Michelin Red Guide – Průvodce motoristů Michelin

Umožňuje i propojení s internetem, portálem www.ViaMichelin.com a možnost stažení dat do osobních počítačů PDA

Francouzský koncern Michelin je známý především jako přední světový producent pneumatik pro osobní i nákladní automobily, motocykly, jízdní kola, letadla a speciální dopravní prostředky. Jednou z jeho dalších důležitých aktivit je však také vydávání průvodců, map a dalších publikací, které privátním řidičům toulajícím se Evropou nebo manažerům spěchajícím za dalším obchodem usnadňují cestování.


Poptávka po těchto užitečných pomocnících každoročně v době dovolených dramaticky roste: Specializovaná společnost Michelin Editions des Voyages ročně prodá na 20 milionů svých publikací – prakticky tedy každou sekundu si další zákazník odnáší některou z nich. Nabídka edice Michelin Editions des Voyages v současné době zahrnuje na 650 různých publikací, které přinášejí užitečné a zajímavé informace ze sedmdesáti zemí světa.


Mimořádnou popularitu si mezi motoristy vydobyly známé ročenky Michelin Red Guide – Průvodce motoristů Michelin, charakteristické svými červenými deskami. První Průvodce motoristů Michelin spatřil světlo světa v roce 1900 a do současnosti se jich prodalo více než třicet milionů kusů! Počet všech cestovatelských publikací, vydávaných pod hlavičkou koncernu Michelin, odhadují odborníci na více než 700 milionů kusů.


Tvůrci červených cestovatelských bedekrů Red Guide jdou s dobou a připravili tedy i verze na CD discích, jiné jsou zase přizpůsobené pro spolupráci s palubními navigačními systémy moderních automobilů. Michelinův průvodce je od roku 1997 i na internetu.


Jedno z vydání bedekru – Největší města Evropy – mapuje na sedmdesát důležitých měst evropských zemí. Nechybí informace o jejich bezmála čtyř tisícovkách hotelů nebo šesti tisících restaurací… Podrobný francouzský průvodce zase obsahuje informace o téměř deseti tisících hotelů a restaurací ve Francii. Tvůrci bedekru například garantují, že z kteréhokoli místa to k nejbližšímu doporučovanému hotelu nebo restauraci není dále než 30 km. Propracovaný a pro uživatele velmi transparentní systém značení jednoduchými srozumitelnými symboly dává okamžitý přehled o situaci v určitém městě, regionu nebo o úrovni zvoleného podniku. Poplatky za placené úseky dálnic, informace o uzavřených alpských průsmycích, plánky měst, údaje o leteckém nebo železničním provozu… to vše a desítky dalších důležitých a zajímavých informací nabízí Průvodce motoristy Michelin.


Psal se rok 1900 – Evropa žila Všeobecnou světovou výstavou, automobilismus byl ještě v plenkách… a bratři Michelinové připravili první vydání své „červené knihy“ praktických informací pro odvážné motoristy. Jejich vrtošivé stroje často potřebovaly zásah odborné zámečnické dílny nebo alespoň vesnického kováře a průvodce bratří Michelinů jim dokázal poskytnout cenné údaje, kde hledat pomoc. Kromě toho však podstatná část ze čtyřistastránkového bedekru byla vyhrazena informacím o tom, kde je možné v určitém městě či regionu najít pohodlný nocleh se snídaní, nebo kde se občerstvit. Tak se zrodila jedna výrazná motoristická tradice, která nejenom přežila do dnešních dnů, ale která je stále svěží, aktuální a žádaná – narodil se Michelin Red Guide – Průvodce motoristů Michelin.


