Mercedes-Benz Viano a Vito s ESP® nově i s funkcí stabilizace přívěsu

Bezpečněji na cestách s nákladním nebo obytným přívěsem

ESP®, doplněné o funkci stabilizace přívěsu, zaregistruje přívěs již při jeho připojování

Mnoho řidičů jezdících s obytnými přívěsy to už určitě zažilo. Stačí poryv větru, změna jízdního pruhu či vyjetí z větrného stínu jiného vozidla při předjíždění a náhle dojde velmi snadno k vychýlení obytného přívěsu nebo k jeho případnému nebezpečnému rozkývání. Takto vzniklý vlnitý kývavý pohyb přívěsu se rychle přenáší na jízdní soupravu a vyvádí ji z klidu. Rozkývání může dosáhnout až kritických hodnot a může dojít k následnému smyku jízdní soupravy. Nyní lze nebezpečné rozkývání přívěsu za automobily Mercedes-Benz Viano a Vito eliminovat samočinnými zásahy do brzdové soustavy, a to díky funkci stabilizace přívěsu, integrované do systému ESP®.

Zásahy do brždění proti rozkývání přívěsu

ESP® doplněné o funkci stabilizace přívěsu, je přídavnou funkcí elektronického stabilizačního systému a využívá jeho senzorů. Údaje získané od senzorů rychlosti otáčení kol jsou konfrontovány s pohyby okolo svislé osy vozidla a v případě zjištěného nebezpečí, dochází bleskurychle k nezbytným protiopatřením, zásahem do brzdové soustavy. Přitom nejsou zapotřebí žádné přídavné senzory na přívěsu nebo na závěsném zařízení pro připojení přívěsu.

ESP®, doplněné o funkci stabilizace přívěsu, funguje následovně: Jakmile zařízení zjistí, že dochází k rozvlnění jízdní soupravy, jsou přibržděna kola přední nápravy tažného vozidla a současně následuje snížení točivého momentu motoru (samočinné ubrání plynu). Při potřebě většího počtu nezbytných zásahů do brždění dochází k přiměřenému zvýšení intenzity brzdicího účinku. Tyto zásahy do brždění samozřejmě vedou k výraznému snížení rychlosti jízdy. Řidič je o nebezpečí rozvlnění nebo rozkývání přívěsu upozorněn také signalizací, pokud jede příliš často v oblasti kritické rychlosti.

Díky velmi citlivé účinnosti zaznamenává a vyhodnocuje ESP®, doplněné o funkci stabilizace přívěsu, kritické výkyvy přívěsu již v zárodku jejich vzniku, a tak jim může zamezit často již jen mírným přesně definovaným zásahem brzd předních kol. To přináší nesporný přínos v oblasti bezpečnosti a jízdního komfortu. Výstražná kontrolka v přístrojovém panelu oznamuje řidiči aktivaci ESP®.

ESP®, doplněné o funkci stabilizace přívěsu, zaregistruje přívěs už když dojde ke spojení elektrické zástrčky mezi přívěsem a tažným vozidlem. Přitom funkce ESP® se stabilizací přívěsu není závislá na druhu použitého přívěsu a tudíž zohledňuje i malé přívěsy.

Pro správnou funkci je důležité, aby řidič tažného vozidla při začátku vlnění přívěsu držel volant pevně v přímé poloze a nesnažil se strhávat řízení proti (kontra). To proto, že stejně jako ESP® přispívá k vyrovnání vozidla v kritické situaci, také ESP® s funkcí stabilizace přívěsu, sleduje skutečný a řízením zadaný směr jízdy, případně zatáčky. Pokud vznikne odchylka od optimální linie, zasáhne elektronika a vozidlo resp. jízdní soupravu uvede opět do správného směru.

ESP®, doplněné o funkci stabilizace přívěsu, funguje pochopitelně jen v rámci fyzikálních možností a nemůže přebírat za řidiče jízdní soupravy odpovědnost, pokud tyto fyzikální zákony překročí. Je to zejména v případech, kdy jízdní souprava jede po silnici výrazně rychleji, kdy pak vzniklé síly nemůže ovlivnit ani nejmodernější technika. Právě tak může jen málo ovlivnit ESP® s funkcí stabilizace přívěsu poskakování či odskakování kol od vozovky malého přívěsu, při výrazně vysokých rychlostech, přispět k vyvážení či zabránit převrácení příliš vysoko nebo nevhodně naloženého přívěsu.

Sériově ve spojení se závěsným zařízením pro přívěs

Se zařízením ESP®, doplněným o funkci stabilizace přívěsu, se počítá u všech modelů automobilů Viano a Vito, vybavených od výrobce dodávaným závěsným zařízením, jako se sériovou výbavou. U vozů Viano a Vito s pohonem všech kol 4MATIC je ESP® s funkcí stabilizace přívěsu, významnou součástí sériové výbavy.

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Aktuálně nejlepší česká tenistka Karolína Plíšková se spolu se sestrou Kristýnou stala novou tváří značky Mototechna

Aktuálně nejlepší česká tenistka...

Nejlepší současná tenistka Češka Karolína Plíšková se dnešním podpisem smlouvy se společností AURES Holdings stala jednou z tváří značky zánovních vozů Mototechna. Mototechna poskytne...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2018 PŘEDSTAVILY HVĚZDY SLAVNOSTI

LEGENDY 2018 PŘEDSTAVILY HVĚZDY...

Dvacet oceněných exponátů Volba poroty složené z členů organizačního výboru Výjimečné automobily z historie i současnosti Letošní jubilejní 5. ročník ojedinělé automobilové slavnosti...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ještě ušlechtilejší, ještě exkluzivnější – Mercedes-Maybach třídy S s novým vzhledem

Ještě ušlechtilejší, ještě...

Mercedes-Maybach ztělesňuje nejvyšší úroveň exkluzivity a individuality. Luxusní značka snoubí dokonalost modelu Mercedes-Benz třídy S s exkluzivitou Maybachu. Vrcholný model Mercedes-Benz bude...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - City Taxi převzalo již 500 vozů Mercedes-Benz

City Taxi převzalo již 500 vozů...

• Vozy Mercedes-Benz ve službách City Taxi již téměř 9 let Ve druhém měsíci roku 2018 si zástupci City Taxi převzali již pětistý vůz značky Mercedes-Benz. Jedna z největších taxislužeb...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stanislav Gálik se stal výkonným ředitelem inovací společnosti AAA AUTO

Stanislav Gálik se stal výkonným...

Praha, 2. února 2018 – Společnost AAA AUTO včera oficiálně uvedla novou značku AuresLab, pod kterou sjednotila veškeré inovace, na kterých pracuje. Inovační centrum povede Stanislav Gálik,...