Na frankfurtském autosalonu Citroën dnes představí koncept C-Cactus se spotřebou pouze 2,9 l nafty na 100 km.

Ambiciózním cílem značky je uvést na trh ekologický hatchback s příjemným, atraktivním designem, vybavený hybridním pohonným agregátem a nabízený za stejnou cenu jako model C4 v základní výbavě.

K vyřešení této složité rovnice si Citroën vybral cestu nových koncepcí designu. Konstruktéři značky se rozhodli zavrhnout prvky, které nejsou nezbytné pro komfort, a soustředili se místo nich na technologii, design a výbavu s ekologickým přínosem pro uživatele.

Na frankfurtském autosalonu Citroën dnes představí koncept C-Cactus se spotřebou pouze 2,9 l nafty na 100 km.
Na frankfurtském autosalonu Citroën dnes představí koncept C-Cactus se spotřebou pouze 2,9 l nafty na 100 km.
Na frankfurtském autosalonu Citroën dnes představí koncept C-Cactus se spotřebou pouze 2,9 l nafty na 100 km.
Na frankfurtském autosalonu Citroën dnes představí koncept C-Cactus se spotřebou pouze 2,9 l nafty na 100 km.
Na frankfurtském autosalonu Citroën dnes představí koncept C-Cactus se spotřebou pouze 2,9 l nafty na 100 km.

C-Cactus je ekologický vůz. K jeho výrobě byl použit vysoký podíl recyklovaných a recyklovatelných materiálů, vyznačuje se dále nízkou spotřebou, stejně jako rostlina, po níž dostal své jméno.

Koncept C-Cactus přitom není nákladnější než rodinný automobil střední třídy. Za své nízké výrobní náklady vděčí použití moderních materiálů a racionálnímu konstrukčnímu procesu využívajícímu menší množství dílů. Kabinu vozu tvoří pouze něco málo přes 200 součástí, což představuje téměř poloviční počet oproti konvenčnímu hatchbacku shodné velikosti.

C-Cactus je atraktivní a moderní automobil se vším všudy a bez zbytečných příkras. Jeho křivky mu dodávají živý výraz a vyzařují sílu, hrany a zaoblené linie karosérie pak zdůrazňují jeho dynamičnost.

C-Cactus úrovní komfortu kabiny s prostorným interiérem, jenž si v ničem nezadá s rodinným automobilem, nastavuje laťku hodně vysoko. Je dlouhý 4,2 a široký 1,8 m a do jeho výbavy patří celá široká škála prvků jako je například automatická klimatizace, audioaparatura špičkové kvality, panoramatická prosklená střecha, tempomat a omezovač rychlosti.

Přístrojová deska byla odstraněna a její obvyklé funkční prvky jsou nyní seskupeny na středové konzoli a pevném středu volantu. Na středové konzoli jsou nyní umístěny reproduktory, řazení a dotykový displej pro ovládání palubního počítače, navigačního systému a klimatizace. Ovladače směrových světel, světlometů, stěračů, klaksonu a tempomatu/omezovače rychlosti se nacházejí na pevném středu volantu stejně jako tachometr a kontrolky směrových světel, světlometů a výstražných signálů.

Další ukázkou zjednodušení je díl použitý pro konstrukci předního nárazníku, který obsahuje reflektory a stylizované chromované šípy. Je totiž totožný s dílem, který tvoří spodní část zadních pátých dveří. To jednak přispívá k sebevědomému designu vozu a zároveň to přináší úspory ve výrobě.

Tato jednoduchost se odráží i v designu přední části karosérie, která je tvořena pouhými dvěma díly: pevnou kapotou spojenou v jeden celek s předními blatníky a víkem umožňujícím běžné úkony údržby (doplňování oleje, náplně ostřikovačů atd.).

Obdobně bylo přistupováno k otevírání oken, které je při používání klimatizace prakticky zbytečné. Proto byl použit jednoduchý posuvný mechanismus, který při normálním užívání plně postačí. Tak mohli konstruktéři vypustit okenní rámy i otevírací mechanismus.

