Mercedes-Benz Actros dokazuje své přednosti i v oblasti spotřeby

Predictive Powertrain Control (PPC) a FleetBoard ušetří ještě více nafty.

1mbespotr1000

Mercedes-Benz Actros je v současnosti v Evropě

– s 23 procenty podílu na trhu, nejprodávanějším těžkým nákladním vozidlem s celkovou hmotností 16 tun a vyšší. V České republice jsou nákladní automobily značky Mercedes-Benz v hmotnostní kategorii nad 6 tun již 13 let jedničkou na trhu. V Německu si samotný Actros udržuje suverénní vedoucí pozici s tržním podílem cca 40 procent. Důvodem tak velké obliby u podnikatelů v dopravě je mimo jiné jeho enormní hospodárnost a vysoká úroveň bezpečnosti. Přesvědčivé jsou už jen jeho hodnoty spotřeby paliva: Actros s emisní technikou Euro VI spotřebuje až o pět procent paliva méně než předchozí model s Euro V. V kombinaci s předvídavým tempomatem Predictive Powertrain Control (PPC) lze úsporu paliva zvýšit o dalších pět procent.

O více než 11 procent nižší spotřeba v porovnání s konkurenty

Ještě přesvědčivější jsou výsledky srovnání vozidel Actros s konkurencí. V cca 750 srovnávacích testech ve spotřebě paliva v různých vozových parcích a v reálném provozu – zvaných Fuel Duel – vychází spotřeba paliva v průměru o 11 procent nižší. A více než 90 procent všech duelů vyhrává Mercedes-Benz Actros.

Nejnovější příklad pochází ze Soestu u Dortmundu. Actros 1845 LS (Euro VI) nastoupil u firmy Meiberg Transporte proti srovnatelnému konkurentovi a po dobu dvou týdnů plnil jeho přepravní úkoly. Šéf firmy Dirk Meiberg k tomu říká: „Nechtěli jsme žádné hodnoty z prospektu, nýbrž otestovat v každodenním provozu, co dokáže Mercedes v porovnání s našimi stávajícími tahači, které v průměru spotřebují 29,5 l/100 km.“ Actros to přitom neměl snadné, protože spotřeba paliva nejlepšího nákladního vozidla ve vozovém parku byla – i díky výhodné technice Euro V – výrazně pod průměrem spedice. Spotřeba paliva referenčního nákladního vozidla v souboji Fuel Duel činila 26,9 l/100 km. Tuto hodnotu musel Actros v dvoutýdenním duelu překonat.

O sedm procent nižší spotřeba paliva v souboji Fuel Duel

V souboji Fuel Duel u dopravce Meiberg spotřeboval Actros 1845 LS po ujetí 4972,7 km průměrně 25,0 l nafty na 100 km. Spotřeba paliva tak byla o 1,9 l/100 km, resp. sedm procent pod úrovní referenčního vozidla. Při ujeté vzdálenosti 120 000 km za rok vychází úspora 2280 litrů paliva a snížení emisí CO2 o šest tun.

Fuel Duel v 22 evropských zemích s 90 vozidly Actros

Fuel Duel probíhá vždy podle stejných pravidel. Řidič příslušného vozového parku je důkladně proškolen a zpočátku doprovázen profesionálním školitelem, resp. zkušeným zaměstnancem prodejního oddělení Mercedes-Benz. Poté jezdí po dobu dvou týdnů na svých obvyklých trasách s Actrosem, podporován telematickou službou FleetBoard. Účastníci soubojů Fuel Duel s hvězdou mají identickou konfiguraci. Vozidla jsou většinou vybavena kabinou StreamSpace a systémy PPC a FleetBoard. Rozpoznávacím znakem je nepřehlédnutelné akční polepení vozidel. V rámci akce Fuel Duel, kterou uvedlo v život před dvěma roky nizozemské zastoupení značky Mercedes-Benz, jezdí dnes 90 vozidel Actros ve 22 zemích. Výjimkou není ani Česká republika, kde se Actrosy v rámci Fuel Duel prezentují od března 2014. Do konce roku 2014 podstoupilo deset Actrosů v různých specifikacích celkem 32 duelů s konkurenčními vozidly přímo v provozu u zákazníků. Výsledky byly jednoznačné: průměrná úspora činila 8,86%, čož je přibližně 2,63 litrů na 100 km.

Poprvé na cestách se systémy Mercedes Powershift 3 a PPC

Actros 1845 LS jezdil v Německu po dobu dvou týdnů také pro dopravní společnost Meiberg a v chladírenském návěsu přepravoval každý den 33 palet s bednami čerstvého masa z Heiligenstadtu do Dortmundu.

