Nová technologie nového Audi A8: prostorový hliníkový rám

Unikátní konstrukce zlepšuje bezpečnost, dynamiku i hospodárnost

Nový model Audi A8 je v mnoha ohledech skutečně výjimečným vozem, ovšem jeho asi nejcharakterističtějším prvkem je unikátní prostorový rám Audi Space Frame (ASF), vyrobený z pevného a zároveň lehkého hliníku.

Nová technologie nového Audi A8: prostorový hliníkový rám
Nová technologie nového Audi A8: prostorový hliníkový rám
Nová technologie nového Audi A8: prostorový hliníkový rám

Hlavními důvody, proč automobilka Audi tuto náročnou technologii zavedla, jsou vyšší bezpečnost, lepší jízdní vlastnosti a nižší hmotnost, která se pozitivně odráží na dynamice a hospodárnosti.

Audi A8 poslední generace, které se na tuzemském trhu objevilo koncem loňského roku, dostalo zcela nově konstruovaný prostorový rám ASF, který je ještě lehčí a tužší než u předchozích modelů. Jeho torzní tuhost, která výrazně ovlivňuje komfort i stabilitu jízdy, se zvýšila o cca 60 %. A díky hliníku patří nové Audi A8 k nejlehčím vozům luxusního segmentu – jeho karoserie je totiž asi o polovinu lehčí, než kdyby byla vyrobena z konvenčních ocelových plechů. Například model Audi A8 s motorem 4.2 V8 o výkonu 246 kW váží pouze 1780 kg, což se odráží v jeho pozoruhodně dynamických vlastnostech – z 0 na 100 km/h tento model zrychluje během pouhých 6,3 s a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.


Prostorový rám ASF je tvořený hliníkovými protlačovanými profily pospojovanými v uzlových místech s nejvyšším zatížením multifunkčními odlitky. Rám ASF a karosářské panely jsou vzájemně pospojovány buď metodou speciálního nýtování nebo několika druhy svařování, včetně svařování MIG v ochranné atmosféře inertního plynu nebo pomocí laserového paprsku. Na karoserii nového Audi A8 je možné najít celkem 20 metrů laserových svarů, jejichž výhodou je mimořádná přesnost. Laserem jsou k rámu ASF připojeny jak boční karosářské panely, tak i celá střecha.


Výsledná komůrková konstrukce prostorového rámu ASF, funkčně podobná příhradovým trubkovým rámům, jež používají závodní vozy, zaručuje vynikající ochranu cestujících při haváriích – to potvrdily náročné bariérové testy. Hliníkový prostorový rám ASF vytváří kolem prostoru pro posádku modelu Audi A8 pevnou ochrannou „klec“, která je mnohem tužší a rozměrově stabilnější než u karosérií používajících běžnou technologii ocelových plechů.


Promyšlená konstrukce rámu ASF umožňuje efektivní rozvádění deformačních sil, vznikajících při případné havárii do celé struktury karoserie. Přední a zadní část karoserie je tvořena poddajnějšími sekcemi, ve kterých dochází k účinnému pohlcení deformační energie, zatímco zpevněná podlaha, prahy, střešní sloupky a rám střechy zaručují dostatečný prostor pro přežití posádky i v případě těžkých kolizí.


Karoserie nového Audi A8 poskytuje cestujícím vysokou míru ochrany i při nárazech z boku. Do struktury dveří jsou začleněny tyčové výztuhy ze zpevněných protlačovaných hliníkových profilů, podlaha je zpevněna příčnými sekcemi a také vnitřní struktura sedadel je účinným ochranným prvkem. Nové Audi A8 díky všem svým bezpečnostním technologiím již nyní vyhovuje nejpřísnějším americkým normám FMVSS 301, které by měly vstoupit v platnost až v roce 2005. Při těchto zkouškách se posuzuje míra bezpečnosti nárazy vozů do deformovatelné bariéry v rychlosti 80 km/h.


Nespornou výhodou hliníkových konstrukcí, tedy i rámu ASF, je i jejich snadná recyklovatelnost. Hliník lze bez omezení opakovaně recyklovat, nově zpracovávaný materiál má přitom stejnou kvalitu jako původní.


V současnosti může být asi 90 % hliníku použitého v automobilu recyklováno. To má přímý vliv na spotřebu energie, neboť na výrobu druhotného hliníku se spotřebovává pouze zlomek energie potřebné k výrobě prvotního hliníku.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...