Olympijská předzvěst – Acropolis Rallye

Citroeny Xsary WRC hodlají na zaútočit.

51. ročník Acropolis Rallye je po 31. zařazen do MS. Od roku 2003 je centrem podniku Lamia, 215 km od Atén. Soutěž se jede ve třech etapách s celkovou délkou 1438,48 km, z toho je 377,13 měřených a rozložených do 22 rychlostních zkoušek.


Tradiční „shakedown“ je dnes – ve čtvrtek 3. června od 12.30 hod. do 14.30 hod. v Nea Magnisia poblíž asistenčního parku (Lamia). Slavnostní ceremoniál bude kousek od Acropole v Aténách. Zcela nových je 13 kilometrů rychlostních zkoušek. První den posádky čeká loni inaugurovaná super speciálka Lilea. V první etapě se jede pod číslem 1 už dnes ve čtvrtek v noci. Etapa měří 590,74 km, z toho je 145,45 km měřených. Dále úvodní etapa pokračuje v pátek od 6.30 a v cíli jsou závodníci očekáváni až ve 20.07 hod. Během té doby stihnou posádky 8 rychlostních zkoušek. Druhá etapa startuje v sobotu 5. června v 7 hod., končí v 18.51 hod. a měřených úseků je 133,18 km z celkových 510,96 km (7 RZ). Třetí etapa je v neděli 6. června od 6.30 hod. a v cíli se bude slavit kolem 14.50 hod. Poslední „porce“ měří 336,78 km, z nichž je 98,50 km měřených ve třech rychlostních zkouškách, které se jedou dvakrát.


Sébastien Loeb startoval v Řecku třikrát: 2003 (vypadl), 2002 (7.), 2001 (1. Super 1600).


Carlos Sainz má tři vítězství a desetkrát stupně vítězů při 14 účastech: 2003 (2.), 2002 (3.), 2001 (vypadl), 2000 (2.), 1999 (2.), 1998 (4.), 1997 (1.), 1996 (3.), 1994 (1.), 1993 (2.), 1992 (vypadl), 1991 (2.), 1990 (1.), 1989 (vypadl).


Dnes ve čtvrtek – dva měsíce před zahájením letních olympijských her přivítá Řecko tradiční Rallye Acropolis. Pro stáj Citroën Sport je tato soutěž velkou výzvou, jmenovitě pro dva vozy Citroën Xsara a jejich posádky Sébastien Loeb – Daniel Elena a Carlos Sainz – Marc Marti.

Helénské kilometry


Aktuálně druhý tým Poháru konstruktérů z Verasilles-Satory by rád svou pozici mezi soutěžními značkami ještě vylepšil. A to je úkol nejen pro vedoucího muže klasifikace pilotů Sébastiena Loeba, ale i pro 5. muže celkového pořadí Carlose Sainze. Zatímco mladý Francouz se netají tím, že by rád i po „helénských“ kilometrech udržel pozici lídra šampionátu, madridský veterán hodlá v Řecku zaútočit na čelnější pozice jezdeckého pelotonu.


Co posádky čeká na druhé ze tří soutěží, které se v Evropě jedou za vysokých teplot a na drsnějším šotolinovém a kamenitém povrchu východního Středomoří? Především podmínky, které jsou často přirovnávány ke keňské Safari rallye. A nejen co do teplotní příbuznosti, ale i co do charakteru tratí. Oproti „středomořským“ bratrským podnikům na Kypru a v Turecku se v Řecku očekává mnohem ostřejší klima. Také proto si všechny týmy „užívaly“ v přípravách na tuto soutěž. Například Citroën začal s intenzivními pracemi na nastavování vozů „verze Acropolis“ už koncem dubna. Totéž platí i o testování speciálních pneumatik Michelin. Ty nesou označení GW. Začátek června může přinést teploty okolo 30°C, loni se dokonce jezdilo v pětatřiceti. Poslední předpovědi jsou ovšem pro posádky milosrdnější – počítá se s teplotami kolem 28 stupňů Celsia. Jenže v kombinaci s balvany, které mohou zničit vůz, a kameny vyčnívajícími z podkladu tratí, bude rallye i tak tvrdou zkouškou pro soutěžní Xsary WRC. Jejich robustní konstrukce a spolehlivost jsou ale velkou zbraní týmu.

Asistence v nedohlednu


Na spolehlivost bude kladen velký důraz také proto, že tankovací zóny a místa pro přezouvání pneumatik budou uspořádána podle nového systému. Přesunuty jsou do značné vzdálenosti od základny soutěže a každá posádka má pouze deset minut na nezbytnou údržbu vozu. Na autě může pracovat pouze dvojice mechaniků a jezdec se spolujezdcem. V těchto zónách mohou být pro opravy použity pouze díly, které poveze posádka s sebou ve voze. Tato zóna bude v průběhu soutěže pouze jedna, v sobotu ráno, a posádky tak budou muset ujet 87 kilometrů mezi tradičními, delšími servisy. Není to lehká situace ani pro partnera týmu, dodavatele pneumatik Michelin. Drsný povrch tratí a vysoké teploty znamenají jejich velké opotřebení.


Stájový šéf Citroënu Sport Guy Fréquelin: „ Na Kypru jsme udělali další krok k tomu, abychom byli ještě rychlejší. Rychlostní zkoušky v Řecku budou delší, méně točivé. Pneumatiky si jezdci vyzkoušeli. Ovšem novinkou je to, co čeká ve druhém dni Acropolis. Skoro 90 kilometrů dlouhá speciálka bez asistence. Tahle novinka příliš nekoresponduje s obecným trendem poslední doby, který směřuje spíš ke sprintům. Není to příliš regulérní počin.“

Nažhavení piloti


Vedoucí jezdec klasifikace mistrovství světa Sébastien Loeb, který v Řecku vyhrál v roce 2001 ve třídě Super 1600, aby loni při premiéře Xsary WRC brzy vypadl: „Miluji tuhle zemi, je krásná a je tu teplo. Zkoušky nejsou tak rychlé jako na Kypru, trať mi umožňuje pilotovat přesně podle mého gusta – vykreslovat stopu, pohrát si s odchylkami trasy a pěkně si zaskákat. To vše bez toho, že bych ohrožoval potenciál mého vozu.“


Carlos Sainz právě na Acropolis rallye vybojoval své vůbec první vítězství v seriálu mistrovství světa. Jenže to bylo už před 14 lety. „To už je to 14 let?“ ptá se nevěřícně Sainz. „Tehdy to ale bylo na více než 600 měřených kilometrech na 46 rychlostních zkouškách. Severní pasáže současné rallye ovšem připomínají staré časy a podobají se Safari rallye. Věřím, že nové pneumatiky budou dobré i v Řecku. Rád bych totiž zase udělal dobrý výsledek právě tady.“

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Druhá dobrá volba ve světě dvojitého šípu

Druhá dobrá volba ve světě dvojitého...

Ještě před několika měsíci to byl největší a nejdražší Citroën v nabídce, a bylo to poprvé v historii, co takový Citroën nebyl velký sedan. Dnes už to neplatí… Dnes už je vlajkovou...