Mimo to je v konstrukci konceptu C-Cactus použita řada monoblokových jednotek, což dále snižuje počet dílů. Panely dveří jsou například tvořeny dvěma díly na rozdíl od konvenčního hatchbacku, kde jsou dveře sestaveny z dvanácti součástí. Sedadla jsou rovněž tvořena dvěma díly: velmi pohodlnou tvarovanou barevnou pěnovou sedákovou části s integrovanou kůží a pevným monoblokovým rámem, v němž je pěna usazena a který ukotvuje sedadlo k podlahovým drážkám. Ergonomie je vynikající a počet dílů je i v tomto případě snížen.

Vysoce kvalitní ekologické prvky

U konceptu C-Cactus je cílem nabídnout automobil, z něhož hybridní pohon HDi činí plně ekologický vůz, který může být nabízen za stejnou cenu jako rodinný vůz v základní úrovni výbavy.

S hybridním dieselovým hnacím ústrojím, v němž je zkombinován naftový motor 70k DIN HDi s filtrem pevných částic a elektromotor poskytující výkon dalších 30k DIN, má CCactus spotřebu pouhých 2,9 l na 100 km s emisemi CO2 o hodnotě 78 g/km v kombinovaném provozu. Při městském provozu zajišťuje režim ZEV (Zero Emission Vehicle-vozidlo s nulovými emisemi) tichý provoz plně na elektrický pohon. Na cestách vyžadujících opakovanou akceleraci a zpomalování snižuje hybridní systém spotřebu paliva využíváním obou druhů energie.

Ke snížení spotřeby paliva a emisí CO2 přispívají i řešení zvolená při konstrukci konceptu C-Cactus. Protože bylo použito menší množství dílů, vůz je s celkovou hmotností 1 180 kg o 15 % lehčí než C4 s hybridním HDi pohonným agregátem. U konceptu C-Cactus byla zmenšena i šířka pneumatik (205/45 R21), což rovněž snižuje zatížení životního prostředí.

Nižší počet dílů rovněž znamená menší množství surovin. Kromě toho značná část materiálů je recyklovaná nebo recyklovatelná. Například čelní sklo i okna jsou vyrobena z recyklovatelného skla. Recyklovatelné jsou i pneumatiky a surová ocel použitá na panely dveří. Tento kov není barven ani lakován, ale byl ošetřen proti korozi. Ochranné potahy jsou vyrobeny z recyklované kůže získané z kožených odřezků, které nemohou být využity v běžných kožedělných provozech. Mnohé díly jsou z korku, přírodního materiálu získávaného z dubové kůry. Plst použitá na výplně panelů dveří a odkládací přihrádky je vyrobena z vlny. Tento materiál nevyžaduje žádné chemické přísady a je jak recyklovatelný, tak biologicky rozložitelný.

Maximální rychlost konceptu C-Cactus byla záměrně omezena na 150 km/h. Tato volba nejen že přispívá k optimalizaci znečišťujících faktorů vozu, ale odráží i snahu značky vyvinout ekologický vůz dokládající nový přístup k automobilu, v němž motorista myslí na životní prostředí.

Hledání jednoduchosti: inteligentní, vzrušující design exteriéru

C-Cactus je koncept s jedinečnou osobností: přitažlivý, moderní a nekonvenční, s jednoduchými tvary a kombinací oblých, zakřivených linií. V originálním stylu se rovněž odrážejí nápaditá designérská rozhodnutí. Při vývoji designu byla jedním z hlavních cílů jednoduchost. To vedlo k přijetí neotřelých řešení, jež přispívají k atraktivnímu, nekonvenčnímu vzhledu konceptu C-Cactus.

Vpředu propůjčují vozu přitažlivý vzhled světlomety díky svým zaobleným, mírně skoseným tvarům. Jsou zvýrazněny dvěma cylindrickými otvory sání vyříznutými v nárazníku nad moderně stylizovanou mřížkou sání, která přispívá ke zdůraznění oblých tvarů vozu a současně mu dodává na výrazu robustnosti a energičnosti. Vyvýšená kapota a další dva otvory sání rovněž podtrhují dynamický vzhled konceptu CCactus.

Zaoblené tvary vozu nechybí ani v jeho profilu. Dynamické linie designu jsou zvýrazněny plynulou přední hranou střechy a asymetrickými dveřmi ze surové oceli s antikorozní úpravou.

