Park osobních automobilů se za uplynulých 5 let téměř nezměnil

Podíl vozidel ve věku 15 a více let tvoří stále téměř 40 %

V konci roku 2001 bylo v České republice registrováno celkem 3 523 277 osobních automobilů v průměrném věku 13,6 roku. Z tohoto počtu bylo 39,6 % (1 398 187 ks) ve věku 15 a více let (tedy vozidla roku výroby 1987 a nižšího). Největší podíl přitom měla vozidla domácí výroby (57,3 %) a vozidla z tzv. „východního“ bloku (18,6 %). Ostatní zahraniční vozidla tvořila 24 % z počtu vozidel ve věku 15 a více let.

V průběhu uplynulých 5 let však bohužel nedošlo k žádné podstatné změně v podílu vozidel ve věku 15 a více let na celkovém počtu registrovaných osobních automobilů. Z celkem 4 108 610 ks k 31.12.2006 registrovaných osobních automobilů bylo ve stáří 15 a více let (roku výroby 1992 a nižšího) již 1 585 494 osobních aut, tedy opět téměř 40 % (38,59 %) vozového parku. Průměrný věk vozového parku osobních automobilů se přitom zvýšil na 13,87 roku.

K určité změně však přece jenom došlo. Zatímco podíl vozidel domácí výroby na počtu automobilů ve věku 15 a více let se snížil téměř o 10 % (a podíl vozidel z „východního“ bloku se snížil o více než 5 %), na druhé straně podíl ostatních zahraničních vozidel vzrostl a to více než o 14 %.

Z výše uvedeného vyplývá i další zajímavé porovnání. Jestliže v konci roku 2001 bylo registrováno 1 398 187 osobních automobilů roku výroby 1987 a nižšího, tak v konci roku 2006 bylo těchto vozidel registrováno ještě 882 418 ks. Nutno poznamenat, že v konci roku 2006 se již jedná o vozidla ve věku 20 a více let. Počet těchto vozidel se tedy za 5 let snížil o více než 1 milionu ks (o 515 769 ks). Na tomto poklesu se ale z 65,13 % (- 335 943 ks) podílely značky domácích výrobců, u vozidel z „východního bloku“ činil podíl na poklesu 15,92 % (- 82 107 ks) a u ostatních zahraničních vozů došlo ke snížení o 97 719 ks (podíl na snížení 18,95 %).

Na tom (stará vozidla = vozidla roku výroby 1987 a nižšího) je možno ukázat, že tempo vyřazování starých vozidel z registru je nejvyšší u vozidel domácí výroby, kde za 5 let došlo ke snížení jejich počtu o cca 42 %. U vozidel z „východního bloku“ došlo ke snížení počtu o 31,5 % a u ostatních zahraničních vozidel jen o necelých 30 %.

Pokud se na celkové složení vozového parku osobních automobilů podíváme z jiného pohledu, můžeme dojít k několika dalším zajímavostem.

Stáří registrovaných vozidel v časové řadě má tři „vrcholy“. První (nejnižší) tvoří vozidla ve věku 25 až 31 let, druhý pak osobní automobily ve věku 13 až 24 roků a třetí pak vozy ve věku 5 až 12 let.

Vozidel ve věku 25 až 31 let (to je roku výroby 1982 až 1976) bylo k 31.12.2006 registrováno celkem 252 668 ks. Převažují zde vozidla tuzemské výroby a vozidla z tzv. „východního bloku“. V této první dvacítce je z ostatních zahraničních vozidel pouze VW Golf s téměř 6 500 registracemi a ještě FIAT 127 a VW PASSAT (vozidla FIAT 126 a FIAT 125 byla vyráběna v Polsku). Tato první dvacítka tvoří téměř 85 % vozidel uvedených ročníků výroby.

Vozidel ve věku 13 až 24 let (to je roku výroby 1994 až 1983) bylo k 31.12.2006 registrováno celkem 1 355 682 ks. V první dvacítce podle počtu registrací již nejsou žádná vozidla z „východního bloku“ a podíl ostatních zahraničních vozů zde činí více než 35 %. Tato první dvacítka tvoří cca 70 % vozidel uvedených roků výroby.

Vozidel ve věku 5 až 12 let (to je roku výroby 2002 až 1995) bylo k 31.12.2006 registrováno celkem 1 700 343 ks. Podíl zahraničních vozů v první dvacítce dle počtu registrací tvoří téměř 45 %. První dvacítka představuje cca 69 % vozidel uvedených roků výroby.

Vozidel ve věku do 4 let (to je rok výroby 2006 až 2003) bylo k 31.12.2006 registrováno celkem 558 628 ks. Podíl vozů zahraniční výroby v první dvacítce dle počtu registrací zde tvoří necelých 40 % (38,1 %), zbytek (61,9 %) tvoří osobní automobily značky Škoda.. První dvacítka představuje opět cca 69 % vozidel uvedených roků výroby.

