Mercedes-Benz Třída A – nová generace

Třída A je omlazená, ještě atraktivnější a sebevědomější než dosud s novými standardy pro bezpečnost, komfort a ochranu životního prostředí.

Výrobou přesahující 500 000 vozů během tří a půl roku patří Třída A k bestsellerům programu osobních vozů Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz Třída A - nová generace

O tento posun se stará přepracovaný design, zhodnocená výbava a technické novinky, které dále zvyšují její bezpečnost, komfort a hospodárnost. Například pro nejprodávanější modely A 150 a A 170 je možné získat komfortní ekologickou funkci ECO Start-Stop, která snižuje spotřebu benzínu v městském provozu až o 9 %. Pro třídveřový model A 160 CDI vyvinuli technici Mercedesu BlueEFFICIENCY- Paket. Jeho pomocí byla zredukována spotřeba tohoto kupé o více než 8%, takže na ujetí 100 kilometrů vystačí s 4,5 litru. Velký pokrok v oblasti ekologie potvrzují nezávislí odborníci udělením mezinárodně platného certifikátu pro životní prostředí, který Třída A získala ve třídě automobilových kompaktů jako první na světě.

Mercedes-Benz Třída A - nová generace

Od svojí světové premiéry v roce 1997 si Třída A získávala ve své třídě respekt jako průkopník na poli inovací. Přesvědčující bezpečnost, provozu všedního dne přizpůsobená variabilita a spolehlivost jsou vlastnosti, které vždy patřily k jejím silným stránkám. Není tedy divu, že během dosavadní existence si jí pořídilo kolem 1,7 milionů zákazníků.

Na jaře 2008 uvedl Mercedes-Benz na scénu pětidveřovou variantu a třídveřové Coupé Třídy A v modernizovaném provedení. V pohledu zepředu působí tento kompakt mladistvěji a zároveň suverénněji nežli dosud. Nově tvarované světlomety jsou nyní působivě začleněny do dynamického stylu čelní a boční partie. Důraz na dynamiku dává také nová forma nárazníku jehož zvětšený spodní vstup vzduchu zvýrazňuje šířku karoserie. V novém designu přichází také maska chladiče zesilující progresivní charakter Třídy A.

Linie: ELEGANCE a AVANTGARDE v individuálním provedení

Obě linie Třídy A se nyní od sebe diferencují daleko víc než dosud. Týká se to již designu čelní partie kde jsou lamely masky chladiče v základním provedení ve tmavošedé barvě. V linii ELEGANCE a AVANTGARDE pak byly použity speciální barevné odstíny (šedá atlasová metalíza, resp. iridiová stříbrná v lesku). S přídavnými chromovými lištami jsou velice působivé. U linie AVANTGARDE má nárazník pozměněný design, který ještě více podtrhuje šípovitý tvar čelní partie a zdůrazňuje tak dynamiku vozu.

bočním pohledu se linie Třídy A liší designem kol. Základní model má sériově patnáctipalcová kola s ozdobnými kryty v sedmipaprskovém provedení, linie ELEGANCE a AVANTGARDE jsou postaveny na individuálně zpracovaných kolech z lehké slitiny v šestnáctipalcovém formátu. Nová zpětná zrcátka a dveřní kliky jsou u všech variant nalakovány v barvě vozu. Dosavadní boční ochranné lišty byly u linií ELEGANCE a AVANTGARDE nahrazeny decentními lištami v chromu.

Na zádi Třídy A dominuje modifikovaný nárazník a nově tvarovaná sdružená svítilna, která zasahuje hlouběji do boků. Obě tato opatření mají za účel optické rozšíření karoserie a zdůraznění dynamického efektu. U modelů ELEGANCE a AVANTGARDE zdobí zadní nárazník ještě reflexní a chromové pásky. Nové ergonomicky vylepšené madlo zadního víka je u obou linií chromované, obdobně jako oválná koncovka výfuku.

Vnitřní prostor: více odkládacích prostorů a nové materiály

Také při modernizaci interiéru věnovali designéři Mercedesu pozornost jeho dalšímu zhodnocení. Kromě jiného se zaměřili na nové, kvalitnější látky pro čalounění sedadel a výplně dveří. U linie AVANTGARDE jsou ozdobné prvky interiéru zhotoveny z kartáčovaného hliníku v kouřovém provedení, prostředí interiéru linie ELEGANCE dále vylepšují dřevěné ozdobné díly. Společný všem variantám je zvětšený odkládací prostor ve střední konzoli a nově tvarovaný držák nápojů mezi sedadly.

Součástí sériové výbavy modelů ELEGANCE a AVANTGARDE je paket komfortního sezení, kam patří možnost seřízení sklonu sedáku a podpory páteře, dále pak výškově seřiditelné sedadlo řidiče a přední loketní opěra.

