Nová Scania T164 s motorem o výkonu až 427 kW (580 k)
Scania představuje dalšího zástupce v kategorii nejsilnějších automobilů – model T164 s kabinou T a šestnáctilitrovým motorem V8.
|
---|
Nový model T164 se liší od svých předchůdců montáží kabiny výše, aby vznikl dostatečný prostor pro nový šestnáctilitrový motor V8. Výkon motoru, v závislosti na zvolené verzi, dosahuje 353 až 427 kW (480 až 580 HP) přičemž verze o síle 427 kW je vůbec nejsilnější motor odpovídající normě Euro 3. Model T164 je k dispozici v řadě variant s různými konfiguracemi náprav a kol. Scania tak dnes nabízí modely T s 11-, 12- a 16-litrovými motory ve výkonových variantách od 340 do 580 HP.
Hluboké posazení kabiny za 1,3 m dlouhou kapotu motoru poskytuje v případě čelního nárazu větší ochranu řidiči vozu. Řada z nich si kromě pocitu bezpečí nemůže vynachválit dobrou viditelnost. Kabina se dodává také v provedení Topline, tj. se stropem zvýšeným o 50 cm. Horní lůžko, které je 90 cm široké, je namontované vpředu nad čelním sklem. Na zadní stěnu se montují odkládací skříňky nebo prostorná „kuchyňka“ s úložným prostorem a místem pro chladničku a kávovar.
|
---|
Konstrukce modelu vychází ze stavebnicového principu. Pro různorodé potřeby dálkové dopravy, přepravy těžkých nákladů a stavebnictví se tak může vyrábět celá řada konfigurací se dvěma, třemi nebo čtyřmi nápravami. Většina komponent, včetně kotoučových brzd a automatizovaného řadicího systému Scania Opticruise, se zcela shoduje s komponenty užívanými při stavbě modelů s čelní kabinou.
Tahače s motorem vpředu
Až na výjimky, byly všechny tahače Scania do roku 1964 konstruovány s kabinou s motorem vpředu. Poté byla zahájena výroba první série Scania LB76 s čelní kabinou. Následovalo mnoho dalších typů vyráběných až do roku 1981. Vžitá představa o vysokém výkonu Scanií však vedla, v rámci této série, k výrobě modelu s motorem V8 vpředu. Motor V8 o síle 350 HP se pod úzkou kapotu tehdejších modelů nevešel, a tak Scania vyvinula “nosáče” na základě podvozku LB.
V roce 1981 představila Scania řadu GPRT 2. serie – zcela novou řadu sestavených z modulů. Proto mohl být motor V8 k dispozici jak pro vozidla s čelní (R142), tak i kapotovanou (T142) kabinou. Díky designu od Giugiara budil model T na silnicích zaslouženou pozornost. V roce 1988 na něj navázaly modely 3. série. Design série 4 (T114, T124 a T144) představené v roce 1996 vznikl v italské návrhářské dílně Bertone. Doposud posledním vozidlem této řady je T164 s novým motorem V8, který je nejsilnějším vozidlem svého druhu.
Opravdový truck
Ve Spojených státech má předsazenou kapotu naprostá většina vozů pro dálkovou dopravu. V Evropě se vývoj následkem povinného omezení délky vozidel, a z toho vyplývající snahy zvětšit nákladní prostor na maximum, ubíral jiným směrem. V průběhu padesátých a šedesátých let byly kabiny s motorem vpředu postupně zcela vytlačeny kabinami čelními. Nyní přichází zpět do Evropy nová vlna zájmu o „nosáče“. Dopravní předpisy limitující délku vozidel jsou sice stále v platnosti, ale v některých případech se celá povolená délka nevyužívá pro uložení nákladu, například u cisternových automobilů nebo u přepravníků sypkého materiálu. Dopravci si proto mohou dovolit “obětovat” část délky vozů a získat tak výhody a vyšší bezpečnost předsazené kapoty.
20. listopadu 2001, Jan Hamza st.