Mercedes-Benz navazuje na legendu sportovních vozů

Nový Mercedes-Benz SLR McLaren oslaví na podzim svojí světovou premiéru

Mercedes-Benz navazuje na legendu sportovních vozů
Mercedes-Benz navazuje na legendu sportovních vozů

Rudolf Uhlenhaut vyvinul SLR-Coupé pro silniční provoz.


Juan Manuel Fangio, Stirling Moss, Karl Kling – to jsou muži, kteří vytvářeli historii automobilových závodů. Uprostřed padesátých let seděli za volantem jednoho z nejúspěšnějších závodních vozů všech dob: Mercedes-Benz 300 SLR.


Osm válců, 2982 kubických centimetrů, až 310 k a rychlost přes 300 km/h – taková je stručná charakteristika tohoto stříbrného šípu, který v roce 1955 při všech důležitých závodech projel vítězně cílem: Mille Miglia, Targa Florio, Tourist Trophy, Eilfelrennen nebo Grand Prix Švédska.


Na základě tohoto vítězného vozu zkonstruoval Rudolf Uhlenhaut (1906-1989), tehdejší šéf zkušebny osobních automobilů, který měl na starosti také vývoj vozů Mercedes-Benz pro automobilový sport, silniční verzi závodního Coupé vyráběného od roku 1954. Tento model 300 SLR-Coupé, známý v automobilové branži spíš jako „Uhlenhautovo kupé“, spojoval s úspěšným závodním vozem jak příbuzný design tak i technika. Na silnici se objevil koncem roku 1955.


Charakteristickým pro nové kupé byla dynamicky ztvárněná karoserie s protaženou přední částí v oblasti chladiče, značný vliv na jeho vzhled měla také mohutná, do strany vyvedená výfuková potrubí, markantní výstupy vzduchu pro chlazení a v neposlední řadě i drátěná kola. Výraznou eleganci mu dodávala také kabina se zaoblenými panoramatickými skly. Tento “rychlý cestovní vůz“, jak Uhlenhaut svojí automobilovou kreaci nazýval, dělal svému jménu čest: vážil pouhých 1117 kg jeho výkon měl hodnotu 310 k a při testovacích jízdách se s rychlostí dostal až na 290 km/h. (Údaj továrny: 284 km/h). Dvousedadlové kupé tak bylo svého času nejrychlejším automobilem určeným pro veřejné komunikace a jedním z nejvíce vzrušujících vozů, které kdy Mercedes-Benz vyrobil.


Ovšem SLR-Coupé se nikdy nedostalo do sériové výroby. Podle názoru tehdejšího vedení stuttgartské automobilky nebyla doba pro takto ostře vyhraněný vůz Gran Turismo zralá, takže vůz brzy upadl v zapomnění. Nahrála tomu i skutečnost, že značka s trojcípou hvězdou se v roce 1955 s automobilovým sportem rozloučila. Kupé, které bylo jako prototyp vyrobeno ve dvou exemplářích, se přesto stalo automobilovou legendou.

Mercedes-Benz SLR McLaren: nejmodernější technika ze závodních vozů pro silnici


Nový Mercedes-Benz SLR McLaren, který oslaví na podzim 2003 svoji světovou premiéru, je pokračováním mýtu SLR vzbuzující vášeň pro supersportovní vůz Mercedes-Benz, který ve svých počátcích sahá hluboko do minulosti. S typickými stylistickými prvky modelu SLR v moderní interpretaci a s designem inspirovaným aktuálním stříbrným šípem formule-1 boří nový Gran Turismo 21.století mosty mezi tradicí a budoucností. Obdobně jako svého času fascinující SLR-Coupé z roku 1955 přenáší na silnici nejmodernější závodní techniku.


Mercedes-Benz a partner z formule 1 – McLaren, tak dokumentují svojí kompetenci a zkušenosti z vývoje, konstrukce a výroby  vysokovýkonných sportovních vozů. Zde dochází ke spojení know-how a vědomostí, které se uplatňují nejen jako nová technická řešení přinášející vysoké výkony a jízdní suverenitu, ale dávající vozu také vysokou míru bezpečnosti a schopnost zařadit se do běžného provozu. Na těchto základech vznikl mimořádně charismatický automobil, který vytváří v každém směru pro Mercedes typickou syntézu legendy a inovace.

Uhlíková vlákna a keramika: nejmodernější materiály pro karoserii a brzdy


Příkladem pro přenos technologie z formule 1 do vývoje sportovního vozu je sériové využití progresivních materiálů na bázi uhlíku (karbonfiber) pro výrobu podvozku a karoserie. Díky nim získal nový Mercedes-Benz SLR McLaren dosud u silničního vozu nevídanou tuhost a pevnost. Obdobně příkladná je také bezpečnost cestujících, neboť díky speciálně vyvinuté struktuře s použitím uhlíkových kompozitů vykazuje tento Gran Turismo mezi vozy své třídy špičkové hodnoty absorpce nárazové energie.


