Luxusní automobily BMW – šedesát let od zahájení výroby

V letošním roce slaví BMW šedesát let od zahájení výroby velkých luxusních automobilů. První z nich, BMW 335, se objevil v roce 1939, tedy těsně před vypuknutím druhé světové války, a proto vzniklo jen 415 automobilů. Jeho poválečným nástupcem byly barokní sedany BMW 501/502, od roku 1968 následované typy 2500/2800, přímými předchůdci dnešní řady 7.

Luxusní automobily BMW - šedesát let od zahájení výroby

Dnes patří k bestsellerům ve třídě luxusních automobilů BMW řady 7, velké sedany, prodávané v počtu téměř padesáti tisíc vozů ročně. Jejich první generace se objevilav roce 1977, druhá přišla o devět let později a po celkem 590 tisících vyrobených vozů následovala třetí, uvedená na trh v průběhu roku 1994 a postupně modernizovaná. V lednu 1996 přibyly větší osmiválce 3.5 a 4.4, v modelovém roce 1999 přicházejí první stylistické úpravy, úspornější zážehové motory splňující emisní předpisy Euro 3, nový vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva a další významné technické novinky, od aktivních sedadel po systém dynamické stability jízdy DSC III.

BMW řady 7 se dnes vyrábí se šesti různými pohonnými jednotkami. Jsou to šestiválce 2.8 pro BMW 728i, osmiválce 3.5 a 4.4 pro BMW 735i a 740i, dvanáctiválec 5.4 pro BMW 750i i vznětové přeplňované šestiválce: nový 3.0 s přímým vstřikem paliva systému Common Rail pro BMW 730d a ještě přežívající 2.5 pro BMW 725 tds (105 kW, 280 N.m, 206 km/h, 8,2 l/100 km). Úpravy zážehových motorů směřovaly ke snížení emisí, spotřeby a vylepšení průběhu točivého momentu. Prů-měrná spotřeba paliva v porovnání loňských a letošních modelů klesla na 92 (V8), 90 (V12) a 87 procent (R6); zlepšil se průběh točivého momentu (např. u 740i se špičková hodnota zvýšila o 20 N.m, ale přichází o 300 ot/min-1 dříve). U některých motorů vzrostl výkon a všechny plní nejpřísnější emisní předpisy Euro 3, americké US LEV (Low Emission Vehicle)a u V8 a V12 také nejpřísnější německý předpis D4. Tajemstvím úspěchu je aplikace variabilního časování ventilů VANOS (pro sání) u osmiválců, Double VANOS (sací i výfukové ventily) u šestiválců a elektricky vyhřívaných katalyzátorů se sekundárním přisáváním vzduchu u dvanáctiválců. Světovou novinkou je montáž kapalinou chlazených alternátorů u motorů V8/V12, čímž klesla jejich hlučnost na polovinu. Díky kapalinovému opláštění a eliminaci obvyklého větráku se zvětšila jejich účinnost, tedy klesla spotřeba paliva, a vzrostla životnost. Pětistupňové samočinné převodovky, poprvé s možností přímého řazení Steptronic i pro 730d se vznětovým motorem, dostaly přídavný chladič oleje, udržující běžnou provozní teplotu i při extrémním zatížení. Delší servisní intervaly pak snížily náklady na údržbu. Rozvodový řetěz nevyžaduje údržbu a má stejnou životnost jako celý motor, vzduchový čistič a platinové zapalovací svíčky se mění nejdřív po 80 tisících kilometrů. Interval výměny motorového oleje (převodovka a rozvodovka mají náplň pro celou životnost) se posunul na 22,5 až 30 tisíc km podle způsobu jízdy (to platí pro všechny zážehové motory BMW nové generace pro řady 3, 5, 7 a 8). Nový vznětový motorM57 DI je prakticky shodný jako u vozu BMW 530d, má pouze zvýšenou špičku točivého momentu z 390 na 410 N.m a neuvěřitelný výkon 135 kW.


Luxusní automobily BMW - šedesát let od zahájení výroby

Nový design přídě se charakteristickými vlnovkami pod hlavními světlomety přibližuje automobilům řady 3, změny doznaly i klasické ledvinky, ukazatele směru, koncové svítilny, litá kola a víko objemného zavazadlového prostoru. Kliky dveří mají nyní vlastní osvětlení, změny jsou také v interiéru. Všechny typy, s výjimkou vznětových motorů, jsou k dispozici v prodlouženém provedení „iL“, s rozvorem 3070 mm a délkou 5124 mm. Komu nestačí ani to, může mít superluxusní verzi L7 (ještě o 250 mm delší), původně určenou pouze pro mimoevropské trhy. Jejím základem je dvanáctiválcový BMW 750iL s koženým interiérem a všemi doplňky, jaké jsou v nabídce. BMW L7 se vyrábí ručně v omezených počtech.

