Mercedes-Benz Viano a Vito s ESP® nově i s funkcí stabilizace přívěsu

Bezpečněji na cestách s nákladním nebo obytným přívěsem

ESP®, doplněné o funkci stabilizace přívěsu, zaregistruje přívěs již při jeho připojování

Mnoho řidičů jezdících s obytnými přívěsy to už určitě zažilo. Stačí poryv větru, změna jízdního pruhu či vyjetí z větrného stínu jiného vozidla při předjíždění a náhle dojde velmi snadno k vychýlení obytného přívěsu nebo k jeho případnému nebezpečnému rozkývání. Takto vzniklý vlnitý kývavý pohyb přívěsu se rychle přenáší na jízdní soupravu a vyvádí ji z klidu. Rozkývání může dosáhnout až kritických hodnot a může dojít k následnému smyku jízdní soupravy. Nyní lze nebezpečné rozkývání přívěsu za automobily Mercedes-Benz Viano a Vito eliminovat samočinnými zásahy do brzdové soustavy, a to díky funkci stabilizace přívěsu, integrované do systému ESP®.

Zásahy do brždění proti rozkývání přívěsu

ESP® doplněné o funkci stabilizace přívěsu, je přídavnou funkcí elektronického stabilizačního systému a využívá jeho senzorů. Údaje získané od senzorů rychlosti otáčení kol jsou konfrontovány s pohyby okolo svislé osy vozidla a v případě zjištěného nebezpečí, dochází bleskurychle k nezbytným protiopatřením, zásahem do brzdové soustavy. Přitom nejsou zapotřebí žádné přídavné senzory na přívěsu nebo na závěsném zařízení pro připojení přívěsu.

ESP®, doplněné o funkci stabilizace přívěsu, funguje následovně: Jakmile zařízení zjistí, že dochází k rozvlnění jízdní soupravy, jsou přibržděna kola přední nápravy tažného vozidla a současně následuje snížení točivého momentu motoru (samočinné ubrání plynu). Při potřebě většího počtu nezbytných zásahů do brždění dochází k přiměřenému zvýšení intenzity brzdicího účinku. Tyto zásahy do brždění samozřejmě vedou k výraznému snížení rychlosti jízdy. Řidič je o nebezpečí rozvlnění nebo rozkývání přívěsu upozorněn také signalizací, pokud jede příliš často v oblasti kritické rychlosti.

Díky velmi citlivé účinnosti zaznamenává a vyhodnocuje ESP®, doplněné o funkci stabilizace přívěsu, kritické výkyvy přívěsu již v zárodku jejich vzniku, a tak jim může zamezit často již jen mírným přesně definovaným zásahem brzd předních kol. To přináší nesporný přínos v oblasti bezpečnosti a jízdního komfortu. Výstražná kontrolka v přístrojovém panelu oznamuje řidiči aktivaci ESP®.

ESP®, doplněné o funkci stabilizace přívěsu, zaregistruje přívěs už když dojde ke spojení elektrické zástrčky mezi přívěsem a tažným vozidlem. Přitom funkce ESP® se stabilizací přívěsu není závislá na druhu použitého přívěsu a tudíž zohledňuje i malé přívěsy.

Pro správnou funkci je důležité, aby řidič tažného vozidla při začátku vlnění přívěsu držel volant pevně v přímé poloze a nesnažil se strhávat řízení proti (kontra). To proto, že stejně jako ESP® přispívá k vyrovnání vozidla v kritické situaci, také ESP® s funkcí stabilizace přívěsu, sleduje skutečný a řízením zadaný směr jízdy, případně zatáčky. Pokud vznikne odchylka od optimální linie, zasáhne elektronika a vozidlo resp. jízdní soupravu uvede opět do správného směru.

ESP®, doplněné o funkci stabilizace přívěsu, funguje pochopitelně jen v rámci fyzikálních možností a nemůže přebírat za řidiče jízdní soupravy odpovědnost, pokud tyto fyzikální zákony překročí. Je to zejména v případech, kdy jízdní souprava jede po silnici výrazně rychleji, kdy pak vzniklé síly nemůže ovlivnit ani nejmodernější technika. Právě tak může jen málo ovlivnit ESP® s funkcí stabilizace přívěsu poskakování či odskakování kol od vozovky malého přívěsu, při výrazně vysokých rychlostech, přispět k vyvážení či zabránit převrácení příliš vysoko nebo nevhodně naloženého přívěsu.

Sériově ve spojení se závěsným zařízením pro přívěs

Se zařízením ESP®, doplněným o funkci stabilizace přívěsu, se počítá u všech modelů automobilů Viano a Vito, vybavených od výrobce dodávaným závěsným zařízením, jako se sériovou výbavou. U vozů Viano a Vito s pohonem všech kol 4MATIC je ESP® s funkcí stabilizace přívěsu, významnou součástí sériové výbavy.

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

KIA Motors Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.

Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.

Kontakt:
KIA MOTORS CZECH s.r.o.
V Oblouku 128 Čestlice, Praha - východ 252 43 Průhonice
INFOLINKA KIA 222 999 333
kia-info@kia.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz Vans odhaluje první detaily o novém modelu Sprinter

Mercedes-Benz Vans odhaluje první detaily...

Nová generace bestselleru v segmentu velkých užitkových vozů bude uvedena na trh v prvním pololetí roku 2018. Mercedes-Benz Vans odhalil – v rámci prvního ročníku velkého severoamerického...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Předzvěst nové generace: Mercedes-Benz Concept A Sedan představen na autosalonu Auto Shanghai

Předzvěst nové generace: Mercedes-Benz...

 Mercedes-Benz studií Concept A Sedan seznamuje s výhledem na novou generaci kompaktních vozů a možnou novou karosářskou variantu. Studie Concept A Sedan konkretizuje další vývoj designérského...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – Mercedes-Benz AMG E kombi, Maybach G650 v12, Concept Mercedes-AMG GT – Ženeva 2017

VIDEO – Mercedes-Benz AMG E kombi,...

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky MERCEDES přímo z autosalonu v Ženevě.  

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Deset nových sanitních vozů Mercedes-Benz Sprinter se skříňovou nástavbou a jeden vůz GLE v prosinci 2016 převzali zástupci Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy (ZZSHMP)

Deset nových sanitních vozů...

Slavnostního převzetí nových sanitních vozidel se zúčastnil také kardinál Dominik Duka, radní Radek Lacko, ředitel ZZSHMP, Petr Kolouch a další představitelé. Od roku 1987 používá Pražská...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz E 220d – redakční test

Mercedes-Benz E 220d – redakční test

Která automobilka má aktuálně náskok díky technice? Audi nebo Mercedes? A proč?