LEXUS LS 600h – velmi podrobně o převratné novince na autosalónu v Paříži

Prémiová značka Lexus představila další model s hybridním pohonem – Lexus LS 600h a jeho prodlouženou verzi s označením LS 600h L.

Účelem vývoje modelu LS 600h bylo vytvořit automobil, který prozkoumává hranice výkonnosti, designu, bezpečnosti a účinnosti. Zatímco obvykle se stává, že zaměření se na jeden z těchto cílů vždy vyžaduje ústupky u dalších, tzn. větší výkonnost znamená menší hospodárnost, model LS 600h je jednoduše třídou sám o sobě.

LEXUS LS 600h – velmi podrobně o převratné novince na autosalónu v Paříži
LEXUS LS 600h – velmi podrobně o převratné novince na autosalónu v Paříži

Zcela nový model LS 600h, který staví na nových hodnotách modelové řady LS, spočívajících v co největším vyjádření designu ve stylu L-finesse, nejpokrokovější bezpečnostní technologii na světě a v nejvyšších možných standardech ve výrobě, kvalitě a pohodlí, je příspěvkem značky Lexus k převratné technologii hybridního pohonu. Cílem bylo vytvořit vozidlo, které nabídne maximálně sofistikovaný a povznesený zážitek z jízdy.

Jedná se o první automobil na světě vybavený plně hybridní pohonnou jednotkou V8, která spojuje po technické stránce jedinečný zážehový motor 5,0 l s výkonnými elektromotory s velkým celkovým výkonem. Součástí pohonného systému je také nově zkonstruovaná sestava akumulátorů o velké kapacitě, dvoufázové, elektronicky řízené převodové ústrojí s plynule proměnlivou změnou převodového poměru a stálý pohon všech kol.

Stejně jako u hybridních modelů Lexus RX a GS, neoznačuje přípona “600” v označení LS 600h zdvihový objem motoru, ale spíše celkový výkon, srovnatelný s výkonem motoru V12 6,0 l s atmosférickým sáním.

Nejmodernější technologie pohonné jednotky poskytne modelu LS 600h bezpříkladnou rovnováhou mezi výkonností a šetrným působením na životní prostředí. Maximální kombinovaný výkon, přesahující 330 kW, poskytuje výkonnostní parametry odpovídající nepřeplňovanému motoru V12 a současně, z hlediska hospodárnosti využití paliva, tento vůz překoná jakýkoli jiný automobil se zážehovým motorem v rámci svého segmentu. Emise CO2, které dosahují hodnoty nižší než 220 g/km, se vyrovnají nejšetrnějším vznětovým motorům v tomto segmentu.

Díky neodmyslitelně nižší úrovni hluku, vibrací a chvění (NVH) modelu LS 600h, umožněné jeho hybridním pohonem, by tento model měl v rámci prestižního automobilového segmentu stanovit nový standard tiché jízdy.

S cílem prohloubit maximální zážitek řidiče a majitele automobilu nabídne značka Lexus verzi LS 600h s větším rozvorem náprav. Prodloužením rozvoru o 120 mm, které přispívá výhradně ke zvětšení prostoru pro nohy cestujících vzadu, je možné model LS 600h L vybavit takovými komfortními prvky, jež jsou v jeho třídě absolutně jedinečné: naklápěcí sedadla s opěrkami pro ruce a nohy, relaxační systém pro zadní sedadlo (Rear Seat Relaxation System) a druhý měnič DVD pro individuální zábavu na zadních sedadlech. Model LS 600h L je navíc vybaven několika unikátními inovacemi, jako jsou airbag v sedáku zadního sedadla a řídicí systém klimatizace reagující na infračervené vyzařování tepla z cestujících. To cestujícím na zadních sedadlech poskytuje jedinečný, prvotřídní a luxusní zážitek z jízdy.

Úsilí týmu, který navrhoval modelovou řadu LS, po dosažení co největšího luxusu, podtrhuje možnost využití koženého potahu horní části přístrojové desky, který zhotovují pečlivě vyškolení řemeslníci. Přídavkem k tomu je volant s vyhřívaným dřevěným věncem, který za mrazivých rán poskytuje co nejkomfortnější uchopení.

Nakonec, v souvislosti s neustávajícím hledáním technologických inovací ze strany Lexusu, bude model LS 600h vybaven poprvé na světě použitou technologií LED pro tlumená světla. Technologie LED u světlometů přináší lepší trvanlivost ve srovnání s konvenčními systémy osvětlení a zajišťuje vynikající osvětlení silnice před vozidlem.

DESIGN

Vzhled nového LS 600h charakterizuje dynamický design, který dokazuje, že luxusní sedany mohou být konzervativní a přesto inspirující. Jako výsledek současného stylistického trendu firmy Lexus, filozofie designu L-finesse, představují nové modely LS vrcholný dotyk naprosto nově stylizované výrobní řady automobilů, která již zahrnuje sedany řady GS a IS.

