Nová generace Mercedes-Benz Třídy SL: Sportovní jako nikdy předtím

Bude mít svojí premiéru na březnovém ženevském autosalonu a od 5.dubna 2008 se objeví u evropských zástupců a obchodních partnerů značky Mercedes-Benz.

S novou generací Třídy SL pokračuje Mercedes-Benz v dlouhé tradici svého legendárního sportovního vozu. Ve své třídě nejúspěšnější prémiový roadster na světě se představuje v novém designu výrazně sportovně a suverénně.

Nová generace Mercedes-Benz Třídy SL: Sportovní jako nikdy předtím

To odpovídá jízdním vlastnostem dvousedadlového vozu, který novým přímým řízením dále získal na jízdní aktivitě a zároveň nabízí ještě vyšší úroveň bezpečnosti a komfortu. V modelu SL 350 pracuje nově vyvinutý motor, který dosahuje vysokého výkonu 232kW/316k  při normované spotřebě snížené o 0,4 l/100 km. Do programu Třídy SL nyní patří dva vidlicové šestiválce v modelech SL 350 a SL 280 (170 kW/231 k). Na špičce hnacích agregátů zůstávají i nadále model SL 500 s motorem V8 a model SL 600 poháněný dvanáctiválcem do V. Značný náskok v oblasti bezpečnosti dávají sportovnímu Mercedesu sériově zabudované světlomety typu bi-xenon a Inteligent Light Systém, jehož funkce jsou přizpůsobeny typickým jízdním situacím. Nově se na palubě vozu uplatňuje vyhřívání hlavové oblasti AIRSCARF, které patří mezi vynálezy vývojářů Mercedesu. Tento systém z nabídky na přání zvyšuje komfort při jízdě s otevřeným vozem a prodlužuje sezónu roadsteru až do chladnějších ročních období. Pro informaci a zábavu cestujících slouží sériově zabudovaný multimediální systém COMAND, který byl kompletně nově vyvinut a doplněn o další funkce.

Nová generace Třídy SL završuje slavnou historii sportovních vozů Mercedesu, která započala v roce 1954 legendárním modelem 300 SL s dveřmi v „křídlovém“ provedení. Po něm následoval o tři roky později první SL-Roadster. Dodnes vyrobila stuttgartská automobilka celkem přes 630 000 sportovních vozů této třídy.

Obdobně jako její předchůdce si i nová generace SL zaslouží označení „neporovnatelná“. Žádný jiný sportovní vůz v tomto tržním segmentu totiž nenabízí tak vyvážený poměr mezi sportovními vlastnostmi, bezpečností a komfortem. Tato trojnásobná kvalita je předpokladem pro celou řadu zážitků z aktivní jízdy při perfektním pocitu spokojenosti.

Design: nové tvarové vyjádření se silným sportovním akcentem

Při koncepci a vytváření nové generace Třídy SL si dal Mercedes-Benz za cíl, vyzdvihnout její sportovní znaky ještě silněji než dosud. To se nyní projevuje v novém designu přední partie. Vévodí jí široká maska chladiče, která spolu se šípovitým tvarem symbolizuje vše co souvisí se sportem, jako je snaha být první a vydat co nejlepší výkon. Horizontálně vedené lamely dávají masce chladiče opticky širší rozměr a tímto způsobem zvýrazňují sportovní vzhled nové Třídy SL. Designéři Mercedesu totiž vytvořili most směrem k historii vozu SL a čelní partii ztvárnili ve stylu dřívějšího roadsteru této modelové řady.

Úctu k prapředku této řady prokázali designéři i v jiných partiích novinky. Oba výstupky na kapotě nebo žebrovité výstupy vzduchu v předních blatnících patří k nezaměnitelným identifikačním znakům modelu 300 SL z roku 1954, které nyní v moderní interpretaci převzal i nový sportovní Mercedes.

Tyto typické prvky designu z padesátileté tradice roadsteru jsou v souladu s aktuálním tvarovým vyjadřováním stuttgartské automobilky. Kromě markantního zeštíhlení čelní partie k němu patří především světlomety zasahující hluboko do blatníků, které tak ještě dále pomáhají navodit pocit mimořádné šířky této části vozu.

Také záď nové generace modelů SL vykazuje svůj sportovní charakter ještě zřetelněji než dosud. Je to hlavně zásluhou nově tvarovaného nárazníku, který svojí difuzorovou optikou vzbuzuje asociace směrem k automobilovému sportu. Společně s novými, trapézově formovanými koncovkami výfuku, zvýrazňuje tento designérský prvek šířku karoserie – což vytváří další symbol pro výkon, který k novému roadsteru bezesporu patří.