Dveře se vyznačují originálním tvarem, protože díky pevným oknům je odstraněna řada omezení, jež obvykle design limitují. Jsou tvarovány tak, aby umožňovaly snadný přístup k interiéru, a propůjčují konceptu C-Cactus zaoblený, úhledně robustní vzhled. Použití surové oceli ošetřené proti korozi, avšak bez barvy nebo laku, přispělo k úsporám výrobních nákladů i k nápadnému a modernímu vzhledu.

Vysoko uložená podokenní linie a 21-palcová kola rovněž zdůrazňují moderní charakter konceptu CCactus. Zvláštní pozornost byla věnována kolům. Ráfky o velkém průměru a nízkoprofilové pneumatiky se staly klíčovými stylistickými prvky vozidel s výrazným moderním designem.

Na vývoji nízkoprofilových pneumatik s velkým průměrem a omezenou šířkou Citroën spolupracoval se značkou Michelin. Zmenšená třecí plocha omezuje spotřebu paliva a zároveň jsou snižovány náklady na výrobu pneumatik, protože výrobní proces vyžaduje pouze malé množství gumy. Pro dosažení nového a ještě originálnějšího stylu jsou tyto speciálně konstruované pneumatiky zdobeny zeleným vzorkem na bílém pozadí natištěném v široké drážce táhnoucí se po celém běhounu.

Tytéž stylové zásady jsou patrné i na zádi vozu, kde kombinace křivek a strohých linií ilustruje dynamiku a atraktivní osobnost automobilu. Stylizované šípy jasně dokládají příslušnost ke značce Citroën. Označení „Cactus“ je uvedeno v reliéfu na spodní části zadních pátých dveří ve svižném, elegantním, moderním formátu. Zadní reflektory, které se tvarem podobají předním světlometům, se pyšní moderním prvkem: díky výřezům ve vnitřním plastu jsou pro řidiče průhledné. Tato inovace významně zvětšuje řidičovo zorné pole a může být obzvláště užitečná například při couvání.

Méně je někdy více: vlídný, přitažlivý a chytře vymyšlený design interiéru

C-Cactus je originálním a nápaditým vozem i zevnitř. Designové minimalizace, výběr materiálů, vzory a barvy propůjčují kabině vozu minimalistický, atraktivní a vzdušný vzhled.

V materiálech použitých v interiéru se odráží inovativní přístup. Jejich kvalita je viditelná na první pohled. Nehledě na jejich vzhled jsou rovněž ekonomické a ekologické. Na mnohé dekorativní díly, ale i na ventilační otvory a panel klimatizace je například použit korek. Vzorkování podlahy je vyvedeno v recyklované kůži. Bílá laková úprava některých dílů a vizuální efekty vytvářené zvolenými materiály přispívají k originálnímu designu a dojmu kvality vyzařujícímu z interiéru kabiny vozu.

Další klíčovou ideou bylo posílit netradiční styl konceptu C-Cactus omezením počtu dílů a množství materiálů použitých k dekoraci. Postradatelné díly jako například palubní deska scházejí, zatímco některé součásti, které bývají obvykle skryty, jsou součástí dekoru. Příkladem je sloupek volantu, vedení klimatizace a mřížka pro posun předních sedadel. Tyto prvky kabině přidávají na modernosti a originalitě. Viditelná je i náplň osvěžovače vzduchu, která přispívá k atraktivnímu vzhledu kabiny.

Dekor nebyl přidán. Vznikl naopak odebráním materiálu. Projevem této metody dekorace „prázdnem“ jsou vzory na panelech dveří a rámech sedadel. Vzory vystříhané v dveřních panelech odhalují plsť v barvě zeleného jablka vloženou mezi obložení a kov. Hlavním posláním tohoto materiálu je vozidlo hlukově izolovat, díky svému barevnému odstínu a výřezům se však stává nedílnou součástí dekoru. Stejné vzory květů, rostlin a motýlů symbolizujících životní prostředí, čistotu a pohodu se vyskytují na několika dalších prvcích kabiny. Jsou vyříznuty například v rámu sedadel s bílou lakovou úpravou. Tyto výřezy odhalují barevnou pěnu použitou na polstrování sedadel a využívají ji tak i k dekorativním účelům.