Filozofie designu L-finesse má své kořeny ve vytváření rovnováhy mezi protichůdnými prvky. Nový model LS vyjadřuje toto směřování svým smělým vzhledem, stylem a osobností, která je temperamentní, imponující a zároveň vřelá, přitažlivá a současná. Svou dlouhou kabinou, posazením nízko k zemi a elegantně tvarovaným a proudnicovým profilem karoserie zdůrazňuje model LS v senzačním, moderním uspořádání jednoduchost a styl.

POHONNÁ JEDNOTKA

Pohon Lexus Hybrid Drive, používaný ve vysoce výkonné vlajkové lodi modelové řady LS, kombinuje zcela nový, podélně uložený zážehový motor V8 5,0 l s vysoce výkonným elektromotorem a nově navrženou sadou akumulátorů o velké kapacitě. Tento nejmodernější systém hybridního pohonu poskytuje vozu LS 600h bezpříkladnou vyváženost mezi výkonností a maximální ohleduplností k životnímu prostředí. Největší kombinovaný výkon této pohonné jednotky přesahuje 330 kW (449 k) při nevídané kombinované spotřebě paliva pod hranicí 9,5 l/100km a emisích CO2 nižších než 220 g/km.

Komponenty hybridního pohonu

Nový motor V8 5,0 l je ukázkou precizní konstrukce – po technické stránce se jedná o nejpokročilejší spalovací motor, jaký kdy inženýři Lexusu vyvinuli. Pečlivý vývoj komponent s velkou tuhostí, optimální rovnováha ve všech pohyblivých částech, omezení tření a bezpříkladná přesnost při montáži opravňují nový vidlicový osmiválec ke stanovení nové laťky v kultivovanosti a tichém chodu.

Nový motor V8 využívá stechiometrický systém přímého vstřikování D-4S (Direct Injection 4-stroke Superior version), který je jediným systémem přímého vstřikování se dvěma vstřikovači na válec na světě aplikovaným v automobilu. Spojuje v sobě přednosti přímého vstřikování a vstřikování do sacího kanálu a tím dosahuje optimální účinnosti motoru v celém rozsahu otáček a zvýšení točivého momentu o 7,5 %. Současně byla zmenšena spotřeba paliva a sníženy emise.

Pětilitrová pohonná jednotka je rovněž vybavena technologií Dual VVT-i vyvinutou firmou Lexus. Tento optimálně naladěný systém proměnného časování sacích a výfukových ventilů s nízkými ztrátami tlaku zahrnuje VVT-iE, tj. první sací vačkový hřídel poháněný elektromotorem na světě, pracující při jakékoliv teplotě a v celém rozsahu otáček motoru. Nový motor V8 dále využívá semi-duální výfukové potrubí, které omezuje interference v proudu výfukových plynů a dále zlepšuje výkonnost a účinnost spalování.

Systém hybridního pohonu Lexus Hybrid Drive využívá třífázového elektromotoru synchronního typu na střídavý proud s permanentním magnetem. Elektromotor pracuje s přívodním napětím 650 V a poskytuje výkon převyšující 160 kW (217 k). Změnou rozložení magnetu bylo dosaženo úžasně tichého provozního chodu. Navíc je použito vinutí se střídavou magnetizací z důvodu udržení magnetické síly, což vede k plynulejší a stabilnější rotaci elektromotoru.

Hybridní systém pohonu Lexus Hybrid Drive vozu LS 600h zahrnuje jako zdroj energie kromě zážehového motoru a elektromotoru ještě generátor, vysokonapěťový akumulátor a rozdělovač výkonu (Power Split Device), které podle provozních požadavků kombinuje a nově rozděluje výkon motoru, elektromotoru a generátoru. Součástí systému je i jednotka řízení energie PCU (Power Control Unit). Jejím úkolem je řídit vysokorychlostní interakce mezi komponenty systému.

Optimální přenos výkonu, vyvíjeného systémem hybridního pohonu Lexus Hybrid Drive, prvotřídní trakci a stabilitu vozu zabezpečuje nový mechanický systém pohonu všech kol. Nově vyvinuté elektronicky řízené převodové ústrojí s plynule proměnlivou změnou převodového poměru poskytuje hladké, lineární dodávání výkonu.

Stejně jako u modelu GS 450h jsou komponenty systému hybridního pohonu Lexus Hybrid Drive, tj. elektromotor, generátor, planetový dělič výkonu a převod redukující otáčky elektromotoru, uloženy v jediné odlehčené, vysoce kompaktní podélné skříni převodového ústrojí. Kombinovaná instalace těchto komponent v jediné kompaktní skříni je zásadní pro úspěšnou instalaci sofistikovaného hybridního systému pohonu Lexus v platformě sedanu s vpředu podélně uloženým motorem.

Elektronicky ovládaná převodovka s plynule měnitelným převodem E-CVT (Electric Continuously Variable Transmission) poskytuje modelu LS 600h výbornou lineární akceleraci. Zatímco elektronická řídicí jednotka hybridního pohonu (Lexus Hybrid Drive ECU) selektivně ovládá otáčky motoru a elektromotoru, E-CVT plynule mění okamžitý převodový poměr. Obdobně jako u modelu GS 450h dvoustupňový redukční převod zabezpečuje maximální točivý moment pro zlepšení akcelerace při nízkém převodu, stejně tak zvyšuje výkonnost pro dosažení tiché jízdy ve vysoké rychlosti za současného zlepšení hospodárnosti.

