Ne všechny dopravní nehody jsou nahlášeny Policii ČR

Jejich viníky mohou být i podnapilí, uživatelé drog nebo pachatelé závažných dopravních přestupků.

Ve státech EU je běžné

– že nehody s následkem pouze hmotné škody nejsou povinně vyšetřovány policií. Česká republika je v tomto směru přísnější. I tak hrozí nebezpečí, že s rizikovými řidiči motorových vozidel nebude včas preventivně pracováno.

Kdy povinně hlásit dopravní nehodu policii?

Zákon o provozu na pozemních komunikacích v § 47 definuje, kdy je třeba ohlásit dopravní nehodu policistovi. Jedná se o případy, kdy při nehodě dojde k usmrcení nebo zranění osoby nebo k hmotné škodě převyšující zřejmě na některém ze zúčastněných vozidel včetně přepravovaných věcí částku 100 000 Kč. Rovněž tak platí povinnost nehodu ohlásit v případě, kdy při dopravní nehodě dojde ke hmotné škodě na majetku třetí osoby (s výjimkou škody na vozidle, jehož řidič má účast na dopravní nehodě nebo škody na věci přepravované v tomto vozidle), dále pak pokud dojde k poškození nebo zničení součásti nebo příslušenství pozemní komunikace, případně účastníci dopravní nehody nemohou sami bez vynaložení nepřiměřeného úsilí zabezpečit obnovení plynulosti provozu na pozemních komunikacích.

Vyšetřované nehody? Vrcholek ledovce…

Jaký je skutečný počet dopravních nehod v ČR? Na tuto otázku lze odpovědět pouze nepřímo. Z policejních statistik se dozvíme pouze o nehodách, které policie šetřila. Jejich počet se periodicky snižuje, věrně kopíruje zvyšování dolní hranice škody vzniklé na vozidlech, jak vyplývá z níže uvedeného grafu. Od roku 2000 se jejich počet snížil zhruba 2,5x. Viníci těchto nehod tak unikají postihu. Svou roli sehrává i vysoký průměrný věk vozového parku v ČR, s čímž souvisí mj. riziko, že vyšetřovány nebudou ani dopravní nehody spojené s vysokým stupněm destrukce vozidla (vozidel), přičemž bezprostředně po nehodě nebude avizováno žádné zranění – toto se projeví až s odstupem několika hodin či několika málo dní – dopravní nehoda nebude řádně prošetřena policisty.

Pro pachatele drobných přestupků postih, viníci nehod bez trestu?

Vzniká tak paradoxní a nejednou nebezpečná situace, kdy jsou postihováni pachatelé drobných přestupků, naopak jedinci způsobivší dopravní nehodu – byť i opakovaně – ve spojení se společensky nežádoucím chováním nezřídka uniknou pozornosti státních orgánů úplně. „I dopravní nehoda spojená se vznikem jen materiální škody v řádu tisíců korun může signalizovat potenciální nebezpečí spojené s dalším působením jejího viníka jako řidiče motorového vozidla. Např. drobná nehoda na parkovišti může signalizovat zdravotní potíže řidiče-viníka; pokud by tyto nehody byly řádně řešeny a zaznamenávány, mohlo by dojít k identifikaci potenciálně rizikových řidičů ještě před tím, než spáchají dopravní nehodu spojenou s vážným zraněním či dokonce usmrcením,“ konstatuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

I malá nehoda může signalizovat vysoké nebezpečí

Prvořadým celospolečenským zájmem by mělo být každou (byť i drobnou) dopravní nehodu řádně vyšetřit orgánem státní správy. Tento postup bude motivovat každého účastníka silničního provozu, aby se vystříhal jakéhokoliv jednání, jež by mohlo vyústit v dopravní nehodu. Současně umožní včas odhalit řidiče s potenciálně nebezpečnými vlastnostmi – duševními či fyzickými…

Tým silniční bezpečnosti: Roman Budský, e-mail: budsky.roman@volny.cz

Tým silniční bezpečnosti

– je značka, pod kterou vykonává své aktivity nezisková organizace Bezpečně na silnicích o.p.s. založená v roce 2010. Jejím hlavním posláním je prostřednictvím vhodných preventivních programů a aktivit přispívat ke snižování výskytu závažné dopravní nehodovosti. Více informací na:

webu http://www.tymbezpecnosti.cz

Jaký vliv má výše hmotné škody

– od které je třeba nehodu hlásit Policii ČR, na počet vyšetřovaných nehod a další informace o této problematice na stránkách AutoSAP:

www.autosap.cz

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Pětinu dopravních nehod způsobuje únava. Přesto si polovina řidičů myslí, že se s ní dokáže vypořádat bez odpočinku

Pětinu dopravních nehod způsobuje...

Téměř polovina řidičů má osobní zkušenost s mikrospánkem za volantem. Přitom mikrospánek nepřichází jako blesk z čistého nebe – ospalost a zhoršená koncentrace ho vždy provází dlouho...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai zavádí novou strukturu výzkumu a vývoje, která urychlí reakce na měnící se požadavky trhů

Hyundai zavádí novou strukturu výzkumu...

Organizace založená na systémech a platformách zefektivní proces vývoje vozidel Nové centrum pro vývoj automobilových platforem zohlední požadavky jednotlivých trhů již od fáze vývoje...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÉ SUV CITROËN C5 AIRCROSS: JIŽ 50 000 PRODANÝCH KUSŮ!

NOVÉ SUV CITROËN C5 AIRCROSS: JIŽ 50...

Šest měsíců po svém uvedení na trh registruje nové SUV Citroën C5 Aircross již více než 50 000 prodaných kusů. Tímto výkonem se řadí na třetí místo mezi nejprodávanějšími osobními...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai IONIQ Electric opět upevnil své postavení nejúspornějšího vozu

Hyundai IONIQ Electric opět upevnil své...

O uplynulém víkendu se v rámci tradičního Rally Bohemia konala také soutěž Eco Energy Rally Bohemia, která se mohla pochlubit účastí kompletní špičky světového poháru FIA Electric and New...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Flotila vozů Hyundai přináší autodromu posílení bezpečnosti a jistotu včasné pomoci

Flotila vozů Hyundai přináší...

Tři silné a výkonné vozy Hyundai, které získal mostecký autodrom od nošovické automobilky za symbolickou korunu, se zařadily mezi nejdůležitější techniku autoparku. Slouží totiž jako Safety...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai Motor Czech má nové vedení marketingu

Hyundai Motor Czech má nové vedení...

Společnost Hyundai Motor Czech přijala Janu Sekerákovou na pozici marketingové ředitelky. Po příchodu Alexe Kima a Martina Saitze se tak jedná o další podstatnou změnu ve vrcholovém managementu....