Přímé řízení: dokonalý sportovní zážitek z jízdy

Obdobně jako v designu platí zkratka SL i v oblasti radosti z jízdy. Příkladem může být nové přímé řízení dodávané na přání, zařazené do skupiny jednoduché až geniální techniky.

Nově vyvinuté řešení vychází ze sériového parametrického řízení. To poskytuje stejně jako dříve regulaci posilovače řízení v závislosti na rychlosti, který se zvlášť výrazně připomíná při pomalé jízdě nebo během parkovacího manévru, kdy práce s volantem vyžaduje pouze minimální sílu. Nový je variabilní převod na ozubené tyči řízení, přizpůsobený vychýlení kol. Ten již od natočení volantu o pět stupňů silně narůstá, takže řidič při projíždění zatáček nemusí volant tolik vychylovat jako by tomu bylo při konstantním převodovém poměru. Vůz reaguje citelně „příměji“ a nechá se tak bezprostředněji – nebo jinými slovy sportovněji ovládat. Při pomalé jízdě nebo během pohybu při parkování přináší nová technika ve spolupráci s posilovačem řízení s účinkem závislým na rychlosti ještě větší komfort než dosud, protože vyžadovaná síla na volantu je díky variabilnímu převodu dále snížená.

Se čtyřprvkovou přední a prostorovou zadní nápravou má Třída SL i nadále tu nejkvalitnější podvozkovou techniku. Jedinečným mistrovským kouskem je aktivní podvozek Active Body Control (ABC), který u modelů SL 500 a SL 600 patří do sériového vybavení. Tento systém kompenzuje pohyby vozu v podélném i příčném směru (předklánění a zaklánění, kývání) a také pohyby karoserie ve směru vertikálním (houpání) tím, že se odladění podvozku automaticky přizpůsobuje aktuální jízdní situaci. To znamená: na jedné straně vysoká agilita a na straně druhé optimálně stabilní jízda při zachování nejvyššího komfortu. Pro novou generaci Třídy SL technici Mercedesu ještě dále zpřesnili odladění tlumičů odpružení systému ABC, takže propojení sportovní jízdy, bezpečnosti a komfortu získalo novou kvalitu.

Široké pneumatiky formátu 255/45 R 17 a sedmnáctipalcová kola z lehké slitiny patří u nových modelů SL 280 a SL350 do série. Roadster SL 500 s motorem V8 dostal nyní osmnáctipalcová kola a pneumatiky s rozměry 255/40 R 18. Exkluzivní charakter modelu SL 600 poháněného dvanáctiválcovým motorem zvýrazňují osmnáctipalcová kola v designu s deseti zdvojenými loukotěmi a pneumatiky o velikosti 225/40 R 18 (vpředu) a 285/35 R 18 (vzadu).

Motory: nový šestiválec s klasifikací „výrazně sportovní“

Modelový program rozšiřuje Mercedes-Benz o verzi SL 280 poháněnou agregátem o výkonu 170 kW/231 k. Tento šestiválec dosahuje maximum točivého momentu 300 Nm již od 2500 1/min a roadster zrychluje od nuly na 100 km/h za 7,8 s. Spotřeba paliva je pouhých 9,4 litru na 100 km.

Pro verzi SL 350 vyvinuli inženýři Mercedesu šestiválec do V. Jeho označení „sportovní motor“ je trefou do černého: kouzly hluboko v jeho technice se odborníkům ze Stuttgartu podařilo temperament tohoto šestiválce dále oživit a jeho vytáčení trvale vylepšit. Motor reaguje spontánně na pohyb plynového pedálu a dosahuje až 7200 1/min. Výkon oproti dosavadnímu 3,5 litrovému motoru narostl o 16 % na 232 kW/316 k (při 6500 1/min) a točivý moment na 360 Nm. Nový SL 350 zrychluje z klidu na 100 km/h za 6,2 s . Vyšší výkon ale v tomto případě neznamená vyšší spotřebu paliva: s 9,9 litru na 100 km je nový SL 350 o 0,4 litru úspornější než předchozí model s výkonem 200 kW/272 k.

