Nonstop nemocnice pro kamiony

24 hodin on-line

Každého řidiče může na silnici potkat nemilé překvapení v podobě náhlé poruchy jeho vozu. Pokud dojde k závažnější poruše nebo se vozidlo stane účasníkem dopravní nehody, schopnosti samotného řidiče většinou nestačí. V takových případech je řidič odkázán na servisní a odtahovou službu, která mu poskytne odbornou pomoc. Někdy se podaří vůz opravit na místě, ale nezřídka se musí nechat do servisu odtáhnout.


Nonstop nemocnice pro kamiony
Nonstop nemocnice pro kamiony
Nonstop nemocnice pro kamiony

V kamionové dopravě hraje velmi důležitou roli dodržování termínů dodávek a plnění závazků vůči zákazníkům. Pokud firma není schopna zajistit včasné dodání přepravovaného zboží, ztrácí konkurenceschopnost a zákazníci ji opouštějí. To rozhodně není případ východočeské firmy Vápeník, která je dnes dobře prosperující společností, specializující se na cisternovou přepravu a také vyprošťovací a odtahovou službu.

Myšlenka začít podnikat v dopravním průmyslu se zrodila v hlavě majitele, pana Zdeňka Vápeníka, již v roce 1989. Pan Vápeník pracoval patnáct let u ČSAD jako řidič autojeřábu a proto se rozhodl využít svých zkušeností a vybudovat vlastní spediční firmu. Od ČKD zakoupil první autojeřáb, který však po technické stránce brzy zklamal. Následně si na leasing pořídil tahač, který využíval k přepravě kontejnerů a cisteren. Vozový park firmy se začal rozrůstat krátce potom, co na český trh vstoupila společnost Scania Czech Republic s.r.o. Ta totiž přišla s nabídkou leasingu na ojeté vozy. Zanedlouho přibyl další vůz Scania a s ním i další zakázky. Ukázalo se, že spolupráce navázaná se společností Scania bude mít v dalších letech rozhodující význam. Jejím výsledkem je dnes patnáct tahačů Scania a další dvě vozidla této značky, která využívám pro odtahovou službu, “ podotýká pan Zdeněk Vápeník.


Základní podnikatelskou aktivitou firmy se stala cisternová přeprava a spolu s vyšším počtem přepravních souprav narůstala i potřeba vlastní odtahové služby. Při poruše automobilu za hranicemi naší republiky je totiž odtah vozidla finančně velmi náročný. Firma Vápeník se navíc specializuje na přepravu asfaltové směsi, která se musí udržovat na určité teplotní úrovni a v cisterně vydrží jen 56 hodin. Společnost nemohla riskovat, že asfalt v cisterně zatvrdne a nedostane se včas k zákazníkovi. Tento fakt vedl v roce 1999 ke koupi staršího odtahového vozu Scania R143HL 10×4 dovezeného ze Švédska, který díky bezvadnému technickému stavu splňoval všechny potřebné parametry a vyhovoval předpisovým normám. “Odtahový vůz začal brzy sloužit nejen k našim vlastním účelům. Navázali jsme spolupráci s hasiči a policií ČR, což znamenalo výrazné zvýšení počtu výjezdů. Za nějakou dobu jsme již nedokázali uspokojit narůstající poptávku a tak jsme v roce 2000 zakoupili další odtahové vozidlo Scania R143ML,“ říká pan Vápeník.


Firma Vápeník v současné době zajišťuje odtahovou službu na celém území České republiky a spolupracuje např. i se Scania Assistance. Zároveň zajišťuje smluvní odtahovou službu pro společnost ABBA ve východočeském a jihomoravském kraji. Odtahový vůz vyjíždí do terénu tři až čtyřikrát do týdne, z 80 % na území České republiky a zbylých 20 % zakázek směřuje do zahraničí. “Práce vozů Scania se nedá srovnat s většinou odtahových vozů, které jsou dnes k vidění na silnicích. To je zřejmě hlavní důvod, proč jsou naše služby tak vyhledávané,” říká majitel firmy.


K dnešnímu dni firma čítá celkem 25 zaměstnanců, z nichž 5 mechaniků je v případě velkého vytížení připraveno vypomoci i v roli řidičů. V dílně jsou však neustále přítomni nejméně 2 mechanici, kteří zajišťují nonstop servis. Kromě servisní a odtahové služby firma nabízí i tzv. kamion servis, kde ve svých dílnách na zakázku upravuje design nákladních automobilů včetně lakování, instalace doplňků, umístění nápisů a reklamní grafiky. Ve svém programu firma zajišťuje i tuning, servis klimatizace od nákladních po osobní automobily a pneu servis.


