Plán obnovy a transformace společnosti Chrysler Group

Jeho cílem je vrátit ziskovost a cesta k tomu změnít celou obchodní strategii.

Skupina Chrysler Group společnosti DaimlerChrysler AG prezentovala tříletý ozdravný a transformační plán, který ji do roku 2008 přivede k ziskovosti a zajistí jí dlouhodobou prosperitu. Součástí plánu je také redukce 13 000 pracovních míst v průběhu let 2007 a 2009. Prezident a generální ředitel společnosti Chrysler Group Tom LaSorda sdělil tento plán na výroční tiskové konferenci koncernu DaimlerChrysler AG, která se konala v Auburn Hills v Michiganu.

Dr. Dieter Zetsche, předseda představenstva koncernu DaimlerChrysler uvedl: „Tým skupiny Chrysler pracoval na vytvoření ozdravného a transformačního plánu, který využije všech zdrojů v rámci koncernu DaimlerChrysler. Navíc, abychom urychlili a optimalizovali realizaci tohoto plánu, začali jsme s vybranými strategickými partnery spolupracovat na řadě nových projektů. To znamená, že jsme neopomenuli žádnou příležitost a našli jsme nejlepší možné řešení pro Chrysler Group i celý koncern DaimlerChrysler.“

Celkově má prezentovaný ozdravný a transformační plán za cíl zejména snižování nákladů. Je navržen tak, aby potlačil potenciální negativní vlivy trhu. Cílem je do roku 2009 úspora 3,5 miliard euro (4,5 miliard dolarů).

Program bude podpořen investicemi ve výši 2,3 miliardy euro (3 miliardy dolarů) do vývoje nových motorů, převodovek a náprav, který bude klíčovým bodem chystané produktové ofenzivy čítající 20 zcela nových a 13 omlazených modelů mezi roky 2007 a 2009.

ZOTAVENÍ

Ozdravný plán má za cíl opětné dosažení ziskovosti, a to díky kombinaci programů na zvyšování příjmů a zároveň intenzivního zaměření na náklady. Hlavní body této části plánu jsou následující:

Zvyšování příjmů

  • Pokračování produktové ofenzívy s deseti novými a pěti omlazenými modely pro rok 2007.
  • Zlepšení nabídky značek pro fleetové zákazníky, včetně zvýšení efektivity marketingových aktivit a zatraktivnění nabídek.
  • Redukce a optimalizace dealerské sítě, která povede ke zvýšení ziskovosti prodejců.

Provozní a fixní náklady

  • Snížení nákladů na výrobu do roku 2009 až o 1,15 miliardy euro (1,5 miliardy dolarů).
  • Zdokonalení v otázkách distribučních a dopravních služeb.

Výrobní kapacita a efektivita

  • Omezení výroby o 400 000 vozů ročně.
  • V roce 2007 dojde ke zrušení jedné směny v montážních závodech Newark (Delaware) a Warren (Michigan). V roce 2008 dojde ke zrušení jedné směny v továrně St. Louis South (Missouri).
  • V roce 2009 dojde odstavení továrny Newark.
  • V prosinci 2007 dojde k odstavení distribučního centra náhradních dílů v Clevelandu (Ohio).

Snížení počtu zaměstnanců

  • Chrysler Group sníží počet zaměstnanců o 13 000, což je přibližně 16 procent.
  • Speciální programy pro zmírnění následků tohoto kroku budou oznámeny samostatně.

LaSorda uvedl, že tyto změny doplňují významné restrukturalizační kroky, které byly započaty již v roce 2001. Ještě před tímto oznámením společnost uzavřela nebo prodala 16 výrobních závodů (pět montážních a 11 na výrobu komponentů) a snížila počet zaměstnanců o jednu třetinu.

Finanční dopady těchto ozdravných úkonů se projeví v roce 2007 zvýšenými restrukturalizačními náklady ve výši 1 miliardy euro (1,3 miliardy dolarů) a snížením hotovosti pro letošní rok o 800 miliónů eur (1 miliarda dolarů). Tyto náklady se vrátí během následujících dvou let.

