Nissan na Le Mans se třemi prototypy

Do letošní čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans, jejíž start je připraven na 12. června, Nissan nasazuje dva zcela nové typy R391 a jeden C52 ve spolupráci s francouzským týmem Courage Competition. Všechny tři vozy, které pojedou v kategorii otevřených prototypů LMP, již úspěšně absolvovaly dubnové zkušební jízdy na okruhu Paul Ricard i předkvalifikační testy. Poslední velké testy jsou plánované na stejném okruhu hned po předkvalifikaci, ve dnech 11. až 14. května.

Za volant továrních Nissanů R391, poháněných atmosférickým superlehkým pětilitrovým osmiválcem, usednou: Erik Comas (F), Michael Krumm (D), Eric van de Poele (B) a Aguri Suzuki (J), Masami Kageyama (J), Satoshi Motoyama (J). Nissan C52, poháněný twin-turbo osmiválcem, který si loni dobyl ostruhy obsazením hned čtyř míst v první desítce, budou pilotovat: Marc Goosens (B), Didier Cottaz (F) a Fredrik Ekblom (Švéd)


Cílem letošní účasti Nissanu v Le Mans je demonstrovat odolnost, kvalitu a spolehlivost svých výrobků. Tentokrát Nissan nestartuje v kategorii GT, ale se zcela novými vozy přešel do náročnější kategorie otevřených prototypů LMP, kde si dělá velké naděje na vítězství v souboji především s vozy Audi a Panoz. „Kompletně nový vůz byl nutností,“ tvrdí vedení soutěžního týmu. „Loňské R390 GT1 byly vynikající, ale konkurence nespí – všichni se celý rok pilně připravovali, takže jsme museli radikálně pokročit i my, pokud chceme uspět.“


Nissan R391 je vybavený úplně novým vidlicovým osmiválcem s atmosférickým plněním, vyvinutým Nissan Motor Co. Reasearch and Development Group. Tento motor VRH50A používá stejný blok, jako sériové luxusní Infiniti Q45, prodávané na trhu USA. Při stejných základních rozměrech a úhlu sklonu válců má jen tužší konstrukci. Podobné motory Nissan letos s velkým úspěchem nasadil také například do čtyř vozů v americké sérii Indy.


Všechny tři nissany, připravované pro letošní Le Mans, úspěšně prošly předkvalifikací a jsou připraveny svést boj o pozice v červnovém závodě. Satoshi Motoyama (vůz č. 22), nejlepší z nissanů, dosáhl na 13,6 km dlouhém okruhu rekordního času 3 minuty a 37 s. To je o 5 sekund lepší, než loňský nejlepší čas na jedno kolo, zajetý v závodě.


V předkvalifikaci startovalo 31 vozů, zatímco ve startovním poli je jen 28 míst. Všechny nissany se ale pohodlně kvalifikovaly s výbornými časy. Tomu letos hodně nahrálo horké počasí, blížící se situaci v půli června. Vysušená horká trať jezdcům hlavně dopoledne velice znepříjemňovala jízdu a bránila dosáhnout lepších výsledků. Nejrychlejší časy se proto objevily teprve až v chladnějším odpoledni.


Vůz číslo 21 Nissan C52 dosáhl na 12 místo, naproti tomu R391 (č. 22 a 23) získaly osmou a pátou příčku. Marc Goossens prohlásil, že odpolední jízda byla frustrující. Ani přes výměnu zadní kapotáže se nepodařilo uspokojivě vyřešit problém s nedostatečným chlazením a tak se v chladnějším odpoledni technici rozhodli vrátit k původnímu nastavení. To ale nezabránilo Marku Goossensovi v dosažení dobrého času, nutného pro kvalifikaci.


Srdcem Nissanu R391 je nový pětilitrový vidlicový osmiválec s atmosférickým plněním a výkonem 600 koní, s nímž je vůz schopen vyvinout rychlost přes 300 km/hod. Motor VRH50A vychází ze sériového bloku motoru luxusního Infinity Q45, při stejných základních rozměrech a shodném úhlu sklonu válců disponuje poněkud tužší konstrukcí. Motor VRH50A byl vytvářen jako maximálně výkonná jednotka s obsahem 4997 cm3, čtyřmi ventily na hlavu, dvojitou vačkou a úhlem sklonu válců 90 stupňů, což respektuje všechna omezení pro prototypy v Le Mans. Atmosférické plnění odbourává problémy, které vznikaly u motorů s turbodmychadly, a zaručuje motoru lepší ovladatelnost a odolnost pro tvrdý 24 hodinový maratón. Zároveň je motor menší a nižší, což vylepšuje i aerodynamiku vozu.