Činnost hybridního pohonu

Během jízdy pracuje hybridní systém pohonu v jednom z několika odlišných režimů, které mají co nejvíce zvyšovat celkovou účinnost vozu LS 600h. Při takových provozních podmínkách, kdy je účinnost spalovacího motoru nízká, jako je start a nízké až střední otáčky, je vozidlo poháněno pouze elektromotory, což odstraňuje hluk motoru a emise CO2.

V podmínkách běžné jízdy slouží jako hlavní zdroj energie výkonný vidlicový osmiválec. Výkon spalovacího motoru je pomocí rozdělovače výkonu rozdělen na přímý pohon kol a na pohon generátoru, který následně pohání elektromotor a současně dobíjí vysokonapěťový akumulátor. Za takových okolností se neustále sleduje a upravuje rozdělení výkonu mezi spalovací motor a elektromotor, aby se co nejvíce zvětšila účinnost. Když je zapotřebí náhle zrychlit, pracují spalovací motor a elektromotor v tandemu a akumulátor dodává další výkon, aby podpořil odezvu elektromotoru. To poskytuje nepřekonatelný a lineární přísun energie.

Při zpomalování a brzdění se spalovací motor vypne a vysoce výkonný elektromotor funguje jako generátor regenerativního brzdění. Tento regenerativní systém brzdění u hybridního systému pohonu optimalizuje využívání energie tím, že se kinetická energie regeneruje (obvykle se promarní jako teplo vznikající při brzdění a zpomalování) a ukládá jako elektrická energie ve vysokonapěťovém akumulátoru.

Když je spalovací motor studený a dojde k zapnutí zapalování, systém spustí motor, aby se jednotka zahřála. Spalovací motor běží v takových otáčkách, které zajišťují nejvyšší možnou účinnost. Poté se spalovací motor samočinně zastaví, aby šetřil palivo. Když automobil běží delší dobu naprázdno, spalovací motor samočinně dobíjí prostřednictvím generátoru vysokonapěťový akumulátor.

Lexus Hybrid Drive poskytuje mimořádně plynulou a lineární akceleraci bez jakýchkoli očekávaných rázů mezi převody, běžných u obvyklých pohonných jednotek. Ve všech jízdních režimech a rychlostech systém Lexus Hybrid Drive zabezpečuje podstatně vyšší úroveň vytříbenosti pohonu než ostatní konvenční pohonné jednotky.

DYNAMIKA

Lexus LS 600h disponuje pohonem všech kol, který využívá tří diferenciálů a hnacího hřídele propojeného přímo s hybridním převodovým ústrojím. Stálý mechanický systém pohonu 4×4 rozděluje hnací sílu v poměru 40 % na přední a 60 % na zadní kola. Mezinápravový samosvorný diferenciál zabezpečuje optimální přilnavost, záběr kol a ovladatelnost vozu za všech jízdních podmínek. Pohon všech kol byl vyvinut tak, aby poskytoval typické vlastnosti vozu s pohonem zadních kol, které jsou nezbytné pro dynamický sedan prémiového segmentu. Trakční charakteristiky a přilnavost dále zlepšuje pokrokový systém řízení stability vozidla VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management).

Integrované řízení dynamiky vozidla VDIM

Nový model LS 600h je vybaven nejpokrokovější verzí integrovaného řízení dynamiky vozidla (VDIM) vyvinutého firmou Lexus pro zlepšení omezení prokluzu a stability vozidla. Pomocí komplexních údajů o daném stavu, které poskytují snímače umístěné po celém vozidle, propojuje systém VDIM u vozu LS 600h systémy aktivní bezpečnosti, jako jsou elektronicky řízený brzdový systém (ECB), protiblokovací systém (ABS), elektronickou distribuci brzdné síly (EBD), protiprokluzový systém (TRC) a řízení stability vozidla (VSC) se systémem přizpůsobivého zavěšení s proměnnými vlastnostmi (AVS), elektrickým posilovačem řízením (EPS) a systémem řízení s variabilním převodem (VGRS) .

Vlajková loď značky Lexus je vybavena unikátním systémem Driving Response and Acceleration Management System (DRAMS), který umožňuje nevídanou interakci systému VDIM jak s motorem, tak převodovkou. Výkon spalovacího motoru a elektromotoru využívá tento systém k rychlejší, plynulejší a přesnější reakci na situace, při kterých může dojít ke ztrátě trakce (například když dojde ke změně rychlostního stupně uprostřed zatáčky).

Zatímco obvyklé bezpečnostní systémy se spouštějí pouze bezprostředně poté, co bylo dosaženo limitu výkonnosti vozidla, systém VDIM se zapojuje ještě předtím, než se tohoto limitu dosáhne. Výsledkem je, že systém VDIM umožňuje plynulejší chování vozidla na této prahové hranici za pomoci méně rušivého zásahu do řízení a zprostředkovává tak příjemnější jízdu.