Hospodárnost: model A 160 CDI BlueEFFICIENCY má spotřebu 4,5 litru na 100 km

Svojí hospodárnost dokazuje Třída A spotřebou v rozmezí 4,9 až 8,1 litru na 100 km. Dalšími detailními zásahy se snížila spotřeba moderních naftových motorů s přímým vstřikem oproti dosavadním modelům o více než 8 % nebo o 0,5 litrů na 100 km. Třídveřový A 160 CDI s manuální převodovkou bude od podzimu 2008 Mercedes-Benz sériově vybavovat BlueEFFICIENCY paketem, který v pozitivním smyslu ovlivní účinnost motoru, aerodynamiku vozu, jeho valivý odpor, nakládání s energií a hmotnost. Všechna tato opatření mají svůj podíl na snížení spotřeby o 0,4 litru, takže A 160 CDI BlueEFFICIENCY podle normy spotřebuje pouhých 4,5 litru na 100 kilometrů. Emise CO2 tohoto Coupé s výkonem 60 kW/82 k jsou 119 gramů na km.

BlueEFFICIENCY paket obsahuje kromě jiného aerodynamicky optimalizovanou masku chladiče. Ta je na její vnitřní straně uzavřená a snižuje tak množství vzduchu proudící k motoru; jeho chlazení ale zůstává i nadále zabezpečeno. Kromě toho je karoserie snížená o deset milimetrů, což je další opatření k redukci odporu vzduchu.

Další potenciál úspory paliva se týká řízení hospodaření s energií. Akumulátor je permanentně sledován čidlem, takže při jeho dobrém stavu nabití může být výkon generátoru snížen. Tím se odlehčí motoru, což znamená jeho nižší spotřebu. Aby byl akumulátor optimálně a energeticky výhodně dobíjen, využívá řídící systém generátoru důsledně fázi motoru při pohybu vozu setrvačností nebo při brzdění.

Funkce Start-Stop: při volnoběžném chodu se motor automaticky vypíná

U benzínových motorů docílili inženýři Mercedesu pomocí nově vyvinutého systému ECO Start-Stop při evropském jízdním testu snížení spotřeby až 0,4 litrů na 100 kilometrů. Od podzimu 2008 bude tento systém na přání k dispozici pro nejprodávanější modely A 150 a A 170. Ten motor automaticky vypíná, pokud řidič u manuální převodovky při malé rychlosti přeřadí do neutrální polohy a zároveň sešlápne brzdový pedál. Jsou-li předpoklady pro vypnutí motoru splněny, je řidič na speciálním ukazateli kombinovaného přístroje o tomto stavu informován.

Během zlomku sekundy a takřka neslyšně motor znovu nastartuje, jakmile řidič vyšlápne spojku nebo uvolní brzdový pedál. Toto rychlé a komfortní nastartování motoru je tou nejpodstatnější předností funkce ECO Start-Stop oproti jiným systémům tohoto druhu. Mercedes-Benz v tomto případě využívá starter-generátor propojený s klikovou hřídelí řemenovým převodem. Motor tak startuje výrazně rychleji a tišeji nežli obvyklým startérem. Během jízdy dodává starter-generátor elektrickou energii do palubní sítě Třídy A.

Hospodárnost: v městském provozu klesá spotřeba až o 9 %

S funkcí ECO Start-Stop se snižuje spotřeba zjišťovaná podle normovaného jízdního režimu o dalších 6,5 %. Model A 150 BlueEFFICIENCY (70 kW/95 k) absolvuje test spotřeby s výsledkem 5,8 litrů na 100 kilometrů. To odpovídá 139 gramům oxidu uhličitého na kilometr.

Jak ukazuje řada provedených testů, je možné v běžném provozu docílit ještě větší úspory paliva. Pracovníci Mercedesu najeli se 175 zkušebními vozy zhruba 1,2 miliony kilometrů, přičemž polovina tohoto testovacího maratónu byla jízda městem, kde nová funkce ECO Start-Stop umožnila snížit spotřebu paliva až o 9 %.

Ekologie: Třída A je prvním kompaktním automobilem s certifikátem pro oblast životního prostředí

Při vyhodnocování nových technologií jsou pro Mercedes-Benz směrodatnými praktické výsledky. Stuttgartská automobilka hodnotí vztah vozidel k životnímu prostředí nejen na základě výsledků standardních měření škodlivin ve výfuku a spotřeby, ale prověřuje celý životní cyklus od výroby přes dlouholetý provoz až po zhodnocení dosloužilého vozu. Taková analýza se týká více než 40 000 jednotlivých postupů a umožňuje objektivní posouzení vývojových prací.

