. V průběhu své dlouhé životní dráhy byl Mercedes-Benz Tourismo první generace se svými zhruba 1000 kusy ročně nejprodávanějším zájezdovým autobusem v Evropě. Devět měsíců po uvedení nového Tourisma na trh lze podle přijatých objednávek prohlásit: Aktuální Tourismo plynule navazuje na úspěšnou historii předcházející generace a dále ji rozvíjí.

Podrobně o testovacím autobusu Mercedes-Benz Tourismo M
Podrobně o testovacím autobusu Mercedes-Benz Tourismo M
Podrobně o testovacím autobusu Mercedes-Benz Tourismo M

Navíc vzbuzuje motiv středozemní městské krajiny na bocích Tourisma u přihlížejících chuť cestovat. Provedení polepu pomocí fólie s podobnou strukturou působí trojrozměrně a transparentně.

Podrobně o testovacím autobusu Mercedes-Benz Tourismo M
Podrobně o testovacím autobusu Mercedes-Benz Tourismo M

Tourismo M: Bestseller v programu

Posledním trendům odpovídá také testovací vozidlo jako celek: 13 m dlouhé Tourismo M se třemi nápravami je společně s 12,1 m dlouhým dvounápravovým Tourismem bestsellerem v programu, který se skládá ze čtyř modelů. Tourismo M spojuje mnoho výhod: S  hodnotou celkové přípustné hmotnosti 24 t Tourismo ani při maximální výbavě, nebo při uspořádání sedadel v maximálním počtu neví, co je to problém s hmotností.

Současně je Tourismo M díky propracované hydraulicky řízené vlečené nápravě velmi dobře ovladatelné. Poloměr otáčení činí pouhých 21,2 m. Třetí náprava je řízena i při jízdě vzad. To značně usnadňuje manévrování a snižuje opotřebení pneumatik. Při jízdě v přímém směru je náprava pro zajištění výborné stability v přímém směru hydraulicky centrována. Od pěti stupňů natočení řízení se začíná třetí náprava natáčet, což zájezdovému autobusu zajišťuje vysokou obratnost.

Velký zavazadlový prostor, mnoho dodatečných odkládacích prostor

Mezi nápravami Tourismo M je k dispozici zavazadlový prostor o velikosti 9,6 m3. Při odečtení toalety zbývá objem 8,4 m3. Do tohoto je započítaný praktický víceúčelový prostor před zadní nápravou se stahovacím uzavíráním za vstupem prostředními dveřmi. Podlaha zavazadlového prostoru je u testovaného vozidla vystlána pro ochranu zavazadel kobercem. Sériově montovaná vyklápěcí víka umožňují široké otevření a zároveň řidiče chrání před deštěm a nečistotami během nakládání a vykládání zavazadel.

Do zavazadlového prostoru se dále počítá prostor o velikosti zhruba 1,8 m3 v podobě praktických odkládacích prostor vpředu a vzadu nad nápravami. U řidičů jsou velmi oblíbené, jelikož jsou kromě nápojů nebo jiných zásob palubní kuchyně vhodné pro osobní zavazadla řidiče, nebo jako prostor pro nářadí. Takto činí celkový objem odkládacích ploch u Tourisma M celkem 10,2 m3.

Prostor pro cestující: moderní a pohodlné prostředí

Výbava testovaného vozidla je vědomě oproštěna od show-efektů. Vozidlo odpovídá pečlivě vybavenému a velmi hospodárnému zájezdovému autobusu tak, jak to upřednostňují autobusoví dopravci u allround-vozidel pro každodenní použití. Osazení 53 sedadly z vlastní výroby EvoBus odpovídá klasifikaci tři hvězdičky podle německé stupnice hodnocení komfortu autobusu. Sedadla typu Travel Star Plus disponují seřizováním opěrky zad a bočním seřizováním sedadel na straně do uličky s pohodlným ovládáním pákou. Součástí výbavy testovaného vozidla jsou integrovaná madla vpravo i vlevo, háčky na tašky a síťky pro drobná zavazadla, sklopný stolek s držákem nápojů a nožní opěrky.

Světle a přátelsky provedený prostor pro cestující ve svém barevném ladění odpovídá barvě vnějšího lakování. Skořepinově tvarované polstrování sedadel s komfortně integrovanými zámky bezpečnostních pásů jsou potaženy odolnou velurovou tkaninou v barvě Aurum. Vsazená efektní příze vytváří speciálně při nasvícení slunečními paprsky efekt teplého lesku. Opěrky hlavy jsou vyvedeny v kůži v odstínu Curry, látkový kédr (rovněž Curry) a boky i opěradla zad jsou vyvedeny v barvě Chutney a rovněž navozují pocit moderního a pohodlného prostředí. Vše je podtrženo záclonami (v barvě Chutney) a látkou potaženými spodními plochami kanálů pro průduchy vzduchu ve stropě, rovněž v barvě Curry.

