Mitsubishi Pajero Evolution – mnohonásobný hrdina

Po více než čtyřiceti letech automobilového závodění na špičkové úrovni má Mitsubishi plné právo použití slova „sportovní“ jako nejlepšího popisu svého charakteru.

Společnost Mitsubishi Motors Corporation (MMC) získávala cenné zkušenosti tím nejtěžším možným způsobem – na Rallye Dakar a v šampionátu WRC – a dokázala je přeměnit ve významnou součást své prodejní a marketingové strategie, když stvořila dvě ikony své značky: Lancer Evolution (sportovní duch) a Pajero (expert na 4WD)!

Navzdory zrušení letošní Rallye Dakar je Pajero Evolution opět hlavní hvězdou Autosalonu Ženeva 2008, která připomene svých 12 vítězství. Jaká může být lepší pocta kvalitám tohoto vozu a zkušenostem značky Mitsubishi s technologií 4WD?

Klasický design

Z pohledu designu bylo Pajero Evolution předchozí generace (jakkoliv to byl fantasticky úspěšný závodní stroj, kterým se inspiroval jak nový L200, tak nový Outlander) vždycky tak trochu psancem stojícím mimo řadu Pajero, s níž ho vizuálně pojilo máloco.

Z tohoto důvodu padlo hned na počátku vývoje nejnovější generace produkčního Pajera (představeného v roce 2006) rozhodnutí paralelně vyvíjet i jeho závodní variantu s využitím konceptu Pajero II z roku 1979 spíše než předchozí podoby Pajero Evolution.

Výsledkem je, že poprvé od roku 2002 byla vytvořena velmi soudržná dvojice modelů, které na sebe jasně a jednoznačně odkazují, jeden v show-roomu a druhý na závodní dráze.

Od Pajera Evolution k Pajeru Evolution

Mitsubishi Motors se účastní náročné Rallye Dakar, nejslavnějšího terénního dálkového závodu světa, od roku 1983 a je nejúspěšnějším výrobcem v historii terénních závodů rallye. Tato japonská firma dokázala vyhrát rekordních 12 dakarských titulů a od roku 2001 nebyla poražena díky sedmi po sobě jdoucím triumfům týmových jezdců Jutty Kleinschimdtové, Hiroshiho Masuoky, Stéphana Peterhansela a Luca Alphanda.

Tajemstvím úspěchu značky Mitsubishi jsou zkušenosti, které tým nasbíral za 24 let účasti na špičkových mezinárodních automobilových rallye. Jak říká Dominique Serieys, sportovní ředitel MMSP: „Zkušenost je v jakémkoliv specializovaném odvětví automobilových závodů nenahraditelná. Naší předností je vždycky důkladná znalost daného závodu a typu terénu, který budeme překonávat, a kvalitní komplexní příprava, která začíná u každého jednotlivého mechanika a končí u konkrétní závodní posádky.“

První generace Mitsubishi Pajero Evolution vycházela z původního silničního modelu Pajero a měla podvozek s trubkovým rámem a technická vylepšení, za nimiž byly hodiny testování a vývoje v terénu Evropy i Afriky.

Terénní rallye je však rychle se vyvíjející sport, a proto bylo nezbytné, aby tým konstruktérů a techniků v Pont-de-Vaux původní Pajero Evolution neustále vyvíjel. Výsledkem byl model představený v roce 2003 na rallye UAE Desert Challenge – a nadvláda vozu pokračovala…

Superprodukční vůz

Pajero Evolution je superprodukční vůz splňující technické podmínky FIA pro skupinu T1 (modifikované vozy pro terénní rallye) platné od roku 2002.

Vůz připravený pro závod v roce 2003 nesl stejné kódové označení (MPR10) jako jeho předchůdce.

Po zavedení různých technických novinek se kódové označení v roce 2005 změnilo na MPR11 a dále na MPR12 pro rallye roku 2006. Verze MPR13, která se představila v roce 2007, prošla rozsáhlými úpravami, mezi něž patřila mimo jiné zcela nová kostra vozu.

Nejnovější model z dílny Mitsubishi disponuje tuhým, ale lehkým trubkovým rámem, který tvoří základní nosnou konstrukci. Díky umístění palivové nádrže a rezervního kola níže a blíže středu vozu bylo u MPR13 dosaženo velmi příznivého rozložení hmotnosti. Širší rozchod předních i zadních kol v kombinaci s vylepšenou geometrií zajišťuje lepší stabilitu ve vyšších rychlostech i lepší ovladatelnost.