V roce 2007 Chrysler Group očekává snížení počtu skladových vozů u svých prodejců, což umožní lépe reagovat na aktuální potřeby trhu. Tím dojde ke zmenšení provozního zisku o přibližně 230 miliónů eur (300 miliónů dolarů).

TRANSFORMACE

Hlavními body transformace budou větší globální záběr a zároveň změna výrobního mixu vozidel se zaměřením na menší vozy s nižší spotřebou paliva. V současnosti probíhá 90 procent obchodů společnosti Chrysler Group na trzích severní Ameriky, kde hrají prim zejména velkoprostorové vozy, velké pick-upy a vozy SUV. LaSorda k tomu říká: „Tato skutečnost byla pro Chrysler Group předností zejména v minulosti, avšak globální trh se změnil. Vysoké ceny benzínu a další dramatické změny přiměly zákazníky kupovat menší a úspornější vozy. Byli jsme proto nuceni učinit některé strategické změny.“

LaSorda zdůraznil především následující iniciativy:

Zaměření na zákazníka a jednotlivé značky

  • Až do roku 2009 bude pokračovat produktová ofenzíva s více než 20 zcela novými modely a 13 modernizovanými typy.
  • Na tradičně silných stránkách nabídky budou postaveny nové modely v kategoriích minivanů, pick-upů a plnohodnotných vozů se zadním pohonem. Do roku 2012 by měl klesnout počet používaných platforem ze současných 12 na sedm.
  • Expanze do segmentu užitkových vozů.
  • Pokračování proměny produktového mixu nabízených modelů, z nichž bude stále méně postaveno na základě velkých off-roadů.
  • Investice do vývoje nových motorů, převodovek a náprav ve výši 2,3 miliardy euro (3 miliardy dolarů) pomůže snížit spotřebu paliva. Tyto investice směřují do vývoje společných dílů podvozku. Minulý týden došlo k podpisu nezávazného memoranda s německou společností Getrag o vývoji nového typu převodovek s dvojicí spojek.
  • Součástí investic je také vývoj nové generace motorů V6 (nazvaná Phoenix), jehož cílem je snížení současných čtyř řad šestiválcových motorů na jedinou.
  • Chrysler Group uvede na trh spolu s modelem Dodge Durango modelového roku 2008 plnohodnotný hybridní vůz, v přípravě jsou také další hybridní systémy pro různá použití.
  • V neposlední řadě dojde k rozšíření řady vznětových motorů, včetně několika modelů s označením BLUETEC, které náleží pouze nejčistším vznětovým motorům daných kategorií.

Zvýšení celosvětové působnosti

  • Změna struktury označování nových modelů. Jednotlivé modely ponesou stejná označení na všech trzích světa.
  • Využívání nezávislých importérů pro regiony a trhy, kde to má ekonomický význam.

Strategická portnertsví

  • Účinnější využívání aliancí a partnerství po celém světě. V současnosti se Chrysler Group spolupodílí na následujících projektech:
  • Výroba. Byla podepsána smlouva o výrobě velkoprostorového modelu značky Volkswagen pro severoamerický trh.
  • Prodej. V Mexiku je nabízen model značky Hyundai jako Dodge Atos, připravuje se také prodej užitkové dodávky vyráběné na Taiwanu.
  • Dovoz. Již dříve byl oznámen podpis smlouvy s čínskou automobikou Chery (smlouva musí být schválena dozorčí radou koncernu DaimlerChrysler a čínskou vládou) o výrobě malého vozu určeného pro prodej v severní Americe a v Evropě.
  • Spolupráce. Stále trvá spolupráce na projektu Světových motorů GEMA se značkami Hyundai a Mitsubishi. Současně probíhá v součinnosti koncernů DaimlerChrysler, General Motors a BMW vývoj nových hybridních technologií.

Další informace o společnosti DaimlerChrysler jsou k dispozici na internetové adrese: www. daimlerchrysler.com

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...