Lehký, hospodárný, výkonný: nový přeplňovaný motor Audi pro DTM

  • Kompaktní dvoulitrový čtyřválec s výkonem více než 610 k
  • Extrémně nízká specifická spotřeba paliva a vysoká účinnost
  • Vývoj progresivní techniky pro sériovou výrobu

DTM vstupuje do nové éry. Od sezony 2019 budou závodní vozy kategorie Class 1 oblíbeného mistrovství cestovních vozů poháněny moderními a velmi hospodárnými přeplňovanými motory. Dvoulitrový čtyřválec závodního vozu Audi RS 5 DTM dosahuje nejvyššího výkonu více než 610 k. Prostřednictvím funkce „Push-to-Pass“ mohou jezdci krátkodobě obdržet dokonce 30 k navíc.

Audi 2.0 TFSI DTM 2019

Vývoj nového závodního motoru Audi trval dva a půl roku a zahrnoval 1000 hodin testů ve zkušebnách, aby byl 4. května připraven na svůj první ostrý start na Hockenheimringu. „Naši jezdci byli z prvního testu naprosto nadšeni,“ říká šéf divize motoristického sportu Audi Dieter Gass. „Přechod od atmosférické jednotky V8 k přeplňovanému motoru je důležitý nejen kvůli výkonu, který je o 100 k vyšší. V DTM budeme nyní jezdit s velmi hospodárným motorem, který v rámci koncernu používáme ve velmi mnoha sériově vyráběných vozech.“

Nová pravidla DTM Class 1 sází na maximální hospodárnost. Stejně jako v sériové výrobě je cílem získat maximum z každé kapky paliva, a to prostřednictvím vysokého kompresního poměru a velmi dobré účinnosti. V DTM je množství paliva omezeno na 95 kilogramů za hodinu. „To zní jako velmi mnoho, ale s ohledem na výkony, přesahující hranici 610 k, to ve skutečnosti mnoho není,“ říká Ulrich Baretzky, vedoucí vývoje motorů v divizi Audi Motorsport. „Motor DTM má extrémně nízkou specifickou spotřebu, pohybující se již v oblastech, které byly dříve typické pro vznětové motory. Z hlediska hmotnosti a lehké konstrukce – s cílem snižovat emise CO2 – ukazujeme několik inovací, u nichž doufáme, že se v budoucnosti dostanou také na silnice – stejně jako první motory TFSI z Le Mans a TDI.“

Audi 2.0 TFSI DTM 2019

Kompaktní čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním benzinu (TFSI) má hmotnost pouhých 85 kilogramů, což je téměř polovina hmotnosti atmosféricky plněného vidlicového osmiválce, který byl dosud používán v DTM. Díky tomu se snížila pohotovostní hmotnost závodního vozu Audi RS 5 DTM pod 1000 kilogramů. Výkonová hmotnost je tak jen 1,6 kg/k.

Motor DTM musí stejně jako dosud vydržet celou sezonu. To odpovídá ujetí 6000 kilometrů. „Formát DTM je velkou výzvou,“ říká Stefan Dreyer, vedoucí vývoje pohonu v divizi Audi Motorsport. „Velký počet ujetých kilometrů, rozdělený mezi mnoho krátkých závodů, představuje drsné podmínky. Navíc je nutné zohlednit skutečnost, že čtyřválcový motor má zcela odlišnou charakteristiku kmitání než V8. To byla při vývoji motoru, ale i pro naše zkušebny, obrovská výzva.“ Více než 100 k výkonu navíc a také vyšší točivý moment znamenají ještě vyšší zatížení kompletní poháněcí soustavy.

Audi 2.0 TFSI DTM 2019

Jezdec může stisknutím tlačítka, prostřednictvím tzv. systému „Push-to-Pass“, krátkodobě dosáhnout ještě vyššího výkonu, například při předjíždění. Obtokový ventil restriktoru průtoku paliva FFR (Fuel Flow Restrictor) umožňuje po dobu 5 sekund dodávat do motoru o 5 kg paliva za hodinu více, což má za následek zvýšení výkonu o cca 30 k.

Závodní vozy DTM jezdí na běžný vysokooktanový bezolovnatý benzin, prodávaný na veřejných čerpacích stanicích (Natural 98). To usnadní přenos inovativní techniky z motoristického sportu do sériové výroby. Motor je navíc připraven pro použití alternativních paliv (E-Fuel), které umožňují extrémně ekologický provoz mimořádně hospodárných spalovacích motorů.

Vysoká účinnost a nízká spotřeba paliva patří v DTM mezi faktory, které zásadním způsobem rozhodují o úspěchu. Jezdec, který může nastoupit na start s menším množstvím paliva v nádrži, a tím i s nižší hmotností, má oproti soupeřům automaticky výhodu.

Audi má s přeplňovanými motory v motoristickém sportu bohaté zkušenosti, od legendárních vozů quattro až po úspěšné prototypy pro vytrvalostní závody v Le Mans. Na tomto základě bylo nově zkonstruováno všech 2000 dílů motoru DTM. Kompaktní řadový čtyřválec je v Audi RS 5 DTM uložen vpředu podélně. Turbodmychadlo, vytvářející maximální plnicí tlak 3,5 baru, je umístěno na pravé straně vozidla a systémem ALS (Anti Lag System) je udržováno ve vysokých otáčkách i v situacích, kdy jezdec uvolní pedál plynu. Jako umělecké dílo ční v motorovém prostoru vzhůru sběrné výfukové potrubí, které se při maximálním zatížení rozžhaví do červena. Motor dosahuje nejvyšších otáček 9500 min-1.

 

 

 

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Máca s.r.o.
Znojemská 86, 586 01 - Jihlava
567 302 971
jsedlak@automaca.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Modely Audi S5 nyní s motorem TDI

Modely Audi S5 nyní s motorem TDI

Mimořádná hnací síla motoru 3.0 TDI s 255 kW (347 k) a 700 N.m Částečně hybridní pohon a elektricky poháněné dmychadlo s napětím 48 V Ideální kombinace hospodárnosti a sportovnosti Audi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Čtenářská anketa „Allradauto des Jahres 2019“: Audi je vítězem ve čtyřech z deseti kategorií

Čtenářská anketa „Allradauto des...

Nejlepší ve své třídě: Audi Q2, Audi Q5, Audi A6 allroad a Audi e-tron Nejúspěšnější značka: Audi na vrcholu letošní čtenářské ankety Nová generace quattro: elektrický pohon všech kol...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mobilita pro megaměsta: Audi AI:ME

Mobilita pro megaměsta: Audi AI:ME

Vize autonomního městského automobilu budoucnosti Malá obestavěná plocha, maximální prostorový komfort Útočiště pro období dopravní špičky s výbavou high-tech Audi vystaví na autosalonu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ocenění pro Audi

Ocenění pro Audi

Ocenění PACE Award pro Audi za inovativní partnerství při vývoji a výrobě zFAS Centrální řídicí jednotka pro asistenční systémy zFAS (zentrales Fahrerassistenzsteuergerät) ve vozech Audi je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Agilita na dlouhých cestách: Audi S6 a S7 poprvé ve verzích TDI s elektricky poháněným dmychadlem

Agilita na dlouhých cestách: Audi S6 a...

Sportovní výkony, silný charakter a výjimečný komfort – S6 Limuzína, S6 Avant a S7 Sportback Vynikající točivý moment 700 N.m díky kombinaci elektricky poháněného dmychadla, 48V hlavní...