Účinná klimatizace

Příjemný pocit na palubě zajišťuje teplovodní konvektorové topení a výkonná klimatizace (32 kW). Na pracoviště řidiče je separátně přiváděn temperovaný vzduch. Individuálně nastavitelné výdechy vzduchu pomocí Service-Setu nad každým místem pro cestujícího, společně s výdechy vzduchu nad bočními okny a na odkládacích prostorech pro zavazadla ve směru středové uličky zajišťují účinnou cirkulaci vzduchu. Vzduchový výkon soustavy činí 4400 m3 za hodinu, což odpovídá 100-násobné výměně vzduchu.

O stravování a zábavu je postaráno

Na palubě Tourisma M jsou k dispozici shora dobře přístupné lednice v pravé části palubní desky a kompaktní palubní kuchyňka vlevo od prostředního vchodu. Díky košíkové vložce vypadají nápoje v 51 l veliké lednici vždy uklizeně. Výbava kuchyně u prostředního vchodu obsahuje kávovar se 40 šálky s výlevkou, ohřívač vody, především v Německu požadovaný ohřívač párků, a dále zásuvky pro uložení zásob. Naproti kuchyňce je u prostředních dveří nainstalováno WC. Na kabině toalety je na straně do uličky namontována nádoba na odpadky.

O zábavu v průběhu jízdy je postaráno. Základ tvoří rádio soustava Blaupunkt Coach Professional s připojeným DVD-měničem. Tento je namontován v uzavřené přihrádce nad pracovištěm řidiče, odkud je možné jej snadno vyjmout. Obraz je přenášen na dva monitory s úhlopříčkou 15 palců, které jsou namontovány u stropu vozidla v přední části popř. nad toaletou.

Pracoviště řidiče: mnoho místa, ergonomický Joystick, výborný výhled

Pracoviště řidiče v novém Tourismu oproti svému předchůdci získává díky prodloužení o 140 mm. Palubní deska vytváří pocit kokpitu, včetně ergonomicky umístěného ovládacího joysticku. Za sedadlem řidiče je nyní prostor pro tašku. Mnoha způsoby seřiditelné sedadlo disponuje integrovaným mikrofonem a zařízením handsfree pro mobilní telefon. Na sloupku A je přímo v zorném poli řidiče umístěno navigační zařízení, které je součástí výbavy na přání.

Dobrý výhled řidiče patří mezi nejcharakterističtější vlastnosti Tourisma: Elektricky ovládaná roleta čelního skla je dělená. Vnější zpětná zrcadla se skládají z levého a pravého elektricky nastavitelného hlavního zrcadla a odděleného zrcadla nájezdového. Tato čtyři zrcadla vytvářejí neobyčejně velké zorné pole. Díky tomu má řidič mimo jiné kompletní přehled o prostoru bezprostředně před vozidlem, což představuje obrovskou bezpečnostní výhodu. Pro případ poškození se na palubě nachází rezervní nouzové zrcadlo použitelné pro obě strany. V sériovém vybavení Tourismo rovněž disponuje plnohodnotným rezervním kolem.

Řidič Tourisma M kromě toho získává díky odděleně regulovatelné klimatizaci a odkládací schránce, která je umístěna ve schodu před středovými dveřmi. Také pro průvodce je v Tourismu k dispozici plnohodnotné místo. To se týká sedadla s jeho komfortním polstrováním, velkoryse dimenzovaným prostorem pro nohy a lampičky pro čtení.

Úsporný motor, komfortní přenos síly

Jádrem hnacího ústrojí v Tourismu M je svisle montovaný řadový šestiválcový motor OM 457 LA s výkonem 315 kW (428 k). Tento motor s klidným chodem přesvědčuje svým krouticím momentem s nynější hodnotou 2100 Nm při 1100/min. Motor využívající technologii BlueTec pro vznětové motory ve verzi Euro 4 pracuje díky technice SCR nejen velmi ekologicky, nýbrž také velice úsporně. Progresivní technika SCR spotřebu motorové nafty ve srovnání s provedením Euro 3, v závislosti na způsobu použití, snižuje až o 6 procent. Již od podzimu roku 2007 bude tato pohonná jednotka k dostání ve verzi pro Euro 5.

Přenos síly na osvědčenou hypoidní nápravu s lehce pozměněnou technikou přebírá 6 stupňová přímo řazená převodovka Mercedes-Benz. Svým nastavením je tato převodovka optimálně nastavena pro použití v zájezdových autobusech. Její velký rozsah převodových stupňů při manévrech spojených s pojížděním a otáčením při velmi nízkých rychlostech jednak umožňuje režim šetřící spojku, jednak umožňuje hospodárné nasazení pro provoz na dlouhé vzdálenosti. Stálý převod zadní nápravy činící i=3,583 umožňuje rychlost 100 km/h při otáčkách 1500/min.

Nepřekonatelná úroveň bezpečnosti již v sériovém vybavení

Bezpečnost je na palubě každého autobusu Mercedes-Benz součástí sériové výbavy. V případě Tourisma M to znamená rozsáhlou výbavu čítající protiblokovací systém ABS, regulaci proti prokluzu ASR, elektronické brzdové zařízení EBS včetně retardéru, elektronický stabilizační program ESP, brzdového asistenta BAS a soustavu pro odlehčovací brždění DBL. Zcela jiný aspekt bezpečnosti nyní zohledňuje sériově montovaný imobilizér. S tímto kompletním vybavením představuje Tourismo vzor ve své třídě.