První den byl řidič detailně zasvěcen do ovládání vozidla a poprvé se mohl seznámit s režimem Economy standardně dodávaného systému automatizovaného řazení Mercedes Powershift 3. Úplnou novinkou byl pro řidiče také předvídavý tempomat Predictive Powertrain Control (PPC). Protože PPC zná nejen topografii trasy, ale i přesnou hmotnost vozidla a v tempomatu nastavený rozsah rychlostí, vypočte rychleji než jakýkoli řidič optimální převodový stupeň a řadí přesně ve správný okamžik.

Systém FleetBoard udělil řidiči společnosti Meiberg známku velmi dobře

Řidič společnosti Meiberg mohl rychle zjistit, jak hospodárně jel s vozidlem Actros 1845 LS, pomocí telematické služby FleetBoard. Za tím účelem byla zaznamenávána veškerá data vozidla, od fází akcelerace a brzdění přes rozsahy rychlostí a postupy řazení až po požadavky na výkon v různých výkonových oblastech.

Každodenní vyhodnocení měl na starosti profesionální poradce Fabian Eisenhauer z týmu Profitraining & Beratung Deutschland v závodě Wörth. Podle jeho propočtů odpovídala charakteristika řazení jednotlivých převodových stupňů hospodárnému způsobu řízení v 96,6 procenta všech uskutečněných řadicích úkonů. Eisenhauer proto hodnotil řidiče velmi pozitivně: „Tady seděl za volantem skutečný profesionál. Na stupnici hodnocení FleetBoardu, sahající od 1 do 10, obdržel známku 9,67.“

Toto hodnocení zná i řidič, protože FleetBoard ho informuje komplexně a detailně na displeji nákladního vozidla – podle přání buď souhrnně za delší časové období, denně, nebo i jen za poslední ujetou trasu. Přitom se dozví nejen známku za svůj způsob řízení, ale může si nechat zobrazit i veškeré provozní údaje vozidla a pokyny, jak řídit ještě hospodárněji.

Faktory úspěchu: vyšší úroveň hospodárnosti a bezpečnosti

Fabian Eisenhauer pracuje již pět let jako profesionální poradce, dříve byl profesionálním školitelem. Zná tedy svou práci a ví, že dobří řidiči jsou stále vzácnější a že je řidičů vůbec čím dál, tím méně. Proto je také stále důležitější, aby technika vozidel maximálně usnadňovala řidičům jejich práci. A to jak v oblasti bezpečnosti, tak v oblasti hospodárnosti.

Actros dostal od vývojových inženýrů Mercedes-Benz na cestu skvělé předpoklady v obou oblastech, nezbytných pro úspěch. To dokazuje i 13 andělů strážných v jeho výbavě, od asistenta pro udržování bezpečného odstupu, přes stabilizační systém ESP a asistenta pro udržování vozidla ve svém jízdním pruhu až po brzdového asistenta Active Brake Assist 3, který v případě potřeby zahájí automaticky nouzové brzdění před jedoucí i stojící překážkou.

 

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz Vans odhaluje první detaily o novém modelu Sprinter

Mercedes-Benz Vans odhaluje první detaily...

Nová generace bestselleru v segmentu velkých užitkových vozů bude uvedena na trh v prvním pololetí roku 2018. Mercedes-Benz Vans odhalil – v rámci prvního ročníku velkého severoamerického...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Předzvěst nové generace: Mercedes-Benz Concept A Sedan představen na autosalonu Auto Shanghai

Předzvěst nové generace: Mercedes-Benz...

 Mercedes-Benz studií Concept A Sedan seznamuje s výhledem na novou generaci kompaktních vozů a možnou novou karosářskou variantu. Studie Concept A Sedan konkretizuje další vývoj designérského...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – Mercedes-Benz AMG E kombi, Maybach G650 v12, Concept Mercedes-AMG GT – Ženeva 2017

VIDEO – Mercedes-Benz AMG E kombi,...

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky MERCEDES přímo z autosalonu v Ženevě.  

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Deset nových sanitních vozů Mercedes-Benz Sprinter se skříňovou nástavbou a jeden vůz GLE v prosinci 2016 převzali zástupci Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy (ZZSHMP)

Deset nových sanitních vozů...

Slavnostního převzetí nových sanitních vozidel se zúčastnil také kardinál Dominik Duka, radní Radek Lacko, ředitel ZZSHMP, Petr Kolouch a další představitelé. Od roku 1987 používá Pražská...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz E 220d – redakční test

Mercedes-Benz E 220d – redakční test

Která automobilka má aktuálně náskok díky technice? Audi nebo Mercedes? A proč?