Tato ekologická bilance tvoří také základ udělení certifikátu pro oblast životního prostředí podle přísné mezinárodní normy IS0 14062 „Design For Environment“, kterým byl Mercedes-Benz jako jediná automobilka na světě vyznamenán. To platí také pro novou generaci Třídy A, což potvrzuje pozoruhodný pokrok na poli ochrany životního prostředí. Z analýzy ujetých 150 000 kilometrů vyplývá, že emise CO2 jsou oproti předchozímu modelu (W 168) z roku 2004 o asi 7 % nižší. Emise oxidů dusíku (NOx) se snížily dokonce o 13 %.

Ještě lepší výsledky dociluje model A 150 BleuEFFICIENCY s ECO Start-Stop funkcí. Touto novou technikou se oxid uhličitý sníží během celého životního cyklu o dalších pět procent, takže ekologická bilance vykazuje pozoruhodnou redukci emisí CO2 o více než 12 % nežli u provedení W 168.

Kromě příznivé spotřeby a nízkých škodlivých emisí ve výfuku jsou u certifikátu pro životní prostředí důležité i další aspekty. Například se jedná o koncepci recyklace automobilu: Třída A plní již dnes předpis EU s platností od roku 2015, který ukládá 95ti procentní zhodnocení likvidovaného vozu. Už nyní mohou být plastové díly s celkovou hmotností 30,8 kg vyrobeny z recyklátu, což je 2,5 násobek toho, co umožňoval předchozí model.

Koncepci ochraňující životní prostředí dokumentuje u Třídy A také využití dorůstajících přírodních materiálů jako je len, olivová jádra, bavlna, kokosová vlákna, atd. Hmotnost těchto komponentů narostla vzhledem k dosavadnímu provedení o asi jednu třetinu.

Bezpečnost: blikající brzdová světla varují automobilisty jedoucí v závěsu

Adaptivní brzdové světlo je další moderní technikou z oblasti aktivní bezpečnosti, která přichází do kompaktního vozu z vyšších automobilových tříd. V případě Třídy A při nouzovém brzdění z rychlosti vyšší než 50 km/hod začnou velkou frekvencí blikat brzdová světla a varují tak řidiče jedoucí v závěsu, kteří tak mohou na tuto situaci reagovat rychleji a zabránit střetu.

Blikající brzdová světla jsou výsledkem velkého množství testů zkoumajících chování automobilistů. Inženýři Mercedesu tady došli k závěru, že brzdná reakce řidiče se tak v průměru zkrátí o 0,2 s, když při kritickém brzdění běžná brzdová světla nahradí blikající varovný signál. Brzdná dráha se tak při výchozí rychlosti 80 km/h může zkrátit o 4,40 metru, pokud je výchozí rychlost 100 km/h je to až 5,50 m.

Zastaví-li se vůz Třídy A z rychlosti přesahující 70 km/h, k blikajícím brzdovým světlům se přidají ještě varovné blikače.

Opatřeními v oblasti ochrany cestujících je Třída A ve svém segmentu příkladem. Kromě dvoustupňových čelních airbagů, předepínačů bezpečnostních pásů vpředu a na obou krajních sedadlech druhé řady, omezovači síly v bezpečnostních pásech, aktivními hlavovými opěrkami a bočními airbagy typu Head/Thorax je nyní vybavena ještě nouzovým osvětlením interiéru, které se automaticky zapíná při nehodě předem definovaného rozsahu. Toto osvětlení pomáhá lepší orientaci posádky a ulehčuje práci záchranářů.

Parkovací asistent: ultrazvuk a elektrický posilovač řízení pomáhají při zaparkování

Při hledání místa pro parkování a při zajíždění do parkovací mezery couváním mají nyní řidiči Třídy A pomocníka ve formě asistenční funkce, která je na přání dodávána do všech modelových variant. Ultrazvuková čidla umístěná na boku vyhledají v podélném směru během pomalé jízdy vhodnou mezeru a upozorní na ní příslušnou informací na displeji. Celý proces probíhá takto: Při rychlosti pod 35 km/h mapují boční ultrazvukové senzory oblasti na pravé a levé straně vozu tím, že měří délku a hloubku parkovací mezery, přičemž tento proces vyhledávání je na kombinovaném přístroji oznamován písmenem „P“. Najde-li systém vhodnou mezeru, informuje o ní na displeji řidiče šipkou ukazující na které straně se parkovací místo nalézá. Jakmile řidič zařadí zpětný chod a přidá plyn, aktivní parkovací asistent přebere řízení a vůz na parkovací místo automaticky zavede. Řidič musí přitom pouze regulovat rychlost – přidávat plyn a brzdit; ultrazvukové senzory systému PARKTRONIC ho podporují tím, že od něho dostává informaci o vzdálenostech automobilů před a za ním.