Enormně hospodárný v pořizovací ceně a při servisu

Vysoká celková hospodárnost patří rovněž ke stěžejním charakteristikám všech vozidel Mercedes-Benz. V případě Tourisma to znamená velmi nízkou spotřebu paliva, dlouhé servisní intervaly od 90.000 km a v neposlední řadě výhodná pořizovací cena.

Závod Hoşdere je jedním z nejmodernějších závodů pro výrobu autobusů na světě

Výroba nového zájezdového autobusu Mercedes-Benz Tourismo probíhá v Turecku v závodě Hoşdere DaimlerChrysler AG, který leží v bezprostřední blízkosti metropole Istanbul. Zde jsou vedle jiných autobusů Mercedes-Benz pro turecký a východoevropský trh vyráběny od roku 2005 také zájezdový autobus Mercedes-Benz Travego. V Turecku vyrábí DaimlerChrysler autobusy od roku 1968, tenkrát se začínalo legendárním Mercedes-Benz O 302, který mají mnohé autobusové společnosti a řidiči autobusů dodnes živě v paměti. Od roku 1968 vyrobil podnik v Turecku zhruba 48 000 autobusů, ze kterých byl vysoký počet také úspěšně exportován do západní Evropy.

Nejlepší možná antikorozní ochrana díky novému zařízení KTL

Také nový Mercedes-Benz Tourismo profituje z rozsáhlé modernizace závodu Hoşdere, která byla ukončena v roce 2005. Jádro tvoří nově nainstalované zařízení KTL (katodické ponorné lakování), které zajišťuje nejlepší možnou ochranu proti korozi. K tomuto se ještě přidává nové oddělení hrubé montáže. Standard produkce a kvality je díky identickým procesům a v neposlední řadě díky vysokému stupni vzdělání pracovníků na stejně vysoké úrovni jako v jiných závodech DaimlerChrysler.

Vysoká solidnost a životnost Tourisma potvrzuje také oblast jeho určeného použití: Mimo jiné bude používán na náročných zájezdových linkách, na kterých některé autobusy najezdí výrazně více než 200 000 km za rok.

Příznivá cena, dodání ke konci roku

Přes vyšší stupeň individualizace Tourisma v porovnání s jeho předchůdcem a přes rozsáhlé nové charakteristiky ve výbavě a bezpečnostních prvcích se cena nového zájezdového autobusu při stejné výbavě a stejné technické specifikaci (motory Euro 4, ESP) pohybuje na srovnatelné úrovni se svým předchůdcem. Čtyři varianty nového Tourisma byly v průběhu roku postupně zaváděny na evropské trhy, případně budou zavedeny v krátké době.

Nové Tourismo rozjíždí mezinárodní kariéru: Mercedes-Benz jej dodává do více než 50 zemí světa. Toto je současně garancí nejlepší kvality servisu ve všech zemích, kam evropští autobusoví dopravci se svými vozidly obvykle zajíždějí. Vysoký počet přijatých objednávek od uvedení Tourisma na podzim minulého roku potvrzuje zdařilost konceptu. Nové Tourismo plynule navazuje na úspěšnou historii svého předchůdce.

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PYRAMIDA Centrum
U Pyramidy 721, 252 43 Praha – Průhonice
267 751 006, NONSTOP HELP SERVIS 602 182 424
prodej@pyramidacentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v České republice

Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v...

Autem roku 2024 v České republice je nová třída E. Rozhodla o tom odborná porota složená z 20 předních českých motoristických novinářů, kteří vítězný automobil vybírali ve dvoukolové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu akceleruje tři základní elementy

Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu...

Před více než stoletím symbolizovaly tři cípy hvězdy Mercedesu vizi mobility na zemi, moři a ve vzduchu, kterou měl Gottlieb Daimler. V nové kampani značky Mercedes‑Benz ztělesňují také...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Mercedes-AMG dál kráčí vstříc budoucnosti automobilismu. Že je někde jinde, než konkurence, dokládá manažerským sedanem EQE, které je po luxusní vlajkové lodi EQS druhým modelem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz připravuje vlastní síť pro vysokovýkonné nabíjení

Mercedes-Benz připravuje vlastní síť...

Mercedes se pouští do energetiky a má dalekosáhlé cíle. Plánuje spuštění globální sítě pro vysokovýkonné nabíjení v Severní Americe, Evropě, Číně a na dalších významných trzích....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejvýkonnější Třída S všech dob, tentokrát i s technologií z Formule 1

Nejvýkonnější Třída S všech dob,...

Jak se z klasicky luxusní třídy S stane překofeinovaný rarach, na to se zeptejte v Affalterbachu. Fachmani značky AMG už 50 let dokazují, jak lze proměnit luxusní sedan ve velmi sportovní vůz....