Svůj výrazný sportovní charakter podporuje vidlicový šestiválec také akustickým projevem. Jeho zvuk je výsledkem práce zvukových designérů, kteří tak svým dílem přispěli ke sportovnímu požitku z jízdy. Také sériově použitá sedmistupňová automatická převodovka tady hraje svoji důležitou úlohu: předně svým několikanásobným řazením směrem dolů při zrychlování a dále pak svojí funkcí meziplynu, která se aktivuje při manuálním podřazování. Není to jenom o sportovním zvuku z výfuku, ale tato funkce slouží bezpečnosti a komfortu, protože meziplyn vyrovnává otáčky klikového hřídele a převodovky. Výhoda: změna rychlostních stupňů je ještě harmoničtější a typická reakce na změnu zatížení se citelně oslabuje.

Na vrcholu motorového programu Třídy SL jsou i nadále osmiválec SL 500 (285 kW/388 k) a dvanáctiválec V12 pro SL 600, který díky zdvojenému přeplňování dává výkon 380 kW/517 k při  snížené spotřebě až o 0,4 litru na 100 km.

Bezpečnost: Osvětlení pro každou jízdní situaci a pro každé počasí

Sportovní vozy Mercedes jsou pět desetiletí průkopníky příkladných opatření v oblasti aktivní a pasivní bezpečnosti otevřených automobilů: v 60-tých letech byl model SL prvním sportovním vozem s bezpečnostní karoserií, kterou navrhl ve svém patentu Béla Barényi, v 70-tých letech vzbudil model SL pozornost mimo jiné sériově použitým tříbodovým automatickým bezpečnostním pásem, v 80-tých letech následovaly ABS a airbag, na začátku 90-tých let slavily světovou premiéru automatický vysouvací ochranný oblouk za sedadly a stabilní integrální sedadlo a od roku 2001 doplnily obsáhlou bezpečnostní výbavu sportovních vozů Mercedes-Benz adaptivní čelní airbagy a boční airbagy typu Head/Torax.

Nová generace Třídy SL v této tradici pokračuje. Do středu zájmu inženýrů se dostalo vylepšení bezpečnosti jízdy v noci a za mlhy. Proto dostal sportovní vůz do sériového vybavení silné bi-xenonové světlomety, které jsou daleko výkonnější a s menšími nároky na energii než srovnatelné světlomety využívající světelné diody. Na přání je možné Třídu SL doplnit o Intelligent Light System, který disponuje pěti různými světelnými funkcemi. Ty jsou odladěny na typické jízdní a povětrnostní situace: světlo pro běžné silnice, světlo pro dálnici, rozšířené světlo do mlhy, světlo pro odbočování a aktivní světlo do zatáčky. Variabilně řízené bi-xenonové světlomety tyto různé světelné funkce sami nastavují. Dálniční světlo se zapíná od rychlosti 90 km/h ve dvou stupních a zvětšuje tak dohled řidiče až o 60 %.

Aktivní světlo do zatáčky sleduje natočení volantu a vychyluje světlomety do strany, pokud řidič projíždí zatáčkou. Řidič tak v zatáčce s velkým poloměrem vidí asi o 25 m dál nežli při použití standardního tlumeného osvětlení. Světlo pro odbočování se automaticky zapíná při rychlosti do 70 km/h, pokud řidič natáčí volant anebo má zapnutý blinkr. Tato světelná funkce přináší větší bezpečí nejen při odbočování na křižovatkách nebo na vyústění silnice, ale je aktivní také při pomalém průjezdu zatáčkou kdy lépe osvětluje krajnice jízdní dráhy. Při světle do mlhy jsou okraje vozovky osvětleny do šířky, takže se řidič může lépe orientovat.

Vnitřní prostor: sportovní atmosféra s typickým komfortem Mercedesu

Integrální sedadla, nově ztvárněný třípaprskový kožený volant a kompletně přepracovaný kombinovaný přístroj hned napoprvé přesvědčují o tom, že se jedná o čistokrevný sportovní vůz. Všechny ovladače jsou v zorném poli řidiče a dobře dosažitelné. Rychloměr a otáčkoměr se prezentují v klasickém designu chronometru a jejich nová grafika číselníku podporuje ještě větší přesnost. Již při zapnutí zapalování na sebe přístroje cockpitu řidiče upozorní nepřehlédnutelným protočením červené ručičky rychloměru a otáčkoměru až k jejich maximální hodnotě a návratem zpět do výchozí polohy. Tato rychlá reakce přístrojů dává řidiči jasně najevo:“Start your engine.“

