Jste na silnici vidět? Kampaň společnosti Goodyear opět upozorňuje na význam používání reflexních prvků

Po třicáté sedmé v novodobé historii si obyvatelé České republiky museli uplynulý víkend přeřídit hodiny z letního na běžný astronomický čas.

Podívejte se na to, jaká je viditelnost jednotlivých druhů oblečení z pohledu řidiče:

https://www.youtube.com/watch?v=KcbiCSMcJMI

Viditelnost:

1viditelnost1000

V Aši tak dnes slunce zapadá v 17.01 a v Třinci dokonce už v 16.37

„Není zřejmě vhodnějšího okamžiku, kdy všechny účastníky silničního provozu a zejména chodce vyzvat k maximální opatrnosti. I letos proto právě tento týden rozjíždíme kampaň, jejímž cílem je apelovat na chodce, aby ve svém vlastním zájmu co nejvíce využívali reflexní prvky a byli tak v silničním provozu co nejviditelnější,“ řekl Jiří Vodička, marketingový manažer společnosti Goodyear Dunlop Tires.

Právě v posledních třech měsících roku v Česku pravidelně dramaticky narůstá počet dopravních nehod, v nichž figurují chodci

Loni se počet smrtelných obětí srážky vozidla s chodcem podle statistik Policie ČR od října do prosince v čtvrtletním srovnání dokonce rovnou zdvojnásobil na 44 osob. A více než polovina chodců, stejně jako cyklistů, umírá za snížené viditelnosti. „Toto číslo svědčí o tom, že naše snaha o osvětu a přesvědčování chodců, aby se dostupnými prostředky snažili být co nejvíce vidět, zatím přináší jen omezené výsledky. I proto budeme tuto kampaň nadále každoročně opakovat. Chceme, aby si chodci a cyklisté začali uvědomovat, že jakýkoli reflexní prvek může skutečně nejen zabránit nehodě, ale často i zachránit život,“ zdůraznil Jiří Vodička.

Společnost Goodyear Dunlop Tires vychází z toho

– že celková bilance nehodovosti na českých silnicích je v mezinárodním srovnání navzdory pozitivnímu trendu stále velice tristní. Loni na nich zahynulo 112 chodců a 57 cyklistů a většina z těchto tragických nehod se stala právě v podzimním období v ranních nebo večerních hodinách, tedy v době, kdy jsou všichni, kdo se pohybují na vozovce, na chodníku, ale třeba i na přechodu pro chodce vystaveni riziku, že je řidiči neuvidí. Letos do konce září se počet účastníků dopravní nehody z řad chodců zvýšil na 3871 (meziročně o 81 více) a při srážce s vozidlem zahynulo 78 chodců, o deset více než ve stejném období loňského roku. „I proto nesmíme v našem úsilí o osvětu ustávat,“ uvedl Jiří Vodička. „Bezpečnost silničního provozu v České republice, stejně jako ve všech ostatních zemích, považuje značka Goodyear tradičně za jednu ze svých vrcholných priorit.“

Auta i cyklisté mají povinnost svítit, ale chodci

– přestože právě oni jsou v silničním provozu nejzranitelnější, zatím takovou povinnost nemají. Změnit by to měla až novela silničního zákona, kterou by měla v třetím čtení projednat Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR. Podle vládního návrhu by chodcům, kteří za snížené viditelnosti nebudou mít mimo obec ochranné reflexní prvky, od příštího roku hrozila pokuta až 2500,- korun. „Aniž bychom chtěli jakkoli snižovat přínos této nové legislativní úpravy, stále se domníváme, že prvořadá je osvěta,“ uvedl k tomu Jiří Vodička.

materskaskol950

Sama společnost Goodyear Dunlop Tires Czech zatím projektem Goodyear Bezpečná školka již osmým rokem podporuje používání reflexních vest v mateřských školách, zaměřuje se na prevenci v dopravní výchově a prostřednictvím dalších akcí se zabývá i dlouhodobou podporou bezpečnosti ostatních účastníků silničního provozu. Minulý týden zahájil projekt Goodyear Bezpečná školka v Náchodě svou letošní road show, díky níž se seznámí se zásadami bezpečného pohybu na veřejných komunikacích stovky dětí školního i předškolního věku.

„Vidět a být viděn“

Viditelnost chodců lze zlepšit pomocí vhodně zvoleného oblečení či doplňků z fluorescenčních či reflexních materiálů, které zvyšují světelný kontrast vůči pozadí a prodlužují vzdálenost, na jakou je může řidič zaznamenat. Z barev jsou nejlépe rozpoznatelné bílá (na 55 metrů) a žlutá (na 37 metrů). Modré oblečení je vidět pouze na 18 metrů, na druhou stranu reflexní prvky až na 200 metrů. „Základní pravidlo bezpečnosti na silnicích ‚Vidět a být viděn‘ platí za snížené viditelnosti dvojnásob. Řidiči, kteří zranili chodce nebo cyklistu, se shodují na tom, že ho neviděli vůbec nebo příliš pozdě,“ připomíná Jiří Vodička.

