Mimořádná valná hromada DaimlerChrysler AG rozhodovala o přejmenování společnosti na Daimler AG

V Berlíně před 6.000 akcionáři přednesl hlavní projev Dr. Dieter Zetsche, předseda představenstva společnosti DaimlerChrysler AG a ředitel divize Mercedes Car Group

Představenstvo a dozorčí rada akciové společnosti DaimlerChrysler AG navrhly mimořádné valné hromadě, aby změnila jméno koncernu na Daimler AG z důvodu prodeje 80,1 % společnosti Chrysler Holding LLC.

Dr. Dieter Zetsche, předseda představenstva společnosti DaimlerChrysler AG a vedoucí divize Mercedes Car Group, přednesl návrh na přejmenování. Podle něj existuje jasné rozlišení mezi koncernovou značkou Daimler a různými značkami produktů koncernu. Všude, kde je v ohnisku dění koncern jako celek, by měl důsledně vystupovat pod jménem Daimler, například vůči politické úrovni a veřejnosti, na finančních trzích, v kontaktech s ekonomickými médii i jako zaměstnavatel. Podnik by měl pod jménem Daimler vystupovat také tam, kde je spojeno více značek výrobků dohromady a označení Daimler by tak představovalo zastřešení všech těchto značek výrobků.

„Síla našich značek je jedním z našich největších bohatství. Péče o ně a jejich další rozvoj je proto jedním z našich centrálních úkolů“, zdůrazil ve svém vystoupení Zetsche význam značek pro koncern. Mercedes-Benz je například synonymem značky nejkvalitnějších automobilů s naprosto nejbohatší tradicí, je to nejvíce ceněná značka automobilů na světě a podle jedné aktuální studie je to také – tak jako dříve – nejžádanější značka automobilů v Německu. Dr. Zetsche říká dále: „Žádná jiná značka automobilů nemá takovou přitažlivost.“

Mercedes-Benz je již více než 80 let naší vizitkou vůči zákazníkům na celém světě. Tato značka s trojcípou hvězdou zůstane i v budoucnu srdcem podniku. „Hrdé jméno “Benz“ tím zůstane nejen prominentní, stane se tak dokonce ještě prominentnější“, uvádí Zetsche v textu vystoupení, když se zmiňuje o četných požadavcích, aby jméno “Benz“ zůstalo zachováno v označení koncernu, které došly před konáním mimořádné valné hromady.

Všude tam, kde se koncern dostane do přímého kontaktu se zákazníkem, a kde půjde převážně o výrobky jedné značky, bude použito odpovídající jméno této značky. Značky produktů Mercedes-Benz, Maybach, smart, AMG, Freightliner, Sterling, Western Star, Detroit Diesel, Setra, Thomas Built Buses, Orion a Mitsubishi Fuso jsou vůči zákazníkovi naším vývěsním štítem.

V jednoznačném rozdělení značky koncernu od značek produktů vidí Zetsche jednoznačnější pozici těchto značek a jejich posílení. To je právě pro subjekty nabízející nejkvalitnější zboží klíčovým faktorem v konkurenčním prostředí.

Toto rozlišování se v budoucnu odrazí také v označení obchodních divizí. Divize Truck Group s jejími pěti značkami bude přejmenována na „Daimler Trucks“; značky autobusů budou vedeny pod označením „Daimler Buses“ a finanční služby koncernu budou označovány „Daimler Financial Services“. Z divize Mercedes Car Group se v souladu s relevancí výrobků stane v budoucnu „Mercedes-Benz Cars“, dodávková vozidla a minibusy se budou označovat „Mercedes-Benz Vans“. Dosavadní banka DaimlerChrysler Bank bude přejmenována na „Mercedes-Benz Bank“.

Změnou jména na Daimler se má také vyjádřit, že náš koncern se za uplynulých deset let výrazně změnil. Celkový roční obrat divize Mercedes Car Group a divize Truck Group je dnes dvojnásobný než před deseti lety. Mercedes Car Group zahrnuje dnes sedm doplňkových konstrukčních řad, a se značkami Maybach, smart a AMG i tři další značky. U nákladních vozidel přibyly značky Fuso, Detroit Diesel a Western Star. U divize finančních služeb je aktuální portfolio 2,5krát větší než v roce 1997. Celý koncern je podstatně internacionálnější než před deseti roky.