Bohatá nabídka barev a materiálů umožňuje zákazníkům Mercedesu si interiér nové generace modelů SL vytvořit podle svých představ. Lze volit ze dvou druhů kůže, pěti různých ozdobných dílů z hliníku nebo ušlechtilého dřeva a pěti barevných kombinací. Svojí výjimečnou pozici v SL-programu dále prohlubuje model SL 600. V interiéru hýčká cestující jemná kůže nappa a ozdobné prvky z vybraného topolového dřeva. Atmosféru dvanáctiválce dále zvýrazňují jak emblémy V12 umístěné na několika místech interiéru tak speciální design dveřních výplní. Zvnějšku se špičkový model Třídy SL odlišuje exkluzivními koly z lehké slitiny v osmnáctipalcovém provedení a s deseti zdvojenými loukotěmi, dále pak decentními, ale účinnými detaily jako jsou například v matné stříbrné barvě lakované boční výstupy vzduchu nebo středová příčka s trapézovým profilem koncovek výfukového potrubí. Již tak bohatou sériovou výbavu doplňuje ještě systém KEYLESS-GO a dálkové uzavírání krytu zavazadlového prostoru.

AIRSCARF: vynález Mercedesu prodlužující potěšení z jízdy v otevřeném voze

Inženýry Mercedesu vyvinuté a patentované AIRSCARF vyhřívání oblasti hlavy proudem temperovaného vzduchu proudícího z hlavové opěrky působí na řidiče a spolujezdce jako neviditelná hřejivá šála. Díky tomuto vynálezu mohou zákazníci Mercedesu využívat potěšení z jízdy s otevřenou střechou (Variodach) ještě déle a také častěji než dosud. Sezóna roadsteru se prodlužuje až do studených ročních období, protože AIRSCARF zajišťuje cestujícím potřebnou teplotní pohodu.

Na přání dodávaný systém topení, který slavil svojí světovou premiéru v roce 2004 u roadsteru SLK, inženýři Mercedesu pro novou generaci modelů SL dále vylepšili. Ventilátor a topení jsou umístěny přímo v opěrkách hlavy integrálního sedadla: dva malé ventilátory nasávají vzduch z oblasti za hlavovými opěrkami a ten je veden přes elektrický topný element, který umožňuje jeho rychlé ohřátí. Temperovaný vzduch proudí poté speciálními otvory na přední straně opěrek a ohřívá hlavu, šíji a krk cestujícího. Teplotu si může řidič a spolujezdec předvolit prostřednictvím třístupňového ovladače umístěného na výplni dveří; při otevřené střeše systém reguluje zvolenou teplotu zcela automaticky podle rychlosti jízdy.

Infotainment: nejnovější multimediální technika ve střední konzoli

V oblasti informační, zábavní a komunikační techniky je i nová generace SL dobře připravená: Mercedes-Benz dále vyvinul sériový systém COMAND a doplnil ho ještě dalšími funkcemi. Totální infotainment: multimediální přístroj slučuje autorádio s dvojitým tunerem, ovládání telefonu, CD-/DVD měnič a místo pro SD- paměťové karty. Nové je také rozhraní Bluetooth pro mobilní telefon a velký barevný displej (6,5 “), který zjednodušuje ovládání a slouží jako obrazovka s vysokým rozlišením pro reprodukci DVD filmů – to ovšem z bezpečnostních důvodů není možné během jízdy.

Na přání dodávaný COMAND APS nabízí zákazníkům Mercedesu ještě více hightech elektroniky. Tento přístroj je navíc vybaven celoevropským navigačním systémem, jehož data jsou uložena na pevném disku a umožňují tedy výrazně rychlejší výpočty plánované trasy. Pro poslech hudby je k dispozici integrovaný měnič pro šest CD nebo DVD a také registr asi 1000 titulů ve formátu MP3. Hudební tituly a jejich interpreti jsou pomocí datové banky automaticky identifikovány a tyto údaje se objevují na barevném displeji.

Do sériového vybavení systému COMAND APS patří kromě toho hlasové ovládání LINGUATRONIC nejnovější generace, které zadáním celých slov řídí navigaci, telefon a audiopřístroje.

Poprvé je možné na přání připojit na systém COMAND také „iPod“, USB-Stick nebo další externí audiopřístroje. Umožňuje to nově vyvinuté mediální rozhraní na střední konzoli. Tady se nejedná o pouhou elektronickou „zásuvku“. K takzvanému UCI-rozhraní (Universal Consumer Interface) patří také řídící přístroj, který externí hudební zásobníky propojuje s palubní elektronikou a ovládacím systémem vozu SL. Tak se hudební tituly „iPodu“ objevují také v kombinovaném přístroji a na displeji systému COMAND na střední konzoli a nechají se pohodlně vyvolat tlačítkem multifunkčního volantu. Pokud je přenosný zásobník hudebních produkcí s vozem propojen prostřednictvím přípojky UCI, je akumulátor audiopřístroje automaticky dobíjen.