Vzduchové pérování s aktivními stabilizátory, systémem přizpůsobivého zavěšení s proměnnými vlastnostmi AVS a ovládáním polohy vozidla

Vzduchové pérování modelu LS 600h využívá nové pneumatické tlumiče pracující ve spolupráci se zdokonaleným systémem přizpůsobivého zavěšení s proměnnými vlastnostmi AVS. Ten je vybaven systémem ovládání polohy vozidla (Vehicle Posture Control), jenž synchronizuje naklánění a sklon vozidla v zatáčkách, a zajišťuje tak maximální pohodlí cestujících. Vlajková loď značky Lexus LS 600h s hybridním pohonem dále těží z předností aktivních stabilizátorů, které omezují naklánění karoserie v zatáčkách a tím zlepšují dynamické schopnosti vozu.

Systém aktivních stabilizátorů zahrnuje aktuátor, umístěný centrálně na obou předních a zadních zkrutných stabilizátorech. Aktuátor obsahuje stejnosměrný elektromotor a redukční soukolí schopné aplikovat točivý moment na levou a pravou část zkrutného stabilizátoru. Elektronická řídicí jednotka systému vypočítá na základě snímačem zjištěného úhlu natočení volantu a rychlosti vozidla požadovanou velikost točivého momentu. Síla potřebná k otočení, která působí na přední a zadní zkrutné stabilizátory, ovládá naklánění vozidla a omezuje úhel náklonu vozidla, aby tak zajistila lepší stabilitu vozidla, prvotřídní průjezd zatáčkou a větší hbitost vozidla prostřednictvím lepší odezvy řízení.

Systém přizpůsobivého zavěšení s proměnnými vlastnostmi AVS (Adaptive Variable Suspension) umožňuje řidiči jemné vyladění jízdní charakteristiky vozu LS 600h výběrem tří nastavení tlumičů pérování, aktivovaných prostřednictvím přepínače připojeného k voliči převodovky. Nastavení „Normal“ je určeno pro každodenní jízdu, „COMF” pro větší pohodlí na členitějších silnicích s převýšením a mód „SPORT“ je určen pro lepší stabilitu karoserie a přesnou odezvu na pootočení volantu při průjezdu zatáčkami. Systém AVS samočinně upravuje výkonnost odpružení pro každé kolo zvlášť, a to při každém ze tří nastavení. Systém sleduje údaje z řady snímačů, aby pomocí devíti přírůstkových kroků plynule upravoval tlumicí sílu každého z tlumičů.

Zvolení módu „SPORT“ v systému AVS samočinně zvýší rozdíl mezi tlumením vnitřních a vnějších tlumičů v zatáčkách přibližně o 20 %, čímž se ještě více omezí naklánění vozidla. Systém VGRS současně samočinně sníží převodový poměr řízení zhruba o 10 %, zatímco elektrický posilovač řízení EPS současně zvýší točivý moment nepomáhající řízení. Kombinace těchto opatření má za cíl minimalizovat naklánění karoserie, zlepšit ovladatelnost vozidla a optimalizovat pocit při řízení tak, aby odpovídal jízdě skutečně sportovního sedanu.

Nová řídící logika tlumicí síly při ovládání pozice vozidla je začleněna do systému přizpůsobivého zavěšení s proměnnými vlastnostmi AVS a slouží k minimalizaci fázového posunu mezi náklony karoserie v podélné a příčné ose při zatáčení. Výzkum, uskutečněný inženýry firmy Lexus, odhalil, že velký fázový posun náklonu karoserie v podélné a příčné ose může způsobit cestujícím obtíže vzhledem k narušení představy, že se automobil při zatáčení naklání.

Nová řídící logika odhaduje úhly náklonu v podélné a příčné ose z hodnot zjišťovaných snímačem přetížení v odpružené hmotnosti a cílový úhel náklonu v podélné ose vypočítá z výsledného úhlu náklonu v příčné ose. Prostřednictvím nastavitelných tlumičů se uplatňuje zpětná kontrola, aby se minimalizovaly rozdíly mezi požadovaným a skutečným sklonem příčné osy, což naopak omezuje fázový posun mezi úhly náklonu v podélné a příčné ose. Tato synchronizace fáze vede k plynulému, kontrolovanému náklonu při zatáčení, kdy je dobře sladěna odezva vozidla na řízení, vybočení a naklonění a je lépe vnímána přilnavost zadních pneumatik.

PREVENTIVNÍ BEZPEČNOST A SYSTÉMY POMÁHAJÍCÍ ŘIDIČI

Nový Lexus LS 460 nabízí největší množství sofistikovaných preventivních, aktivních a pasivních bezpečnostních technologií. Dokládá to řada převratných vývojových prvků vycházejících z principu předcházení nehodám pomocí inteligentního předvídání.