Také brzdy tohoto vysokovýkonného sportovního vozu jsou zhotoveny z nového kompozitního materiálu: vlákny vyztužená keramika dodala brzdám vysokou tepelnou odolnost, vynikající stabilitu a dlouhou životnost.


Pro nové kupé byl určen osmiválec do V s moderní technologií přeplňování kompresorem vyvinutý u Mercedes-Benz AMG. Tento motor vyráběný zcela individuálně garantuje suverénní hodnoty točivého momentu i výkonu v celém rozsahu otáček.

Design s již tradičními čtyřmi světlomety a s elementy převzatými z vozu formule 1


Legenda SLR přichází s dlouhou přední částí a krátkou zádí, větracími otvory v předních blatnících a markantním krátkým výfukovým potrubím vyvedeným do boku. Ke sportovnímu Mercedesu patří také dveře, vyklápějící se směrem vzhůru. Design se čtyřmi světlomety uplatňovaný u stuttgartské značky od roku 1995, je u SLR v nově interpretované konfiguraci.


Na karoserii nového vozu se objevila řada prvků připomínající mistrovský stříbrný šíp McLaren-Mercedes formule 1. Patří k nim například šípový střed čela masky s trojcípou hvězdou Mercedesu, který dává kapotě motoru výrazně dynamický vzhled. Působivá jsou také dvojitá křídla předního spoileru, která nemají pouze funkci identifikačního znaku nového Mercedesu. Jejich pomocí je optimalizována aerodynamika a řeší se i účinné chlazení motoru.


Také výstupy vzduchu na bocích, rozdělené dvojicí profilů ve tvaru křídel, nejsou pouhou vzpomínkou na legendární závodní vůz z roku 1955, ale jako již tehdy slouží k odsávání vzduchu z motorového prostoru.


Poněkud odlišně od svého předchůdce je u SLR vyřešena záď. Zatímco tehdy se její boční profil rychle svažoval, nyní si zachovává svojí výšku i za kabinou. Zvětšuje se tak prostor pro zavazadla, ale hlavně dochází k optimalizaci proudění vzduchu, kdy se potlačují vztlakové síly působící na zadní nápravu a snižuje se i součinitel odporu vzduchu. Spolu se šestikanálovým difuzorem v zadním nárazníku ovlivňuje aerodynamika také této části karoserie pozitivně jízdní vlastnosti vozu.

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PYRAMIDA Centrum
U Pyramidy 721, 252 43 Praha – Průhonice
267 751 006, NONSTOP HELP SERVIS 602 182 424
prodej@pyramidacentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Aktuálně nejlepší česká tenistka Karolína Plíšková se spolu se sestrou Kristýnou stala novou tváří značky Mototechna

Aktuálně nejlepší česká tenistka...

Nejlepší současná tenistka Češka Karolína Plíšková se dnešním podpisem smlouvy se společností AURES Holdings stala jednou z tváří značky zánovních vozů Mototechna. Mototechna poskytne...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2018 PŘEDSTAVILY HVĚZDY SLAVNOSTI

LEGENDY 2018 PŘEDSTAVILY HVĚZDY...

Dvacet oceněných exponátů Volba poroty složené z členů organizačního výboru Výjimečné automobily z historie i současnosti Letošní jubilejní 5. ročník ojedinělé automobilové slavnosti...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ještě ušlechtilejší, ještě exkluzivnější – Mercedes-Maybach třídy S s novým vzhledem

Ještě ušlechtilejší, ještě...

Mercedes-Maybach ztělesňuje nejvyšší úroveň exkluzivity a individuality. Luxusní značka snoubí dokonalost modelu Mercedes-Benz třídy S s exkluzivitou Maybachu. Vrcholný model Mercedes-Benz bude...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - City Taxi převzalo již 500 vozů Mercedes-Benz

City Taxi převzalo již 500 vozů...

• Vozy Mercedes-Benz ve službách City Taxi již téměř 9 let Ve druhém měsíci roku 2018 si zástupci City Taxi převzali již pětistý vůz značky Mercedes-Benz. Jedna z největších taxislužeb...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stanislav Gálik se stal výkonným ředitelem inovací společnosti AAA AUTO

Stanislav Gálik se stal výkonným...

Praha, 2. února 2018 – Společnost AAA AUTO včera oficiálně uvedla novou značku AuresLab, pod kterou sjednotila veškeré inovace, na kterých pracuje. Inovační centrum povede Stanislav Gálik,...