K 31.12.2006 registrovaná vozidla:

rok výroby 1998 až 2002 (věk 5 až 12 let)

značka typ počet ks
Škoda Felicia 394 786
Octavia 134 299
Fabia 117 635
Renault Megane 57 446
Opel Astra 54 441
Ford Escort 45 461
Mondeo 37 081
VW Golf 32 173
Fiat Punto 31 833
VW Passat 31 034
Opel Corsa 28 837
Peugeot 306 25 568
Ford Focus 25 168
Opel Vectra 25 031
Renault Laguna 23 494
Ford Fiesta 22 672
Peugeot 206 22 247
VW Polo 21 856
Renault Clio 20 192
Peugeot 406 18 504
celkem 1 169 768

rok výroby 2003 až 2006 (věk 4 a méně let)

značka typ počet ks
Škoda Fabia 159 669
Octavia 67 629
VW 18 818
Peugeot 206 15 065
Renault Thalia 11 244
Megane 11 071
Škoda Superb 10 915
Ford Focus 10 787
Hyundai Getz 10 627
Peugeot 307 9 893
Toyota Yaris 8 297
Opel Astra 8 029
Ford Fiesta 7 214
Mondeo 5 915
Renault Clio 5 899
Citroen C3 5 162
Mercedes B 5 059
VW Passat 4 829
Hyundai Accent 4 512
Dacia Logan 4323
celkem 384 957

U položky 3 a 17 není typ uveden (podle počtu registrací / prodejů nových v letech 2003 až 2006 by se u položky 3 mohlo jednat o součet za GOLF a POLO).

Registrovaných vozidel ve věku 32 a více let (vozidla vyrobená před rokem 1976) bylo k 31.12.2006 téměř 6 % (241 289 ks) z celkového počtu osobních automobilů. I zde je možno určit nejvíce registrované značky a typy, např. po jednotlivých „dekádách“.

Osobní automobily do roku výroby 1976 (ve věku věk 31 a více let)

Starší než 60 let (6 574 ks)

značka typ počet ks
Tatra 57 884
Aero 30 632
Škoda Popular 340
Praga Piccolo 329
Aero 662 285
Jeep Willys 259

Ve věku 51 až 60 let (3 845ks)

značka typ počet ks
Škoda 1101 552
440 408
Octavia 290
1202 253
Aero Minor 244
Tatra 600 202

Ve věku 41 až 50 let (44 295ks)

značka typ počet ks
Škoda Octavia 10 018
Škoda 1000 6 792
Fiat 600 2 419
Trabant 601 2 160
Škoda Felicia 1 981
Škoda 440 1 631

Ve věku 31 až 40 let (216 526 ks)

značka typ počet ks
Škoda 100 45 432
Trabant 601 21 863
VAZ 2101 20 658
Škoda 110 18 873
Škoda 1000 12 489
Škoda 120 9 528

Osobní automobily roku výroby 1977 až 2006 (ve věku věk 30 a méně let)

Ve věku 21 až 30 let (505 621ks

značka typ počet ks
Škoda 120 153 795
Škoda 105 113 507
VW Golf 13 991
Trabant 601 11 820
VAZ 2101 11 471
Peugeot 206 10 979

Ve věku 11 až 20 let (1 503 919ks)

značka typ počet ks
Škoda 135 233 716
Škoda Felicia 163 981
Škoda 136 119 679
Škoda 120 48 757
Ford Escort 48 554
Renault 19 41 003

Ve věku 10 a méně let (1 827 830ks)

značka typ počet ks
Škoda Fabia 277 304
Škoda Felicia 236 261
Škoda Octavia 201 087
Renault Megane 58 273
Opel Astra 46 691
Peugeot 206 37 311

Podle údajů sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu (z 9. července 2007)

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Společnost Jaguar Land Rover se zapojí do prvních silničních testů autonomních a propojených vozidel ve Velké Británii

Společnost Jaguar Land Rover se zapojí...

Testování v reálném provozu posune automobilku Jaguar Land Rover o další krok blíže k uvedení inteligentních vozidel do skutečného světa. Součástí projektu UK Autodrive je také testování...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Největší tuzemský prodejce ojetých vozů AAA AUTO připravil od tohoto pátku do neděle letošní největší snížení cen aut ze své nabídky

Největší tuzemský prodejce ojetých...

Cena řady vozů tak klesne až o 70 tisíc korun, čímž se AAA AUTO připojí k dalším českým společnostem, které přinášejí výprodeje v rámci celosvětové slevové akce Black Friday. Black...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Společnost Payen® uvádí na trh novou řadu nástrojů a produktů řady Pro-Fit pro montáž a opravy motorů

Společnost Payen® uvádí na trh novou...

Pečlivě vybrané nástroje a produkty pomohou mechanikům šetřit čas i peníze. Federal-Mogul Motorparts, divize Federal-Mogul LLC, oznamuje – že uvádí na trh novou řadu Payen® Pro-Fit,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - V souvislosti s výrobou nové generace SUV Kuga bude Ford investovat ve španělské Valencii více než 750 milionů eur

V souvislosti s výrobou nové generace...

Na model Kuga v současnosti připadá téměř 50 procent celkové produkce valencijské továrny; meziročně se odbyt tohoto modelu zvýšil o 22 procent, na 126 900 vozů. Od roku 2011 proinvestoval...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Poslední 7.souboj v poháru 208 Rally Cup za účasti Sébastiena Loeba a Gillese Panizziho:  Rallye du Var, tento víkend 24/26. listopadu

Poslední 7.souboj v poháru 208 Rally Cup...

Při posledním závodě francouzské rallyové sezóny, kterým je Rallye du Var, se účastníci poháru 208 Rally Cup utkají se dvěma piloty, jež stojí a stáli za slávou týmu Peugeot Sport. Nejsou...