Pokročilý preventivní bezpečnostní systém (PCS)

Pokročilý preventivní bezpečnostní systém je další vývojovou fází systému, který již je součástí modelových řad IS a GS. Poskytuje řidiči maximální pomoc při předcházení nehodám, a to jak ve dne, tak v noci. Pokročilý preventivní bezpečnostní systém nyní zahrnuje čtyři světová prvenství: vyspělý systém pro zjišťování překážek, systém monitorování řidiče, asistent řízení v případě ohrožení a systém bezpečnosti před nárazem zezadu. Tyto inovace zajišťují optimální reakci vozidla na úhybné manévry a snižují následky kolize.

Vyspělý systém rozpoznávání překážek

Systém kombinuje informace zjišťované pomocí radaru, pracujícího v pásmu milimetrových vln, a stereo kamery, pracující v infračervené části spektra. Radar je připevněn na masce chladiče modelu LS a sleduje silnici před vozidlem. Stereo kamera se skládá ze dvou infračervených čoček CCD, pracujících v téměř infračervené části spektra a připevněných ve vzdálenosti 350 mm od sebe na horní straně čelního skla. Tyto čočky přenášejí digitální video záběry. Projektory, pracující v téměř infračervené oblasti spektra, které jsou zabudované do dálkových světlometů, pomáhají v noci zjišťovat překážky, které jsou mimo dosah parkovacích světel. V závislosti na povětrnostní situaci dokáže vyspělý systém pro zjišťování překážek zjistit velkou škálu překážek a poprvé i chodce.

Monitorovací systém řidiče

Pokročilý preventivní bezpečnostní systém, vyvinutý Lexusem, zahrnuje také první systém monitorování řidiče na světě. Tento systém používá CCD kameru připevněnou na vrchu krytu sloupku řízení, která je vybavena šesti vestavěnými infračervenými diodami LED pracujícími v téměř infračervené části spektra. Tyto diody poskytují stejné detekční schopnosti ve dne i v noci. Systém monitorování řidiče nejprve použije algoritmus pro zjištění polohy prvků obličeje (očí, nosu a úst) a změří šířku a střední linii tváře. Je schopen sledovat pohyb hlavy řidiče z hlediska jejího otáčení do stran. Jestliže řidič při pohybu vozidla otočí hlavu ze směru silnice a před vozem LS je zjištěna překážka, systém samočinně aktivuje poplachová funkce systému PCS a na krátký okamžik aktivuje brzdy, což má řidiče přimět k ostražitosti. Pokud řidič okamžitě nereaguje, systém PCS pokračuje v zapojování všech následných funkcí systému PCS.

Asistent v případě ohrožení

Těsnou vzájemnou součinností mezi systémem proměnného převodu řízení VGRS, systémem integrovaného řízení dynamiky vozidla VDIM a systémem přizpůsobivého zavěšení s proměnnými vlastnostmi AVS dokáže asistent řízení v případě ohrožení podstatně zdokonalit reakci vozidla na podnět daný řidičem řízení v případě, kdy hrozí kolize a zvyšuje šanci, že se automobil překážce vyhne.

Zadní preventivní bezpečnostní systém

Tento systém neustále snímá oblast kolem zadní části vozidla pomocí radaru v zadním nárazníku, pracujícím v pásmu milimetrových vln jak v klidové poloze vozidla, tak při pohybu vozu LS 460. Při velké pravděpodobnosti kolize systém samočinně aktivuje inteligentní opěrky hlavy na předních sedadlech typu Pre-Crash, které se posunou dopředu a nahoru, aby díky předvídání nárazu ztlumily pohyb hlavy cestujících a do velké míry tak omezily riziko zranění v podobě hyperflexe krku.

SYSTÉMY POMÁHAJÍCÍ ŘIDIČI

Adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control)

Adaptivní tempomat ACC, který je k dispozici u modelový řad LS, GS a IS 250, poskytuje jak režim nastavení stálé rychlosti vozidla, tak kontroly vzdálenosti mezi vozidly (aktivace je možná při rychlosti v rozmezí zhruba 45 km/h a 170 km/h). Využívá se radarový snímač preventivního bezpečnostního systému pracující v pásmu milimetrových vln. Režim kontroly vzdálenosti mezi vozidly je schopen rozlišit vozidla jedoucí přímo před Lexusem a vozidla jedoucí ve vedlejším pruhu. Dojde k vyrovnání rychlosti vozidla s rychlostí vozidla jedoucího vpředu a jakmile je silnice vpředu opět volná, automobil zrychlí na předem zvolenou cestovní rychlost.

Pomocný systém udržující vůz v jízdním pruhu LKA (Lane Keeping Assist)

Tento pomocný systém přichází na evropský trh luxusních automobilů poprvé s modelem Lexus LS. Tento systém v závislosti na povětrnostních podmínkách a stavu vozovky monitoruje pomocí stereo kamery bílé čáry vodorovného značení na silnici, aby určil, zda se vozidlo odklání z daného jízdního pruhu a poskytuje slyšitelné varování, stejně tak jako podporu řízení, aby řidiči pomohl vrátit se zpět do zvoleného jízdního pruhu.

Pomocný systém udržující vůz v jízdním pruhu LKA, který je aktivován řidičem, nabízí výběr ze dvou funkcí v závislosti na tom, zda je současně v činnosti adaptivní tempomat ACC.