Zatímco šestiválce mají systém stability jízdy ASC+T, špičkové osmiválce a dvanáctiválce se dodávají s dynamickým systémem DSC III, který mimo individuálního přibrzďování kol nyní zahrnuje umocňovač brzdné síly DBC (Dynamic Brake Control), asistující řidiči v kritických situacích pro vytvoření maximálního brzdného účinku. Na rozdíl od konkurence pracuje DBC s kapalinovým (nikoli podtlakovým) posilovačem. Světovou novinkou jsou také aktivní sedadla řidiče a spolujezdce, která jsme vyzkoušeli v BMW 730d. Ovládají se tlačítkem na středové konzole a v pra-videlných intervalech pomocí tlakové kapaliny střídavě zvyšují a snižují pravou i levou část sedáku (o 15 mm), čímž odstraňují strnulost páteře při delším setrvání v neměnné poloze během jízdy. BMW toto zařízení vyvi-nula ve spolupráci s nejlepšími ortopedickými specialisty. Dalšími novinkami v příplatkové výbavě je hlasem aktivovaný palubní telefon i navigační systém (řidič nemusí snímat ruce z volantu), či průběžná kontrola tlaku v pneumatikách RDC (Reifen Druck Control) se světlem na palubní desce a akustickým signálem (využívá se telemetrického přenosu jako ve formuli 1). Nabídka základní výbavy zahrnuje elektronický imobilizér EWS II s rotujícím kódem, klasické airbagy (vpředu s čidlem přítomnosti spolujezdce), boční airbagy (vzadu za příplatek) a hlavové airbagy, ABS, palubní počítač, autoradio RDS, multifunkční volant, tempomat, automatickou klimatizaci atd. BMW řady 7 patří ke špičce automobilové konstrukce a tomu samozřejmě odpovídají i ceny. V letošním roce nabídku rozšíří BMW 740d, první vznětový osmiválec značky s přímým vstřikem paliva a dvojicí turbodmychadel s elektricky stavitelnými lopatkami. Už dnes se hovoří o jeho parametrech s obdivem. Má mít největší výkon170 kW (230 k) při 4000 ot/min a vrchol točivého momentu neuvěřitelných 500 N.m (jako zážehový BMW M5), ovšem při 1800 ot/min. Nejluxusnější sedan se vznětovým motorem bude díky těmto parametrům dosahovat spotřeby do 10 l/100 km, ale dynamikou se vyrovná automobilům se zážehovými motory.

převzato z Modrobílé revue léto 1999
čtvrtletníku BMW Auto Clubu Praha v AČR

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
CARNOVA s.r.o.
Hněvkovského 603/81, 617 00 - Brno
543 420 720
brno@carnova.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia investuje do IONITY s cílem urychlit budování sítě pro vysokovýkonné dobíjení elektromobilů

Kia investuje do IONITY s cílem urychlit...

Kia vstupuje do IONITY ve spolupráci se zakládajícími partnery BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company a Volkswagen Group s Porsche AG Investice umožní u elektromobilů s 800V technologií výrazně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai vstupuje do podniku IONITY. Zákazníkům to přinese zvýšení praktičnosti a komfortu

Hyundai vstupuje do podniku IONITY....

Hyundai vstupuje do společného podniku IONITY ve spolupráci se zakládajícími partnery BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company a Volkswagen Group s Porsche AG Investice umožní elektromobilům...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Bridgestone slaví další úspěchy v oblasti prvovýbavy

Bridgestone slaví další úspěchy v...

Bridgestone, největší společnost na světě pro výrobu pneumatik a gumárenských produktů, je také největším dodavatelem pneumatik pro vozy BMW. Bridgestone posouvá běžné hranice nabídky a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Cena čtyřletých ojetin začíná stagnovat. Nová auta však stále zdražují

Cena čtyřletých ojetin začíná...

Ceny ojetých vozidel rostly v posledním roce rychleji než ceny nových. Zatímco nové vozy zdražily o 3,57 %, cena čtyřletých ojetin se v posledních čtyřech kvartálech zvýšila o 9,14 %. V...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové crashtesty s nepříjemným překvapením

Nové crashtesty s nepříjemným...

Nové výsledky nezávislých bezpečnostních zkoušek aut přinesly nepříjemné překvapení. Zcela propadl vůz Fiat Panda. Zklamala také nová verze off-roadu Jeep Wrangler. Naopak modely Audi Q3, BMW...