Michelin Challenge Bibendum 2002

Výkladní skříň ekologických systémů pohonu

Už počtvrté se letos koncem září konala akce Michelin Challenge Bibendum, kterou pneumatikářský koncern Michelin motivuje výrobce a vývojové týmy k výrobě vozů šetrných k životnímu prostředí.

Michelin Challenge Bibendum 2002
Michelin Challenge Bibendum 2002


Tentokrát se vozy nejrůznějších značek a systémů pohonu vydaly na cestu z německého Heidelbergu do Paříže, kam dorazily právě v den zahájení tradičného podzimního autosalonu.


Čistota emisí, hlučnost, jízdní vlastnosti, bezpečnost a design – to jsou hlavní disciplíny, ve kterých se už několik let utkávají ryze experimentální i sériově vyráběné automobily při akci Michelin Bibendum Challenge, v jejímž rámci výrobci automobilů a nejrůznější výzkumné týmy demonstrují své výsledky na cestě k ekologicky přijatelným způsobům mobility.


Mezi sedmdesáti startujícími vozidly se objevily např. Volkswagen New Beetle, jehož motor spaluje zkapalněný plyn, dva Golfy jezdící na bionaftu, Opel Corsa a Zafira na zemní plyn, prototyp Ford Focus s palivovými články a elektromobily Citroën Saxo a Peugeot 106.


Velký zájem vzbuzovalo například vozítko Microjoule, postavené studenty technické univerzity v Nantes. Tento výrazně aerodynamický prototyp o hmotnosti pouhopouhých 32 kg a jezdící na speciálních pneumatikách Michelin, překonal při letošní Michelin Challenge Bibendum světový rekord v hospodárné jízdě, když dokázal ujet v přepočtu 3625 km na jediný litr benzinu!

CO2 = Nepřítel číslo jedna


O významu vývoje ekologičtějších zdrojů pohonu vypovídá např. fakt, že v Evropě téměř čtvrtinu emisí CO2 má „na svědomí“ právě automobilová doprava, v celosvětovém měřítku je to asi 17 %. Právě snížení emisí oxidu uhličitého je hlavní prioritou všech výrobců automobilů. Nedá se přitom očekávat, že by se zastavil růst počtu motorových vozidel. Zatímco v roce 1900 jezdilo po světe pouhopouhých 8000 automobilů, v současné době je to asi 800 milionů a odborné prognózy předpokládají, že do roku 2050 tento počet vzroste až na 2 miliardy!

Hlavními cestami, jak snížit zatížení životního prostředí emisemi CO2 jsou:

  • Zvýšení účinnosti spalovacích motorů a tím snížení jejich spotřeby
  • Diverzifikace zdrojů energie (elektřina, zemní plyn, bioplyn, vodík…)
  • Vývoj obnovitelných zdrojů energie a zdokonalování motorů využívajících alternativní paliva

„Zelená“ pneumatika Michelin


Michelin, jako světově přední výrobce pneumatik, dokládá svoji odpovědnost k životnímu prostředí neustálým vývojem stále dokonalejších pneumatik s nižším valivým odporem. Kontakt kol osobního automobilu jedoucího rychlostí 100 km/h s vozovkou tvoří asi 20 % z celkových pasivních odporů jízdy. Zbývajících 65 % si připisují aerodynamické odpory a asi 15 % třecí ztráty např. v převodovém systému.


v roce 1992 Michelin uvedl svoji první „zelenou“ pneumatiku Green X, jejíž valivý odpor je v porovnání s konvenčními automobilovými plášti asi o 30 % nižší, což se projeví ve snížení spotřeby paliva o 3 až 5 %. Od roku 1992 se po celém světě prodalo na 500 milionů „zelených“ pneumatik Michelin.


Význam „zelených“ pneumatik Michelin je markantní, pokud se vezme v úvahu počet automobilů a jejich emise CO2. Jestliže běžný osobní automobil dnes produkuje asi 168 g CO2 na 1 km jízdy, připadá na valivý odpor pneumatika asi 42 g CO2/km. „Zelené“ pneumatiky Michelin Green X tuto hodnotu sníží asi na 36 až 30 g CO2/km.