C-Cactus se pyšní moderní výbavou, optimalizovaným prostorem kabiny a variabilním designem za přijatelnou cenu. Cestující mají veškerý komfort potřebný pro pohodu cestování.

  • „Klíčem zapalování“ konceptu C-Cactus je přenosný MP3 přehrávač s dotykovým displejem. Po zasunutí do pevného středu volantu je vozidlem rozpoznán a lze nastartovat.
  • Volant s pevným středem disponuje celou škálou funkcí. Kromě obvyklých ovladačů je na něm umístěn i designově neobvykle řešený tachometr. Čísla rozmístěná v reliéfu kolem středu se otáčejí v závislosti na rychlosti a umísťují se podle polohy pevného bodu.
  • Druhý dotykový displej na středové konzoli patří k navigačnímu systému, který řidiče na cestách vede. Slouží i jako palubní počítač. Díky tomuto vybavení nechybí konceptu C-Cactus technicky vyspělé prvky při udržení nízkých nákladů díky seskupení funkcí.
  • Na středové konzoli jsou umístěny dva výkonné aktivní reproduktory vynikající kvality, které konceptu C-Cactus zajišťují dokonalé ozvučení. Jejich nápadité rozmístění omezuje množství kabeláže i instalační náklady.

Komfort osádce zajišťuje velkorysý vnitřní prostor. C-Cactus se pyšní rozměry rodinného vozu s velkoryse řešeným variabilním zavazadlovým prostorem o objemu v rozpětí 500 a 1 100 l. Zadní sedadlo usazené na drážce je posunutelné k předním sedadlům. Podlahový panel integrovaný se zadním sedadlem se posouvá rovněž a odhaluje podklad podlahy. Vzniká tak naprosto plochý povrch umožňující nakládání objemných předmětů. Dalším promyšleným doplňkem je připínací taška na straně spolujezdce. Nahrazuje přihrádku a lze ji využít k přenášení věcí i mimo vůz.

Komfort a styl konceptu C-Cactus dále podporuje panoramatická prosklená střecha, díky níž může být kabina zaplavena světlem.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Máca s.r.o.
Znojemská 86, 586 01 - Jihlava
567 302 971
jsedlak@automaca.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Skupina PSA přichází s novou generací víceúčelových vozů  pro své značky Peugeot, Citroën a Opel/Vauxhall

Skupina PSA přichází s novou generací...

Pokračování produktové ofenzívy skupiny PSA v rámci Core Model Strategy plánu Push to Pass; Jeden program vyvinutý pro tři různé vozy odpovídající různým postavením jednotlivých značek...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stanislav Gálik se stal výkonným ředitelem inovací společnosti AAA AUTO

Stanislav Gálik se stal výkonným...

Praha, 2. února 2018 – Společnost AAA AUTO včera oficiálně uvedla novou značku AuresLab, pod kterou sjednotila veškeré inovace, na kterých pracuje. Inovační centrum povede Stanislav Gálik,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CITROËN NOMINOVAL PILOTY PRO SEZONU 2018

CITROËN NOMINOVAL PILOTY PRO SEZONU 2018

Kompletní program mistrovství světa čeká z Citroën Total Abu Dhabi World Rally Teamu Krise Meeka, Craig Breen pojede za volantem C3 WRC na deseti podnicích a Khalid Al Qassimi má naplánovánu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Skupina  přichází v rámci evropského konsorcia EU-LIVE s lehkým elektromobilem

Skupina přichází v rámci evropského...

Evropské konsorcium EU-LIVE Efficient Urban Light VEhicle sdružuje 12 partnerů ze 6 zemí, z nichž je skupina PSA jediným výrobcem automobilů. Lehký elektromobil, jehož tvar se podobá tříkolce,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SHOWROOMY CITROËN: PROBÍHAJÍCÍ TRANSFORMACE!

SHOWROOMY CITROËN: PROBÍHAJÍCÍ...

Citroën v rámci své modernizace prochází kompletní transformací, která se netýká jen obnovy nabídky vozů, ale také všeho dalšího, s čím se zákazníci potkávají, počínaje...