Pro dokonalý hudební zážitek v automobilu může být model SL nové generace na přání doplněn Soundsystémem „Logic7“ firmy Harman Kardon, který je nabízen také ve Třídě S a jehož kvality prokázala řada testů. Tento soundsystém má výkon 510 Wattů a pomocí deseti vysokovýkonných reproduktorů a moderní surround technologie přeměňuje interiér Třídy SL v pojízdný koncertní sál – i při otevřené střeše.

Třída SL: seznam novinek v designu a v technice

  • Bezpečnost
  • Bi-xenonové světlomety se světlem pro odbočování
  • Inteligentní systém osvětlení (ILS) s pěti funkcemi
  • Komfort
  • Vyhřívání oblasti hlavy AIRSCARF
  • Motory a převodovky
  • Nový SL 280 s 170 kW/231k motorem V6
  • Nový sportovní vysokootáčkový motor pro SL 350 (232 kW/316 k)
  • Spotřeba paliva nižší až o 0,4 litru na 100 km
  • Sedmistupňová automatická převodovka v SL 350 s funkcí meziplynu
  • Podvozek
  • Přímé řízení se sportovně-dynamickým převodem ozubené tyče
  • Aktivní podvozek s dále vylepšeným odladěním tlumičů
  • 18“ kola z lehké slitiny v sérii pro SL 500
  • Infotainment
  • Systém COMAND s velkým barevným displejem a novými funkcemi
  • Systém COMAND APS m.j. s navigací na pevném disku, hudebním registrem a hlasovým ovládáním
  • Univerzální media-rozhraní s připojením iPodu a dalšími audiopřístroji
  • Hlasové ovládání LINGUATRONIC se zadáváním celých slov
  • Surround-soundsystém s deseti reproduktory a výkonem 510 Watt
  • Design interiéru
  • Nově vytvořený kombinovaný přístroj
  • Nový kožený třípaprskový sportovní volant
  • Nová barva interiéru přírodní béžová a nové ozdobné prvky ze světlého ořechu v lesklé úpravě
  • Čalounění sedadel v novém designu
  • SL 600 kromě jiného s exkluzivními ozdobami z vybraného topolového dřeva, emblémy V12 na třech místech a dále rozšířená sériová výbava
  • Design exteriéru
  • Nový design přední partie v šípovém uspořádání a s širokou maskou chladiče
  • Kapota s výstupky nad motorem
  • Nově tvarované přední blatníky s žebrovitými výstupy vzduchu
  • Nová zpětná zrcátka se šípovitými blinkry a větší účinnou plochou
  • Nový zadní nárazník s optikou difuzoru
  • Koncovky výfuku s trapézovým profilem
  • Sportovní paket s černým vnitřním orámováním světlometů
  • SL 600 s emblémem V12 na předních blatnících, speciální koncovky výfuku a 18“ kola z lehké slitiny s deseti zdvojenými loukotěmi

Nová generace Třídy SL se objeví 5.dubna 2008 u evropských zástupců a obchodních partnerů značky Mercedes-Benz.

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v České republice

Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v...

Autem roku 2024 v České republice je nová třída E. Rozhodla o tom odborná porota složená z 20 předních českých motoristických novinářů, kteří vítězný automobil vybírali ve dvoukolové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu akceleruje tři základní elementy

Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu...

Před více než stoletím symbolizovaly tři cípy hvězdy Mercedesu vizi mobility na zemi, moři a ve vzduchu, kterou měl Gottlieb Daimler. V nové kampani značky Mercedes‑Benz ztělesňují také...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Mercedes-AMG dál kráčí vstříc budoucnosti automobilismu. Že je někde jinde, než konkurence, dokládá manažerským sedanem EQE, které je po luxusní vlajkové lodi EQS druhým modelem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz připravuje vlastní síť pro vysokovýkonné nabíjení

Mercedes-Benz připravuje vlastní síť...

Mercedes se pouští do energetiky a má dalekosáhlé cíle. Plánuje spuštění globální sítě pro vysokovýkonné nabíjení v Severní Americe, Evropě, Číně a na dalších významných trzích....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejvýkonnější Třída S všech dob, tentokrát i s technologií z Formule 1

Nejvýkonnější Třída S všech dob,...

Jak se z klasicky luxusní třídy S stane překofeinovaný rarach, na to se zeptejte v Affalterbachu. Fachmani značky AMG už 50 let dokazují, jak lze proměnit luxusní sedan ve velmi sportovní vůz....