Prvá vydání ročenky Průvodce motoristů Michelin byla poplatná době svého vzniku – celých padesát stránek bylo např. věnováno problémům s tehdejšími velmi choulostivými pneumatikami a technologiím jejich oprav. Bratři Michelinové šli dokonce do takových detailů, jako byly informace o množství hřebíků, kterými mají v tom kterém regionu ve zvyku ztěžovat už tak obtížný život motoristů nedůvěřiví vesničané a majitelé koňských povozů. Od samého začátku vydávání Průvodce motoristů Michelin však motoristé uvnitř nacházeli i cenné informace o regionálních cenách petroleje (palivo prvních automobilů), metody propočítávání doby jízdy do určité destinace, orientační plánky větších měst nebo adresy nejlepších francouzských chirurgů… ale průvodce obsahovaly také tipy na příjemné výlety a klasifikaci hotelů pomocí hvězdiček. V tomto ohledu byli bratři Michelinové takoví detailisté, že ku příkladu zvlášť uváděli hotely, které mají temnou komoru pro vyvolávání fotografických desek.


Až do roku 1920 byl Průvodce motoristů Michelin rozdáván zdarma. V roce 1920 do něj byla zařazena pasáž hodnotící kvalitu vybraných restaurací, což výrazně zvýšilo hodnotu tohoto díla. Proto se objevilo i na pultech knihkupců, kteří jej prodávali za 7 franků. Úroveň restaurací hodnotil tým přísných inspektorů, kteří cestovali zcela inkognito a platili své účty jako kterýkoli běžný zákazník – tento systém zvyšoval objektivitu hodnocení.


V průběhu první i druhé světové války Průvodce motoristů Michelin nevycházel. Přesto publikace zasáhla i do těchto pohnutých okamžiků, když posloužila velení spojeneckých sil při přípravě vylodění v Normandii. Američané totiž požadovali pro zabezpečení rychlého postupu svých vojsk do nitra Francie co nejpřesnější mapy a údaje z terénu. Ty však bylo velmi obtížné sehnat. Nakonec se řešení našlo: Jako výborný základ posloužila michelinova ročenka z roku 1939… Dnes je Průvodce motoristů Michelin nejuznávanější publikací svého druhu.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Aktuálně nejlepší česká tenistka Karolína Plíšková se spolu se sestrou Kristýnou stala novou tváří značky Mototechna

Aktuálně nejlepší česká tenistka...

Nejlepší současná tenistka Češka Karolína Plíšková se dnešním podpisem smlouvy se společností AURES Holdings stala jednou z tváří značky zánovních vozů Mototechna. Mototechna poskytne...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PEUGEOT RALLY CUP v Hustopečích bez Firly a Kamence

PEUGEOT RALLY CUP v Hustopečích bez...

Třetím podnikem pokračuje v Hustopečích PEUGEOT RALLY CUP CZ 2018. Do čtrnáctého ročníku Agrotec Petronas Rally Hustopeče se přihlásilo pět posádek, které budou opět soupeřit nejen...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA AUTO je již po jednadvacáté v čele žebříčku CZECH TOP 100

ŠKODA AUTO je již po jednadvacáté v...

Automobilka je od roku 1996 již po jednadvacáté špičkou mezi nejlepšími českými podniky ŠKODA AUTO získala též ocenění „Nejobdivovanější firma České republiky“ Tradiční česká...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Označení „Nadstandardní obchodní partner pro trh“ získala společnost AutoCZECH, obchodní partner značky Hyundai

Označení „Nadstandardní obchodní...

AutoCZECH, obchodní partner značky Hyundai, získal prestižní ocenění Czech Stability Award udělované mezinárodní agenturou Bisnode. Ta každoročně hodnotí přes 2 500 000 firem z hlediska...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Cyprus Rally 2018: Cílem jsou body do seriálu MERC

Cyprus Rally 2018: Cílem jsou body do...

Návrat Vojtěcha Štajfa na Kypr po třech letech Druhý podnik seriálu Middle East Rally Championship (MERC) Premiéra Marcely Ehlové na soutěži s převážně šotolinovým povrchem Posádka týmu...