Tlak vzduchu ovlivňuje spotřebu


Velký vliv na spotřebu paliva má samozřejmě tlak vzduchu v pneumatikách. Výzkumy, prováděné ve Francii, ukázaly, že přes 40 % vozů jezdí s pneumatikami podhuštěnými o více než 0,5 baru! Důsledkem je nejenom rychlejší opotřebení pláště, horší jízdní vlastnosti zapříčiněné deformovanou dotykovou plochou pneumatiky, ale také zvýšení valivého odporu pneumatiky asi o 12 %. Dosáhne-li podhuštění asi 1 baru, zvyšuje se valivý odpor až na 30 %. S určitým zjednodušeném lze tvrdit, že při ustálené rychlosti jízdy 90 km/h znamená podhuštění o 1 bar zvýšení spotřeby o 3 až 5 %, což v absolutním vyjádření může pro běžný osobní automobil znamenat zvýšení spotřeby asi o 0,4 l/100 km.


Právě proto Michelin doporučuje kontrolovat tlak vzduchu v pneumatikách nejméně dvakrát do měsíce. Protože pro některé řidiče to může být nepohodlné, Michelin se angažoval spolu s firmami TRW, WABCO a SKF ve vývoji systémů permanentního monitorování tlaku v pneumatikách, který řidiče upozorní na pokles tlaku v některé z pneumatik. Do roku 2005 by toto seskupení mělo představit kvalitativně vyšší „inteligentní“ systém monitorování tlaku v pneumatikách, který bude samočinně zvyšovat nebo snižovat tlak vzduchu v pneumatikách podle okamžitých jízdních podmínek.


První ročník akce Michelin Bibendum Challenge se konal ve Francii v roce 1998 u příležitosti stého výročí pneumatikářského koncernu Michelin. Mimořádný ohlas, který tato akce na podporu ekologičnosti automobilové dopravy budoucnosti vzbudila, si vynutila vyhlášení druhého ročníků, který proběhl opět ve Francii, kam přijely nejenom desítky soutěžících vozů, ale už také více než stovka novinářů z celého světa.


Minulý rok se setkání ekologických vozidel poprvé uskutečnilo v USA, konkrétně v Los Angeles a Las Vegas. A letos se do Heidelbergu sjelo už na sedm desítek produkčních i experimentálních automobilů nejrůznějších systémů pohonu – elektromobily, hybridní automobily, vozy poháněné palivovými články, automobily s motory spalujícími zemní plyn, bioplyn, zkapalněný plyn, vodík a samozřejmě i automobily s „obyčejnými“ zážehovými a vznětovými motory, které ovšem vynikají velmi nízkou spotřebou či příkladnou čistotou výfukových spalin.


V příštím – pátém ročníku – se Michelin Challenge Bibendum vrátí opět do USA, konkrétně do Kalifornie, která je proslulá svým důrazem na snižování emisí automobilů.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autorizovaný prodej a servis vozů CITROËN

více než 20 let zkušeností/ autobazar/ specialista na užitkové vozy

Kontakt:
INTENSYS-CZ
Praha 9, Českobrodská 831
281 931 109, 281 932 525
prodej@intensys.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÉ KOMPAKTNÍ SUV CITROËN C3 AIRCROSS OSLAVUJE KOUZLO VÁNOC V OBCHODNÍM DOMĚ PRINTEMPS NA BULVÁRU HAUSSMANN

NOVÉ KOMPAKTNÍ SUV CITROËN C3 AIRCROSS...

Citroën se spojil s obchodním domem Printemps, aby společně s ním oslavil Vánoce. V 11 výkladních skříních na pařížském bulváru Haussmann – se vypráví vánoční pohádka, která zve...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel/Vauxhall vyráží s plánem PACE! směrem k ziskové, elektrické a globální budoucnosti

Opel/Vauxhall vyráží s plánem PACE!...

Michael Lohscheller, generální ředitel společnosti Opel Automobile, včera oznámil strategický plán PACE!, jehož cílem je obnovit finanční základy podniku a zajistit udržitelnou...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Skupina PSA organizuje již druhý rok po sobě den věnovaný továrně budoucnosti

Skupina PSA organizuje již druhý rok po...

Fórum Armanda Peugeota v Poissy (v pařížském regionu) hostilo 20. září den věnovaný Továrně budoucnosti, který uspořádala skupina PSA. Na #BoosterDayPSA se sešlo 80 partnerů a největších...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – Citroën SUV C3R aircross – Autosalon Frankfurt 2017

VIDEO – Citroën SUV C3R aircross...

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky Citroën přímo z autosalonu ve Frankfurtu.

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROADSHOW CITROËN EXPERIENCE STARTUJE 15. ZÁŘÍ A UKÁŽE POPRVÉ V ČR NOVINKU CITROËN C3 AIRCROSS

ROADSHOW CITROËN EXPERIENCE STARTUJE 15....

Čeká na Vás poslední novinka značky Citroën: nové kompaktní SUV C3 Aircross:   Letošní ročník akce Citroën Experience – se bude konat u obchodních center na 25 místech po celé...