Součástí aktivního parkovacího asistenta je celkem deset ultrazvukových čidel v předním a zadním nárazníku, dále pak elektronická řídící jednotka, která příchozí signály čidel zpracovává a vypočítá z nich nejvhodnější stopu pro zajetí do mezery. Tuto informaci dostává elektromechanický posilovač řízení, jehož elektromotor zařídí potřebné natočení volantu. Pro automatický parkovací manévr musí být mezera pro zaparkování o pouhých 1,30 metru delší než je délka Třídy A – to je bezesporu přesvědčivou indicií vypovídající o vysoké přesnosti této techniky. Díky kompaktním rozměrům vozu stačí pro jeho zaparkování mezera o délce asi 5,18 metru. Zatím neexistuje žádný jiný automobil, který je schopen v tak malé mezeře automaticky zaparkovat.

Elektronický systém stability jízdy rozšířili nyní inženýři Mercedesu o další funkci, kterou je automatická pomoc při rozjezdu v kopci. Ta zabraňuje couvání vozu při rozjezdu během přesunu nohy řidiče z brzdového na plynový pedál. V této situaci systém ESP® na krátkou dobu podrží brzdný tlak, takže řidič může pohodlně tuto prodlevu využít ke klidnému rozjezdu.

Audio: nové přístroje nabízejí Bluetooth, barevný displej a celoevropskou navigaci

Obdobně jako všechny modely Mercedesu ročníku 2008 dostala i Třída A dále zdokonalené přístroje pro informaci, komunikaci, navigaci a entertainment – jednoduše řečeno pro infotainment. V nabídce na přání jsou čtyři přístroje: Audio 5, Audio 20, Audio 50 APS a COMAND APS. Od úrovně Audio 20 jsou vybaveny rádiem s dvojitým tunerem, barevným displejem, rozhraním Bluetooth pro mobilní telefon, přehrávačem CD, automatickým vyrovnáním hlasitosti a v čelní přihrádce přípojkou pro externí audiopřístroje. Audio 50 APS obsahuje DVD navigační systém s evropskými komunikacemi, špičkový model COMAND APS má kromě dalších funkcí např. rychlejší navigaci s pevným diskem, hudební registr, místo pro SD- paměťové karty nebo hlasové ovládání. Pro ty, kteří mají svůj osobní program hudby nahraný na MP3 nebo jiném externím audiopřístroji, vyvinul Mercedes-Benz interaktivní media rozhraní nabízené v dodatečné výbavě a umožňující připojení např.iPodu na infotainmentsystem Třídy A. Externí audiopřístroje se dají pohodlně ovládat tlačítky na multifunkčním volantu a název hudebního díla se objeví na displeji střední konzole.

Pro Třídu A je možné získat i několikanásobně oceněný surround-soundsystém „Logic 7®“, který měl svojí světovou premiéru ve Třídě S. Toto zařízení má výkon 450 W a je propojeno s dvanácti reproduktory (v Coupé deset).

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Máca s.r.o.
Znojemská 86, 586 01 - Jihlava
567 302 971
jsedlak@automaca.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v České republice

Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v...

Autem roku 2024 v České republice je nová třída E. Rozhodla o tom odborná porota složená z 20 předních českých motoristických novinářů, kteří vítězný automobil vybírali ve dvoukolové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu akceleruje tři základní elementy

Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu...

Před více než stoletím symbolizovaly tři cípy hvězdy Mercedesu vizi mobility na zemi, moři a ve vzduchu, kterou měl Gottlieb Daimler. V nové kampani značky Mercedes‑Benz ztělesňují také...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Mercedes-AMG dál kráčí vstříc budoucnosti automobilismu. Že je někde jinde, než konkurence, dokládá manažerským sedanem EQE, které je po luxusní vlajkové lodi EQS druhým modelem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz připravuje vlastní síť pro vysokovýkonné nabíjení

Mercedes-Benz připravuje vlastní síť...

Mercedes se pouští do energetiky a má dalekosáhlé cíle. Plánuje spuštění globální sítě pro vysokovýkonné nabíjení v Severní Americe, Evropě, Číně a na dalších významných trzích....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejvýkonnější Třída S všech dob, tentokrát i s technologií z Formule 1

Nejvýkonnější Třída S všech dob,...

Jak se z klasicky luxusní třídy S stane překofeinovaný rarach, na to se zeptejte v Affalterbachu. Fachmani značky AMG už 50 let dokazují, jak lze proměnit luxusní sedan ve velmi sportovní vůz....