Nový motor 4.0 TDI pro Audi A8 quattro

Zrychlení 0-100 km/h za 6,7 sekund a průměrná spotřeba pouze 9,6 l nafty na 100 km.

Nový motor 4.0 TDI pro Audi A8 quattro

Nabídka pohonných jednotek pro luxusní limuzíny Audi A8 se rozšiřuje o osmiválcový turbodiesel V8 s přímým vstřikováním 4,0 TDI s výkonem 202 kW (275 k). Tento přeplňovaný dvojicí turbodmychadel je prvním TDI reprezentantem zcela nové řady vidlicových motorů Audi a představuje naprostou špičku ve třídě přeplňovaných vznětových motorů.

Audi A8 quattro poháněné motorem 4.0 TDI svojí jízdní dynamikou připomíná sportovně laděné vozy – luxusní limuzína s hliníkovým prostorovým rámem dokáže z 0 na 100 km/h zrychlit během pouhých 6,7 s a její nejvyšší rychlost je z bezpečnostních důvodů elektronicky omezena na 250 km/h.


Obdivuhodná dynamika Audi A8 4.0 TDI quattro vychází především z mohutného točivého momentu nového motoru – jeho nejvyšší hodnota činí 650 Nm. Přes skvělé výkonové parametry je nový agregát 4.0 TDI pozoruhodně hospodárný – průměrná spotřeba modelu Audi A8 4.0 TDI quattro činí pouhých 9,6 l nafty na 100 km jízdy! Díky velmi umírněné spotřebě a dostatečně objemné palivové nádrži může tento model ujet téměř 940 km bez nutnosti doplňovat palivo.


Turbodiesel 4.0 TDI je charakteristický nízkými kompaktními rozměry a nízkou hmotností – blok agregátu je ze speciální uhlíkové litiny, která je přibližně dvakrát pevnější než konvenční šedá litina a zároveň snižuje váhu motoru asi o 15 procent na 270 kg. Nově vyvinutá řídicí jednotka motoru Bosch EDC16 se stará o přesná dávkování i časování vstřikování paliva do válců, řídí plnicí tlak turbodmychadel a ovládá i systém recirkulace výfukových plynů. Motor 4.0 TDI se spouští pouhým zmáčknutím tlačítka na palubní desce, propracované předžhavící zařízení zaručuje, že i při velmi nízkých teplotách se motor spustí během okamžiku.


Vstřikovací systém „common-rail“ motoru V8 TDI pracuje s tlaky až 1600 barů, což zaručuje dokonalou atomizaci paliva a vytvoření optimální směsi paliva a vzduchu. Sedmiotvorové vstřikovače jsou vybaveny přesnými a velmi rychle reagujícími solenoidovými ventily. Vyspělý systém „common-rail“ dokáže vstříknout přesně stanovenou dávku paliva vícekrát během jediného pracovního cyklu toho kterého válce – před vstřikem hlavní dávky paliva je zařazen první a druhý předvstřik.


Každý válec motoru 4.0 TDI má čtyři ventily, které zaručují dokonalou výměnu směsi. Zdvihátka ventilů s rolnami a systémem hydraulického vymezování vůle snižují třecí ztráty rozvodového mechanismu a tedy i jeho spotřebu. Díky všem těmto technologiím má motor nejenom vysoký výkon a točivý moment, ale zároveň i klidný a tichý chod, nízkou spotřebu a emise.


Na výborných výkonových parametrech, zejména na dosažení mohutného točivého momentu už v pásmu velmi nízkých otáček, má velkou zásluhu také přeplňování motoru dvojicí turbodmychadel s proměnnou geometrií. Lopatky turbodmychadel se nyní nastavují elektromechanicky, okamžitá reakce a přesnější nastavování lopatek zaručují rychlejší náběh plnicího tlaku především v pásmu nízkých otáček. Díky tomu je odezva motoru mnohem bezprostřednější a známá „díra pod plynem“, tedy prodleva v náběhu výkonu a točivého momentu při prudkém sešlápnutí pedálu plynu, je v případě agregátu V8 TDI zcela neznámým pojmem. Obě řady válců mají i vlastní mezichladiče stlačeného vzduchu.


Výkon motoru 4.0 TDI se přenáší na všechna kola modelu Audi A8 quattro prostřednictvím nové šestistupňové samočinné převodovky tiptronic, která je vybavená systémem dynamického řazení DSP a sportovním programem. Šest pečlivě odstupňovaných rychlostí dovoluje optimálně využít výkonový potenciál motoru při dynamické jízdě a zároveň zaručuje velmi nízkou spotřebu paliva. Převodovka tiptronic dovoluje manuální řazení rychlostních stupňů selektivním způsobem pomocí páky voliče na středovém tunelu, za příplatek se dodává i ovládání prostřednictvím páček na multifunkčním volantu.


Audi A8 4.0 TDI je na trhu v ČR v současné době možné objednávat za cenu od 2 610 000 Kč včetně DPH.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...