Pokud systém ACC není aktivní, systém LKA nabízí pouze funkci varování před vyjetím z jízdního pruhu LDW (Lane Departure Warning). Funkce LDW, která je funkční zhruba od 50 km/h v rámci jízdního pruhu širokého 3 až 4 metry, s jednosekundovým předstihem zjistí pravděpodobnost vyjetí z jízdního pruhu. Tato funkce řidiče přiměje k nasměrování vozidla zpátky do pruhu použitím audiovizuálního varovného systému a funkce, která poskytne rychlou korekci řízení.

Jestliže je adaptivní tempomat ACC v činnosti, systém LKA dále nabízí funkci udržení vozu v jízdním pruhu LK (Lane Keep). Ta je funkční v rozmezí rychlostí 75 až 170 km/h a v rámci pruhu širokého 3 až 4 metry. Funkce LK poskytuje točivý moment natočení volantu pouze jako pomoc řidiči v rámci poskytnutí co nejadekvátnější odezvy na podnět od řízení s cílem opětovného umístění vozu do středu jízdního pruhu. Řidič by měl mít vůz aktivně pod kontrolou po celou dobu řízení. Řidič nebo řidička může překonat výkonnost točivého momentu systému kdykoli během působení na řízení silou, jaká je nutná při změně jízdního pruhu. Kromě toho prostřednictvím sledování míry zásahu řidiče do řízení se funkce LK samočinně deaktivuje pokud zjistí jízdu hands-free.

Celková délka nového modelu LS 600h L s prodlouženým rozvorem je 515 cm. Vůz má stejně velký převis vpředu a vzadu jako standardní Lexus LS 600h s délkou 503 cm. O oněch 12 cm je u modelu LS 600h L prodlužen rozvor náprav na 309 cm. Tento nárůst je určen výhradně ke zvětšení prostoru pro nohy cestujících vzadu a jejich pohodlí.

Interiér vlajkové lodi s hybridním pohonem a prodlouženým rozvorem náprav nabízí bezpříkladný luxus první cestovní třídy v rámci prémiového automobilového segmentu. Je vybaven naklápěcími vyhřívanými a klimatizovanými sedadly s jedinečným masážním příslušenstvím, systémem klimatizace, který jako první na světě reaguje na tělesnou teplotu lidského těla, a systémem zábavy pro cestující na zadních sedadlech, jehož součástí je samostatný měnič DVD a výklopná, na stropě připevněná 9’’ barevná obrazovka. Tyto prvky doplňuje špičkový audiosystém Mark Levinson® Reference Surround Sound System s jedinečným prostorovým zvukem 5.1.

Vícezónová samočinná klimatizace

Pro Lexus LS 600h L je připravena unikátní vícezónová samočinná klimatizace, která je nejpokrokovějším systémem klimatizace na světě a zahrnuje v rámci systému klimatizace poprvé použitou funkci reagující na tělesnou teplotu lidského těla.

Vícezónová samočinná klimatizace využívá na střeše umístěný infračervený snímač, který měří teplotu v šesti odlišných matricových buňkách, včetně teploty každého z cestujících. Kromě tří snímačů teploty výstupního proudění pro samostatné teplotní zóny (jedna vpředu, dvě vzadu), dvou předních snímačů ve výústce proti obličeji, snímače vnější teploty, dvou solárních snímačů pro přední a zadní sedadla a snímače tlaku vzduchu je systém vybaven také snímači sledujícími odpařování v přední a zadní části kabiny. Jako reakce na informaci, poskytnutou těmito dvěma snímači, se nasávaný vzduch nejprve v závislosti na své vlhkosti ochladí, pak vysuší a ohřeje na požadovanou teplotu. To zabraňuje pálení v krku, které mohou způsobovat obvyklé klimatizační systémy.

Měření tělesné teploty každého z cestujících umožňuje systému vícezónové samočinné klimatizace stanovit jejich specifický teplotní komfort a pak podnítit patřičné úpravy v každé ze čtyř nezávislých zón systému klimatizace. Když například cestující vstoupí do vozidla obzvláště rozehřátý, systém samočinně nastaví klima v jeho bezprostředním okolí na chladnější úroveň, dokud je zapotřebí snižovat tělesnou teplotu na uspokojující úroveň. Obdobně pokud cestující vstoupí do vozidla a je velmi prochlazený, systém samočinně podpoří ohřívání příslušné zóny, dokud infračervený snímač nezjistí požadovanou tělesnou teplotu.

Teplý nebo studený vzduch se do prostoru kabiny nového vozu LS 600h L šíří z 20 jednotlivých výústek. Kromě výústek na středním sloupku mají cestující na zadních sedadlech užitek z prvních střešních klimatizačních difuzorů na světě. Střešní klimatizační difuzory velkorysých rozměrů jsou instalovány nad každým z vnějších zadních sedadel a nabízejí bezpříkladné ovládání klimatu kolem hlavy a krku cestujících. Střešní klimatizační difuzory, které ve velkém objemu rozptylují čerstvý chladivý vzduch přímo do prostoru hlav cestujících vzadu, plně paralyzují teplo vznikající působením slunečního záření na střechu a zadní okno. To je něco, co obvyklé výústky, umístěné na střeše nebo středním sloupku, nedokáží.