„Každý chodec by měl vědět, že v tmavém oblečení je ve tmě na silnici téměř neviditelný. Řidič, který včas chodce neuvidí, nedokáže rychle zareagovat a chodci se bezpečně vyhnout,“ uvádí dále Jiří Vodička. Brzdná dráha při rychlosti 90 km/h na suché vozovce je zhruba 40 metrů a řidič potřebuje nejméně 38 metrů (které ujede za 1,5 vteřiny) jen na to, aby si uvědomil nebezpečí a začal reagovat. Je tedy velmi důležité, aby včas chodce či cyklistu uviděl. K tomu dobře poslouží jakýkoliv reflexní prvek, který dokáže odrážet dopadající světlo od reflektorů vozidla až na vzdálenost 200 metrů.

„Nejrůznější reflexní prvky jsou dnes již běžné dostupné

Pomůže cokoli – od nejrůznějších odrazek, přes zažehlovací nebo samolepící fólie na textil, našívací pásky na oděvy až po připínací výstražné pásky na rukávy a nohavice, to vše v řádu desetikorun. Podle odborníků je nejvhodnější bezpečnostní reflexní prvky připevnit na pohybující se části těla, nejlépe na nohy nebo na ruce. Jen cyklistům již místo pásků doporučujeme vedle kvalitního povinného osvětlení jízdního kola také reflexní vestu, která odráží světlo dopadající ze světlometu vozidla na velmi velkou vzdálenost,“ uzavírá Jiří Vodička.

Podívejte se na to, jaká je viditelnost jednotlivých druhů oblečení z pohledu řidiče:

https://www.youtube.com/watch?v=KcbiCSMcJMI

Společnost Goodyear a bezpečnost

Bezpečnost v silničním provozu je základní hodnotou společnosti Goodyear. Díky stálým inovacím zůstává Goodyear v čele výzkumu a vývoje technologií pneumatik, které zajišťující vyšší bezpečnost pro řidiče i jejich blízké. Dlouhodobou aktivitou společnosti jsou rovněž projekty, které přispívají ke zvýšení bezpečnosti nejmladších účastníků silničního provozu, dětí předškolního věku. V rámci projektu Goodyear Bezpečná školka byly vybaveny téměř tři tisíce mateřských škol v České republice, Slovensku a Maďarsku sadami reflexních vest a dalšími pomůckami zvyšujícími bezpečnost dětí. Pro mateřské školy registrované v projektu jsou nadále organizovány soutěže a další vzdělávací aktivity související s tématikou dopravní výchovy. Loni proběhl také první ročník projektu Společně pro bezpečnost dětí, v rámci něhož byla rozdělena částka 1.000.000 Kč na projekty zvyšující bezpečnost dětí na základních školách.

Společnost Goodyear se také každoročně zabývá tématem bezpečné jízdy řidičů. V rozsáhlém celoevropském průzkumu upozorňuje na časté prohřešky a zlozvyky řidičů napříč celým kontinentem. Součástí medializace tématu jsou také různé tipy a doporučení pro zajištění bezpečného cestování.

Zdroj: Temper Communication,a.s. Praha

 

 

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Porsche ČR startuje projekt QHERO na podporu mladých talentů v autobranži: cílem projektu je motivace studentů k aktivnímu zájmu o obor a praxi

Porsche ČR startuje projekt QHERO na...

QHERO, projekt komplexní podpory škol a studentů automobilového zaměření, zahájili v Integrované střední škole automobilní v Brně jednatelé společnosti Porsche Česká republika Vratislav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Oficiální slavnostní otevření digitální laboratoře SEAT

Oficiální slavnostní otevření...

SEAT Metropolis:Lab Barcelona sází ve svých budoucích projektech na autobusy na požádání nebo sdílené cestování po městě. Laboratoř SEAT Metropolis:Lab Barcelona – stoprocentní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia se vyšplhala až na samotný vrchol seznamu nominací soutěže Světové auto roku (WCOTY), a to díky šesti nominacím modelů Kia, nově uváděných na trzích po celém světě.

Kia se vyšplhala až na samotný vrchol...

Mezi nominovanými je i gran turismo Kia Stinger: Vysoký počet nominací – jde ruku v ruce s nedávnou produktovou ofenzivou automobilky Kia. Porotci soutěže WCOTY budou hodnotit modely Picanto,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mladí lidé baží po trendy vozech – na zimu preferují SUV, v létě sahají po kupé a kabrioletech

Mladí lidé baží po trendy vozech –...

Za pět let vzrostl počet studentů a mladých do 25 let kupujících ojetiny o třetinu. Vlastnit automobil patří v dnešní době pro mnohé k základní výbavě – a jinak tomu není ani u...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Největší showroom značek Renault a Dacia otevřela skupina TUkas v Praze Malešicích pod názvem TUkas ČSAO

Největší showroom značek Renault a...

Na plochu více než 1000 m2 se vejde 13 vozů Renault, 7 vozů Dacia a 4 užitkové vozy z programu PRO+. Na fotografii zleva: Petr Lehký, Zdeněk Grund, Jiří Tůma Výstavba trvala 1,5 roku, náklady na...