„Volbou jména koncernu “Daimler“ dáváme jasně najevo, že začínáme psát novou kapitolu našeho podniku a současně ctíme naši tradici vynálezce automobilu. Tato tradice bude i v budoucnu podstatnou součástí naší identity – lze také říci, že zůstane naším genotypem“, říká Zetsche. Současně však náš pohled směřuje dopředu: „Původ a budoucnost, tradice a duch průkopníka – volbou jména “Daimler“ chceme tento souzvuk co nejlépe vyjádřit.“

Funkční strategie

V textu svého vystoupení zdůraznil Zetsche, že celý koncern má ve všech divizích a provozních oblastech společný cíl poskytovat špičkové výkony. Definice těchto špičkových výkonů se však může měnit podle trhu, konkrétní značky a příslušných požadavků zákazníků.

„U osobních vozidel máme jednoznačný nárok na nejlepší kvalitu, u nákladních automobilů znamená špičkový výkon vedle bezpečnosti a spolehlivosti především co nejvyšší hospodárnost“, vysvětluje Zetsche tyto rozdílné cíle. U služeb jde o inovativní a „na míru šitá“ komplexní řešení.

Realizací personální strategie se chce koncern stát preferovaným zaměstnavatelem. Dr. Zetsche pod tím chápe další rozvoj pracovních podmínek pro zaměstnankyně a zaměstnance i v duchu lepšího současného zvládání výkonu povolání a potřeb rodiny, prvotřídní šance kariérního vývoje pro osoby s potřebným potenciálem, jakož i stát se „prvním podnikem, ve kterém se budou ucházet o zaměstnání nejlepší odborníci v dané branži“.

Průřezovou strategií výzkumu a vývoje se zajistí, aby měl koncern v technologiích, kterými se odlišuje od konkurence, jasnou vedoucí úlohu.

Pro jednotlivé obchodní sektory jsou definovány následující dlouhodobé finanční cíle: Divize Mercedes Car Group má nejpozději od roku 2010 dosáhnout průměrnou ziskovost 10 %. Divize Truck Group má za cíl trvale dosahovat v celém cyklu ziskovost minimálně 7 % a návratnost čistých aktiv ve výši 30 %. Divize autobusů je v oblasti ziskovosti již vůdčím standardem, tuto pozici je třeba trvale posilovat. V divizi dodávek a minibusů má být současná silná pozice na trhu dále rozšiřována a oblast finančních služeb se snaží o dosahování výnosnosti vlastního kapitálu minimálně ve výši 14 %.

K dosahování těchto cílů slouží čtyři hybné nástroje:

  • Operational Excellence: – stabilizovat a dále prohlubovat dosažená zvýšení efektivity – zajistit „kulturu špičkových výkonů“ v celém koncernu, na všech úrovních a u všech zaměstnanců
  • Nárůst v hlavních obchodních oblastech: – přesvědčit zákazníky v tradičních segmentech atraktivními výrobky a silnými značkami – odkrývat nové šance trhu na regionální úrovni
  • Rozšíření portfolia služeb: – rozšířit spektrum nabídky služeb orientovaných na zákazníky podél celého řetězce ekonomické výkonnosti směrem nahoru i dolů
  • Růst a využívání nových obchodních potenciálů: – vyvíjet směr udávající řešení pro trvalou mobilitu, s jasnými nároky na vedoucí roli v oblastech bezpečnosti a ochrany životního prostředí – realizovat tomu odpovídající investice do technologií budoucnosti

„Krátce řečeno: neusilujeme o to stát se největším výrobcem automobilů na světě, ale chceme být trvale jedním z těch výrobců, kteří jsou nejváženější“ – tak shrnul Zetsche cíle koncernu ve svém vystoupení.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...