Od roku 1991 obměněny v ČR již tři čtvrtiny parku osobních automobilů?

K 31.12.2002 bylo podle Centrálního registru vozidel MV v České republice evidováno celkem 5 004 175 ks motorových (průměrný věk 16,45 roku).

Osobních automobilů bylo k 31.12.2002 registrováno celkem 3 648 905 ks v průměrném věku 13,72 roku. Počet registrovaných vozů se za rok 2002 zvýšil o 125 628 ks vozidel a průměrné stáří se zvýšilo o 0,11 roku.


Z údajů o domácích prodejích a dovozech osobních automobilů vyplynulo, že od počátku roku 1991 do konce roku 2002 (tj. za dvanáct roků) bylo na území České republiky prodáno nových a dovezeno ojetých ze zahraničí celkem 2 784 490 ks osobních automobilů (z tohoto počtu bylo 886 224 ks (31,8 %) nových z domácí produkce, 629 554 ks (22,6 %) nových z dovozu a 1 268 712 ks (45,6 %) dovezených ojetých. To tedy znamená, že z celkového počtu 3 648 905 osobních automobilů registrovaných v ČR (stav k 31.12.2002) bylo (teoreticky) v uvedeném období obměněno více než 75 % celkového parku osobních aut.


V registru vozidel je však stále ještě evidováno více než 1 240 000 ks osobních automobilů (34 % vozového parku), které byly v evidenci i před rokem 1991. Pak ale došlo ke skutečné obměně pouze u méně než 66 % vozového parku osobních automobilů.


Za předpokladu, že všechna nová vozidla prodaná v ČR byla též přihlášena do provozu v ČR, lze jednoduchým výpočtem dojít k následujícímu:


Z počtu 3 648 905 registrovaných vozidel k 31.12.2002 musíme odečíst nová vozidla 1 515 778 a 1 240 000 ojetých „starých“ vozidel v evidenci k 1. 1. 1991 v tomto počtu obsažených, a dojdeme k závěru, že z 1 268 712 ojetých dovezených vozidel bylo přihlášeno za uvedených 12 let pouze 893 127 ks a u 375 585 nedošlo k přihlášení do provozu v ČR.


Kde jsou tato vozidla? Kolik z nich bylo jednoduše vyměněno za svého staršího předchůdce stejného typu a dále je provozováno na jeho staré doklady? Kolik z nich bylo použito na náhradní díly? A jakým způsobem byla vozidla zbylá po „výměně“ či zbytky vozidel rozebraných na díly, zbylé nepoužitelné díly a provozní kapaliny zlikvidovány?


Výše uvedené celkové sumarizaci odpovídají téměř přesně i údaje za rok 2002. Do ČR bylo dovezeno celkem 132 241 ks ojetých osobních vozidel a „první přihlášení“ do provozu v ČR bylo zaznamenáno u 92 766 ks. To znamená, že v roce 2002 opět cca 30 % dovezených ojetin (39 475 ks) nebylo přihlášeno do provozu v ČR. Otázky zůstávají stejné.


Zpracována podle podkladů sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu ČR.

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...