Prostorná kabina nabízí optimální polohu pro jezdce i spolujezdce a zároveň zajišťuje jejich pohodlí i v extrémních závodních podmínkách. Superprodukční Pajero/Montero Evolution vyhrálo závod pět let po sobě, a tak prodloužilo vítěznou šňůru značky Mitsubishi na rekordních sedm titulů v řadě při celkových 12 prvenstvích ze 26 startů.

Změna byla možná…

  • Ačkoliv kódové označení zůstává stejné, Pajero Evolution 2008 bylo opět upraveno a dovedeno téměř k dokonalosti. Obsahuje povinné změny vycházející z nejnovějších pravidel i řadu dalších modifikací směřujících k vylepšení celkového výkonu.
  • Mezi provedené změny patří sladění sacího a výfukového systému s funkcí nového restriktoru o průměru 31 mm. Převodové poměry byly optimalizovány pro novou pětistupňovou převodovku, která nahradila původní šestistupňovou použitou v roce 2007 a byla použita spojka o větším průměru, což by mělo zvýšit její životnost.
  • Intenzívní roční testovací program se mezitím zaměřil primárně na zavěšení kol a hledal způsoby, jak zvýšit stabilitu při manévrování, výkon vozu na nerovném terénu a celkovou kvalitu jízdy. Součástí programu byl i třítýdenní test v Maroku v červenci 2007, během něhož testovací tým urazil 7 600 km. Zlepšené jízdní vlastnosti kompenzují mírný pokles výkonu a točivého momentu, ačkoli vůz má více než dostatečnou rezervu.

Technické parametry Mitsubishi Pajero Evolution (modifikované vozy pro terénní rallye – třída T1):

Délka 4 195 mm
Šířka 1 990 mm
Rozvor náprav 2 775 mm
Rozchod kol 1 750 mm
Motor MIVEC, 6 válců, 24 ventilů, DOHC, fixní sací kanál, mazání se suchou klikovou skříní
Vstřikování vícebodové ECI
Objem válců 3 997 ccm
Výkon 188 kW (255 k)/4 500 ot./min, 412 Nm/3 500 ot./min
Převodovka 5stupňová, typ Ricardo, sekvenční s manuálním řazením
Pohon všech kol stálý
Přední i zadní diferenciál samosvorný diferenciál Xtrac
Mezinápravový diferenciál s mechanickou uzávěrkou
Obě nápravy nezávislé zavěšení double wishbone, vinutá pružina a torzní stabilizátory
Tlumiče plně nastavitelné tlumiče BOS (dva na každé kolo) + torzní stabilizátor
Řízení hřebenové s posilovačem
Zdvih kol 250 mm
Brzdy ventilované kotouče Brembo s 6pístovými třmeny Brembo
Kola hliníková OZ Racing 7×16
Pneumatiky BF Goodrich 235/85 – 16
Hmotnost 1 825 kg
Karoserie trubkový rám z letecké oceli, voštinová konstrukce podlahy, karosérie z uhlíkových vláken
Palivová nádrž  500 l (soutěžní dojezd: 800 km – 400 kg hmotnosti navíc)

Pajero se ve Španělsku prodává pod označením Montero a ve Velké Británii pod označením Shogun.

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota a Mitsubishi budou vyrábět vodík z hnoje a odpadu

Toyota a Mitsubishi budou vyrábět vodík...

Japonské společnosti Toyota Motor Corporation, Toyota Tsusho a Mitsubishi Kakoki letos na podzim v Thajsku představí zařízení na výrobu vodíku na bázi bioplynu. Vyrábět budou vodík z kuřecího...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Mitsubishi ASX: Sebevědomý hybrid

Nové Mitsubishi ASX: Sebevědomý hybrid

Začíná zajímavá éra Mitsubishi. Značka uvádí na trh ASX nové generace, rozšiřuje tak evropskou modelovou nabídku stájových kolegů Space Star a SUV s označením Eclipse Cross PHEV. ASX se...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Outlander PHEV přijede příští rok

Nový Outlander PHEV přijede příští rok

Mitsubishi už příští rok uveden na evropský trh svou novou vlajkovou loď Outlander PHEV. Základem auta bude druhá generace pokročilého EV plug-in hybridního systému se dvěma elektromotory pro...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Fleetové setkání s příchutí adrenalinu

Fleetové setkání s příchutí adrenalinu

První ročník akce Experience Day pro fleetové zákazníky Testování vozů včetně aktuálních novinek z portfolia skupiny Auto Palace Hosty akce svezl také účastník Rallye Dakar a soutěžní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Auta na náplavce startují již ve čtvrtek!

Auta na náplavce startují již ve čtvrtek!

Třetí ročník výstavy Auta na náplavce, který pořádá časopis Svět motorů z mediálního domu Czech News Center, doslova klepe na dveře. Vše vypukne u Vltavy v Praze už ve čtvrtek 29. srpna...