Vůz Scania R143HL 10×4/6 se čtrnáctilitrovým motorem V8, DSC1416 o výkonu 368 kW má tři řídící přední nápravy a dvě poháněné. Převodovka je desetistupňová GR880, rozvodovka RBP831 se stálým převodem 3,87. Brzdy jsou bubnové se systémem ABS. Budka je typu CR13H se čtyřbodovým vzduchovým odpružením. Vozidlo má ve výbavě tři navijáky, z nichž nosnost dvou dvacetitunových se dá zdvojnásobit tak, že celková nosnost je až 100 tun. Vozidlo je vybaveno teleskopickým ramenem o nosnosti 36 tun, které se dá vysunout do délky 3,5 m. Toto rameno umožňuje bezproblémové odtažení autobusů, které mají předsunutý předek. Aby se u vozidla při zvedání těžkých břemen nezvedala přední náprava, je vybaveno posuvným závažím o hmotnosti 6 tun. Celková hmotnost vozidla, včetně posuvného závaží, je 23,8 tun.


U druhého vozu Scania R143ML, 6×2/4 500 byl původní motor o výkonu 450 k nahrazen čtrnáctilitrovým motorem V8 o výkonu 500 k. Převodovka je rovněž manuální GR880 T, CAG, rozvodovka je zabudovaná R770. Brzdy jsou bubnové se systémem ABS, retardérem Telma. Budka je typu CR19 a má čtyřbodové vzduchové odpružení. Vůz je třínápravový: první dvě nápravy jsou řiditelné, poslední je hnaná. I toto vozidlo má ve výbavě teleskopické rameno. Je vybaveno třemi navijáky: 1×40,1×20 a vpředu 1×10 tun, které umožňují i bez otáčení na vozovce odtáhnout například havarovaná vozidla od sebe, z příkopu apod. Celková hmotnost vozu je 16,8 tun. Oba vozy mají hliníkovou nástavbu a splňují normu Euro 2.


S vozy Scania jsem opravdu spokojen. Zajišťují našim řidičům ten nejvyšší komfort, vyznačují se nízkou spotřebou, vysokou spolehlivostí a dlouhou životností. Kabina je dobře odhlučněná a při nepříznivých povětrnostních podmínkách, kterým jsme často vystaveni, poskytuje dobré zázemí. Jízdní vlastnosti a práce odtahových vozů Scania jsou opravdu výjimečné a nikdy nás ani naše zákazníky nezklamaly,” dodává pan Vápeník.

Související články

TEST: Honda Civic 4D 1.0 turbo 2017

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ECORUN 1000 JEZER – Tomíšek s Kazdou stanovili nový rekord

ECORUN 1000 JEZER – Tomíšek s...

Dva specialisté na úspornou jízdu, kteří jsou pravidelnými účastníky soutěže Škoda EconomyRun i New Energies Rallye Český Krumlov – Marek Tomíšek a David Kazda – se letos...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - O tomto víkendu 26. a 27. srpna proběhne v ZOO Dvůr Králové další akce v rámci projektu E-safari na podporu e-mobility s názvem S Nissanem do Afriky

O tomto víkendu 26. a 27. srpna proběhne...

Návštěvníci budou mít skvělou příležitost vyrazit zdarma do safari zapůjčeným elektromobilem Nissan Leaf nebo e-NV200 a vyzkoušet si tak na vlastní kůži jízdu elektrickými vozidly. Nabídka...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyvrcholením letošní soutěžní sezony bude určitě blížící se Barum Czech Rally Zlín 2017, která se jede od pátku 25. do neděle 27. srpna 2017

Vyvrcholením letošní soutěžní sezony...

Opel CS se se svým projektem LENZ Opel ADAM Cup velmi úspěšně etabloval v domácím rallyovém šampionátu. V letošní třetí sezoně už tento pohár v ČR – jezdí osm posádek...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dvacetileté auto z Áček pokořilo 14 tisíc kilometrů a dojelo do mongolského Ulánbátaru

Dvacetileté auto z Áček pokořilo 14...

Nízkorozpočtová výprava 2 nezávislých cestovatelů Richarda Nemetha a Stefana Stefanova a „richhikera“ Stanislava Gálika trvala 21 dní a vedla přes 12 zemí. Tři týdny po odjezdu mladí...