LS 600h L používá vysoce výkonný systém ovládání klimatizace, který je navržen tak, aby rychle vytvořil a udržel odpovídající klima v interiéru. Při testování vynikal i za nejextrémnějších povětrnostních podmínek. Maximální objem vzduchu proudícího do kabiny v režimu vyhřívání během jízdy je 635 m3 za hodinu (762 kg/h). Tento výkonný klimatizační systém používá kompresor s proměnným objemem. To umožňuje, že klimatizační systém pracuje pouze v případě potřeby a je proto hospodárný.

LS 600h L dále těží z výhod výměníku tepla s integrovanými vyhřívacími prvky PTC (Positive Temperature Coefficient – pozitivní teplotní koeficient). Tento systém ohřeje přední prostor kabiny co nejrychleji po nastartování vozidla předtím, než samotný motor dosáhne dostatečně vysoké provozní teploty, aby mohl dodávat teplo do klimatizačního systému.

Vícezónová samočinná klimatizace rovněž funguje ve spolupráci s individuálním vyhříváním a systémem klimatizace podpořeného větráky v předních a zadních sedadlech vozu LS 600h L. Aktivace systému klimatizace jakéhokoli sedadla se vezme v úvahu pomocí polovodičového prvku pro výměnu tepla. Tento prvek samočinně nastaví teplotu vzduchu foukaného sedadlovými ventilátory a tím zajistí optimální pohodlí cestujícího při požadovaném nastavení teploty.

Naklápěcí zadní sedadlo s opěrkou pro nohy

Nový LS 600h L má dvě samostatná kožená zadní sedadla, rozdělená středovou konzolí. Pro její povrchovou úpravu se nabízí výběr z palety skutečného dřeva a pravé kůže, které dokonale ladí s barevným provedením interiéru.

Stejně jako u předních sedadel je do sedáku zadních sedadel vložena tříprostorová síť šitá na míru vlastnostem lidským svalů, aby podpořila pohlcování vibrací a poskytovala oporu při zatáčení ve velké rychlosti. Sedadla jsou elektricky nastavitelná a ovládají se prostřednictvím ovládacího panelu na středové konzoli a dálkovým ovládáním. Obě sedadla se mohou naklápět a obsahují funkci pružnosti střední části opěradla.

Zadní pravé sedadlo je možné naklonit až o 45° a do jeho výbavy dále patří vysouvatelná opora stehen a opěrka pro nohy, což přináší maximální pohodlí při jízdě v této limuzíně. Pro zvětšení prostoru pro nohy při úplném naklonění sedadla se podélný posun předního sedadla rozšířil o 40 mm. Opěrku hlavy u předního sedadla spolujezdce je možné samočinně sklopit, aby měl cestující vzadu lepší výhled.

Relaxační systém zadního sedadla

Kromě obvyklého systému vibrační masáže je pravé zadní sedadlo vybaveno také novým vzduchovým masážním systémem, který zahrnuje vzduchové čerpadlo umístěné z důvodu zajištění tichého chodu v zavazadlovém prostoru. Tento systém je založen na technologii a provozních kvalitách nejlepších masážních křesel, jaké jsou dnes na trhu k dostání. Má celkem osm vzduchových kapes, které pokrývají oblast ramen a zad sedícího člověka a provádějí profesionální masážní techniky v celé škále odlišných programů. Jejich intenzitu si může uživatel nastavit. Zahrnují také program Shiatsu, což je akupresura ramen a spodní části zad.

Airbag SRS v sedáku zadního sedadla

Zadní sedadlo vybavené oporou stehen a opěrkou pro nohy rovněž obsahuje nový airbag v sedáku sedadla, jenž je v tomto segmentu unikátní. Airbag se aktivuje při čelním nárazu, nafukuje přední část základny sedadla, aby omezil “ponořovací” pohyb pánve cestujících vpřed a vzad a tím omezil na minimum možnost zranění břicha.

Systém zábavy pro cestující na zadních sedadlech

Systém zábavy pro cestující na zadních sedadlech modelu Lexus LS 600h L zahrnuje samostatný měnič DVD/CD a výklopnou, na stropě připevněnou 9’’ barevnou obrazovku VGA, která je součástí špičkového audiosystému Mark Levinson® Reference Surround Sound System s prostorovým zvukem 5.1.

Kromě měniče DVD/CD, určeného pro zadní obrazovku, obsahuje zadní středová konzole úložný prostor pro disky DVD, CD a sluchátka, čtyřlitrový chlazený box s držáky nápojů, zasunovatelný stolek, dálkové ovládání masážních programů a systému zábavy, a ovládací panel pro funkci klimatizace, sedadel a slunečních clon. Model LS 600h L má elektrické sluneční clony pro zadní a postranní okna, včetně zadního bočního okna. Stejně jako odkládací schránka a středová konzole vpředu, všechna víka v zadní konzoli umožňují plynulou funkci na dotyk špičky prstu.