Na vývoji motoru spolupracovaly dva japonské týmy. První se zabýval vývojem samotným, zatímco druhý podroboval motor nekonečným hodinám testů. Technické informace, zahrnující i proudění vzduchu a charakteristiky spalování, poté z NISMO proudily do konstrukčních kanceláří Nissanu, kde vznikají běžné cestovní vozy.


Prototyp R391 je závodním vozem v nejčistším slova smyslu – nemá střechu, dveře ani čelní sklo. Nissan R391 je lehký, rychlý, snadno ovladatelný a zároveň dostatečně spolehlivý vůz pro celých 24 hodin závodu. Hmotnost 900kg ho při 4650 mm délky, 2000 mm šířky a 695 mm výšky činí nejlehčím v kategorii prototypů. Poděkovat za to může silné, bezpečné a přitom lehké konstrukci z uhlíkových vláken.


Snaha po vytvoření co nejrychlejšího vozu vedla tvůrce k vylepšení některých prvků aerodynamiky a ke zvětšení objemu nádrže, který nyní dosahuje plných 90 litrů. To je zvláště důležité, protože každá zastávka v boxech na doplnění paliva může znamenat ztrátu šance na vítězství. Nestačí mít jen nejrychlejší vůz, minimálně stejně důležité je mít trvanlivý a snadno ovladatelný vůz, schopný držet rychlé časy po celou dobu závodu. K nejsilnějším stránkám Nissanu R391 patří výkonný motor, nízké těžiště a dobré rozložení hmotnosti.


Uhlíko-kevlarový „monocoque“ skelet Nissanu R391 je neuvěřitelně tuhý a lehký. Přední a zadní zavěšení kol na dvojitých lichoběžníkových ramenech doplňují vinuté pružiny s tlumiči. Motor je podélně uložený, velmi nízko a co nejblíže středu vozu pro zvýšení stability. Změn se dočkala i šestirychlostní sekvenční převodovka.


Neméně důležitým komponentem vozu jsou pneumatiky, na jejichž nevhodné volbě často ztroskotají i jinak výborně připravené vozy, proto si Nissan zvolil pneumatiky Bridgestone, které obstojí při všech rychlostech, na každém povrchu a při jakýchkoli změnách počasí. Vycházela ze zkušeností minulých let v Le Mans i ve formuli 1. Pro kategorii prototypů vyvinula novou pneumatiku – Nissan R391 i C52 pojede na 13-ti palcových předních a 15-ti palcových zadních pláštích. Jen pro tým Nissanu přiveze Bridgestone do Le Mans 1000 kusů pneumatik.

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PIA CZ spol.s.r.o., o.z. Auto Heller
Cihelní 3160/49b, 702 00 Ostrava-Moravská Ostrava
596 606 111
seat@autoheller.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Česká firma dodá vozidla Nissan polské armádě

Česká firma dodá vozidla Nissan polské...

Česká společnost GLOMEX Military Supplies (Glomex MS) dodá v příštích třech letech polské armádě více než 500 kusů speciálně upravených terénních pick-upů Nissan Navara. Vítězství ve...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nová éra v nakupování aut Nissan poskytne balíček 10leté záruky na všechny nové crossovery

Nová éra v nakupování aut Nissan...

Dnešním dnem startuje program Budoucnost pod kontrolou japonské automobilové značky Nissan. Ta bude ode dneška poskytovat pro své vozy Qashqai, nový Juke a X- Trail unikátní balíček 10leté...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Emil Frey Select navýšil prodej o 19 %

Emil Frey Select navýšil prodej o 19 %

Program certifikovaných ojetých vozů Emil Frey Select zakončil svůj druhý rok působení na českém trhu celkovým meziročním růstem + 19 %. V roce 2019 se v rámci programů Emil Frey Select,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Cena čtyřletých ojetin začíná stagnovat. Nová auta však stále zdražují

Cena čtyřletých ojetin začíná...

Ceny ojetých vozidel rostly v posledním roce rychleji než ceny nových. Zatímco nové vozy zdražily o 3,57 %, cena čtyřletých ojetin se v posledních čtyřech kvartálech zvýšila o 9,14 %. V...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mototechna již v tomto měsíci vyrovnala loňské celoroční prodeje

Mototechna již v tomto měsíci vyrovnala...

Letos plánuje prodat až 12 000 zánovních aut Více než dva měsíce před koncem roku se povedlo značce Mototechna, která se orientuje na prodej zánovních aut v České republice a na Slovensku,...