DVD/CD měnič systému zábavy pro cestující na zadních sedadlech využívá jedinečný systém Mark Levinson® Reference Surround Sound System s patnáctikanálovým 450 W zesilovačem RMS a 19 reproduktory. Systém reprodukuje zvuk 5.1 prostřednictvím kanálové topografie reproduktorů prostorového zvuku 7.1. Zcela nezávislé domácí kino pro zadní sedadla zahrnuje elektricky ovládanou výklopnou 9’’ barevnou obrazovku LCD umístěnou na stropě. Zatímco přední obrazovka Electro Multi Vision přestane přehrávat DVD, jakmile se automobil rozjede, aby nerozptylovala řidiče, zadní jednotka pokračuje v promítání DVD nahrávek, i když se vůz LS 600h L pohybuje. Širokoúhlý barevný displej s vysokým rozlišením se nyní propracoval od EGA k VGA (800 x 480 pixelů) a nahrazuje barevnou škálu 256 barev předchozího systému pozoruhodnou škálou 32 000 barev.

Součástí systému je i zástrčku pro systém zábavy pro cestující na zadních sedadlech umístěná ve středové konzoli, umožňující připojení různých přenosných zařízení jako jsou herní konzole nebo videokamera. K systému lze současně připojit dvě sady sluchátek, což cestujícím na zadních sedadlech umožňuje naplno si užívat zábavy, kterou poskytuje kabina vozu LS 600h L, aniž rozptylují řidiče nebo cestujícího na předním sedadle.

VYSPĚLÁ ŘEMESLNÁ ZRUČNOST

Zcela nový proces výroby vlajkové lodi LS v továrně v Tahaře, nazývaný Advanced Craftmanship (Vyspělá řemeslná zručnost), v sobě propojuje legendární kvalitu výroby firmy Lexus se zcela polidštěným soustředěním pozornosti na podprahovou kvalitu. Týká se to těch aspektů automobilu, které nelze fyzicky změřit nebo kvantitativně vyjádřit, ale které přesto přispívají k základní úrovni vnímání nejvyšší úrovně celkové kvality.

Využitím řady technických procesů, které jsou v automobilovém průmyslu unikátní, spojuje v sobě proces Advanced Craftmanship v každé fázi vývoje, výroby a kontroly kvality ty nejmodernější automatizované výrobní činnosti s vrcholem v digitální měřicí technologii se skvělou řemeslnou prací prováděnou pečlivě školenými a velmi zručnými techniky.

Technické údaje LS 600h:

Systém sériový/paralelní plnohodnotný hybrid
Výkon systému přes 330 kW
Spalovací motor 5,0 l V8 se vstřikováním D-4S
Dual VVT-i, VVT-iE pro sání
Převodné ústrojí pohon všech kol
E-CVT s dvoustupňovým převodem pro redukci otáček elektromotoru
Elektromotor synchronní na střídavý proud, permanentní magnet
Největší výkon přes 160 kW
Napětí 650 V
Vysokonapěťový akumulátor Nikl Metal Hydrid (Ni-MH)
Kombinovaná spotřeba paliva méně než 9,5 l/100km
Kombinované emise CO2 méně než 220 g/km

Uvedené technické údaje jsou předběžné.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autorizovaný dealer a opravce VOLVO

Člen koncernu TUkas

 

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.volvo@auto-staiger.cz

Související články

VIDEO – Lexus NX, Lexus CT 200h...

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky Lexus přímo z autosalonu ve Frankfurtu.

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – Toyota Yaris hot hatch, i-TRIL concept a Lexus LC 500, LS 500h – Ženeva 2017

VIDEO – Toyota Yaris hot hatch,...

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky Toyota a Lexus přímo z autosalonu v Ženevě.

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Bridgestone bude dodávat pneumatiky run-flat pro prvovýbavu luxusního kupé Lexus LC500 a LC500h

Bridgestone bude dodávat pneumatiky...

Luxusní kupé Lexus LC500 a LC500h budou uvedeny na trh v roce 2017. Nové pneumatiky Bridgestone – POTENZA S001L Run-Flat Technology (RFT) a TURANZA T005 RFT budou standardní výbavou luxusního...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový dynamický sedan Lexus GS F s motorem V8 5,0 litru o výkonu 477 k s cenou od 2 559 000 Kč je luxusní sedan s duší sportovce

Nový dynamický sedan Lexus GS F s...

Je vybaven s hladce řadící osmistupňovou převodovkou SPDS (Sport Direct Shift). Lexus GS F je čtvrtým zástupcem modelů této značky, který je zaměřený na výkon Z toho důvodu nese tradiční...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Čtvrtá generace modelu Lexus RX bude mít premiéru 15. září v rámci frankfurtského autosalonu, jeho výroba bude zahájena tento měsíc – v září

Čtvrtá generace modelu Lexus RX bude...

První vozy se dostanou k zákazníkům již na konci roku. Model Lexus RX 450h – nabízí max. výkon 230 kW (313 k) a v dané třídě rekordně nízké emise CO2 na úrovni od 120 g/km Lexus byl se...